~ LIM KIT SIANG SANGGUP TUKAR IC DR BANGSA CINA KE "BANGSA MELAYU" UNTUK PRU 13????
assalamualaikum
Inilah hajat nya!! masih ingatkah anda bagaimana lim kit siang sangup melawan kuasa raja-raja melayu untuk berkuasa di perak.. ada pula penyokong-penyokong pas yang sanggup tido di atas jalan raya/rakyat untuk melihat kit siang menjadi MB perak yg berbangsa cina 'convert' melayu ini.. silap silap si nizar pn boleh masuk Dap sbb dialah calon paling layau untuk 'dap' di perak dan paling berani mencabar kewibawaan pas tentang undang2 islam di perak..
Benarkah DAP dan ahli-ahli DAP boleh disokong serta dibuat kawan? Perak - Limau Purut Enam Serangkai, Buta Perut Tak Ada Akai
Di Perak, tidak sampai seminggu mencapai kemenangan Pilihanraya 8/3/2008, ketua DAP iaitu Lim Kit Siang menunjukkan Belang Derhaka nya apabila secara terang dan berani ingkar arahan Sultan Perak dan menjatuhkan airmuka Baginda Sultan. Tapi Lim Kit Siang pula dengan bongkak dan takburnya mengumumkan pemboikotan Majlis Angkat Sumpah calon Menteri Besar dari Pakatan nya sendiri, iaitu Nizar dari PAS.
Naib Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mendakwa DAP merancang meletakkan calon Melayu bertanding di beberapa negeri dalam pilihan raya umum ke-13 akan datang.
Katanya, DAP sedang mengenalpasti orang Melayu yang sesuai untuk dijadikan calon bagi bertanding kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) terutama di Perak, Melaka dan Negeri Sembilan.
"Mereka telah mencari jalan supaya calon-colon (orang Melayu) itu dapat diterima oleh pengundi," katanya kepada pemberita selepas merasmikan persidangan perwakilan Umno Bahagian Masjid Tanah dekat Alor Gajah hari ini.
Ahmad Zahid, yang juga menteri pertahanan, berkata DAP merancang meletakkan calon orang Melayu di Perak untuk menguasai negeri itu dengan menteri besarnya terdiri daripada calon DAP.
"Ini kerana perlembagaan negeri Perak tidak mengizinkan orang bukan Melayu menjadi menteri besar, oleh itu DAP merancang meletakkan calon Melayu bertanding kerusi Dewan Undangan Negeri supaya akhirnya menteri besar itu dari DAP," katanya.
Beliau berkata di negeri lain, parti pembangkang itu merancang meletakkan calon Melayu di kawasan yang majoriti pengundi Melayu dan Barisan Nasional (BN) meletakkan calon bukan Melayu.
Katanya strategi terancang itu tidak mustahil untuk dilakukan kerana DAP telah memulakan blog dalam bahasa Melayu berbanding selama ini hanya menggunakan bahasa Inggeris dan Mandarin untuk menyampaikan maklumat kepada orang ramai.
"Kita menghidu rancangan DAP ini tanpa disedari oleh PAS dan PKR (Parti Keadilan Rakyat), Sebab itu saya ingin mengingatkan PAS dan PKR jangan jadi kuda tunggangan kepada DAP," katanya.
Ahmad Zahid mengingatkan Umno dan parti komponen BN yang lain, supaya berhati-hati dengan taktik secara berstruktur dan sistematik yang dilakukan oleh DAP itu.
"Kita jangan berada dalam zon yang selesa dengan tindakan yang dilakukan DAP, saya ingatkan orang Melayu jangan jadi tali barut kepada DAP, sama ada mereka menjadi calon secara langsung atau rakan yang bersekongkol di bawah pakatan rakyat," katanya- bernama
Siapa tu ??? anda kenal ke tidak lelaki tu?? tanya anwar :)
International Republican Institute (IRI)
$400,000
To enhance the ability of Malaysian political parties to better represent their constituents. IRI will strengthen the ability of parties to conduct and utilize public opinion research in platform, policy, strategy, and message development, and will strengthen the ability of parties working in Sarawak to identify and respond to constituent needs in advance of the upcoming state assembly elections.
Mkini Dotcom Sdn Bhd
$100,000
To strengthen independent media in Malaysia. Mkini Dotcom Sdn Bhd will support the development of an online media outlet providing professional and responsible coverage of issues and news often ignored or distorted by the mainstream media.
National Democratic Institute for International Affairs (NDI)
$322,500
To strengthen the skills of recently-elected members of parliament and state legislatures in communications, constituent outreach, and understanding of parliamentary rules and procedures. NDI will work with local organizations to create public platforms including civic information fairs, public discussion forums, and websites to facilitate interaction between citizens and elected officials.
Suara Inisiatif Sdn Bhd (SUARAM)
$85,000
To promote human rights in Malaysia. Suaram will organize human rights campaigns on the issues of the Internal Security Act, the right to trial, refugees, and migrant workers. Suaram will also continue to issue its annual survey and evaluation of the human rights situation in Malaysia.
PEJUANG REVOLUSI 1957 : ALAHAI KANTOI DUK MARAH KAN APCO AGEN 1 MALAYSIA TAPI SAMPAI SKRANG XDA BUKTI PN.. ALIH2 DIA YANG KANTOI MANA ANWAR DAPAT DANA BERJUTA-JUTA UNTUK SETIAP KALI PRU?? MANA ANWAR DAPAT DANA UNTUK PRK PARLIMEN PERMATANG PAUH?? BERAPA JUTA DIA ABIS DI PERMATANG PAUH UNTUK KALAHKAN DATO ARIF SHAH ?? ISHH3...
Konsep pluralisme ialah konsep kesamaan dalam kepelbagaian agama. Konsep ini menekankan bahawa semua agama adalah sama dan menuju kepada kemuncak kebenaran yang sama. Bagi penganut-penganut aliran ini, agama-agama besar di dunia seperti Islam, Kristian, Yahudi, Buddha, Hindu dan yang seumpamanya, mempunyai dua struktur utama, iaitu, eksoterik (aspek luaran / zahir) dan esoterik (aspek dalaman / batin). Agama-agama ini, menurut mereka, hanya berbeza pada aspek luaran atau zahirnya sahaja, sedangkan pada aspek dalamannya ia adalah sama, iaitu menuju pada tuhan yang satu.
Sebagai contoh, sekiranya umat Islam menunaikan ibadat dengan cara bersolat di masjid, penganut agama Buddha beribadat dengan membaca mantera-manteranya di kuil, dan penganut-penganut Kristian pula hadir dan bertafakur di gereja pada setiap hari Ahad, dan begitulah seterusnya. Justeru, menurut mereka, kesemua bentuk ibadat itu adalah benar dan diiktiraf kerana kesemuanya menuju kepada satu 'kebenaran yang hakiki', iaitu Tuhan. Bagi umat Islam Tuhannya ialah Allah, manakala bagi penganut Kristian Dia adalah Jesus, dan begitulah seterusnya.
