Khamis, 19 Julai 2012

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN


PRU 13 : KEMPEN DAN BENDERA PARTI DIHARAMKAN?

Posted: 18 Jul 2012 08:11 PM PDT


Haramkan kempen pilihan raya?

2 Mei 2012
Apa nak hairan kalau kempen pilihan raya boleh jadi pesta!
Itu sekali-sekala, sedangkan kemalangan yang berlaku setiap hari itu, sebagai contoh, pun boleh memeriahkan suasana.
Seekor lembu dilanggar kereta di jalan raya, ratusan kenderaan terperangkap di laluan sejauh 5 kilometer kerana yang di dalam kenderaan hendak lihat apa jadi pada lembu dan kereta.
Seorang hamba ALLAH terbaring di jalan akibat terjatuh motosikal, dua orang tampil memberi bantuan, 140 orang lagi berdiri keliling dan menonton. Kan itu perkara biasa!.
Kalau pesta sebenar, yang jom sana jom sini, impaknya tidak perlu cakap lagilah; anak pun boleh hilang. Jika mula jam 8 malam, sebelum Maghrib kawasan pesta sudah penuh dengan peminatCuba tengok Duduk Bantah Bersih 3.0 di KL Sabtu lalu. Ada yang dakwa yang hadir mencecah 300,000 orang. Mungkin tidak seramai itu. Cuma sedih berlaku pertembungan yang sepatutnya boleh dielak antara peserta demonstrasi dan pihak berkuasa.
Saya menimbulkan perkara ini sebab ada kawan mencadangkan supaya poster dan bendera parti-parti bertanding dalam semua pilihan raya pada masa hadapan diharamkan.
Menurut ramalannya, seperti juga jangkaan ramai pendeta politik, perang poster menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) tidak lama lagi ini sengit daripada yang sudah-sudah.
Untuk mengelak timbul pelbagai masalah dan kerumitan - salah faham, perasaan marah, perbuatan nakal dan sabotaj serta yang paling dikhuatiri, pergaduhan melibatkan buku lima antara pihak-pihak terlibat - juga supaya ia tidak membazir, haramkan sahaja pemasangan poster dan bendera.
Kebanyakan bahan yang dirintangkan untuk menarik penyokong semasa musim kempen pilihan raya adalah vinil dan bahan tidak boleh dilupuskan.
Perbelanjaan untuk membuat bahan-bahan itu, kos untuk upah pekerja bagi memasangnya di merata tempat di seluruh negara, ditambah dengan kerja menurunkan atau menanggalkannya dari tiang, pokok, tembok dan wayar akan menelan belanja jutaan ringgit.
Bagaimana pula dengan kerja yang perlu dilaksanakan pihak berkuasa tempatan bagi melupuskan beribu tan bahan sampah yang bersepah setiap hari sebelum dan selepas berlangsungnya pilihan raya? Entah berapa juta ringgit terpaksa dibelanjakan untuk membersihkan bandar dari poster dan bendera yang digantung dan dilekat di merata tempat; di tiang elektrik, pokok, dinding bangunan, kiri kanan jambatan dan di mana sahaja yang boleh.
Kesulitan pihak berkuasa mendapatkan kawasan sesuai dan cukup untuk membuang sampah bertimbun-timbun itu adalah satu masalah lagi.
Tanya kawan saya; apakah pengundi benar-benar perlukan semua suasana berpesta ini pada musim kempen pilihan raya bagi menentukan siapakah dalam kalangan calon yang perlu dipangkah? Jawapannya jelas. Dalam zaman internet hari ini, di mana sesuatu maklumat timbul hanya dengan ketukan jari di papan kunci, mana ada lagi maklumat boleh disorok!
Dalam masa sangat singkat, apa berlaku di hujung dunia boleh merebak pantas dan meluas ke seluruh pelosok di muka bumi ini seperti api membakar daun kering.
Tapi cadangan kawan saya lebih menekankan kepada penjimatan kos, di samping masalah lain.
Saya setuju. Bahkan, kalau bolehlah, mansuhkan sekali tempoh 10 hari atau dua minggu untuk kempen pilihan raya.
Bukan maksud saya berseloroh, jauh sekali untuk mempersendakan, tapi kita semua pun tahu di Malaysia, 'kempen' pilihan raya tidak pernah berhenti. Hari hari ada.
Hari ini selesai pilihan raya, esok 'kempen' bermula kembali. Tidak kira parti belah sini atau belah sana, dan ia berterusan hingga bertemu tarikh pilihan raya yang satu lagi.
Tarikh PRU13 akan datang entah bila, tapi macam-macam pendedahan, dakwaan dan tuduhan sudah dibuat, seolah-olah ia akan berlangsung esok.
Adalah satu keajaiban jika ada satu hari yang anda tidak alami suasana 'kempen' pilihan raya.
Cakap pasal kos, sebenarnya banyak perkara boleh pihak berkuasa dan rakyat buat untuk mengurangkan perbelanjaan.
Kita tidak perlu tukar permaidani dan langsir di rumah atau di pejabat, tapi setengah daripada kita yakinkan diri kita untuk tukar; kita boleh tidak memberi cenderahati mahal-mahal kepada orang yang merasmikan majlis, tapi kita bersusah-payah mahu memberinya juga; kita tidak perlu belanja besar untuk kenduri, tapi ada yang sanggup bergadai bergolok untuk mengahwinkan anak secara besar-besaran. Kita digalakkan lakukan sistem 'pool' semasa berulang-alik antara rumah dan tempat kerja, tapi kita naik sebesar-besar kereta seorang diri. Kita sudah biasa.
FARUSH KHAN
2 Mei 2012

