Khamis, 26 Ogos 2010

Apo Kono Eh Jang!

Apo Kono Eh Jang!


Bantahan Pemuda UMNO di KBRI…alahai!!!!

Posted: 26 Aug 2010 02:40 AM PDT

Dalam kita nak menyambut kemerdekaan tak lama lagi, tiba-tiba kita dikejutkan demontrasi ganas dengan kejadian baling najis ke kedutaan kita di Jakarta dan beberapa tempat lain di Indonesia berhubung tindakan penahanan pegawai Indonesia oleh Agensi Maritim kita. Tidaklah memeranjatkan sebab kita semua pun tahulah mentaliti orang-orang Indon ini, bangsa merempat tempat orang dan masih tak sedar diri – maka itu apa pun perbuatannya itu tidaklah menjadi kudis sangat kepada kita walaupun bila dia bakar dan pijak bendera kita macam dia bakar dan pijak maruah kita. Tapi kerana Indon ini bangsa pengecut hanya berani dalam kandang sendiri, faham saja sudahlah.

Di pihak kerajaan, kita lihat Kementerian Luar Negeri begitu agresif sekali dengan memanggil pihak kedutaan datang menghadap, di dalam istilah diplomatik, bila duta kena panggil menghadap ini adalah maksudnya memberi amaran keras. Ketegasan pihak Kementerian Luar Negeri ini disebalik kurangnya publisiti media mengenai menterinya, Datuk Anifah Aman, perlulah sebenarnya dicontohi oleh Kementrian-kementrian lain jugak dan tidak dilihat sekadar membesarkan mulut saja memberikan amaran tapi tindakannya tiada. Tahniah dan syabas kepada Dato Anifah, perlantikkan Dato' memang tak sia-sia.

Tapi bukan ini isu yang kita nak bincang disini, isunya ialah apabila pihak pemuda UMNO kita pun ada hati nak buat bantahan jugak. Di beritakan oleh sebuah portal berita internet, Pemuda UMNO melalui kenyataan ketuanya dilapurkan akan 'bertindak balas'. Wahh!! Ibarat cahaya dihujung terowong, timbul sekejap dalam hati pemuda UMNO yang dua ke tiga menjak kebelakangan ini macam tak berapa nak berkesan, sudah mahu 'bertindak balas'. Ganas bunyinya tu, silap-silap, ada jugak Indon kena baling tahi lembu ni kang.

Tapi kita sedarlah martabat bangsa Malaysia kita dibanding dengan di Indon nun, ganas kita bukan bermaksud macam bakar tayar ke baling bom petrol, tapi sekurang-kurangnya ada rupa demonstrasilah senang kata. Apatah lagi dengan hari kemerdekaan yang semakin hampir, semangat patriotisme dan semangat kenegaraan yang berkobar-kobar, kita jangkakan satu mesej yang 'keras' dapat disampaikan kepada wakil kedutaan Indon disini berhubung tindakan kurang ajar segelintir rakyatnya itu.

Tapi… alangkah kecewanya bila membaca 'bantahan' yang kita harapkan itu tidak lebih seperti upacara menyampaikan derma kepada anak-anak yatim sempena bulan puasa. Dengan gaya bergambar pun macam serah cek, jauh lagilah nak harap tahi lembu akan dibaling sebab tahi cicak pun tak nampak. Hanya lapan orang, 2 poster dan 1 bendera Malaysia yang mengiringi wakil Pemuda UMNO, Dato Zaki datang menyerahkan memo bantahan. Jika pemuda UMNO lapar kerana berpuasa maka itu tidak boleh hadir beramai-ramai, pemuda-pemuda dari parti komponen lain yang tidak beragama Islam sudah tentu bersedia bila-bila masa, lagipun dengan Ketua Pemuda UMNO yang tak berapa nak UMNO ini (sebab lebih banyak dilihat bercakap atas kapasiti Pengerusi Pemuda BN), sudah tentu tidak ada masalah untuk mengumpulkan seberapa pemuda dari parti komponen lain bagi menyertai 'bantahan' ini. Yang dipijak dengan tahi itu bukan bendara UMNO sebaliknya bendera Malaysia.