Antara tokoh yang mempopularkan isme ini ialah Ernst Troeltsch (1865-1923), Arnold Toynbee (1889-1975), Wilfred Cantwell Smith (1916-2000) dan John Harwood Hick (1922-sekarang). Pengaruh isme ini begitu kuat sehinggakan segelintir umat Islam sudah mengimani konsep ini pada hari ini. Sebagai contoh, seorang tokoh Islam Liberal di Indonesia yang bernama Ulil Absar Abdalla, tanpa segan silu lagi menyatakan bahawa "Semua agama sama. Semuanya menuju jalan kebenaran. Jadi, Islam bukan yang paling benar." Hal ini dilaporkan dalam majalah Gatra, 21 Disember 2002.
Islam menghormati semua agama tetapi ia tidak bersetuju dengan aliran yang mengatakan bahawa semua agama adalah sama. Sebagai contoh, pada 29hb Julai 2005, Majlis Ulama Indonesia (MUI) mengeluarkan fatwanya yang memutuskan bahawa aliran pluralisme adalah bertentangan dengan Islam. Fatwanya berbunyi, "Pluralisme agama adalah suatu faham yang mengajarkan bahawa semua agama adalah sama dan kerananya kebenaran setiap agama adalah relatif. Oleh sebab itu, setiap pemeluk agama tidak boleh (mendakwa) bahawa hanya agamanya saja yang benar sedangkan agama yang lain salah…… Pluralisme…. sebagaimana dimaksudkan pada bahagian pertama adalah (kefahaman) yang bertentangan dengan ajaran agama Islam."
Apakah Alasannya Islam Menolak Pluralisme?
Secara logiknya, jika kesemua agama adalah sama mengapakah nabi Muhammad perlu diutus untuk mengeluarkan manusia daripada kegelapan kepada cahaya? Mengapakah nabi perlu menentang penyembahan berhala yang dilakukan oleh golongan Arab ketika itu sehingga mendatangkan kesusahan ke atas diri sendiri? Mengapakah pendeta Yahudi yang bernama Abdullah bin Salam memeluk Islam di zaman nabi dan hal ini diterima nabi dengan penuh kesyukuran? Mengapakah nabi mengutus surat kepada pemimpin pelbagai negara untuk mengajak mereka kepada Islam?
Hal ini disebabkan ajaran Islam yang dibawa nabi Muhammad tidak sama dengan ajaran yang terdapat dalam agama yang lain. Konsep ketuhanan Islam tidak sama dengan konsep triniti Kristian, tidak sama dengan konsep trimurti Hindu dan yang seumpamanya.
Jika konsep ketuhanan Islam sama dengan konsep triniti Kristian, mengapakah Allah berfirman dalam surah al-Maidah ayat 72-73 yang bermaksud, "Demi sesungguhnya, telah kafirlah orang-orang yang berkata: 'Bahawasanya Allah ialah al-Masih anak Maryam'. Padahal al-Masih sendiri berkata: 'Wahai Bani Israel, sembahlah Allah, Tuhanku dan Tuhan kamu. Bahawasanya sesiapa yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain, maka sesungguhnya Allah haramkan baginya syurga, dan tempat kembalinya ialah neraka; dan tiadalah seorang penolong pun bagi orang-orang yang zalim'. Demi sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata: 'Bahawasanya Allah ialah salah satu dari tiga tuhan'. Padahal tiada Tuhan melainkan Tuhan yang Maha Esa. Dan jika mereka tidak berhenti dari apa yang mereka katakan itu, sudah tentu orang-orang yang kafir dari kalangan mereka akan dikenakan azab seksa yang tidak terperi sakitnya"?
Demikian juga, jika benar umat Islam disuruh bertolak ansur dengan sembahan-sembahan yang dianggap sebagai jelmaan daripada Tuhan yang esa, mengapakah dalam surah an-Najm ayat 23 Allah berfirman, "Benda-benda yang kamu sembah itu tidak lain hanyalah nama-nama yang kamu dan datuk nenek kamu menamakannya. Allah sekali-kali tidak menurunkan sebarang bukti yang membenarkannya. Mereka yang berbuat demikian, tidak menurut melainkan sangkaan-sangkaan dan mengikut apa yang diingini oleh hawa nafsunya. Padahal demi sesungguhnya telah datang kepada mereka petunjuk dari Tuhan mereka."?
Hal yang sama ditegaskan dalam surah az-Zumar ayat 65-66 yang bermaksud, "Dan sesungguhnya telah diwahyukan kepadamu (wahai Muhammad) dan kepada nabi-nabi sebelummu bahawa: 'Demi sesungguhnya, jika engkau (dan pengikut-pengikutmu) mempersekutukan (sesuatu yang lain dengan Allah) tentulah akan gugur amalanmu, dan engkau akan menjadi dari orang-orang yang rugi.' (Janganlah menyembah yang lain daripada Allah) bahkan hendaklah engkau menyembah Allah semata-mata, dan hendaklah engkau menjadi dari orang-orang yang bersyukur".
Golongan pluralis sering kali mengatakan bahawa pelbagai sembahan yang disembah oleh manusia mengikut agama masing-masing tidak sepatutnya menimbulkan masalah kerana tujuannya tetap sama, iaitu, untuk mendekatkan diri kepada Tuhan Yang Maha Esa. Islam tidak bersetuju dengan mereka malah dalam surah az-Zumar ayat 3-4 Allah menggelar mereka sebagai golongan musyrik yang sesat dan bukannya sebagai golongan Muslim atau Mukmin yang dimuliakan. Allah berfirman, "Dan orang-orang musyrik yang mengambil pelindung selain daripada Allah berkata: 'Kami tidak menyembah mereka melainkan supaya mereka mendekatkan kami kepada Allah dengan sedekat-dekatnya'. Sesungguhnya Allah akan memutuskan di antara mereka tentang apa yang mereka berselisih padanya. Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah kepada orang-orang yang pendusta dan sangat ingkar. Kalaulah Allah hendak mempunyai anak, tentulah Dia memilih mana-mana yang dikehendakinya di antara ciptaan-ciptaannya. Maha Sucilah Dia (dari menghendaki yang demikian) itu. Dia lah Allah, Yang Maha Esa lagi Maha Mengalahkan."
Sebagai kesimpulannya, agama Islam menyuruh umatnya menghormati agama-agama lain. Malah umat Islam dilarang mencaci tuhan-tuhan yang disembah oleh orang lain. Namun, ia tidak bermaksud bahawa umat Islam meredai dan bersetuju dengan ajaran yang terdapat dalam agama-agama itu. Justeru, dalam surah al-Kafiruun ayat 1-6 Allah menegaskan, "Katakanlah (wahai Muhammad): 'Hai orang-orang kafir. Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu bukan penyembah Tuhan yang aku sembah. Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah, dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah Tuhan yang aku sembah. Maka untukmu agamamu, dan untukku agamaku'." Inilah pendirian umat Islam.
