Pengikut

Nuffnang

Khamis, 3 Mei 2012

Ahli Parlimen Kota Belud

0 ulasan
sumber :-

Ahli Parlimen Kota Belud


In defence of Sabah Minimum Wage

Posted: 03 May 2012 05:59 PM PDT

I refer to the recent annoucement by the Prime Minister on the minimum wage for Sabah.

After careful consideration both by the National Wage Consultative Council and by the economic experts including from World Bank, the RM800 amount was decided as minimum wage for the state.

As expected the opposition was quick to turn this into a contentious issue to gain political mileage. They criticised the minimum wage as being too low and also unfair because of the different rate offered in Peninsular Malaysia.

First of all, minimum wage is not a magic wand to solve all economic problems and challenges faced by the lower income society. The government has other tools to help them, which among others, through billions of ringgit of subsidies, direct transfer of cash and training courses to re-skill them.

We must not be misled in thinking that minimum wage is meant to make the poor becoming high income earners overnight. That is never the intention. The minimum wage is a floor benchmark where salary can't go down below the amount decided by the government. This is to ensure employers pay reasonable salary. Of course employers can offer higher if they think the employees deserve it based on their qualification and skill.

There is a big difference between Barisan Nasional and Pakatan Rakyat on the issue. PR is looking at it from populist view and thus insterested only to look at the employees point of view (where the vote bank is). On the other hand, BN, being in the government, has to be more responsible. To BN, employees and employers are equally critical parts of the economy. They need each other and no one can exist without the other. Hence, BN's approach is to be balanced and fair to both components of the economy.

In their eagerness to criticise the policy, the opposition conveniently forget that their populist demand for even higher minimum wage could be detrimental to the very workers they say they want to champion.

Yes, cost of living is an important factor to be looked at. But other factors are equally serious and also need to be taken into consideration. Factors such as inflationary pressure and the ability of employers especially in the small and medium sized enterprises to pay (for example coffee shops, restaurants, sundry shops in small towns like Kota Belud).

Take for example a restaurant which has 8 workers who, on average, pays its employees RM500 each. The minimum wage policy of RM800 will now increase the employer's business cost by a RM2,400 a month!

At higher minimum wage of RM1,100 as suggested by the oppposition, how many of them will be able to sustain their businesses?

No doubt some will be able to survive but a lot of them won't and may resort to letting go of their employees. In some cases, businesses will even pass the extra cost to the public by increasing their prices of goods and services to compensate for their lost profits. Imagine the scenario in factories which have hundreds and thousands of workers.

The economic disruption and the danger to the nation's economic well being is real.

So, in the end, unrealistic high minimum wage will increase unemployment, inflation and hurt the economy. This must be avoided to prevent workers and public at large from experiencing the backlash.

After careful studies and discussions from representatives of Sabah employers and employees in the Wage Consultative Council, it was concluded that Sabah's small and medium businesses would be able to absorb minimum wage of RM800. Currently, the median income for Sabah workers is RM577 per month. At this rate, some disruption to the economy will still be expected but the impact is manageable.

According to a statistic, 98% of Malaysian businesses are small and medium sized (SMEs). They will the ones hard hit by the minimum wage policy. In small towns all over Sabah, indeed even the minimum wage policy of RM800 will be a great challenge to them.

On the difference between Peninsular Malaysia and Sabah, the reason is the regions' economic base. SMEs in Peninsular Malaysia have better economic footing and better profit thus could absorb higher minimum wage than Sabah and Sarawak.

Of course, ideally and for political expediency, the National Wage Consultative Council could propose to the government a standardised national minimum wage level of RM800. But the next question is why penalise workers in Peninsular Malaysia from getting higher minimum wage when their employers can afford it?

The Prime Minister had said that the minimum wage rate would be reviewed regularly and hoped that in the next two to three years we could have a standardised minimum wage throughout the nation.

The fundamental question is this. What is the use of higher minimum wage if in the end the workers lose their jobs and the ensuing inflationary prices of goods and services will dilute the higher purchasing power of the workers?