Aksi 'demo' yang diketuai oleh Datuk Zaki (sekutu rapat KP UMNO) sebenarnya menjadi bahan ketawa di Indonesia, cemuhan itu boleh dilihat dari cara berita itu ditulis disini yang memperlekehkan jumlah pemuda yang terlibat dalam bantahan ini dan jumlah sepanduk yang dibawa. Daripada nak menegakkan air muka negara kita yang diinjak-injak orang Indon, kita pulak yang jadi bahan ketawa dek tindakan Pemuda UMNO. Nasihat kita, baik tak payah buat demo kalau ramai ini saja yang datang, memalukan saja.

Atau adakah ini petanda pengaruh KJ dah berkurangan dalam UMNO?

(Oleh: Adamyan)

Surau dan Cat – Dimana Sensitiviti Kita?

Posted: 25 Aug 2010 11:10 PM PDT

Isu rumah ibadat milik orang Islam di simbah cat yang berlaku di Taman Pulai Impian baru-baru ini sebenarnya boleh mengundang masalah yang lebih besar kepada kestabilan dan keharmonian hidup bermasyarakat di Malaysia. Ini kerana ia adalah rentetan kepada beberapa kejadian yang sama (dalam erti kata mencemar rumah ibadat orang Islam) yang telah berlaku baru-baru ini seperti penemuan kepala babi dan sebagainya.

Bagaimanapun kecekapan pihak polis mengambil tindakan segera, menahan suspek dan melapur perkembangan siasatan kepada rakyat, adalah satu tindakan bijak dan dialu-alukan.

Dalam beberapa kes yang berlaku sebelum ini, kita tidak dimaklumkan perkembangan siasatan apatah lagi melihat pelakunya dihadapkan di mahkamah tetapi dalam kes ini kecekapan pihak polis menahan suspek dalam masa yang amat singkat, adalah amat kita hargai.

Tanpa perlu menunggu hasil siasatan selesai, kita sudah dapat meneka, pihak manakah yang terlibat itu, apatah lagi bila Pemuda BN dan pengerusi lantikannya mendiamkan diri, semakin memberi keyakinan kita kepada indikasi-indikasi sebelum ini yang menjurus kepada penglibatan pihak mana. Bagaimanapun untuk tidak mengeruhkan keadaan, kita menyerahkan sepenuhnya kepada kebijaksanaan pihak polis untuk menyelesaikan masalah ini mengikut lunas undang-undang yang telah ditetapkan.

Cuma yang kita harapkan kepada pihak polis selepas ini ialah mencadangkan kepada kerajaan bagaimana untuk menerapkan dengan lebih lagi nilai-nilai perpaduan di sekolah-sekolah agar di masa hadapan tidak berulang lagi kejadian bila akibat rasa marah dan tidak puas hati sesama individu, rumah ibadat pula yang dijadikan mangsa. Kita lihat kebelakangan ini masyarakat berbilang kaum di Malaysia sudah tidak sensitif dalam hal-hal berkaitan agama terutamanya. Ini berbeza dengan tujuh ke lapan tahun yang lepas bila kita lihat tahap keharmonian antara kaum dan agama yang begitu baik sekali kerana masing-masing menghormati perkara-perkara yang menjadi 'pantang larang' dalam masyarakat majmuk Negara ini.

Generasi muda kita yang terbahagi kepada pelbagai aliran pendidikan mungkin tidak sedar tentang perkara-perkara sensitif kerana kurangnya pendedahan dan pergaulan dengan masyarakat bangsa lain terutama sejak beberapa tahun lepas apabila mereka terpengaruh dengan retorik keterbukaan dan ketelusan termasuk perkara-perkara yang menjadi sensitiviti masyarakat. Golongan ini yang 5 atau 6 tahun dahulu membesar di dalam era 'keterbukaan' ini, hari ini menjadi remaja yang merosakan perpaduan antara kaum. Menjadi lebih parah bila ada segelintir di kalangan tua dan dewasa juga yang mengambil peluang dengan menimbulkan perkara-perkara sensitif seperti isu kuota dan diskaun rumah untuk bumiputera.

Masyarakat dan media tidak lagi boleh melihat perbuatan menyimbah surau dengan cat ini dalam konteks vandalisme oleh budak-budak nakal semata-mata kerana kita semua tahu implikasi ke atas perbuatan ini menjangkau keseluruh hati dan sanubari pihak yang menjadi mangsa – dalam kes ini masyarakat Islam. Kita kesal kerana beberapa media terutama yang mempunyai kaitan dengan orang Cina telah mula memandang remeh kejadian yang berlaku di Taman Pulai Impian ini dengan menyifatkannya tidak lebih hasil tindakan spontan budak-budak nakal, sebaliknya pula bila rumah ibadat seperti gereja yang menjadi mangsa. Walaupun hanya pintu yang rosak, digambarkan seolah-olah begitu serius sekali keadaannya.