Adakah Ini Bermakna Islam Tidak Boleh Bertoleransi?
Tidak bersetuju dengan sesuatu tidak bermaksud tidak boleh bertoleransi dengan sesuatu. Sebenarnya seorang Muslim tidak menjadi Muslim yang sebenarnya jika dia tidak bertoleransi dengan penganut agama lain. Hal ini disebabkan bertoleransi dan bersikap adil dengan mereka yang bukan Islam diwajibkan oleh agama Islam. Hal ini ditegaskan Allah dalam surah al-Maidah ayat 8 yang bermaksud, "Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana bersikap adil itu lebih hampir kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu lakukan."
Dalam surah al-Mumtahanah ayat 8 pula Allah menyuruh umat Islam agar hidup secara baik dengan golongan bukan Islam yang tidak memerangi mereka. Allah berfirman, "Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama (kamu), dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil."
Sejarah membuktikan hakikat ini. Sebagai contoh, profesor T. W. Arnold dalam bukunya 'The Preaching of Islam (Low Price Publications, New Edition, India, 2002) melaporkan, "Apabila tentera-tentera Islam tiba di lembah Jordan dan panglima Abu Ubaidah mengarahkan agar khemah-khemah dipasang di Fhil, penduduk-penduduk Kristian di negeri itu telah menulis surat kepada golongan Arab Muslim ini dengan berkata, 'Wahai orang-orang Islam, kami lebih suka jika kamu yang memerintah kami daripada pihak Rom walaupun mereka seagama dengan kami. Mereka telah merompak harta kami dan memusnahkan tempat tinggal kami'." Hal ini disebabkan golongan Islam memang dikenali ketika itu sebagai satu golongan yang adil dan saksama termasuk terhadap golongan yang bukan Islam.
Tokoh-tokoh Islam amat mementingkan toleransi dengan golongan bukan Islam. Sejarah meriwayatkan bahawa beberapa perjanjian pernah dibuat oleh khalifah Omar al-Khattab dengan golongan bukan Islam berhubung hak-hak mereka. Antaranya, seperti yang disebutkan dalam kitab Tarikh at-Tabari (Dar al-Maarif, jilid 3) iaitu, "Keselamatan jiwa dijamin, demikian juga dengan harta benda, gereja-gereja dan tempat ibadah mereka. Gereja-gereja mereka tidak akan diduduki, tidak akan diruntuhkan dan dikurangkan. Harta benda gereja tidak akan diambil dan tanda-tanda salib dibiarkan. Mereka tidak akan ditindas kerana perbezaan agama, dan tidak ada sesiapapun dari kalangan mereka yang akan disakiti…"
Sejarah juga menceritakan berhubung perjanjian yang pernah dibuat oleh panglima Khalid al-Walid dengan golongan bukan Islam, iaitu, "Mereka berhak membunyikan loceng-loceng gereja pada bila-bila masa yang mereka suka kecuali pada waktu sembahyang (orang-orang Islam). Mereka juga boleh mengeluarkan tanda salib mereka pada hari perayaan mereka." Hal ini dilaporkan dalam kitab Al-Kharaj karangan Imam Abu Yusuf.
Tambahan daripada itu, dalam kitab al-Islam wa Ahlul Zimmah karangan Dr. Ali Husni Al-Kharbutli, dilaporkan bahawa pembinaan rumah-rumah ibadah golongan bukan Islam meningkat pada zaman pemerintahan Islam. Maqrizi berkata, "Kebanyakan gereja di Mesir dibina pada waktu pemerintahan Islam tanpa ada sebarang perbezaan pendapat."
Sebagai contoh, gereja Mar Marcus yang terkenal di Iskandariah, Mesir, dibina antara tahun 39-56 hijrah. Gereja yang pertama di bandar Fustat pula dibina antara tahun 48-68 hijrah. Semua pembinaan ini berlaku di zaman pemerintahan Islam.
Untuk lebih memahami konsep toleransi umat Islam, mari kita amati apa yang dikatakan oleh Robert Briffault dalam bukunya The Making of Humanity (Islamic Book Foundation, Lahore, 1980). Dalam bab Dar al-Hikmet, beliau berkata, "Di bawah konsep toleransi agama (Islam) golongan Kristian hidup penuh kebebasan di bawah pemerintahan khalifah Islam di Sepanyol.. Pelajar-pelajar Kristian dari pelbagai pelosok Eropah datang ke negara Arab ini untuk belajar. Alvaro, seorang paderi kanan di Cordova, menulis pada abad ke-9 Masihi, 'Kesemua pelajar Kristian yang berbakat ini mengetahui bahasa dan kesusasteraan Arab. Mereka membaca dengan penuh minat buku-buku karangan orang Arab dan berasa amat kagum dengan kesusasteraannya'."
Golongan Yahudi juga mendapat manfaat daripada sikap toleransi ini. Berhubung dengan ini Robert Briffault dalam buku yang sama berkata, "Sikap toleransi orang-orang Islam di bawah pemerintahan khalifah juga dirasai oleh orang-orang Yahudi. Mereka kemudiannya memperkembangkan budaya hidup orang-orang Islam ke kawasan-kawasan ceruk yang tidak mengenali erti tamadun… Mereka membina banyak sekolah, antaranya sekolah Kimhis dan Ben Esra di Narbonne, dan di situ mereka mengajar ilmu sains Arab di samping menterjemahkan pelbagai buku karangan orang-orang Arab…"
Tidakkah ini menunjukkan bahawa agama Islam amat bertoleransi dengan golongan bukan Islam? Inilah sebenarnya yang diajar oleh Allah dan Rasulnya. Justeru kita boleh hidup secara aman penuh toleransi dalam perbezaan dan kepelbagaian.
DAP Akan melancarkan suara "rocket kini" berbentuk online pada isnin ini, inilah kaedah yang paling halus yang di lakukan DAP untuk memaksimakan perpecahan pengundi melayu menjelang PRU13 yang di jangka di adakan pada bila- bila masa setelah mencapai tempoh matangnya. DAP menyedari bahawa orang melayu telah di pecahkan mengikut pelbagai aliran pemikiran yang berbeza di mana UMNO dengan pemikiran sederhana, PAS dengan pemikiran extremis agama, PKR dengan pemikiran liberalnya sebagai pelengkap DAP membina aliran pemikiran sosialis di kalangan orang melayu tambahan pula satu kumpulan atas pagar yang tidak yang memberikan perhatian kepada proses pembentukan kuasa didalam sebuah negara demokrasi. Dalam masa yang sama DAP memperkuatkan sentimen perkauman di kalangan pengundi cina dan membawa semangat cauvenis kepada bangsa cina. DAP semakin rakus pula membawa sentimen agama di kalangan masyarakat cina untuk mengoptimumkan kebimbangan masyarakat cina bahawa mereka di perlakukan tidak adil oleh kerajaan tanpa mengambil kira semangat perlembagaan yang di bina oleh pemimpin yang terdahulu yang telah terbukti dapat menjamin kemakmuran Dan keamanan negara ini lebih dari 50 tahun. Strategi-strategy yang di susun ini bukan hanya untuk menhadapi PRU 13 tetapi untuk memastikan bahawa DAP bukan hanya dapat memerintah beberapa negeri tetapi bertujuan juga untuk mengawal beberapa kerajaan negeri yang di mana diperuntukan di dalam undang-undang tubuh negeri bahawa menteri besar mestilah melayu Dan beragama Islam seperti negeri selangor Dan perak. Kawalan kerajaan ini di lakukan dengan memaksikan ahli majlis mesyuarat kerajaan negeri(EXCO) di kalangan mereka. Apabila berlakunya proses perbandaran di sebabkan oleh Pemba Hunan DAP menyedari perlu di ambil tindakan segera untuk memastikan proses pengambilalihan kerajaan pusat dapat di realisasikan.