This is a very challenging question indeed. Hence the government is balancing the issues with great care. It is to be commended for taking the first move by announcing minimum wage structure, which is the hardest part and most difficult. Next, employers and employees must find ways and means to be more productive and efficient. This will lead to higher minimum wage levels in the future.

The opposition must stop endangering the livelihood of the workers. Being populist and demanding higher minimum wages when businesses in Sabah cannot afford them is tantamount to economic sabotage and betraying the workers themselves. It is going to hurt the workers, increase unemployment, close down shops and burden the public with cost-pushed inflation.

We must not let the opposition ruin the economy just as they did during the 1998 global currency crisis. Their irresponsible economic policy then almost bankrupted the country and sent the economy on a tail-spin nose dive. Malaysians have seen their ill-advised economic policy before and it was not pretty.

Salam.


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Puteri Bahagian Segambut

0 ulasan
sumber :-

Puteri Bahagian Segambut


Jom Tengok Wajah2 Bangsat Bersih 3.0 @PDRMsia

Posted: 03 May 2012 08:00 PM PDT

Gambar di bawah ini adalah wajah perusuh BERSIH 3.0 yang dikehendaki polis yang melakukan keganasan samada terhadap polis ,wartawandan orang awam semasa himpunan terbabit.



KUALA LUMPUR - Polis telah mengenal pasti 49 orang termasuk seorang wanita, yang dipercayai terbabit dalam kejadian merusuh semasa perhimpunan Bersih 3.0 bertukar ganas dekat Dataran Merdeka, Sabtu lalu.


Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Mohmad Salleh berkata, kesemua mereka yang kini menjadi buruan polis dipercayai bertindak ganas seperti memukul polis dan orang awam serta merosakkan harta benda ketika perhimpunan itu.


Beliau berkata, polis sudah mengenal pasti alamat sebahagian mereka, memapar gambar mereka di akhbar dan meminta mereka hadir secepat mungkin di balai polis berhampiran bagi membantu siasatan.


Jika mereka enggan, katanya, polis akan bertindak, termasuklah mengesan mereka di rumah.


Bagaimanapun, beliau tidak memberi tempoh untuk mereka tampil memberi kerjasama.


"Kita juga minta mereka yang ada maklumat, melihat kejadian atau terkilan dengan apa-apa juga tindakan polis semasa bersurai atau mengenai penangkapan ketika perhimpunan Sabtu lalu untuk tampil ke balai polis terdekat," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPPK) Kuala Lumpur, hari ini.


Mereka boleh hubungi pegawai Jabatan Siasatan Jenayah dan Kongsi Gelap Kuala Lumpur, Asisten Superintendan Azmi Aziz di talian 019-2602344 atau 019-3872344.




Berguru Dengan Orang Cina Cara Berdemo Yang Betul

Posted: 03 May 2012 06:00 PM PDT

Kenapa kali ni ramai Cina turun berdemo???


