Khamis, 5 Ogos 2010

Ahli Parlimen Kota Belud

Ahli Parlimen Kota Belud


Petronas Perlu Kaji Wujudkan PIGM Di Kota Belud

Posted: 05 Aug 2010 09:59 AM PDT


PETRONAS perlu mengkaji menjadikan daerah Kota Belud sebagai satu pusat industri gas dan minyak ini kerana kedudukan daerah tersebut yang berhampiran dengan telaga-telaga minyak laut dalam di perairan daerah berkenaan.

Saya berkata demikian kepada ketika berucap di Majlis Program Bersama Nelayan di Kampung Rampayan Laut dekat sini, baru-baru ini.

Program tersebut telah dirasmi oleh Pengurus Ko-Nelayan, Mejar (K) Datuk Samsudin Yahya yang juga Wakil Rakyat DUN Sekong.

Daerah Kota Belud mempunyai beberapa kawasan yang strategik yang boleh digunakan oleh peneroka minyak samada Shell atau Petronas menjadikan daerah itu sebagai satu pusat industri gas dan minyak.




Antara salah satu kawasan tersebut adalah di Rampayan Laut, di mana muara sungainya agak strategik dan berhampiran dengan telaga-telaga minyak laut dalam yang wujud di sepanjang perairan dearah berkenaan.

Rampayan Laut dan Kuala Abai sebagai contohnya boleh dijadikan kawasan Industry Fabrication, di mana peralatan dan kelengkapan untuk dihantar ke pelantar-pelantar minyak boleh menggunakan kedudukan jeti Rampayan Laut atau Jeti Kuala Abai tempat untuk menghantar peralatan yang digunakan oleh pelantar-pelantar minyak bersaiz besar.





Kerajaan Persekutuan dan Petronas untuk menjadikan daerah Kota Belud sebagai Hub-Kejuruteraan dengan menjadikan daerah Kota Belud sebagai Hub-Kejuruteraan ia memudahkan kerosakan peralatan mesin milik peneroka minyak dan gas ataupun kapal-kapal besar yang berada perairan daerah itu dibaik pulih di daerah tersebut tanpa perlu berlayar jauh seperti ke WP Labuan, Kota Kinabalu ataupun ke luar negara.

Agak malanglah kalau industri gas dan minyak di persisiran pantai Kota Belud tidak dapat membantu dan mengiktiraf penduduk di Kota Belud yang perlu dibantu dan sepatutnya mendapat manafaat daripada limpahan kurniaan minyak tersebut.

Salam.

DARD

Rakyat Kota Belud Berterima Kasih Kepada Datuk Seri Noh Haji Omar.

Posted: 05 Aug 2010 09:58 AM PDT

Rakyat di daerah Kota Belud mengucapkan terima kasih kepada Datuk Sri Noh Omar Menteri di Kementerian Kementerian Pertanian dan Asas Tani kerana meletakkan daerah Kota Belud sebagai keutamaan dalam pembangunan pertanian di negara ini.

Kesungguhan serta komitmen Datuk Sri Noh Omar meletakkan daerah Kota Belud sebagai salah satu daerah yang menjadi keutamaan Kementerian MOA membuktikan rakyat petani, penternak, peladangan dan nelayan di daerah ini tidak pernah diketepikan oleh Kerajaan Barisan Nasional.

Ketua Bahagian Umno Kota Belud, Datuk Seri Panglima Salleh Tun Said, Pembantu Menteri Kementerian Pertanian Dan Industri Asas Tani, Datuk Musbah Jamli, Pembantu Menteri Pembangunan Infrastruktur Sabah, Datuk Japlin Akim, Pembantu Menteri Kementerian Pembangunan Masyarakat Dan Hal Ehwal Pengguna Sabah, Datuk Herbert Timbun Lagadan serta seluruh penduduk daerah Kota Belud mengucapkan terima kasih kepada komitmen Datuk Sri Noh Omar yang bersungguh-sungguh membangunkan industri pertanian di daerah ini.

Dalam ucapan saya pada majlis Program MOA Bersama Rakyat yang telah diadakan di padan Pekan Kota Belud baru-baru ini, saya meminta Kementerian Pertanian Dan Industri Asas Tani Malaysia supaya dapat meneruskan pemberian subsidi baja dan racun makhluk perosak kepada pesawah padi di daerah Kota Belud.





