Selasa, 26 Mac 2013

UMNO Cawangan Bukit Ampang

UMNO Cawangan Bukit Ampang


BN akan terus tunaikan janji di masa hadapan

Posted: 25 Mar 2013 09:01 AM PDT

DUN Negeri Sembilan matang Rabu, terbubar Khamis ini

Posted: 25 Mar 2013 08:47 AM PDT


SEREMBAN 25 Mac - Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan hari ini menjelaskan tempoh matang Dewan Undangan Negeri (DUN) Negeri Sembilan ialah pada Rabu ini.

Berikutan itu, sehari selepas terbubarnya sendiri DUN itu, sebuah kerajaan sementara diwujudkan.

Menurut Mohamad, ini kerana, perkara berkenaan telah dikenal pasti berpandukan Akta Interpretasi 1948 dan 1967 iaitu tempoh bermulanya DUN dikira selepas majlis angkat sumpah.

"Dalam hal ini, tempoh lima tahun yang sebenarnya dikira bermula pada 28 Mac 2008. Jika tiada pembubaran sebelum 27 Mac (Rabu ini), maka ia akan terbubar dengan sendiriya pada hari Khamis dengan kerajaan sementara akan diwujudkan," katanya pada sidang akhbar khas di kediaman rasminya di sini hari ini.
Sebelum ini, Mohamad berkata, tempoh matang lima tahun DUN ialah pada 26 Mac dan kerajaan sementara akan terwujud sehari selepas itu.

Mohamad pada sidang akhbar itu juga memberitahu, sekiranya Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz Tuanku Munawir tidak membubarkan DUN sebelum 12 tengah malam pada hari Rabu ini, maka bermula detik 12.01 tengah malam hari Khamis, DUN terbubar dengan sendirinya dan kerajaan sementara sudah pun terwujud.

Beliau turut menjelaskan, pembubaran itu dilakukan berpandukan Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Sembilan di bawah artikel 56(3) yang menyatakan jangka hayat DUN selama lima tahun.

Tambahnya, selepas pembubaran itu, kerajaan sedia ada akan meneruskan pemerintahan sebagai kerajaan negeri sementara bagi mengurus dan mentadbir negeri ini.

"Selepas hari Rabu ini, tidak ada lagi wakil rakyat sama ada dari BN, mahupun pembangkang. Yang ada ialah Menteri Besar bersama 10 orang exco yang akan menjalankan urusan pentadbiran sebuah kerajaan sementara sehingga Pilihan Raya Umum Ke-13 diadakan dan kerajaan baru dipilih," katanya.

Jelas beliau, segala urusan pentadbiran negeri akan berjalan seperti biasa, namun tiada penetapan dasar baharu akan dibuat oleh kerajaan negeri sementara ini.

"Jadi apabila DUN terbubar hanya kuasa Perundangan sahaja yang terbubar, sementara kuasa Kehakiman dan Eksekutif atau Pentadbiran masih ada dan dilaksanakan," katanya lagi.

DUN Negeri Sembilan mempunyai 36 kerusi pada masa ini diperintah oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) yang memenangi Pilihan Raya Umum Ke-12 lalu dengan majoriti mudah apabila memperoleh 21 kerusi.

Kerusi-kerusi selebihnya dimenangi oleh DAP (10), Parti Keadilan Rakyat (4) dan Pas (1). - UTUSAN


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Pilihan_Raya/20130325/px_16/DUN-Negeri-Sembilan-matang-Rabu-terbubar-Khamis-ini#ixzz2OZ9iRtb0 
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Tiada ulasan:

Pengikut