Untuk sesiapa sahaja yang berminat berdemonstrasi lagi pada masa hadapan, sila ikut petua cara masyarakat Cina berdemonstrasi.
Tips ini penting terutama kepada bebudak Melayu yang akan join kalau ada lagi siri Bersih selepas ini. Orang Melayu selalu over sampai terbawak-bawak, so kenalah bagi panduan.
Tips ni macam work smart la, dont have to work hard. kita ubah jadi demo smart, not demo samdol.
1) Banyak buat bising dan bakar sentimen di Facebook dan Twitter serta medium sosial lain. Kalau banyak masa lapang, mula buat camni berbulan awal.Pemuda Cina banyak buat camni. Risiko sangat rendah kalau camni tapi boleh menyumbang memporak-perandakan negara.
Sebelum, semasa dan selepas demonstrasi. Buat camni. Gagah tak ingat maki hamun orang dan kerajaan di Facebook. Namun hari demonstrasi tak turun, cuma teruskan mengutuk dan membakar semangat di media sosial.
2) Kalau untuk Bersih, datang pakai baju warna kuning tapi cop lain. Contohnya, baju kuning tapi gambar babi. Buat-buat macam join demo Bersih tapi bila dengar polis mula nak bertindak, berlari masuk ke shopping complex terdekat, buat-buat shopping dan minum-minum dengan rakan-rakan (kalu macam Bersih 3.0 semalam, sepatutnya masuk Sogo). Budak Melayu ramai yang terus duduk nak lawan polis, sedangkan remaja Cina lari duduk pusat membeli-belah. Bijaklah sikit. Last-last free kena angkut duduk balai.
3) DAP ka, MCA ka- gaduh pun untuk faedah bangsa sendiri sahaja. Apa boleh dapat melalui kerajaan – MCA taram. Apa kena bagi tekanan dalam Parlimen – DAP muncul. Bila MCA dan DAP tak boleh nak bagi nampak kat orang Melayu yang diaorang rasis sangat dalam sesuatu isu – maka ketika itulah munculnya dajal dalam bentuk Dong Key Zhong (Dong Jiao Zhong ke apalah nama pertubuhan tu). Puak ni pulak akan bagi tekanan tanpa peduli kena label rasis ke apa.


Jadi secara prinsipnya, pergi demo berjuang untuk faedah sendiri. Sentiasa fikir diri sendiri dalam apa keadaan pun. Jangan jadi kuda tunggangan sesiapa.
4) Satu jam sebelum demonstrasi bermula, pastikan muncul di kawasan demonstrasi, kalau boleh duduk barisan hadapan untuk menampakkan macam bersemangat. Pemuda DAP banyak buat camtu.
Dan setengah jam sebelum ia benar-benar bermula, pastikan anda hilangkan diri di medan selera atau kompleks membeli-belah terdekat.
5) Pastikan turun bawak pasangan yang seksi, kalau boleh awek pakai seluar pendek dengan andaian polis tak kacau pasangan bercinta.
6) Buat-buat bawak borang kaji selidik, bila polis tahan, cakap buat kaji selidik dengan rakyat. Bawak dua tiga helai borang aje pun dah cukup. Lepas tu bila polis beredar, jerit balik polis tu anjing.
7) Pemuda Cina kalau datang mesti buat-buat tayang tatoo kat badan walaupun sekadar kain sarung tangan yang gambar tatoo. Kononnya polis akan gentar pasal yang datang tu taiko besar. Budak Melayu pun kena pikir benda-benda camni. Setakat topi tiga line buat apa, kang ada yang ingat kerja jaga lampu isyarat ke apa.
8) Kalau demonstrasi tengah hari buta, pastikan bawak air dalam botol 1.5 liter, tak mau lebih tak mau kurang. Satu untuk elak mati kehausan, kedua dijadikan senjata untuk takutkan polis dari menghampiri anda.
Semua tips ini adalah berdasarkan pengalaman dan pemerhatian beberapa orang wartawan Mynewshub yang bertugas di sekitar kawasan Dataran Merdeka semalam.
Ini bukan entri rasis, tapi realiti untuk bagi pemuda dan bangsa Melayu faham agar jadi jadi bodoh. Kalau tak puas hati pun, gunalah saluran yang lebih bijak lain kali.


Sumber: MYNEWSHUB dan BUKAN SEKADAR POLITIK

PKR Tipu Wang Rakyat RM2 Juta????

Posted: 03 May 2012 07:11 AM PDT


Selepas kejayaan besar BERSIH 3.0, seperti yang dikemukakan oleh Anwar, PKR sedang menunggu tarikh 04.05.2012 untuk mengadakan Malam Gala yang dijangka dapat mengumpulkan dana yang besar untuk pilihanraya. Kalau menurut rakan-rakan di HQ, Anwar menjangka dan mengharapkan mendapat sumbangan sekurang-kurangnya RM2 juta pada malam gala itu sahaja.

Soalnya, bukan pasal RM2juta. Anwar nak RM2juta boleh dapat bila-bila. Tapi lebih kepada nak tunjuk kepada rakyat bahawa PKR ini susah dan masih memerlukan dana rakyat.