Menurut pakar penyusun strategi parti DAP, Liew Chin Tong pula memberitahu undi orang muda kawasan bandar merupakan sokongan masa depan memandangkan 72 peratus rakyat Malaysia berusia 40 dan merangkumi separuh daripada pengundi yang layak.
Katanya, kira-kira 65 peratus penduduk negara ini tinggal di kawasan-kawasan bandar.
Zairil juga berkata, keseluruhan bahan disajikan dalam Bahasa Malaysia meskipun penulis dan penyumbangnya datang dari pelbagai latar belakang.
Bagaimanapun DAP tidak pasti sejauh mana impak langkah terbaru ini dari segi sokongan undi kelak.
Ketika spekulasi semakin kuat bahawa pilihan raya umum ke-13 akan dipanggil bila-bila masa, PR masih bekerja keras untuk mendapatkan balik pengundi-pengundi Melayu yang sudah mula beralih kepada pesaing mereka berbanding ketika pilihan raya umum 2008.
Bagaimanapun Wan Hamidi berkata, matlamat utama ialah mengetengahkan pandangan dan pendirian DAP dalam laman Bahasa Malaysia dan menjana debat di kalangan komuniti Melayu.
"Kami sepatutnya telah mengambil langkah ini sejak dulu lagi. Dengan (mempunyai) khalayak Melayu, kami tiada apa-apa untuk rugi dan boleh memperoleh banyak kelebihan," kata Zairil.
Kini orang melayu di desak dan tersepit untuk membuat keputusan, dimana sebarang kesilapan membuat keputusan akan menggugat keamanan Dan kestabilan politik di negara ini. Sejarah telah membuktikan kesilapan ini di lakukan sebelum berlakunya peristiwa 13 mei 1969 yang kemuncaknya berlaku rusuhan kaum di negara ini. Di sebabkan untuk menghindari Dari perkara ini berlaku atas dasar tanggungjawab kepada negara maka UMNO mengambil tindakan tidak popular dengan melamar PAS untuk bersatu kembali dengan UMNO. Perkara ini hanya Akan dapat di realisasikan sekiranya kedua-dua parti ini mengambil tindakan di mana" PAS jangan tamak Dan UMNO jangan pula kedekut" Demi untuk menyatukan semula orang melayu dan memastikan kestabilan politik di negara ini dapat dikekalkan untuk menjamin pembangunan negara dapat di teruskan dan kuasa ini dapat di wariskan kepada generasi Akan datang.
KUALA LUMPUR 21 Mei - Datuk Seri Anwar Ibrahim dilihat cuba memerangkap Pas dalam isu lesbian, gay, biseksual serta kecelaruan gender apabila mendahului kepimpinan parti Islam itu dalam isu tersebut.
Ketua pembangkang itu mendakwa Pas yang selama ini memperjuangkan Islam tidak akan mendiskriminasi golongan songsang itu walaupun jelas gaya hidup sedemikian diharamkan oleh Islam.
Anwar berkata demikian ketika menjawab soalan editor Yahoo! Malaysia semasa muncul sebagai panel untuk segmen interaktif Yahoo! Malaysia Question Time menerusi platform Cover It Live, Selasa lalu.
Dalam pada itu, sebuah blog, http://dukeofumno.blogspot.com melaporkan beberapa ulama Pas berang dengan kenyataan Anwar itu kerana budaya songsang tersebut ditegah sama sekali oleh Islam.
Blog itu yang memetik kenyataan sumber Pas memberitahu, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu membuat kenyataan tanpa berbincang dengan pucuk pimpinan parti terlebih dahulu.
"Ini bukan soal diskriminasi. Ini soal arahan Allah dan ajaran Rasulullah. Matlamat tidak menghalalkan cara. Budaya songsang ini terang-terangan salah di sisi Islam," menurut blog itu lagi.
Sementara itu, Ketua Pemuda Pas Pusat, Nasruddin Hassan ketika dihubungi mengesahkan bahawa beliau ada mendengar mengenai perkara itu melalui rakan-rakannya, tetapi belum meneliti sepenuhnya kenyataan Anwar.
Katanya, beliau tidak boleh mengeluarkan sebarang kenyataan selagi tidak mendapat maklumat yang sebenar kerana bimbang ia akan menimbulkan masalah yang lebih besar.
"Saya ada dengar tapi belum sempat meneliti kerana sibuk dengan Muktamar Pas. Jadi, saya tidak boleh memberi sebarang komen lagi mengenai perkara ini," katanya
Pakatan pembangkang di Malaysia perlu ada kelas sebagaimana pembangkang di negara-negara lain yang masih menjunjung moral, integriti serta Perlembagaan Persekutuan. Belum pernah dalam sejarah dunia politik moden, pembangkang diketuai oleh seorang sangat buruk rekod moralnya.
Kemunculan beberapa masalah di Kelantan, Perak, Kedah dan Selangor jelas menunjukkan parti ini tidak bersedia dari segi minda untuk menjadi kerajaan. PAS tidak akan terheret ke lembah penghinaan dengan terus bernaung dibawah Ketua Pembangkang tersebut.
Sebagai parti yang menggunakan label Islam. Pas mesti menjaga imej dan kesucian agama.
PEMILIHAN pucuk kepimpinan Pas 2009 berlangsung ketika pembangkang masih meraikan keterujaan mereka terhadap keputusan Pilihan Raya Umum ke-12.
Ketika itu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dipilih sebagai Presiden dengan Nasharudin Mat Isa menjadi timbalan. Bagi pemilihan2011 Abdul Hadi tidak dicabar. Beliau kekal selesa di jawatan nombor satu dalam parti untuk lima penggal berturut-turut. Tentunya pemimpin yang pernah disenaraikan oleh Asiaweek sebagai Top 50 itu telah memikirkan keutamaannya apabila dimuktamadkan sebagai Presiden.
