Isnin, 28 Februari 2011

Razlan's

Razlan's


Pengiktirafan Sijil Sek Menengah Cina Sudah Menampakan Hasil?

Posted: 28 Feb 2011 03:06 AM PST

** Ada diantara anak-anak cina tidak langsung tahu bercakap bahasa Malaysia .. "


Sinchew Jitpoh
Perkara: sijil sekolah menengah Cina dipolitikan?
Ruangan: Opinion Corner m/s 28
Tarikh: 23 Februari 2011 (Rabu)

Tajuk:
Pengiktirafan Sijil Sek Menengah Cina Sudah Menampakan Hasil?
Tan Poh Chin/ penulis utama akhbar ini

Pilihan raya negeri di Sarawak sudah pun mula bergema. Setiap kali ada pilihan raya keci di peringkat negeri mahupun di peringkat pilihan raya umum, banyak cara pihak pemerintah mahu pikat jiwa rakyat, ia umpama ombak air pasang laut yang semakin tinggi, kini sudah menjadi perkara biasa di negara kita.

Tetapi Timbalan Ketua Menteri Sarawak Chan Hong Nam telah mengumumkan, isu pengiktirafan sijil-sijil sekolah menengah swasta Cina oleh pihak kerajaan seperti sudah hampir menampakan hasilnya. Kenyataan ini seperti mengirimkan satu berita gembira kepada masyarakat Cina, walau bagaimana pun masyarakat Cina masih menaruh teka-teki serta dalam keadaan nunggu dan lihat.

Dalam pemikiran masyarakat Cina sijil peperiksaan gabungan sekolah-sekolah menengah Cina ialah sekeping sijil yang mampu melahirkan dan memberi jaminan tahap kelayakan cerdik pandai untuk negara ini; tetapi dalam pandangan pihak kerajaan pusat pula berbeza, pengiktirafan sijil gabungan sekolah menengah Cina itu seperti bom periuk api yang berselerak, ia akan menimbulkan pelbagai isu yang rumit jika diiktiraf, dan perlu lebih berhati-hati sebelum ia dilaksanakan.

Chan Hong Nam sebagai Timbalan Ketua Menteri Sarawak, berkuasa dan berkedudukan tinggi, apa yang beliau umumkan itu sudah tentu ada pemberatnya dan mempunyai bukti-bukti tertentu, malangnya masyarakat Cina telah sering dan banyak kali mendengar kata-kata manis dan janji-janji itu, sebab itu masyarakat Cina masih sangsi lagi untuk mempercayainya.

Semasa PRK di Hulu Selangor Chua Sui Lek pernah mengumumkan, pihak kerajaan sedang mempertimbangkan pengiktirafan sijil-sijil peperiksaan gabungan sekolah menengah Cina, akhirnya hanya membenarkan bekas pelajar sekolah menengah Cina memohon biasiswa untuk melanjutkan pelajran ke IPTS, seperti apa yang dicakap oleh Chua Sui Lek itu langsung tidak membawa sebarang makna.

Berkaitan isu pelajar lepasan peperiksaan gabungan sekolah menengah Cina masuk ke maktab perguruan, MCA dan Gerakan saling bertelagah tidak habis-habis tentang isu itu, akhirnya membuat keputusan lulus 3 mata pelajaran terbaik dalam peperiksaan gabungan dicampur kredit bahasa Melayu sijil SPM sebagai syarat layak untuk masuk ke Maktab Perguruan, bermakna pengiktirafan sijil peperiksaan gabungan sekolah-sekolah menengah Cina masih tergantung dan tidak jelas.

kefahaman ahli-ahli politik dan masyarakat Cina tentang sijil gabungan peperiksaan sekolah menengah Cina masih lagi banyak perbezaannya, sikap dan pandangan dalam masyarakat Cina sangat mudah sahaja, iaitu mahu kelayakan sijil peperiksaan gabungan sekolah menengah Cina itu disama tarafkan dengan sijil STPM, bagi memudahkan pelajar sekolah menengah Cina masuk ke IPTA dengan menggunakan sijil-sijil itu.

Orang-orang politik melihat isu sijil sekolah Cina itu sebagai gula-gula politik, apabila diperlukan mereka cuma bagi sedikit kemanisan sahaja untuk dirasa, terutama sekali selepas Tsunami politik Mac 2008, perkataan peperiksaan gabungan itu menjadi kata-kata di bibir sahaja oleh ahli-ahli politik untuk milege kepada agenda politik mereka.

Ahli-ahli politik laungkan perkataan sijil gabungan sekolah menengah Cina, apabila sampai ke dalam masyarakat Cina ia mudah berlaku penapaian dengan sendirinya, itu adalah stategi terbaik ahli politik untuk meraih sokongan undi dari kalangan masyarakat Cina.

Sebenarnya selama ini apa yang masyarakat Cina perjuangkan ialah, mahu satu kedudukan yang adil dengan pengiktirafannya sijil sekolah menengah Cina itu, ini sebenarnya mahu menguji pihak kerajaan sama ada mahu tangani masyarakat Cina dengan adil ataupun tidak.

Pada bulan November tahun lepas, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran Muhyiddin Yassin dengan terang dan jelas berkata: kementerian Pelajaran tidak mengiktiraf sijil peperiksaan sekolah Menengah Cina, kerana sijil-sijil itu tidak di bawah sistem Kementerian Pelajaran Malaysia, tidak menggunakan skima silibus yang diguna pakai oleh Kementerian Pelajaran.