Ini semua soal imej dan persepsi. Jika Anwar kelihatan terlalu berkemampuan dan kaya; ia tidak sesuai dengan imej 'demi rakyat' yang ingin dibawa oleh Anwar sendiri. Itulah sebabnya, agenda malam gala ini nanti adalah kononnya usaha mencari dana kewangan pilihanraya.

Apakah anda percaya PKR masih mencari dana pilihanraya? Minta maaf cakaplah, kami yang dalam PKR sendiri pun tak percaya. Kami sendiri melihat bagaimana pemimpin peringkat Pusat dan Cabang, bergaya dengan kemewahan baru yang mereka peroleh sepanjang tempoh 2008-2012. Ramai kontraktor PKR yang mula merasa senang dan gembira dengan bantuan kewangan yang mereka peroleh hampir setiap masa.

Malam Gala PKR 2012 dikatakan disusun atur oleh mereka yang rapat dengan Azmin/Saifuddin/Shamsul Iskandar. Kumpulan Nurul Izzah/Nik Nazmi/Rafizi agak sedikit terkeluar daripada penganjuran Malam Gala ini. Sebab itulah, menurut kawan-kawan, teater 'Madah Berhelah' ini akan membayangkan bagaimana kumpulan-kumpulan dalam PKR sendiri terpecah dan tidak solid.




Azmin, menurut info, sudah menyusun kalangan kontraktor/sub-kontraktor PKNS untuk menyumbang kepada dana pilihanraya PKR. Sumbangan dana kepada Malam Gala ini sumbangan rasmi sahaja. Sumbangan yang tak rasmi sudah mencecah jutaan ringgit.

PKNS memang menjadi lubuk utama kepada kejayaan Malam Gala ini nanti. Azmin perlu buktikan bahawa dia mampu menyusun bala tentera korporat yang cukup bagi mempertahan Selangor. Ketika mana Azmin sendiri teruk dihentam dengan isu 'moral peribadi' yang sebenarnya sudah lama menjadi igauan di kalangan pemimpin tertinggi PKR.

Wujud teori yang berkata – bahawa pendedahan yang dilakukan oleh blogger pro-UMNO/BN ini sebenarnya hasil 'feeding' oleh pihak PKR sendiri. Setakat ini blog ini belum dapat buktikan. Mari kita sama-sama fokus kepada penganjuran Malam Gala PKR 2012. Berapa juta agaknya collection?

Malam Gala ini agenda 'face saving' kepada Azmin. Setelah terkantoi beraksi dengan gadis gebu, Azmin semakin kelam kabut dan tidak selesa. Khabarnya, Shamsidar tidak seperti Kak Wan, yang kuat menyokong Anwar dalam apa sahaja keadaan - REZQEEN HILL



Al Fatihah Buat Bob Kuman

Posted: 03 May 2012 02:45 AM PDT


Bob Kuman dilaporkan telah kembali ke Rahmatullah pada jam 4.38 petang tadi. Sekalung takziah dan belasungkawa buat keluarga Allahyarham Bob dan Semoga roh Allahyarham ditempatkan di kalangan mereka yang beriman dan beramal soleh. Al Fatihah.

Anwar Atau R Thangam?

Posted: 02 May 2012 11:43 PM PDT

Penahanan R Thangam tengah malam semalam dalam satu operasi yang dilaksanakan oleh pihak polis bukanlah bukti satu gambaran jelas penglibatan PKR sebagai dalang utama kekecohan semasa demonstrasi tempohari.

Walaupun R Thangam adalah Ketua Cabang PKR Rasah, tidak mustahil tindakan mencabar arahan mahkamah yang dilakukannya itu adalah inisiatif sendiri sekalipun dalam salah satu rakaman video menunjukkan R Thangam adalah antara individu yang awal sekali mengalih penghadang jalan selepas menerima greenlight dari Azmin Ali dan Anwar Ibrahim.