Namun apabila ditanya perkara tersebut, Prof Abdul Aziz Bari berterus terang bahawa beliau tidak tahu sama ada Abdul Hadi mempunyai keutamaan. Jawapan beliau merujuk kepada apa yang dilakukan dan tidak dilakukan oleh Presiden Pas itu dalam penggal sebelum ini yang dirumuskan sebagai tidak jelas.
Beliau mengambil contoh penubuhan Dewan Himpunan Penyokong Pas (DHPP) yang disifatkan sebagai lambat sekali gus menunjukkan Abdul Hadi tidak komited dalam membuka parti itu kepada bukan Islam.
Pemerhati politik yang sering menimbulkan kegelisahan penyokong-penyokong Pas itu mengulas panjang apabila ditanya kegagalan serta kejayaan Presiden Pas itu lantaran nama Abdul Hadi bukannya kecil.
''Ceramahnya dikatakan hambar, tiada lagi tenaga sebagaimana dahulu. Abdul Hadi gagal menterjemahkan kekuatan keahlian (lebih sejuta orang) dan kekuatan sumber dan logistik parti.
''Di bawah Abdul Hadi Pas tidak lagi disegani sebagaimana ketika Datuk Fadzil Noor,'' katanya.
Pas menurut Abdul Aziz hanya menyediakan tenaga untuk pakatan pembangkang, sedangkan sepatutnya dengan kedudukan dan kekuatan Pas, ia menjadi pemimpin pakatan. Keadaan itu tidak berlaku kerana kelemahan Abdul Hadi adalah untuk menterjemahkan kekuatan Pas, bukan kelemahan Pas.
Ditanya tentang persaingan antara Mohamad Sabu dan Nasharuddin Mat Isa bagi jawatan timbalan presiden, Pensyarah Undang-Undang Universiti Islam Antarabangsa itu mempunyai pandangan tersendiri.
Mohamad, menurut Abd. Aziz dengan usia menghampiro 60 tahun ialah veteran parti yang lama berjuang.
''Beliau pernah ditahan di bawah ISA dan mempunyai hubungan yang intim dengan rakan pakatan. Nasharuddin pula pemimpin yang naik kerana peluang dan nasib.
''Meskipun Nasharuddin ada kelebihan. Usia yang muda iaitu 49 tahun tidak digunakan dengan baik. Beliau tidak dilihat sebagai timbalan presiden yang berjaya sebagaimana Hassan Shukri.
''Organisasi parti terbiar, ini sepatutnya kerja orang nombor dua,'' kata Abdul. Aziz yang melihat Nasharuddin lebih oportunistik, naik kerana kumpulan Erdogan mencari calon sesuai untuk menyingkirkan Hassan ketika itu.
Mengenai percaturan Erdogan dan ulama yang dilihat dalam pemilihan pucuk kepimpinan Pas kali ini, Katanya, istilah Erdogan sebenarnya tidak begitu dipersetujui lantaran tidak mudah untuk menggolongkan pemimpin dalam Pas kepada dua kelompok itu. Contohnya Datuk Mustafa Ali dan Datuk Hasan Ali adalah golongan Erdogan/profesional dari segi latar belakang tetapi mereka sebahagian kumpulan konservatif yang condong kepada UMNO.
''Nik Aziz adalah ulama - beliau pernah mengetuai Dewan Ulama - tetapi pemikian politiknya progresif dan dilihat oleh golongan yang dilabelkan Erdogan sebagai penaung,'' katanya.
Abdul Aziz juga tidak bersetuju apabila dikatakan wujud jurang antara puak Erdogan dan ulama Pas sehingga timbul isu saling tidak menghormati sesama mereka. Keadaan itu jika berlaku bukan disebabkan keghairahan puak bukan ulama sebaliknya disebabkan pemimpin yang ada gagal menterjemah kekuatan dan kedudukan parti itu. ''Pemimpin Pas gagal berbahas dalam isu-isu rakyat khususnya di Parlimen. Saya rasa ini kelemahan golongan yang dikatakan ulama itu.
''Dalam soal agama pun ulama tidak menyerlah dan ini jelas sekali apabila isu yang asalnya agama ada dimensi politiknya. Ini sekali lagi menyerlahkan kelemahan golongan itu.
''Soal sosio-ekonomi kelemahan mereka lebih jelas. Saya tidak melihat usaha menyekat ulama, sebaliknya Pas mahu meletakkan pemimpin yang mampu mengemudi parti di persada politik negara,'' katanya.
< tanah runtuh: Enam dirawat di wad biasa, dua di ICU22/05/2011 11:47amKUALA LUMPUR 22 Mei — Enam daripada sembilan mangsa yang cedera dalam kejadian tanah runtuh di Rumah Anak-Anak Yatim dan Anak-Anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Batu 14, Hulu Langat semalam kini ditempatkan di wad biasa Hospital Ampang.Dua lagi ditempatkan di unit rawatan rapi (ICU) hospital berkenaan dan seorang sedang menjalani pembedahan, menurut seorang pegawai khidmat pelanggan hospital berkenaan hari ini.Sembilan individu berkenaan adalah mangsa yang terselamat dalam insiden tanah runtuh tersebut, yang telah mengorbankan 16 nyawa."Kita tempatkan mereka dalam sebuah wad bencana yang diwujudkan berikutan tragedi ini yang berlaku semalam, buat ketika ini mereka semua sedang menerima rawatan masing-masing," kata pegawai itu.Pihak media bagaimanapun tidak dibenarkan bertemu dengan mangsa."Keutamaan pihak hospital ialah untuk merawat mereka, jadi keadaan mereka perlu dipastikan sentiasa tenang," kata pegawai itu lagi. - Bernama
PPUBJ ; kami di Melaka dah lebih 35 tahun dah rasa.......
Sunday, May 22, 2011
Sebahagian besar rakyat Malaysia hanya mengetahui bahawa peristiwa berdarah 13 Mei 1969 adalah satu-satunya kejadian rusuhan kaum di negara ini. Tetapi masih ramai yg tidak tahu bahawa jauh sebelum itu telah berlaku beberapa kejadian pergaduhan kaum yg dianggap sbg kes terpencil.
Di bawah ini, dicatatkan 3 kejadian pergaduhan kaum yg pernah berlaku sebelum peristiwa 13 Mei 1969:
1. Rusuhan Kaum di Georgetown, P. Pinang
Kejadian bermula apabila berlangsungnya perarakan bagi meraikan Georgetown dinaiktaraf kepada status bandaraya. Perarakan yg diadakan pada 2 Januari 1957 itu melibatkan hampir keseluruhannya orang Cina, manakala UMNO mengambil keputusan untuk tidak mengambil bahagian atas sebab tertentu.
Berita angin tersebar mengatakan akan berlaku kekacauan semasa perarakan tersebut diadakan. Lalu, kenderaan polis yg mengepalai perarakan itu telah diarahkan menyiasat perkara tersebut. Kenderaan tersebut telah berpatah balik ke belakang perarakan itu.
