Ahad, 4 November 2012

Pentas UMNO Kg.Serdang, Sitiawan. Perak

Pentas UMNO Kg.Serdang, Sitiawan. Perak


Akibat tamak, pembangkang 'adik beradik 3N' di Perak asyik 'berperang' berebut agihan kerusi pilihanraya?

Posted: 04 Nov 2012 08:26 AM PST



Cadangan Pengerusi DAP, Karpal Singh supaya parti pakatan pembangkang mengamalkan polisi 'satu calon, satu kerusi' membuktikan mereka kini 'berperang' berhubung agihan kerusi pilihan raya.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir berkata, dasar itu sudah menjadi amalan Barisan Nasional (BN) sejak sekian lama, kecuali di beberapa kawasan di Sabah dan Sarawak.

"Setiap kali pilihan raya, kami tidak pernah melihat ini sebagai satu masalah besar tetapi pembangkang kini sedang berperang," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Karnival Jabatan Kerja Raya (JKR) Perak 2012 di Dewan Jubli Perak, di sini hari ini.

Beliau mengulas cadangan Karpal supaya wakil rakyat DAP yang menyandang dua kerusi perlu memilih hanya satu kerusi untuk ditandingi dalam Pilihan Raya Umum Ke-13.

Dasar 'satu calon satu kerusi' yang dicadangkan oleh Ahli Parlimen Bukit Gelugor itu bagaimanapun mendapat bantahan beberapa pemimpin DAP.

Zambry berkata, soal calon bertanding dua kerusi menjadi masalah dalaman DAP, termasuk di Perak apabila Pengerusi DAP negeri, Datuk Ngeh Koo Ham dan Setiausahanya, Nga Kor Ming menyandang dua kerusi.

Katanya, Timbalan Pesuruhjaya Pas negeri, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin juga menyandang dua kerusi.

"Kita tahu kenapa perkara ini menjadi huru-hara termasuk di Perak. Kita kena tanya 'tiga beradik' atau 'tiga N' iaitu Nizar, Ngeh dan Nga," katanya.

Katanya, wakil rakyat yang menyandang dua kerusi tidak dapat menjalankan tugas dengan baik terutamanya apabila terpaksa memilih menghadiri sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) atau Dewan Rakyat.

"Kita dapat menyaksikan kadang-kadang dia datang tunjuk muka sekali sahaja dan lepas itu dia tidak datang lagi. Kita hendak komen lebih pun nanti dia kata ada tanggungjawab lebih besar. Jadi, dia kena fikirlah tanggungjawab yang mana satu lebih besar," katanya.

Sementara itu, mengulas kesediaan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menentang Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di kerusi Parlimen Pekan dalam pilihan raya umum akan datang, Zambry berkata, perkara tersebut hanya gimik politik pembangkang.

"Mereka cabar sebab hendak tunjukkan kononnya mereka lebih popular daripada Perdana Menteri. Tak apalah, dia hendak lawan, lawanlah. Kita tengok siapa lebih popular," katanya.

Warna-warni politik
Torashah

Tiada ulasan:

Pengikut