Kesinambungan pemberian kedua-dua subsidi ini penting bagi membolehkan pengusaha sawah padi di daerah ini dapat meningkatkan pengeluaran hasil tanaman padi di daerah ini.

Dalam usaha Kerajaan Persekutuan merasionalisasikan subsidi di negara, skim bantuan subsidi baja dan racun mahkluk perosak perlu diteruskan pemberiannya di daerah Kota Belud.

Pendekatan yang lebih objektif dan menumpukan supaya mereka yang betul-betul memerlukan bantuan seumpamanya tidak tercicir, jangan nanti bila kita merasionalisasikan subsidi ini maka ada diantara mereka yang tercicir daripada sistem pemberian subsidi baja itu.





Saya turut mencadangkan agar Kementerian Pertanian Dan Industri Asas Tani Malaysia dapat mengwujudkan sebuah Pusat Penggumpulan Hasil Pertanian di daerah Kota Belud.

Dengan adanya Pusat Penggumpulan itu nanti ianya akan dapat merancakkan lagi pengeluaran hasil-hasil pertanian dari para petani di daerah ini.

Kita meminta kepada Kementerian MOA dapat mempertimbangkan supaya ada satu Pusat Penggumpulan Hasil Pertanian hasil-hasil produk pertanian di daerah ini dan seterusnya dapat dipasarkan ke pasaran-pasaran tempatan dan antarabangsa secara teratur supaya para petani , para penternak ikan , pengusaha kebun-kebun buah-buahan, pengusaha kebun getah akan dapat pulangan pendapatan yang lebih.

Salam.

DARD

Pasukan RELA Berupaya Membantu Pertahankan Kedaulatan Negara.

Posted: 05 Aug 2010 09:56 AM PDT


Baru-baru ini saya menghadiri Majlis Latihan Menembak Tahunan Pasukan RELA yang telah diadakan di Padang Tembak Kem Paradise, Kota Belud.

Sebanyak tiga Pasukan RELA dari daerah Kota Belud, Nabawan dan Papar telah menjayakan program tersebut.




Semangat yang ditunjukkan setiap anggota Pasukan RELA ketika saya berada di kem tersebut amat mengagumkan saya, walaupun dalam cuaca yang agak panas namun sedikitpun tidak melunturkan semangat anggotanya untuk meneruskan latihan menembak.

Bagi saya masyarakat awam khususnya rakyat di peringkat akar umbi yang telah menyertai Pasukan RELA merupakan sekumpulan manusia yang istemewa, ini kerana tidak semua dari kita mampu bertahan lama mengikuti setiap latihan yang agak lasak yang mencabar bukan sahaja mental malah fizikal.

Ketika berucap pada majlis itu saya menekankan betapa pentingnya kewujudan Pasukan RELA harus dipertahankan, ini adalah penting kerana ianya mampu membantu pasukan-pasukan keselamatan lain yang sedia wujud di negara ini.

Sebagai barisan pertahanan ketiga negara, Pasukan RELA merupakan antara kumpulan yang akan menjaga keselamatan negara dan rakyat, dilihat mempunyai kewibawaan untuk memikul tanggungjawab tersebut.

Walaupun keadaan di negara ini aman, damai dan harmoni tetapi anggota Pasukan RELA sentiasa bersiap sedia setiap masa untuk menghadapi sebarang kemungkinan untuk mempertahankan kedaulatan negara ini dari serangan musuh negara.

Jika kita bandingkan anggota RELA dahulu dan anggota RELA yang ada sekarang, saya melihat angota Pasukan RELA sekarang ini lebih professional, lebih berdisiplin dan lebih terlatih serta mempunyai kemampuan mengangkat martabat Pasukan RELA di seluruh negara dalam mempertahankan keselamatan negara ini.




Saya amat bangga dengan kemampuan Pasukan RELA yang melibatkan rakyat di peringkat akar umbi, orang awam, yang mana semangatnya tidak boleh dibandingkan dengan mana-mana pasukan beruniform di negara ini dalam menjalankan tugas-tugas yang diamanahkan oleh kerajaan dan rakyat.

Antara yang hadir pada majlis itu ialah Pengarah RELA Sabah, Birg. Jeneral Samasuddin Lawi, Komandan PLRNS Lt. Kol. Longah Kandar, PRD Kota Belud Olt. Kol.Yakup Jani, PRD Nabawan, Mohd Bakri Belly, KPRM Kpt RELA, Januin Sudah serta para pemimpin yang lain.

Salam.

DARD

Pengikut