Ia kemudian disalahtafsirkan oleh org Cina bahawa org Melayu akan menyerang mereka dari arah belakang perarakan. Jadi, mereka telah memperlengkapkan diri mereka dengan senjata seperti parang, kapak dan sebagainya yg diperolehi dr rumah-rumah yg berada di sepanjang perarakan itu.
Akibat keadaan telah semakin tegang, polis terpaksa menyuraikan perarakan itu. Sekumpulan org Cina sambil bersurai telah mengejar beberapa org Melayu ke sebuah rumah berhampiran. Polis terpaksa melepaskan tembakan menyebabkan seorang dr kumpulan terbabit mati, manakala seorang lagi cedera.
Akibat peristiwa tersebut, berlaku kejadian serang-menyerang di antara dua kaum tersebut. Rusuhan kaum ini yg berlanjutan sehingga 8 Januari 1957 telah mengakibatkan seramai 4 orang terkorban, manakala 48 orang lagi cedera.
2. Rusuhan Kaum di Pulau Pangkor, Perak
Kejadian bermula apabila berlaku pergaduhan di antara seorang Cina dengan seorang pemuda Melayu di Sungai Pinang pada 1 Mei 1959. Perbalahan tersebut telah merebak menjadi dendam antara org Melayu dengan org Cina.
Tiga org Melayu telah cedera, manakala banyak harta musnah dalam satu pergaduhan dengan org Cina. Akibatnya, org Melayu telah membalas dendam. Seramai 20 org Melayu yg lengkap bersenjata telah bersiap-siap untuk menyerang 30 org Cina yg juga lengkap bersenjata. Pergaduhan dapat dielakkan apabila polis tiba & menyuraikan kumpulan tersebut.
Pada 2 Mei 1959, sebuah rumah kongsi dan 6 buah rumah org Cina telah dibakar oleh org Melayu dlm satu pergaduhan. Kejadian berlaku akibat salah faham. Mesyuarat yg dihadiri oleh org Melayu di masjid untuk membincangkan langkah mengawal keselamatan telah dianggap oleh org Cina untuk mengancam mereka. Akibatnya, berlakulah pertempuran antara org Cina dengan org Melayu.
Beberapa pertempuran terus berlanjutan. Akibatnya, seorang Melayu telah terbunuh, manakala 5 lagi cedera. Di pihak Cina, seorang terkorban, manakala 2 lagi cedera. Kejadian membalas dendam telah menyebabkan berlakunya huru-hara di pulau dan kawasan berhampirannya. Nasib baik, ketegasan pihak berkuasa menangani kejadian tersebut berjaya meredakan keadaan.
Perintah berkurung telah diisytiharkan pada 3 Mei 1959 di Pulau Pangkor. Beberapa org yg disyaki sbg dalang rusuhan kaum itu telah ditangkap. Sebuah Jawatankuasa Muhibbah telah dibentuk, manakala pihak polis telah memperhebatkan kawalan.
3. Rusuhan Kaum di Bukit Mertajam, P. Pinang
Kejadian tercetus akibat pertengkaran kecil di pasar Bukit Mertajam pada 11 Julai 1964. Seorang pekerja Melayu telah dipukul dengan cangkul oleh seorang penjaja Cina berusia 15 tahun. Akibatnya, pekerja Melayu itu telah pergi ke pejabat ketuanya untuk mengadu. Namun, 40 org Cina telah muncul dan menyerang pekerja Melayu itu.
Kemudian, pekerja Melayu itu dengan diiringi ahli UMNO telah membuat laporan kpd Pengerusi Majlis Daerah dan Pegawai Daerah tetapi mereka tiada. Kerana kes tersebut, seramai 30 org Melayu telah menyerang org Cina di pasar Bukit Mertajam untuk membalas dendam, lalu mengakibatkan seorang Cina dan seorang Melayu cedera (tetapi mati keesokan harinya).
Pertempuran terus berlaku di daerah Bukit Mertajam. Dilaporkan seorang Cina terkorban, manakala beberapa yg lain cedera.
PPUBJ : BILA MENANG KATA SPR TELUS BILA KALAH KATA MACAM-MACAM.BILA POLIS TANGKAP KATA POLIS ZALIM, ITULAH WATAK SEBENAR PEMBANGKANG. BILA SATU-SATU AKTIVITI DIULANG-ULANG MAKA SUDAH TENTU MEREKA KEHABISAN IDEA POLITIK.
Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) akan sekali lagi menggerakkan rakyat bagi menuntut pilihan raya bersih dan adil pada 9 Julai ini bermula jam 2 petang.
Himpunan yang bertemakan "Walk For Democracy", menurut Pengerusi Badan Penggerak Mobilisasi Demokrasi PAS Mohamad Sabu akan berlansung di Kuala Lumpur dan tempat yang spesifik akan diumumkan nanti.
Beliau berkata, perkara tersebut telah diputuskan oleh BERSIH bersama-sama lebih 60 NGO dan parti politik yang bergabung di dalamnya dalam mesyuarat bersama pada 19 Mei lalu.
"Kami bagi PAS yang duduk dalam jawatankuasa BERSIH bersetuju dengan tarikh tersebut.
"Kami akan mengerahkan ahli dan penyokong untuk menyertai himpunan aman itu, seperti Bersih 1.
"Kita berharap tidak ada gangguan tertentu daripada pihak polis (sewaktu himpunan BERSIH 2)," kata Mohamad dalam sidang medianya hari ini.
Katanya, tujuan himpunan tersebut diadakan adalah kesinambungan empat tuntutan BERSIH dalam himpunan pertama mereka pada November 2007.
Menurutnya selain empat tuntutan mereka yang tidak dilayan oleh kerajaan dalam himpunan sebelum ini, BERSIH telah menambah lagi dua tuntutan.
Terlalu singkat
Dua perkara itu adalah berhubung dakwaan penyalahgunaan institusi kerajaan dalam pilihan raya sehingga rakyat tidak dapat menilai antara parti politik dan kerajaan.
Satu lagi tuntutan adalah melanjutkan tempoh pilihan raya di peringkat kebangsaan dengan "tempoh yang lebih munasabah" berbanding tempoh lapan hari yang dianggap sebagai terlalu singkat.
"Kalau di Thailand, mereka mengumumkan untuk mengadakan pada bulan Julai, lebih kurang dua bulan.
"Jadi kita minta tempoh yang munasabah, masa sekarang terlalu singkat," katanya.
Mohamad yang juga ahli jawatankuasa PAS Pusat berkata pihaknya bersedia untuk membantu BERSIH untuk mengerahkan ahlinya untuk turun di seluruh negara.
"Kita yakin, PAS dapat mengerahkan lebih 100 ribu ahli... Lebih besar dan aman untuk mewujudkan suasana demokrasi.
"Kita mahu mengelak kejadian tidak demokrasi seperti di Timur Tengah yang menjadikan jalan raya untuk menukar kerajaan. Kita tidak mahu ini berlaku di Malaysia," katanya.