PRU 13 : ANTARA DASAR KERAJAAN DAN DASAR PARTI.

Posted: 18 Jul 2012 07:59 PM PDT



Pisahkan sedikit dasar kerajaan dari dasar parti
DR ISMAIL IBRAHIM
13 Jun 2012
KERAJAAN Pusat atau Negeri haruslah berusaha memisahkan sesuatu tindakan yang berbau politik kepartian yang dilaksanakan untuk rakyatnya. Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) baru-baru ini rasanya telah melakukan satu tindakan yang bercampur aduk dengan sentimen politik kepartian, ketika menahan pinjaman PTPTN kepada para pelajar Unisel kerana membantah dasar pihak kerajaan Pakatan Rakyat (PR) yang telah menjalankan kempen politik untuk memansuhkan skim pinjaman PTPTN sekiranya berjaya menawan Putrajaya, dan Unisel adalah Universiti Kerajaan Negeri Selangor yang diterajui oleh Pakatan Rakyat.

Hari ini nampaknya Kerajaan Negeri Selangor juga  akan mengambil tindakan yang hampir serupa apabila seorang anggota Exco Kerajaan Selangor mengeluarkan pandangannya bahawa Kerajaan Selangor mungkin boleh membantu pelajar UiTM yang digantung pengajiannya selama tiga semester iaitu pelajarnya yang bernama Khalid Ismath, yang telah mengambil bahagian dalam satu aktiviti yang dikatakan melanggar undang-undang sedangkan tindakan pelajar tersebut pada pandangan kerajaan PR adalah sesuai dengan dasar  Kerajaan PR yang  mendokong aktiviti itu.

Bagaimanapun KPT telah membetulkan tindakannya iaitu bersetuju meneruskan pinjaman PTPTN kepada para pelajar Unisel dan tindakan ini saya rasa wajar kerana para pelajar itu adalah rakyat negara ini yang seharusnya diberikan layanan yang sama dengan para pelajar lain.

Oleh itu saya rasa amat tidak wajar Kerajaan Selangor atas nama Kerajaan juga mengambil tindakan untuk membela pelajar yang berkenaan, dan memberikan bantuan atas nama kerajaan kepada pelajar yang diambil tindakan disiplin oleh institusi tempat pengajiannya atas dasar yang termaklum sedangkan Kerajaan Selangor merasakan wajar membantunya kerana pelajar ini seolah-olah telah bertindak mengikut matlamat yang sama dengan tindakan yang didokong PR.

Saya pernah menulis dalam blog ini bahawa rakyat yang matang dan sedar akan kedudukannya sebagai rakyat, seharusnya tahu membezakan di antara dasar parti politik dan peranan kerajaan. Kerajaan menjalankan dasarnya yang adil kepada semua rakyat tanpa diskriminasi. Parti politik sememangnya akan bertindak untuk ahli-ahlinya sendiri, termasuk membela yang bersalah, yang tidak berdisiplin dan sebagainya.