Selepas 3 bulan dari tarikh beliau bercakap sehingga ke hari ini, sijil gabungan sekolah Cina walupun masih tidak menggunakan skima silibus Kementerian Pelajaran, Najib akan memberi kata putus sijil gabungan sekolah-sekolah menengah Cina pada 5 Mac di Sarawak nanti, adakah sijil itu akan diiktiraf? Ia menimbulkan tanda tanya buat semua orang.

Tetapi jika pengiktirafan sijil-sijil itu masih samar-samar pada pilihan raya di negeri Sarawak kali ini, diharap masyarakat Cina jangan rasa kecewa dan hampa, kerana kita ada banyak lagi pilihan raya kecil akan dilangsungkan, dan pilihan raya umum juga sudah tidak jauh lagi dari sekarang, tunggu ujian keras kita nanti.

Anak-anak Cina mempunyai tanggungjawan besar !

Posted: 28 Feb 2011 03:05 AM PST

China Press
Perkara: antara guru dan murid?
Ruangan: bilik perbincangan rakyat m/s C16
Tarikh: 26 Februari 2011 (Sabtu)

Tajuk:
Anak-anak Bangsa Cina mempunyai tanggungjawab besar untuk masa depan
Nama samaran Lee Wei/ aritikel ini bukan pandangan dari akhbar ini

Saya pernah menjadi seorang guru di sekolah menengah kebangsaan dan
sekolah menengah Cina Swasta, saya mempunyai pandangan dan perasaan
yang perbezaan di antara kedua-dua jenis sekolah ini.

Semasa saya berada di sekolah menengah Cina swasta saya dapat rasakan
keseronokan apabila tiba masanya suasana musim perayaan kaum Cina.
Contohnya pada hari tahun baru Cina, cikgu-cikgu diberi limau sebagai
hadiah penghargaan pada musim perayaan itu, dapat diraikan dalam
majlis makan, penolong guru besar lebih mesra melayan cikgu-cikgu,
tidak kurang juga peranan guru besar sendiri yang menjadi pengacara
makan malam melayan semua guru-guru, berperwatakan tuhan rezeki
memberi angpau ke meja-meja makan guru-guru yang hadir. Saya rasa amat
seronok, dapat rasakan bahawa guru besar begitu perihatin terhadap
semua guru-guru. Dalam fikiran saya guru besar adalah orang yang
terletak tinggi di atas, mempunya kewibawaan yang tertentu, beliau
sanggup turun ke bawah sama-sama berkorban meraikan jamuan hari raya
bersama guru-guru. Dengan ini saya berbanyak berterima kasih kepada
guru besar itu.

Imbas kembali sebelum itu saya pernah mengajar di sekolah menengah
asrama penuh, guru besar di sekolah itu seperti terlalu tinggi tidak
boleh disentuh. Dia pernah mengarahkan guru-guru memberi amaran kepada
murid-murid tidak boleh bercakap sambil berjalan, murid-murid nampak
guru besar lari menyorok seperti tikus nampak kucing, semua roang
menghormati setia tabik hormat kepada guru besar itu; saya sebagai
seorang guru melihat keadaan itu, apabila masuk ke kawasan sekolah
seperti dalam keadaan berjaga-jaga seperti suasana di medan
pertempuran perang, apabila mahu bercakap kena berhati-hati dan
perlahankan suara, kerana guru besar itu ada taring, dan rasa agak
susah untuk didekati.

Tidak Ada Perbezaan Kasta Pangkat?

Saya melihat sekolah menengah Cina swasta pergaulan guru besar guru
dan murid-murid boleh saling bertepuk bahu di antara mereka,
kadang-kadang rasa tidak masuk akal. Kemesraan guru-guru dan murid
begitu akrab sekali, tidak dinafikan ia boleh merapatkan hubungan
silaturahim di antara mereka, adakah dengan cara itu murid-murid ambil
kesempatan pijak kepala guru-guru? Jika mereka lakukan kesalahan
adakah mereka tidak rasa bersalah dan rasa khuatir?

Ada sesetengah murid apabila terserampak saya, mereka akan ucapkan
perkataan "hai"; saya perbetulkan mereka dan tanya mereka kenapa
berucap hai apabila berjumpa cikgu, mereka menjawab ucapan "hai" itu
lebih mesra, saya rasa cara itu lebih baik daripada murid-murid nampak
cikgu langsung tidak bersuara untuk menghormati cikgu.

Saya pernah nampak bekas murid-murid yang telah tamat sekolah, kembali
kesekolah semasa ambil sijil tamat sekolah boleh dengan ariang
berbual-bual dengan cikgu-cikgu, pakaian mereka memeranjatkan saya,
bekas murid-murid perempuan mengenakan kasut fasion terkini, bekas
murid lelaki mewarna rambut, menunjukkan anak-anak Cina telah
ketepikan adat dan tradisi yang paling asas itu. Saya pernah timbulkan
persoalan itu di dalam kelas saya mengajar secara peribadi, tetapi
mereka rasa mengenakan pakaian seperti itu masuk ke dalam kawasan
sekolah tidak ada yang tidak kena. Adakah menghormati guru itu telah
hilang dalam mata kasar anak-anak kaum Cina dan telah terhakis dan
dilupakan.

Apa dalam fikiran saya sama ada budaya dan tradisi kita telah
ketinggalan zaman? Ataupun saya sendiri sepatutnya berubah? Ataupun
perbaiki dan perbaharui budaya dan tradisi lama itu?

Boleh beramah mesra dengan murid-murid itu satu petanda baik, tetapi
kita jangan lupa pada masa yang sama mengikut kesesuaian menasihati
mereka, supaya mereka mendapat didikan yang baik, dengan itu untuk
menjadi seorang guru itu bukan begitu mudah!

Tiada ulasan:

Pengikut