Khamis, 10 Mei 2012

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN


MENGAPA ANWAR INBARIM SUKAR BERUBAH?

Posted: 09 May 2012 05:08 PM PDT


SUKARNYA UNTUK BERUBAH
AKHBAR Sinchew Daily bertarikh 7 Mei 2012 melalui ruangan Pendapat memaparkan tulisan Timbalan Pengarang Akhbar, Lim Ming Fah berkaitan kesukaran untuk berubah dalam politik


Selepas Anwar ditangkap, setiap Sabtu penyokongnya berkumpul di Kuala Lumpur membuat bantahan. Pihak polis laksanakan tindakan keras; orang yang lakukan demonstrasi dituduh berniat mahu lakukan huru-hara, merosak harta benda awam, membakar di jalanan dan mahu menggulingkan kerajaan pilihan rakyat.

Selepas 28 April 2012, timbul kembali tuduhan yang sama: para penunjuk perasaan dituduh mahu menggulingkan kerajaan; pertubuhan bukan kerajaan (NGO) pula menuduh penunjuk perasaan mahu merosakkan ketenteraman awam, media-media utama memberi pandangan mahu negara ini stabil. 

Taktik yang digunakan 14 tahun lalu pasti boleh menyebabkan orang rasa takut terutama sekali kaum Cina. Sebab itu pada PRU 1999, BN melalui tiket undi orang Cina dapat menghalang gelombang kuasa pembangkang dari kalangan orang Melayu. 

Selepas tsunami politik Mac 2008, Datuk Seri Najib Tun Razak berhasrat membuat perubahan dan membuka luas sekatan untuk menyelamatkan keadaan tetapi angka dalam perhimpunan 28 April dikatakan lebih ramai daripada perhimpunan 9 Julai 2011.

Kini, taring UMNO telah naik ke permukaannya, sama seperti rentak dan slogan yang digunakan pada 14 tahun lalu iaitu 'Api Semarak'.

Perhimpunan 28 April telah berlaku sebelum PRU diadakan, adakah ia akan akan berlaku sama seperti PRU 1999? Di sini ada beberapa perkara yang perlu diperhatikan.


Pada 14 tahun lalu, dunia Internet tidak begitu maju, menyeluruh dan pesat

Orang ramai kurang mendapat maklumat yang luas dan menyeluruh seperti hari ini. Kini dunia Internet telah meluas, pemerintah sudah kehilangan kekuatan dan kedudukan hujah-hujah mereka.

Pada 14 tahun lalu, Anwar melambangkan pembangkang menentang pemerintah, hari ini sesiapa sahaja boleh muncul dan boleh pergi. Ramai yang hadir pada perhimpunan 28 April tidak semestinya menyokong Anwar.

Pada 14 tahun lalu, perhimpunan diadakan kerana orang tidak puas hati terhadap Mahathir, sebaliknya perhimpunan pada hari ini mereka mahukan sistem yang sihat. 

Pada 14 tahun lalu, mereka beremosi, hari ini kebanyakannya datang dari kepercayaan dalam jiwa. Pada zaman itu, ramai orang rasa takut, hari ini mereka telah membuat persediaan dan berpandangan jauh terhadap berdemokrasi.

Pada 14 tahun lalu, kes liwat Anwar sebagai logo politik yang terkebelakang. Hari ini selain kes Anwar dan skandal Azmin Ali, dikatakan ada empat orang lagi pemimpin pakatan pembangkang terlibat dalam skandal video seks.

Pada Jun 2010, dalam segmen rencana, saya telah menyentuh perubahan dan agenda politik UMNO. Dikatakan "jika tidak ubah polisi, UMNO boleh dapat sokongan pengundi atas pagar dan jika tidak menyinggung perasaan orang bersikap konservatif dalaman parti, UMNO akan dapat sokongan".

Kebenaran ini membuktikan, jika berlaku sesuatu, UMNO akan serta-merta ubah haluan. Perubahan untuk negara ini memang benar-benar amat susah!

Tiada ulasan:

Pengikut