Kalau seorang pelajar yang didapati bersalah oleh sebuah IPT kerana melanggar disiplin, maka tidak seharusnya sebuah kerajaan akan membelanya atas nama kerajaan tetapi mungkin boleh membelanya atas nama parti politik.

Inilah yang dilakukan oleh Kerajaan Negeri Kedah tempoh hari yang mengambil tindakan ke atas para pelajar IPT Kerajaan Kedah iaitu Kolej Universiti Insaniah kerana para pelajar itu telah melanggar disiplin, malah MB bertegas mempertahankan disiplin dan peraturan IPT  tersebut, bukan dasar parti pemerintah kerajaan Negeri.

Tindakan yang bercampur aduk seperti yang saya sebutkan di atas itulah yang nampaknya menjadi budaya pemikiran kita di negara ini sehinggakan seorang rakyat yang didapati bersalah oleh undang-undang negara, maka kita atas nama parti politik akan bermati-matian mengatakan dia tidak bersalah, pada hal yang melakukan kesalahan mengikut undang-undang tetaplah bersalah, walau sebesar mana sekali pun pangkat dan kedudukannya kerana ia diadili atas nama peribadinya sebagai rakyat negara ini.

Oleh itu kita haruslah segera sedar akan keadaan yang sebenar dan menimbang sesuatu tindakan kita itu secara rasional dan objektif, bukan dengan pandangan yang sempit, taksub dan radikal.

Saya rasa tindakan yang dilakukan oleh Kerajaan Pusat dengan pemberian wang Bantuan Rakyat 1M kepada rakyat dan pelajar merupakan satu tindakan Perdana Menteri yang tidak mengira ideologi politik penerimanya. Demikian juga bantuan lain kepada sekolah, tempat ibadah dan sebagainya, semuanya dilakukan tanpa mengira keturunan kaum dan agama, iaitu satu tindakan untuk rakyat semua. Namun begitu hal ini pun sering dipolitikkan oleh ramai pihak yang hanya memandang segala-galanya melalui kaca mata politik partisan, yang seharusnya tidak timbul sama sekali dalam masyarakat demokrasi berbilang kaum dan agama ini.

Oleh itu dalam kuat kuasa undang-undang dan peraturan IPT umpamanya, kita haruslah rasional dalam tindakan kita, bezakan diantara politik kepartian dan kedudukan seseorang itu dari segi undang-undang negara dan peraturan yang tertentu. Mahkamah mempunyai banyak peringkat, boleh rayu dan bawa ke peringkat penghakiman yang lebih tinggi, sekiranya bersalah juga pada akhirnya, maka bersalahlah, jangan pula menuduh sistem kehakiman begitu dan begini mengikut selera dan kehendak kita.

Bacalah juga entri saya tidak lama dulu dalam blog ini tentang amaran Rasulullah SAW bahawa baginda akan mengambil tindakan ke atas sesiapa saja yang bersalah dan menghukumnya, walau pun yang melakukan kesalahan itu ialah puteeri baginda sendiri!

Kita sering berbicara tentang agama dan ajarannya, tetapi kadang-kadang kita tidak memahami falsafahnya yang adil dan saksama. Kita lebih mementingkan politik fanatik dan berat sebelah, pendek akal budi.


* Datuk Dr Ismail Ibrahim, bekas Ketua Pengarah Ikim

PRU 13 : SAMA-SAMA KITA TENGOK, SIAPA YANG KENA..

Posted: 18 Jul 2012 07:53 PM PDT



Mari kita tengok siapa yang kena
DR AMINUDIN MANSOR
21 Jun 2012
Menjelang Pilihan Raya ke-13 (PRU13) ramai yang bercita-cita untuk menjadi Yang Berhormat (YB). Baik kalangan mereka yang bergelar YB sekarang ini atau pun yang belum bergelar YB dan berjinak-jinak serta aktif dalam parti.
Mengikut cerita dan khabarnya dari orang yang boleh dipercayai, nama-nama bakal calon dalam PRU13 sudah berada di peringkat akhir. Bagi calon Barisan Nasional (BN) namanama sudah dikemukakan di peringkat negeri ke peringkat pucuk pimpinan.

