Sabtu, 20 November 2010

DunSemarang

DunSemarang


Resis...Siapa Rasis..Cina Atau Melayu............. Tak SelesaKAH tinggal di Tanah Melayu?

Posted: 19 Nov 2010 05:11 AM PST


Antara keUNIKkan yang terdapat di negara INI ialah kita meLIHAT bagaimana akhbar-akhbar berBAHASA bukan Melayu diTERBITkan dan diEDARkan secara terbuka tanpa mengambil kira perutukan perlembagaan bahawa Bahasa Melayu adalah sebagai BAHASA KEBANGSAAN.. Yang lebih UNIKnya lagi, akhbar-akhbar sebegini bukan sahaja tidak mengGALAKkan keHARMONIan sesama KAUM, malah disalah-gunakan untuk menyebarkan fahaman perKAUMan SEMPIT tanpa mengambil kira SENSITIVITI kaum-kaum LAIN terutamanya orang Melayu sebagai penduduk MAJORITI negara INI..

Kita ucapkan SYABAS kepada Kumpulan Utusan kerana mengambil INISIATIF untuk menTERJEMAHkan dan menyampaikan maklumat daripada akhbar-akhbar Bahasa CINA di dalam Utusan Malaysia (Terima Kasih dan Ihsan dari
http://parpukari.blogspot.com/)
TIMBALAN editor akhbar Sin Chew Daily, Lim Swee Guan dalam ruangan pendapat

MCA dan Masyarakat Cina

Penulis yang menggunakan nama samaran Yap Bing memberikan pandangan berhubung MCA dan masyarakat Cina dalam ruangan pandangan rakyat akhbar China Press terbitan 15 November. Beliau menyentuh mengenai kenyataan Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek mengenai langkah pertahankan hak masyarakat Cina yang perlu dilaksanakan.

Artikel berkenaan turut memetik kenyataan Soi Lek yang berkata, "Jika ia tidak dapat dilaksanakan, saya letak jawatan."http://drchua9.blogspot.com
Soi Lek turut menyatakan komitmen bahawa MCA akan melaksanakan langkah mempertahankan hak masyarakat Cina supaya masyarakat Cina nampak BN menjaga kepentingan mereka.

Ini termasuklah isu sijil gabungan sekolah menengah Cina, kemasukan ke maktab perguruan, pembahagian sama rata biasiswa, penyelarasan separuh bantuan sekolah rendah Cina dan isu penggunaan tapak sekolah rendah Cina.

Tambah Yap Bing, masyarakat Cina sudah lama mendengar segala janji yang ditaburkan itu. Ingatan masyarakat Cina masih segar. Tetapi kenapa semakin senyap dan tidak ada perubahan. Contohnya isu perpindahan sekolah rendah Cina, kekurangan guru-guru di sekolah rendah Cina, ekonomi dan pendidikan yang melibatkan kepentingan masyarakat Cina semuanya tidak jelas.

''Semuanya tidak dilayan dengan adil dan tidak diselesaikan secara teratur. Sudah berapa tahun masyarakat Cina memendam rasa. Jika buat kaji selidik, selama ini kerajaan memang laksanakan polisi rasis. Kebanyakan isu tidak ditangani dengan adil serta menyeluruh kepada semua rakyat," jelasnya.

Sampai bilakah kamu tidak puas hati pada Melayu...Adakah kamu haraf sehingga seperti Singapura..hingga hilang Melayu kamu telan..siapa sebenarnya yang memulakan RESIS...adakah 13 mei angkara Melayu..atau sifat resis golongan Kamu...ya Kamu..siapa Kamu..adakah MCA dan Masyarakat Cina..Wahai anak BangsaKU..bersatulah...kemewahan yang kamu kecapi sekarang adalah pengorbanan Nenek Moyang Kita yang sedia menerima KONTRAK SOSIAL...tapi dewasa ini ramai yang Kontrak dan banyak yang So..Sial...

Tiada ulasan:

Pengikut