Berdasarkan rakaman tersebut, selepas penghadang dialihkan ia kemudiannya diikuti dengan serbuan beramai-ramai oleh peserta Bersih 3.0 ke kawasan Dataran Merdeka yang akhirnya mendorong pihak polis berundur dan FRU mula mengambil alih dengan melancarkan langkah penguatkuasaan menghalang serbuan tersebut.

Polis yang berkawal di sebalik penghadang pun satu hal, kalau mereka tidak lari dari serbuan peserta demonstrasi Bersih 3.0 tentu saja FRU takkan menyembur air dan menembak gas pemedih mata. Betul tak?
Apapun, dengan kejayaan penangkapan ini bolehlah Anwar Ibrahim mencuci tangan kerana tiada bukti fizikal yang menunjukkan Anwar adalah orang pertama menyentuh dan mengalih penghadang tersebut.

Setakat arahan isyarat saja antara Anwar dan Azmin Ali tidak memberi makna apa-apa tambahan pula ketika itu Anwar sedang memeluk bahu seorang lelaki berbaju oren, boleh jadi isyarat tersebut bermaksud mahukan privasi tanpa gangguan.

Sedangkan video chinadoll yang 99% tepat pun Anwar dapat tepis dengan selamba badaknya, apa sangatlah dengan bukti video kabur yang hanya menunjukkan permainan isyarat antara Anwar dan Azmin.

Jika sekalipun terbukti isyarat arahan itu punca utama rempuhan dan kekalutan bermula tetap ianya tidak layak dijadikan bukti. Bukankah Presiden Pas, Datuk Hadi Awang pernah berkata bukti video hanyalah besi yang tak layak menjadi saksi, tidak begitu?

Kita harap selepas ini Anwar kembali cool kerana watak utama punca kekecohan Bersih 3.0 telahpun berjaya ditahan dan tak usahlah lagi marah-marah macam dalam sidang akhbar di Pejabat PKR sehari dua lepas.

Kasihan menengokkan budak Cina bernama Benji Lim yang selama ini berjuang untuk pakatan pembangkang alih-alih dihalau keluar semata-mata untuk menjaga air muka Anwar yang terpaksa bersilat lidah menjawab persoalan yang dikemukakan oleh Benji Lim.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

UMNO CAWANGAN TAMAN SEJAHTERA, LUNAS KEDAH DARULAMAN

0 ulasan
sumber :-

UMNO CAWANGAN TAMAN SEJAHTERA, LUNAS KEDAH DARULAMAN


HALAU GURU WANITA BAHASA MELAYU DISEKOLAH CINA GUNA SAMSENG: Terima Kasih PAS!

Posted: 02 May 2012 06:30 PM PDT

PETALING JAYA:Guru wanita yang mengajar disebuah sekolah jenis Kebangsaan Cina di Damansara mendakwa hidupnya dalam ketakutan berikutan di ganggu serta diugut oleh sekumpulan samseng yang disyaki upahan ibu bapa pelajar yang tidak berpuas hati dengan mangsa yang mengajar disekolah berkenaan.


Setakat ini guru wanita itu sudah menerima lima ugutan sejak 10 April lalu manakala ugutan terbaru yang diterimanya ketika berada ditempat letak kereta dirumahnya pada jam 10 pagi pada hari sabtu lepas."ketika kejadian itu mangsa yang menuju kearah keretanya telah dihampiri oleh seorang lelaki tidak dikenali dan memarahinya kerana masih lagi mengajar disekolah tersebut walupun amaran supaya berpindah sudah diberi beberapa kali" Inilah sikap kurang ajar dan pengecut samseng upahan terhadap seorang guru wanita yang mengajar disekolah Jenis Kebangsaan Cina .