Manakala bagi parti Pas, Parti keadilan Rakyat (PKR) dan DAP juga nama-nama calon sudah siap di peringkat akhir.
Ada juga kalangan YB yang baru sepenggal mengharapkan mereka dicalonkan lagi bagi penggal kedua, begitu juga mereka yang sudah dua penggal minta dicalonkan bagi penggal ketiga.
Bagi yang sudah tiga penggal menjadi YB adalah bernasib baik sangat jika dicalonkan sekali lagi. Tetapi jika mereka termasuk dalam kategori calon boleh menang kemungkinan akan dicalonkan semula.
Tidak kurang juga ramai yang berdoa dan mengadakan solat hajat untuk memohon kepada ALLAH agar nama mereka dicalonkan semua.
Semuanya sedang berusaha dan berikhtiar untuk menjadi calon. Dan jangan sesekali ada yang pergi berjumpa bomoh atau dukun yang boleh menyebabkan syirik dan menjadi mangsa kepada golongan tersebut.
Bahang dan panasnya PRU13 sudah semakin terasa apabila pemimpin utama BN beberapa kali menjelajah egeri seperti Sarawak, Sabah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor.
Itu petanda PRU13 sudah dekat dan orang ramai sudah faham suasana ini terutamanya pengundi. Banyak juga calon yang beralih kawasan iaitu balik negeri. Mari kita tengok siapa yang kena! Banyak juga yang beranganangan untuk menjadi calon dalam
pilihan raya sejak PRU diadakan.
Tetapi nama mereka tak pernah naik dan disebut-sebut pucuk pimpinan. Hal ini menyebabkan ada yang kecewa dan keluar parti.
Janganlah hendaknya perkara ini berulang lagi. Jika nama tidak dicalonkan dan tidak jadi YB jangan kecewa, itu namanya tiada rezeki dan ketentuan ALLAH menetapkan seseorang itu hanya layak menjadi jentera dan pekerja parti.

Jangan pula sampai keluar parti. Berkaitan perasaan kecewa ini, ada juga disebabkan terlalu kecewa akhirnya mensabotaj calon yang bertanding walaupun calon tersebut kawan baik dia dan memang layak berbanding dirinya. Inilah yang menyebabkan berlakunya cah keting yang bermaksud menikam dari belakang.
Di mana-mana kawasan hal ini akan tetap berlaku sama ada kuat atau kurangnya pengaruh mereka yang mensabotaj calon tersebut.
Ada yang menjejaskan calon dan ada juga yang tidak menjejaskan prestasi calon. Jom, mari kita tengok siapa yang kena! Kejayaan seseorang calon sebenarnya terletak daripada sokongan peringkat akar umbi di peringkat cawangan atau ranting lagi.

Sokongannya akan  bertambah kuat apabila dibawa ke peringkat bahagian atau ke peringkat atasan. Kelayakan, perwatakan calon yang mudah mesra dan senang didampingi adalah kategori calon yang boleh menang dengan senang.
Semua perkara ini adalah nilai tambah yang perlu ada pada seseorang calon wakil rakyat yang akan bergelar YB. Jika tidak pengundi akan menolaknya walaupun seseorang itu kacak, muda dan bertenaga.
Sementara itu, apabila menang dalam PRU13, seseorang YB itu janganlah pula berlagak sombong, angkuh dan tidak mahu mendengar masalah rakyat.
Untuk mendapatkan senyuman yang percuma pun payah. Hal inilah yang menyebabkan rakyat dan pengundi akan hilang keyakinan kepada YB baik dari parti mana sekalipun.
*Penulis pengamal media. PhD Persuratan Melayu, UKM.

