Selasa, 22 Mac 2011

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri


AKHIRNYA ....

Posted: 22 Mar 2011 07:27 AM PDT

Assalamualaikum,...

Ketika Mesir dilanda krisis apabila ramai rakyatnya turun di jalan raya menunjuk perasaan kerana mahu Presiden mereka, Hosni Mubarak turun atau berundur, pelbagai reaksi dapat kita saksikan. Jika kita bercakap dalam konteks politik, suara dari negara kita seperti begitu ghairah menyokong penunjuk perasaan di Mesir.

Malah terdapat pihak tertentu di negara ini, seperti yang disebutkan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak yang cuba meracuni pemikiran rakyat untuk menyamakan apa yang berlaku di Mesir dengan Malaysia. Apabila peristiwa yang sama merebak di beberapa negara Arab, terdapat beberapa ramalan yang boleh dibuat.

Terbaharu ialah di Libya, juga berhadapan dengan krisis dan rakyatnya turun ke jalan raya. Pada awalnya, apa yang berlaku di Libya itu adalah jangkitan dari Mesir kerana golongan minoriti yang gagal dalam proses pemilihan pemimpin secara undang-undang telah menggunakan kekerasan. Namun bukan itu isunya.

Akhirnya, apa telah terjadi ke atas Libya. Dua hari lepas, negara yang dipimpin Muammar Gadaffi yang sebelum ini sangat terkenal sebagai anti barat telah diserang oleh tentera bersekutu yang diketuai Amerika. Dan, apabila itu berlaku, siapakah yang untung?. Rakyat Libyakah atau siapa? Hakikatnya, rakyat Libya yang sebelum ini ghairah turun di jalan raya telah diserang oleh tentera yahudi. Bagi saya, yahudi ada agenda di Libya dan ia bukan rahsia lagi kerana Libya adalah negara Arab yang sangat kaya dengan hasil minyaknya.

Sebelum itu, yahudi mencuba hal yang sama di Iran, namun usaha mereka ternyata gagal kerana ketegasan pemimpin Iran dalam menangani keganasan di negaranya telah menyelamatkan mereka.

Di sinilah pengajarannya. Kita di Malaysia, jangan terpedaya dengan pelbagai pendekatan keganasan yang cuba dicetuskan pihak tertentu. Jangan terlalu ghairah dengan kemahuan melangit sehingga tergamak menggadai maruah negara sendiri. Ingat, sekali lagi kita dijajah, kita tidak mungkin akan dimerdekakan lagi.

Apa yang saya lihat, tali barut yahudi terutama Amerika ada di mana-mana. Mereka ini sanggup dan tergamak melakukan apa sahaja demi kuasa dan kepentingannya. Amerika juga tidak mustahil sepertimana yang sering diperkatakan orang, mereka boleh menggunakan manusia tertentu di negara tertentu untuk diperalatkan.

Lihat apa yang berlaku di Libya sebagai contoh, negara mereka kini berhadapan dengan peperangan pula yang sengaja dicetuskan oleh tentera asing kononnya untuk menyelamatkan Libya sedangkan tindakan memerangi oleh Amerika telah menyebabkan lebih banyak nyawa melayang.

Kita cuma bimbang, tali barut yahudi juga ada dekat dengan kita ... berhati-hatilah.

Tiada ulasan:

Pengikut