Pengikut

Nuffnang

Khamis, 18 Oktober 2012

PUTERI UMNO BAHAGIAN KOTA RAJA

sumber :-

PUTERI UMNO BAHAGIAN KOTA RAJA


KEBAJIKAN+BERBAKTI+SEDERHANA

Posted: 18 Oct 2012 02:08 AM PDT

Dalam kehidupan seharian kita, kadang-kadang kita terlepas pandang kebajikan sesama kita...tak kiralah orang tu kawan or lawan kita....baik pembangkang dan sebagainya...Hari ni, nak story sikit pasal kebajikan kita sesama manusia...
Sebagai manusia biasa tak terlepas dari naluri hati kita untuk berbakti.  Tak kisahlah berbakti pada siapa pun...Negara, Ibubapa, keluarga...sahabat dan insan sekeliling....Tapi, sebagai manusia iaitu hamba Allah s.w.t..kita perlulah melakukan sesuatu perkara itu bersederhana...Jadi, walau apa pun lapangan yang kita lakukan...bersederhana lah kita...
Berbalik pada cerita kebajikan...dan berbakti...ingin diselitkan kesederhanaan itu....2 perkara berbeza..iaitu kebajikan...dan berbakti...sinonimnya, ia melibatkan hubungan antara manusia sesama manusia...
Kadang-kadang kita ni terlepas pandang terhadap kebajikan orang-orang disekeliling kita...Kadang-kadang kita ni pula terlalu bersemangat ingin berbakti sampai terlupa kebajikan diri sendiri...Jadi untuk seimbangkan kedua-dua perkara tersebut, hendaklah bersederhana dalam melaksanakannya..Kerna KEBAJIKAN diri kita yang ingin BERBAKTI kepada insani ni..Hanya diri kita yang TAHU, PERLU TAHU dan AMBIL TAHU...
Dalam kehidupan masa kini, bukan mudah untuk kita ketemu manusia yang hati dan nalurinya benar-benar ikhlas memikirkan kebajikan orang lain selain dari dirinya sendiri....Dalam berpolitik apatah lagi...Jika bukan untuk NAMA...jika bukan kerana HABUAN...
Lumrah politik....tak kira lah...jika PEMBANGKANG atau BUKAN....1001..keikhlasan sukar ditemui...Biasanya yang MEMBANTAH, yang MEMBANGKANG inilah yang akan diPULAUKAN...yang pandai BODEK,pandai KIPAS...
Paling hairan...tatkala, MERAIH undi...PEMBANGKANG KHUSUSnya...jika dilihat, mereka ni berusaha memperjuangkan PARTI mereka...Tak salah memperjuang apa pun, tapi, biarlah bersederhana...Kadang-kadang tengok makcik-makcik tu sanggup terjerit-jerit...MELALAK-LALAK melaungkan nama PEMIMPIN PARTI mereka...SADISnya...lepas MELALAK-LALAK tu...kena balik rumah...dan MEMASAK untuk SUAMI+ANAK-ANAK dan sebagainya...Itu lah kesamaan antara KEBAJIKAN dan BERBAKTI...tapi hakikatnya...BURUK kan(cerita makcik melalak tu la yg buruk..hehehehe...)
...tapi, itu hak masing-masing...CUMA jika kita renungkan bersama...siapa yang dapat KEISTIMEWAAN daripada semua tu??BERJUANG tu berjuang lah jugak...tapi, beringat dan bersederhanalah dalam setiap perkara itu...Jika esok lusa, waktu kita sakit, kita juga yang perlu jaga diri kita, bukan orang lain, bukan orang YANG kita PERJUANGKAN...

0 ulasan:

Sayap Parti

Bahagian