Enhancing Senate’s power

Posted: 18 Jul 2012 07:01 PM PDT


Enhancing Senate's power

REFLECTING ON THE LAW
By SHAD SALEEM FARUQI


The Dewan Negara has the important 'federal function' of representing the states. Regrettably, a number of factors have contributed to the diminution of this role.
LAST Saturday a seminar was held in Parliament to examine Dewan Negara's functioning with a view to improving its institutional efficacy.
To begin with it must be stated that in our system of government the fully elected and representative Dewan Rakyat is the main channel of democratic impulses in the country.
The Dewan Negara, in contrast, represents geographical areas and special interests rather than the voters. Under Article 45 of the Federal Constitution it consists of appointed as well as indirectly elected senators as follows:
> Forty-four senators appointed by the King on the advice of the Prime Minister, and
> Twenty-six indirectly elected "state senators" (elected by the state assemblies) to give equal representation in the Dewan Negara to each of the 13 states of the federation.
Role: The Federal Constitution and the Standing Orders of the Senate envisage the following functions for the Senate:
> The legislative function of making and revising laws;
> The 'federal function' of representing the 13 states and the federal territories;
> The sectoral representative function of enabling experienced and talented persons, members of minorities and orang asli to sit in Parliament without going through the electoral process;
> The "deliberative" function of examining government policy and keeping the government in check;
> Control of emergency powers;
> Protection of Malay Reserves: and
> Exercise of parliamentary privileges.
Legislative function: The Dewan Negara is an essential component of Parliament and, except under Article 68, its assent is necessary for the passage of all legislation in Parlia­ment.
The Dewan Negara can revise, improve or delay Dewan Rakyat Bills. As a second debating chamber it can act after mature, non-political and calm consideration. Because it operates in a less political way than the Dewan Rakyat, a more objective examination of legislative proposals is possible.
If there are unresolved differences between the Senate and the Dewan Rakyat, then under Article 68, the Dewan Rakyat can bypass the Senate after one month (in the case of money Bills) and no less than one year (in the case of non-money Bills).
However, Article 68 cannot apply to those constitutional amendments that require a two-thirds majority in both Houses of Parliament.
Representing the States: The Dewan Negara has the important "federal function" of representing the states of the federation and protecting their rights. This aim is achieved by providing for two members from each state to sit in the Dewan Negara.
Regrettably a number of factors have contributed to the diminution of this role.
First, "state senators" do not always speak and vote as "instructed delegates" of the states. They act according to party affiliations. A greater coordination between state senators and state governments is necessary if the voice of the states is to be effectively heard in the Dewan Negara.
Second, in the Merdeka Consti­tution, state senators outnumber appointed senators by 22:16. Regrettably, constitutional amendments since then have allowed the present 26 state senators to be overwhelmed by 44 appointed senators.
Such an unfavourable ratio between elected and appointed senators is not conducive to democratic legitimacy.
The validity of amendments to the Senate's composition to allow nominated members to outnumber elected members was challenged in court but upheld in the case of Phang Chin Hock v PP [1980].
Third, in Article 45(4) the Constitution grants permission to increase the number of state senators from two to three; decrease the number of appointed senators; and provide for direct elections to the Senate. We all know that these constitutional dreams remain unrealised.
Representation to special groups: Many professionally qualified people have a distaste for politics. But they can contribute their bit to the legislative process if they are appointed senators under Article 45(1).
Regrettably, patronage, and not the democratic legitimacy of being a representative for a special sector, seems to be the criterion for the appointment of some senators.
Previously a senator's term was six years. In 1978, this period was changed to three years with the possibility of one renewal. This amendment has increased the executive's power of patronage and may have affected the independence of the senators.
Deliberative function: Along with the Dewan Rakyat, the Dewan Negara provides a valuable constitutional safeguard to check and limit the powers of the Government.
This can be achieved through question time, debates and the unutilised avenue of Dewan Negara committees.
During question time, ministers must supply information, answer questions and justify policies.
Debates on Bills or on topics of contemporary importance can provide the Government with an important second opinion on issues of concern. The debates in the Dewan Negara are more dignified and often of a higher standard than in the lower House.
How far they influence government policy is, however, a matter of opinion.
Emergency: A Proclamation of Emergency and any Emergency Ordinance promulgated by the King under Article 150 must be laid before both Houses. The Houses have the joint power to lift the emergency or to annul an ordinance.
Malay Reserves: Under Article 89, a state law to de-reserve a Malay Reservation must be approved by a resolution passed by special majorities in both Houses of Parliament. The Dewan Negara cannot be bypassed.
Exercise of privileges: In respect of its parliamentary functions, all members and officers of Parliament are entitled to some privileges, immunities and powers under Articles 53, 62, & 63.
One of the privileges is to summon any one to appear as a witness before a Senate Committee.
Disobedience can amount to contempt. There is a precedent in Australia, when a Minister was suspended from the House for refusing to supply a document demanded by the House.
A contentious issue is whether, on the principle of separation of powers, the House's power to exercise its privileges e.g. to punish for contempt, is open to judicial review by the courts.
Institutional efficacy: In order to improve the institutional efficacy of the Senate, a number of reform proposals deserve consideration:
> The constitutional possibilities in Article 45(4) deserve consideration;
> To lighten the load of the Dewan Rakyat, some politically non-controversial Bills should originate in the Dewan Negara;
> Members of both Houses should be provided with legislative assistants and office space as is the case in many other Asian societies;
> A Parliamentary Institute must be established to train all MPs and senators;
> Parliament should have its own, independent legal counsel;
> The Senate should appoint Select Committees for Scrutiny of Bills as is permitted by its Standing Orders;
> In addition, the Senate and the House of Representatives should put in place a system of well serviced, joint, investigatory Sessional Committees to scrutinise the working of ministries, selected statutory bodies and such organisations as the Human Rights Commission, the Anti-Corruption Commission and the Public Complaints Bureau. Citizen participation in these committees should be encouraged.
With these reforms, the institutional efficacy of the Dewan Negara could be significantly enhanced.
Shad Saleem Faruqi is Emeritus Professor of Law at UiTM

