Jumaat, 4 Mac 2011

Razlan's

Razlan's


MEMBANTAH PENULISAN ARTIKEL DI NANYANG SIANG PAU BERTAJUK : Benarkah Orang-Orang Cina Memang Haiwan Duitan?

Posted: 04 Mar 2011 03:06 AM PST

Salam Saudara Pengarang,

Artikel yang disiarkan oleh Nanyang Siang Pau pada 26 Feb berkenaan dengan Kenyataan Timbalan Perdana Menteri semasa upacara rumah terbuka Tahun Baru Cina baru-baru ini di Johor telah manarik minat saya untuk memberi kenyataan balas.

Artikel ini telah menyeru NGO Cina agar megambil tindakan terhadap YAB Timbalan Perdana Menteri kerana menurut akhbar Nanyang Siang Pau, TPM telah menuduh orang-orang Cina sebagai Haiwan Duitan.

Di Malaysia dan Indonesia dan banyak Negara lain juga telah menunjukan orang-orang Cina berupaya berusaha untuk meningkatkan diri mereka didalam membina kekuatan ekonomi mereka sendiri.

Bagi mereka yang menikmati keindahan semulajadi, salah satu keindahan alam adalah semasa matahari terbit dan juga apabila matahati terbenam, kalau kita pergi ke Pantai, sudah tentu ianya merupakan saat yang di tunggu-tunggu, dan ini tidak ada kene mengena dengan Ong atau pun tidak seperti tuduhan penulis Nanyang Siang Pau.

Menuduh YAB Timbalan Perdana memberi kenyataan dengan tujuan untuk menyebarkan tanggapan buruk dan menyesatkan masyarakat Cina adalah suatu yang tidak benar dan tidak menghormati Pemimpin Negara. YAB Timbalan Perdana Menter telah memberikan penghormatan kepada masyarakat Cina kerana telah bekerja kuat didalam membina ekonomi mereka.

Sumbangan masyarakat Cina kepada membina ekonomi Negara tidak dapat disangkal dan sudah tentu penghargaan seperti ini harus diberikan semasa ucapan Tahun Baru Cina.

Masyarakat Malaysia tidak mengangap orang Cina merupakan Haiwan Kepada Duit seperti yang dituduh oleh Penulis. Kebetulan Orang Cina merupakan pelopor ekonomi di Malaysia dan beberapa Negara Asia Tenggara, jesteru itu, sudah tentu bangsa lain juga mahu mencari petua-petua bagaimana boleh kekal maju dan terbukti berjaya. Dan petua-petua ini sudah tentu tidak akan dapat di kongsi sekiranya Masyarakat Cina tidak mahu berkongsi.

Rakan-rakan saya sering kali berkata, orang cina tidak mahu mandi pagi kerana rezeki akan hilang sekiranya mereka mandi. Itu merupakan satu daripada berpuluh petua masyarakat Cina yang ada didalam kehidupan masyarakat Malaysia, dan ini tidak membawa kepada tanggapan negatif seperti tuduhan penulis "Orang Cina Haiwan Duitan".

Kalau kita mahukan interaksi sesama kita lebih difahami dan budaya sesebuah kaum lebih di hormati, kita sebagai rakyat Malaysia mesti berusaha ke arah itu dengan satu tekad, untuk merelitikan Gagasan 1 Malaysia.

Sistem pendidikan kita mesti lah diberi keutamaan dan kebersamaan didalam satu bumbung. Anak-anak kita sepatutnya dikumpulkan dibawah satu bumbung untuk bergaul dan bertukar budaya.

Selagi perkara asas ini tidak dapat dilaksanakan oleh Kerajaan, selagi itulah kita akan sering kali bersalah anggap terhadap budaya masing-masing. Jangan kita salahkan orang politik sekiranga NGO-NGO dan Masyarakat tidak mahu bersama dan ikhlas membawa anak-anak kita bercampur di antara satu sama lain.

Sekian

Mohd Razlan Bin Muhammad Rafii

Ketua Pemuda UMNO Bahagian Seputeh

Tiada ulasan:

Pengikut