Selasa, 29 Jun 2010

Hamidah Osman

Hamidah Osman


Pandangan Umum UPSR dan PMR

Posted: 29 Jun 2010 02:35 AM PDT

1. Kak Midah terima beberapa email dan pandangan berkenaan isu 'UPSR dan PMR dimansuhkan ?' daripada ibu bapa dan beberapa ahli akademik, menarik untuk dikongsi.

2. Tekanan bukan hanya kepada pelajar malah para ibu bapa jugak tertekan seandainya anak mereka kurang mendapat banyak 'A' dalam peperiksaan.

3. Ibu bapa mula membuat jadual yang 'agak ketat' dan dengan mendisiplinkan anak mereka untuk tidak banyak bermain. Sebenarnya fitrah seorang kanak-kanak, pelajar dan remaja adalah bermain.

4. Mewajibkan anak-anak menghadiri kelas tuesyen seawal mungkin dan dalam perbincangan, terdapat pusat tusyen yang menyediakan kelas tusyen seawal usia darjah 1.! Hebat bukan.

5. Di beberapa negara seperti di Jepun, Indonesia, Denmark, U.K dan beberapa daerah di U.S sistem pendidikan lebih mengembangkan kaedah 'kemahiran hidup' dan 'kaedah penyelesaian' masalah. Pelajar lebih didik untuk kemahiran menyelesaikan masalah dan kreativiti pelajar.

6. Anak-anak yang didik dalam sistem ini tetap sempurna dan akhirnya tetap menjadi seorang doktor, arkitek, jurutera, peguam dan sebagainya.

7. Pendidikan berorentasikan peperiksaan 'membunuh' kreativiti anak-anak. mereka dihalang untuk bermain, permainan mereka hanya kerja sekolah yang bertimbun dan perl diselesaikan dengan segera.

8. Kaedah soalan berbentuk sentisis dan analisis jugak kadang kala keterlaluan untuk peringkat pelajar sekolah.

9. Kak Midah ingin memberi pandangan, apakah kelahiran mat-mat rempit dijalanan hari ini merupakah kegagalan sistem dalam pendidikan kita? mereka memberontak dan kecewa lalu meluahkannya diatas jalan raya.

10. Kajianlah dengan sebaiknya demi impian pendidikan negara dan seluruh warga Malaysia. Jangan rosakkan masa depan mereka.


Harapan

Kak Midah

Tiada ulasan:

Pengikut