BAYANGKAN : PKR TANPA ANWAR.

Posted: 18 Jul 2012 05:11 PM PDT






KENYATAAN Datuk Seri Anwar Ibrahim yang ingin mengundurkan diri adalah cetusan awal secara psikologi bahawa politik beliau sedang sampai ke hujungnya. Reaksi terhadap kenyataan itu tidak diterima dengan hebat oleh khalayak. Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad pula menyatakan Anwar patut undur sekarang.



Kes Anwar-Mohd. Saiful Bukhari Azlan yang sedang berada di Mahkamah Rayuan adalah hal yang menarik untuk difikir. Jangkaan umum dulu Anwar akan kena lantaran ada asas prima-facie, Mohd. Saiful adalah saksi yang berwibawa dan Anwar dipanggil membela diri. Tetapi mahkamah tetap mahkamah. Ia membuat keputusan dan keputusan itu boleh dicabar di mahkamah yang lebih tinggi.



Katakan di mahkamah yang lebih tinggi Anwar terbabit, kesannya kepada Pakatan adalah besar. Kesan terhadap Wan Azizah Wan Ismail dan Azmin Ali lebih besar lagi kerana walaupun mereka berada dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR) tapi kem mereka tidak sama.



Kesan kepada Pakatan Rakyat adalah mencari siapa pengganti Anwar. Lim Kit Siang atau Datuk Abdul Hadi Awang. Pas tidak akan semudah itu menyerahkan jawatan nombor satu ke Putrajaya kepada DAP. Ketiadaan Anwar nanti boleh menyebabkan Azmin juga membina cita-cita kerana de facto Anwar dalam PKR ialah Azmin.



Bila ini terjadi Wan Azizah tidak akan berdiam diri. Kem Wan Aziz-Faekah-Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan Nurul Izzah dan kem Azmin masing-masing akan menunjukkan kekuatan siapa yang lebih berpengaruh.

Kes Faekah dibaca umum adalah bukti pertarungan dua kem berkenaan. Isu yang dibangkitkan oleh MCA dan Barisan Nasional (BN) Selangor mengenai isu Talam menguntungkan Azmin. Isu iringan surat Faekah kepada suatu permohonan dilihat oleh Abdul Khalid biasa saja. Surat iringan yang sama pada masa lalu yang menyebabkan tindakan berlaku menyebabkan Abdul Khalid dalam dilema.

Sehingga kini Anwar sebagai Penasihat Ekonomi Selangor dan de facto kepimpinan utama PKR tidak mampu berbuat apa-apa. Diambil tindakan kepada Wan Azizah-Khalid dan menyebelahi Azmin ibarat ditelan mati emak dan diluah mati bapa.