Turut hadir dalam sidang media tersebut adalah Bendahari PAS Dr Hatta Ramli dan Ketua Pemuda PAS Wilayah Persekutuan Kamaruzzaman Mohamad.
Dr Hatta berkata butiran terperinci berhubung perhimpunan BERSIH 2 itu akan diumumkan kepada media termasuk tempat, warna tema, dan penyerahan memorandum kepada pihak tertentu.
PAS saja 100 ribu
Mengulas lanjut, Dr Hatta berkata PAS yakin dapat menggerakkan rakyat dalam tempoh tujuh minggu dari tarikh himpunan berbanding BERSIH yang pertama yang mengambil masa selama enam bulan.
Ini kerana katanya, "pengalaman lama" sebelum ini mampu untuk menarik ahli dalam masa yang singkat.
"Jumlah 100 ribu dapat dicapai oleh PAS sahaja untuk menarik para penyokong.
"Himpunan di muktamar, kami akan menyedarkan ahli supaya menggerakkan kawasan masing-masing," katanya sambil menambah PAS akan membuat roadshow untuk memobilisasikan ahli-ahlinya ke perhimpunan tersebut.
Katanya, perhimpunan itu juga dijadikan gelanggang bagi membantah undang-undang yang dianggap zalim seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri, Akta Mesin Cetak dan Akta Rahsia Rasmi OSA.
Kamaruzaman yang mewakili Pemuda turut memberi komitmen untuk mengerahkan pemuda mereka menyertai himpunan tersebut.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang sedang berada di Amerika Syarikat akan memendekkan lawatannya dan segera pulang ke tanah air bagi menziarahi keluarga mangsa tanah runtuh di Hulu Langat, demikian menurut Datin Seri Rosmah Mansor. Isteri Perdana Menteri berkata bahawa Najib dan beliau yang sepatutnya berlepas ke Jepun dari Amerika Syarikat, kini akan pulang terus ke Malaysia. "Saya gembira beliau mengambil keputusan ini kerana ia akan membolehkan saya melawat tempat itu secepat mungkin," katanya dalam temu bual secara langsung dengan Bernama Radio24 dari Washington Sabtu malam. Temubual itu terhenti seketika disebabkan Rosmah sebak kerana nyata sedih dengan tragedi itu. Sehingga tengah malam, 12 kanak-kanak penghuni rumah anak yatim di Batu 14 Jalan Hulu Langat dan dua dewasa penjaga mereka, terbunuh dalam kejadian yang berlaku pada 2.30 petang manakala empat lagi dipercayai masih tertimbus. Kerja mencari dan menyelamat diteruskan kerana empat lagi penghuni rumah itu dipercayai masih tertimbus. Rosmah mengucapkan takziah beliau dan Najib kepada semua keluarga mangsa dan berharap mereka bersabar. "Saya terkejut dan sedih dengan kejadian yang meragut banyak nyawa ini," katanya. Rosmah, yang juga Presiden Badan Amal Isteri Menteri dan Timbalan Menteri (BAKTI) berkata beliau telah meminta anggotanya supaya melawat dan membantu mereka yang terlibat. Katanya beliau telah meminta Datin Seri Lee Sun Loo, isteri Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai, supaya sentiasa memberikan maklumat terkini kepada beliau mengenai kejadian itu.-22/5/2011
Medical staff treating a child rescued from the landslide. — Picture by Yazit Razali
Rescue personnel at the Hidayah Madrasah Al-Taqwa orphanage that was hit by a landslide. — Picture by Sairien Nafis
HIGHLAND Towers. Karak Highway. Taman Hillview. Bukit Antarabangsa. And now, Felcra Semungkis. These names alone are enough to evoke the most painful images -- of wrecked houses and cars, of families in grief and of rescue workers pulling out bodies from under piles of soil and rubble.
The continuing failure to prevent fatal landslides is nothing short of a national tragedy, one that highlights a stubborn refusal on the part of developers, local authorities and the public to learn from the harsh lessons of the past.
Few details have emerged so far, but it is, perhaps, no coincidence that this most recent disaster at the Hidayah Madrasah Al-Taqwa orphanage at km14 Jalan Hulu Langat, occurred during a long spell of daily torrential rain. Landslides are an unfortunate but common feature of the nation's geology, part of the perils of living in a tropical country where heavy rainfall plays a large role in soil erosion and destabilisation.
In recent years, rapid urbanisation, overdevelopment and deforestation have contributed further to the destabilising of soil, with a greater number of heavy, concrete structures being built upon gradually weakened earth. According to a study, 26 landslides were reported in the media between 1993 and 2002.
These events have caused 150 deaths, 30 others injured and thousands more to be evacuated. This works out to more than five deaths in each incident.
Yet there are few signs that we have learned to live with the reality of landslides, the way the Japanese have learned to adapt to life with regular earthquakes.
Rampant deforestation continues with no blanket ban issued on hill slope development. At least one minister has defended the decision to continue development in hilly areas as a way of dealing with a rapidly growing population and increasing land scarcity.
Demand among house-buyers for hill-slope properties has not diminished either, despite warnings from the victims of previous landslides about the potential of heavy personal and economic losses one would incur when such a tragedy occurs.
Some may also point a finger at overzealous developers who fail to be fully transparent when presenting the safety details of their building projects to prospective buyers and local authorities.
The Public Works Department's slope engineering division, set up in 2004, has the expertise in slope maintenance, landslide risk assessment and methods to reduce them.
However, the lack of resources and manpower at local councils have left them ill-equipped to adequately evaluate development plans, to monitor risk areas or to undertake the quick action needed to prevent landslides.
And despite efforts to look into the causes of landslides, most of the studies have been conducted after the fact. Not enough attention has been given to coming up with workable methods and early warning systems that can warn us of landslides and therefore, minimise the loss of life,
One thing is certain, landslides are here to stay.
Lives can only be saved when one finds the right balance between the need for development and the need to protect the public. A balance that can only be attained with knowledge and political will.
Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin (centre) at the site of the landslide last night.
KAJANG: The Federal Government will take care of the hospitalisation and burial fees of victims of the landslide here yesterday, said Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin, who visited the site last night. Each victim will also receive RM10,000.
Muhyiddin, who conveyed his sympathies to the victims and their families, said Kasih, a Selangor-based non-governmental organisation, was expected to donate RM30,000.
He said the orphanage had been operating at the site for 11 years and the management's intentions were noble in caring for the orphans. "It is unfortunate that something like this had to happen."
Works Minister Datuk Shaziman Abu Mansor said the Public Works Department (PWD) had been ordered to study the stability of slopes in the area.
He said landslides had occurred in the area several times, but were not reported.
"We want the PWD to check the area. If there are signs the slopes are not stable, we will inform the relevant authorities," he said after visiting the site last night.
Women, Family and Community Development Minister Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil and Agriculture and Agro-based Industry Minister Datuk Seri Noh Omar were also at the scene.