Media-media seperti inilah yang sebenarnya secara halus memburukkan keadaan. Dalam majoriti kita masih boleh bersikap rasional dan menyerahkan kepada polis untuk menyiasat, tulisan-tulisan sedemikian perlu dihentikan dan penulis yang terbabit perlu diberikan amaran dan tindakan. Tambahan lagi bila siasatan polis gagal menemui bukti kukuh bagi mendakwa pihak yang terlibat, masyarakat yang menjadi mangsa akan merasakan tidak ada keadilan kepada pihak mereka. Semua ini jika tidak dikawal boleh menjejaskan semangat perpaduan yang begitu bersungguh-sungguh dibawa oleh Perdana Menteri kita melalui 'Satu Malaysia'nya.

Sesungguhnya isu terbaru ini tidak boleh dipandang sepi oleh semua pihak, apatah lagi memperlekehkannya sebagai isu terpinggir. Ia juga tidak boleh dilihat dari sudut penguatkuasaan undang-undang semata-mata, malah banyak pihak perlu dilibatkan seperti Kementerian Pelajaran, Jabatan Perpaduan Negara dan Masyarakat serta agensi-agensi lain yang berkaitan bagi mencari jalan untuk memastikan perkara sama tidak berulang.di masa hadapan.

(Oleh: Adamyan)



PAS masih mencari telor yang hilang sebiji…

Posted: 25 Aug 2010 05:26 PM PDT

Karpal Singh selaku Presiden DAP sudah menyatakan pendiriannya menolak HUDUD dan negara Islam. Nik Nazmi Nik Ahmad yang merupakan Pengarah Komunikasi Parti Keadilan Rakyat (PKR) juga telah berkata bahawa hukum HUDUD PAS tak sesuai dilaksanakan.

Sekarang ini, di mana suara Mahfuz "bean" Omar? Mana dia fatwa Nik "selipar jamban"Aziz? Mana menghilang kokokan Mat "121″ Sabu? Di mana suara Salahudin "poyo" Ayub? Di mana ayat kitab dan hadis Idris "pak turut" Ahmad? Dan di mana juga amanat Hadi "boroi" Awang?
Cuba jika pemimpin UMNO yang berkata seperti Karpal atau Nik Nazmi, memang SAH akan dihukum kafir ataupun sekurang-kurangnya dikatakan tak akan mencium bau syurga oleh keseluruhan ulamak palsu didalam PAS.

Tetapi yang menolak secara terang sekarang ini bukannya pemimpin UMNO. Yang menolak "impian" Nik Aziz sekarang ialah Karpal yang paling ditakuti oleh Nik Aziz dan juga Nik Nazmi yang disegani oleh semua para totok ajaran agama PAS.

Sebab itulah tiada langsung sebarang bunyi didalam khemah PAS tentang kenyataan Karpal dan Nik Nazmi ini. Mungkin bagi mereka, apa yang disebutkan oleh pemimpin PR adalah HALAL dan tak wajar disanggah. Kecualilah ianya dikeluarkan oleh pemimpin UMNO, tentu ia wajib ditentang habis-habisan.

Lihatlah bagaimana blogger-blogger PAS dan PR kecut telor mereka apabila berhadapan dengan Karpal Singh dan juga Nik Nazmi ini. Mendecit pun tidak mereka semua akibat terlampau takut kalau-kalau disuruh bertaubat oleh benggali murtad tersebut.

Samalah juga dengan kedudukan telor para pemimpin-pemimpin PAS yang telah berubah 180 darjah menuju naik ke dahi apabila Karpal mula bersuara. Mana tak nya, semua takut kehilangan sokongan dan juga kerjasama dari parti cap roket tersebut jika mereka melawan cakap Karpal ini.

Bagi pemimpin-pemimpin tertinggi PAS seperti Nik Aziz, Hadi Awang, mereka akan sebolah-bolehnya melupakan apa yang dikatakan oleh Karpal dan Nik Nazmi ini. Mungkin di dalam hati mereka berpendapat, "biar hilang perjuangan Islam, daripada hilang sokongan untuk menumbangkan UMNO".

(Oleh Pak Long)


Tiada ulasan:

Pengikut