Khalayak berpendapat kalau isu yang sekecil ini Anwar tidak mampu menyelesaikannya betapa untuk jadi Perdana Menteri yang isunya jauh lebih besar dari isu itu. Itu dalam keadaan Anwar masih ada dan masih berperanan.

Kalau Anwar tidak mampu berperanan lagi , apakah Wan Azizah sebagai Presiden PKR akan membuat keputusan sendiri atau Azmin sebagai Timbalan Presiden akan terus mendapat arahan dari Anwar hingga akhirnya konflik Wan Azizah- Azmin menjadi sesuatu yang tidak boleh dielakkan lagi.

Seperti juga Anwar, Azmin menghadapi masalah integriti yang amat serius dalam soal moralnya. Azmin yang 'melupakan" ibunya, dakwaan yang berterusan adiknya Ummi Hafilda ditanggapi khalayak sebagai isu yang belum terlerai.

Anwar sepatutnya menasihatkan Azmin mengenai hubungannya dengan ibunya tetapi itu tidak berlaku. Kalau seluruh anggota keluarga menyebelahi Ummi Hafilda tentu ada sesuatu yang tidak kena kepada Azmin. Khalayak mengharapkan Azmin kembali semula kepada ibu dan menyaman Ummi Hafilda atas kes-kes yang dibangkitkan. Inilah integriti yang dituntut terhadap ahli politik yang bercita-cita besar.

Kalau ini berlaku dalam PKR, bagaimana Pas dan DAP ingin bergantung kepada Anwar. Agak sulit untuk Pas dan DAP mendukung Pakatan Rakyat tanpa Anwar bersamanya. Pas mahukan Anwar dan DAP kerana motif politik kerusi.
Tidak mungkin Pas menguasai Malaysia tanpa dukungan DAP. Dan tidak mungkin DAP mempunyai saham yang besar dalam pemerintahan tanpa dukungan Pas. Dan tidak mungkin Pakatan Rakyat menguasai Putrajaya tanpa dukungan Anwar.

Takdirnya kes Mahkamah Rayuan atau Persekutuan menyebabkan Anwar terpaksa meninggalkan politik tentu DAP dan Pas akan menghadapi situasi baru yang amat mencabar. Pertama, kem-kem dalam PKR mula berantakan mengenai siapa akan menjadi teraju dalam kepimpinan dan menentukan calon yang bakal bertanding.

Pas tidak mungkin menerima Azmin sebagai pengganti Anwar mahupun Wan Azizah sebagai Perdana Menteri. DAP tidak mungkin ingin melangsungkan cita-cita Karpal Singh untuk melantik seorang bukan Melayu sebagai Perdana Menteri dan ia juga bercanggah dengan hasrat Pas.

Kalau begitu apakah cita-cita untuk sampai ke Putrajaya ini hanya suatu fatamorgana atau miraj yang indah pada cita-cita tetapi realitinya hampa dan kosong. Lazimnya cita-cita besar begini perlu didukung oleh pemimpin yang berintegriti tinggi. Dari sudut Pakatan, dasar parti harus jelas dan merintis ke jalan wehdah atau kesatuan.

Mana mungkin sebuah parti yang memperjuangkan negara Islam yang terpaksa dilunakkan menjadi negara berkebajikan bekerjasama dengan parti yang mendukung faham sosialis demokratik. Mana mungkin juga sebuah parti Islam boleh membisu terhadap elemen-elemen liberalisme, pluralisme dan elemen sosialis dalam PKR.

Kenyataan di atas sudah memadai untuk membawa kesimpulan bahawa diwaktu ini perbezaan itu boleh ditenggelamkan walaupun mereka menyedari ini suatu masalah tetapi apabila kuasa sudah ditangan perbezaan ini bakal terserlah. Dan Pas akan terus melakukan justifikasi. DAP bakal menyerlahkan konsep Malaysian Malaysianya secara halus dan PKR bakal menuntut perlaksanaan faham liberalisme dan pluralisme dalam sistem.

Jika ini berlaku tanpa kehadiran Anwar apa akan jadi kepada Putrajaya dan apa akan jadi kepada Malaysia. Hanya yang arif saja yang dapat mengenal manikam.

Tiada ulasan:

Pengikut