Shahrizat said family members of the victims had been given temporary accommodation at Azwin Resort nearby.
Selangor Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim said Menteri Besar Incorporated (MBI) would bear the cost of all the needs of those who were rescued and members of the search-and-rescue operation.
He said MBI would also contribute RM1,000 to each family of those killed in the landslide.
DR MAHAHTIR bersama Dr Siti Hasmah membaca akhbar ketika berehat di wad di IJN, semalam.
Bekas Perdana Menteri beri respons baik fisioterapi dada
KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad terus memberi respons baik terhadap rawatan dan fisioterapi yang dijalaninya di Institut Jantung Negara (IJN), kata Pegawai Khasnya, Sufi Yusoff.
Katanya, selera makan bekas Perdana Menteri bertambah baik dan doktor gembira dengan kadar respons terhadap rawatan berkenaan.
"Dr Mahathir akan terus menerima rawatan antibiotik intravena dan fisioterapi dada dan beliau juga menjalani senaman rutin seperti berjalan di sekitar wad sejak semalam (kelmarin)," katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.
Sufi berkata bekas Perdana Menteri akan terus menerima rawatan di IJN bagi membolehkan doktor meneliti perkembangannya dan pelawat hanya terhad kepada anggota keluarga terdekat saja.
Sementara itu, beliau berkata Dr Mahathir dan isteri, Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali turut mengucapkan rasa terhutang budi dan terima kasih kepada semua yang sentiasa mendoakan kesihatannya supaya beliau cepat sembuh.
Negarawan berusia 86 tahun itu dimasukkan ke IJN Rabu lalu kerana jangkitan pada dada setelah mengalami batuk dan demam
Jangan OK tapi KO: Muhyiddin Oleh Abdul Halim Yusoff halem@bharian.com.my 2011/05/22 TPM minta pemimpin akui jika bermasalah
CHUKAI: Tan Sri Muhyiddin Yassin mahukan kepemimpinan UMNO bahagian supaya jangan menipu diri sendiri, konon tiada masalah wujud tetapi keadaan sebenar adalah sebaliknya, sekali gus boleh menjejaskan keutuhan parti.
Timbalan Perdana Menteri berkata, pucuk kepemimpinan UMNO pusat tidak mahu berselindung dan akan mengakui kewujudan sebarang permasalahan pada peringkat bahagian andainya benar-benar berlaku. "Kita tidak mahu bila tanya pimpinan dan jawapannya OK tetapi bila turun ke akar umbi, keadaannya adalah KO. Lebih cepat (diselesaikan) lebih baik kerana hal sebegini tidak boleh dibiarkan," katanya.. "Tapi, pokoknya jika mereka faham dengan matlamat perjuangan kita dan tahu cabaran yang kita akan hadapi, pastinya soal dan isu sebegini akan dielakkan dengan tumpuan diberikan kepada usaha mencapai matlamat asal, bukannya soal hubungan dan masalah sesama kita. Perkara sebegini akan menjejaskan masa kita bekerja untuk parti dan masyarakat, (sedangkan) itulah yang patut jadi tumpuan," katanya. Beliau berkata demikian selepas merasmikan mesyuarat perwakilan UMNO Bahagian Kemaman di sini, semalam. Hadir sama Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Terengganu Datuk Seri Ahmad Said yang juga Ketua Bahagian UMNO Kemaman.
Bagaimanapun, Timbalan Presiden UMNO itu berkata masalah dalaman terutama membabitkan pimpinan peringkat bahagian tidaklah kritikal hingga boleh menjejaskan keupayaan parti menghadapi pilihan raya umum akan datang.
Katanya, Jawatankuasa Pengurusan UMNO bermesyuarat setiap minggu untuk memantau perkara berbangkit di peringkat bahagian dan hingga kini hanya dua bahagian bermasalah dikenal pasti iaitu Sungai Petani, Kedah dan Bandar Tun Razak, Wilayah Persekutuan.
Ditanya situasi UMNO di Terengganu, Muhyiddin berkata, keadaan sudah bertambah baik dan mendapati pimpinan di semua peringkat sudah memberi sokongan penuh kepada Menteri Besar kerana sudah wujud kesedaran di kalangan mereka untuk bersatu demi mencapai matlamat parti. Sementara itu, Muhyiddin berkata rancangan kerajaan merasionalisasi subsidi bahan api tidak seharusnya dieksploitasi pembangkang kerana peningkatan ketara harga minyak di peringkat global akan menjadikan jumlah subsidi yang sudah meningkat mendadak daripada RM10 bilion kepada RM18 bilion menjadikannya sukar untuk diurus sekali gus boleh menjejaskan pembangunan negara. "Isu kenaikan harga barang, minyak, gas dan elektrik umpamanya adalah kenyataan yang harus diterima kerana ia adalah fenomena global yang turut dirasai negara lain termasuk negara jiran seperti Singapura, Indonesia dan Thailand," katanya
2011/05/22 KUALA LUMPUR: Pasukan mencari dan menyelamat mengambil masa kira-kira 15 jam untuk mengeluarkan semua 25 mangsa yang tertimbus dalam kejadian tanah runtuh di Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Batu 14, Hulu Langat.
Operasi yang bermula jam 2.45 petang semalam, berakhir kira-kira 5.30 pagi ini dengan penemuan mangsa terakhir pada jam 5.05 pagi. Timbalan Ketua Polis Daerah Kajang, Supt Azman Ayob, ketika memberikan perkembangan terkini mengenai insiden itu kepada pemberita di lokasi kejadian pagi ini berkata mangsa yang terkorban 16 orang manakala sembilan mangsa yang terperangkap selamat. Mangsa yang meninggal dunia di bawa ke Hospital Kuala Lumpur untuk dibedah siasat.
Azman berkata, lokasi mangsa yang berada berdekatan antara satu sama lain membantu memudahkan usaha mencari dan menyelamat.
Katanya, pasukan mencari dan menyelamat membabitkan seramai 754 anggota daripada pelbagai agensi bantuan termasuk Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Bomba dan Penyelamat, Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPAM), SMART, Tentera 4 Divisyen, dan Pasukan Gerakan Am (PGA).
"Operasi mencari dan menyelamat dihentikan setakat ini dan akan disambung pada 8 pagi ini bagi membuat gerakan terakhir untuk pastikan tidak ada lagi mangsa yang terperangkap," katanya. - BERNAMASenarai nama 25 mangsa tragedi tanah runtuh
2011/05/22 Berikut adalah senarai nama 25 mangsa yang terbabit dalam tragedi tanah runtuh di Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Hulu Langat.
Senarai nama berikut adalah menurut nama panggilan mangsa di rumah anak yatim berkenaan. 1) Azrel, 8, 2) Nael, 8, 3) Shahrul, 9, 4) Boboy, 10, 5) Farid, 34, 6) Eqim * 7) Zaim * 8) Angah * 9) Rahimi * 10) Zaid Ashwal, 18,
Tiada ulasan:
Catat Ulasan