Jika dilihat konteks perjuangan Persatuan Jawatan­kuasa Sekolah Cina Bersatu Malaysia (Dong Zong) mungkinkah ia ada kaitan dengan kejadian ini. ,Apa dihairankan jika Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Ka Siong ditumbuk dalam perhimpunan pendidikan Cina di Kajang inikan pula seorang guru wanita. Rentak perang yang dimainkan oleh sebahagian mereka boleh membawa tafsiran dari pelbagai sudut dan tidak mendatangkan keuntungan kepada bangsa Cina secara kesuluruhanya malah dilihat mengajak kaum-kaum dinegara ini membenci antara satu sama lain.

Gangguan terhadap mangsa dikatakan bermula selepas isu penggunaan bahasa Melayu disekolah berkenaan ditimbulkan oleh segelintir ibu bapa yang tidak sependapat dengan pentadbiran sekolah pada hujung tahun lalu. Boleh dilihat dengan jelas bila kata-kata ugutan " esok akan mati jika kau berdegil;dan berpindah dari sekolah berkenaan bukan satu pekara yang boleh dilihat remeh oleh pihak berkuasa sedangkan laporan polis sudah dilakukan oleh mangsa di Balai Polis Damansara, dan telah disahkan oleh Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed.

Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai peneraju Kemeterian Pelajaran harus bertindak dengan segera demi kebaikan dan keselamatan semua guru-guru yang mengajar bahasa Melayu di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina agar tidak tidak dilihat lemah dan lembek.

Tunggu penjelasan Dari Tan Sri Muhyiddin Yassin atau dari menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin atau dari dua timbalanya

Aman Central: Pas Kedah cuba berbohong?

Posted: 02 May 2012 06:21 PM PDT

ALOR SETAR 2 Mei - Dakwaan Kerajaan Pas Kedah yang menyatakan projek pembinaan kompleks beli-belah Aman Central bernilai RM500 juta di sini adalah projek swasta ternyata tidak benar apabila bukti menunjukkan pembangunannya turut melibatkan kerajaan negeri. Timbul persoalan apakah kerajaan negeri mahu berbohong atau cuba memberi jawapan mengelirukan untuk menutup kelemahannya tidak melaksanakan tender terbuka bagi projek tersebut?

Ketua Pemuda Gerakan negeri, Tan Keng Liang berkata, Warta Kerajaan Negeri pada 9 Jun 2011 menunjukkan pengambilan tanah di bawah Seksyen 3(1)(b) dan Akta Pengambilan Tanah 1960 bagi pembinaan itu dikhaskan kepada Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK) yang merupakan agensi kerajaan negeri. "Pengerusi PKNK adalah Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak

Majlis Peguam 'perkakas pembangkang', Chee Wee didesak letak jawatan

Posted: 02 May 2012 06:17 PM PDT

KUALA LUMPUR 2 Mei - Majlis Peguam bukan lagi sebuah badan bebas yang profesional, sebaliknya menjadi pertubuhan bukan kerajaan (NGO) suruhan kepada pembangkang. Sehubungan itu, Ahli Dewan Negara, Senator Mohamad Ezam Mohd. Noor mendesak Presidennya, Lim Chee Wee meletak jawatan dan menyertai parti pembangkang dengan segera. Ini kerana, kata beliau, setiap kenyataan serta tindak-tanduk Majlis Peguam tidak lagi dibuat secara bebas dan objektif sebaliknya, bersifat memihak sepenuhnya kepada pembangkang. "Saya mendesak beliau melepaskan jawatan sebagai Presiden Majlis Peguam dan sertai parti pembangkang agar lebih mudah untuk Chee Wee berdepan secara pendekatan politik. "Tindakannya memperalat Majlis Peguam untuk mengecam polis dalam isu demonstrasi ganas Bersih 3.0 bukan sahaja bersifat memihak dan tidak objektif tetapi biadab

www.pemuda-enggang.org

0 ulasan
sumber :-

www.pemuda-enggang.org


Sama kan

Posted: 03 May 2012 05:20 AM PDT

Posted from WordPress for Android

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK

0 ulasan
sumber :-

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK


Kan dah kena..tu pun kata tak patut...

Posted: 03 May 2012 05:54 AM PDT

KUALA LUMPUR - Tiga penuntut Universiti Malaya
(UM) yang digantung satu semester dan didenda kerana
kesalahan berkaitan Akta Universiti dan Kolej Universiti
(Auku) menyifatkan hukuman itu sebagai melampau
dan bercadang mahu membawa isu ke mahkamah.
Jawatankuasa Tindakan Tatatertib UM mendapati
mereka bersalah kerana mengalungkan bunga ke atas
gambar pemimpin negara ketika demonstrasi menuntut
pemansuhan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi
Nasional (PTPTN) bulan lalu.
Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM),
Mohamad Safwan Anang, 23, berkata, "kami
memberitahu pada awalnya simbolik kalungan bunga
hanyalah sebagai satu sindiran."
"Jika menyebabkan ketenteraman awam terganggu
mesti polis dah ambil tindakan dan tangkap kami.
Sepanjang perbicaraan, panel hakim hanya
mempersoalkan mengenai adab sahaja.
"Mereka (hakim) kata tak sopan dan ini bercanggah
dengan nilai budaya orang Melayu. Kami tanya adakah
mereka menghormati hak kami berdemo? Mereka
mempersetujui hak berdemo tetapi jangan buat
kalungan bunga.
"Mereka kata tak sopan, apa definisi tak sopan? Kami
hanya letak kalungan bunga yang boleh ditafsir dengan
pelbagai contoh seperti kalungan tahniah atau simbolik
kematian hak mahasiswa. Kita kecam sekerasnya
hukuman ni dan akan buat rayuan kepada UM,"
katanya ketika ditemui kampus UM hari ini.
Pengerusi Malaysia Bangkit, Mohd Syahid Zaini
menegaskan, perbicaraan yang bersidang pagi tadi
adalah sesuatu yang mengecewakan.
"Kita berhujah atas undang-undang dan Perlembagaan
tapi mereka tidak memberi respons. Mereka
(jawatankuasa disiplin tatatertib) akui demo hak
bersuara tak boleh tapi mereka lebih menekankan adab
isu kesopanan.
"Kita kata itu bukan isu yang patut dibincang, kita
berhujah mengenai akta dan perlembagaan, mereka tak
boleh jawab. Malah mereka akui hak berdemo.
Tindakan ini (hukuman) akan memburukkan nama UM
dan ini boleh menjatuhkan ranking UM," katanya.
Syahid berkata, tindakan UM satu konspirasi untuk
mematikan suara mahasiswa, dan jika berterusan
idealisme anak muda akan mati kerana akan dibayangi
oleh perintah Auku.
Pelajar tahun satu jurusan Undang-Undang UM, Mohd
Haziq Abdullah Abd Aziz; 20, pula berkata, perbicaraan
pagi tadi berat sebelah.
"Hakim menuduh kami, sepatutnya hakim mendengar
hujah tertuduh dan mesti ada seorang pendakwa raya,
tetapi di sini yang mendakwa menyuruh kami mengaku
bersalah adalah hakim sendiri, malah hujah yang
diutarakan tidak dijawab mengikut lunas undang-
undang.
"Kita akan kemukan rayuan kepada pihak universiti
dalam masa dua minggu seperti yang diberikan, malah
akan mempertimbangkan untuk membawa hal ini ke
mahkamah. Mengenai perkara ini (mahkamah) kami
akan umumkan nanti," katanya.
Mereka dikenakan tindakan di bawah Seksyen 16C
Kaedah Universiti Malaya (Tatatertib pelajar-pelajar
tahun 1999) dan kesalahan melanggar undang-undang
kaedah 3A (i), 3A (ii).
Jawatankuasa Disiplin Tatatertib Pelajar UM
menjatuhkan hukuman amaran lisan supaya tidak
mengulangi perbuatan itu lagi, denda tidak melebihi
RM200 dan pengantungan pengajian selama satu
semester kepada tiga mahasiswa SMM.

Hahaaa,kp kata patut...elok buang ajerrrr


Pemuda UMNO Telok Datok

Sayap Parti

Bahagian