Ahad, 9 Januari 2011

Razlan's

Razlan's


Akhbar Cina Kritik Tun M lagi !

Posted: 09 Jan 2011 09:40 PM PST

Tajuk:
Apa Tujuan Dan Niat Sebenar Mahathir?
Loh Hon Chew/ pengkritik semasa

Walaupun Mahathir telah menjadi perdana menteri selama 22 tahun, beliau seperti masih tidak tahu di negara kita ada sekolah Cina dan sekolah Tamil, dan atas sebab-sebab apa pula yang orang-orang Cina serta India boleh memperlajari bahasa ibunda mereka. Penerangan lebih jelas lagi, beliau masih tidak faham kenapa dan syarat-syarat apa pula yang dipersetujui oleh penjajah British semasa menuntut kemerdekaan dahulu, seterusnya barulah ada cerita dan susur galur sejarah negara Malaysia.

Baru-baru ini beliau membuat penerangan di akhbar Nanyang berkata: anak-anak muda kaum Cina perlu berfikir kenapa orang-orang Cina boleh mendapat pendidikan sekolah Cina dan bercakap bahasa Cina….. jika tidak percaya boleh ke Indonesia, Philipina dan Thailand lihat keadaan di sana, di sana tiada sekolah Cina, orang-orang Cina tidak boleh berbahasa Cina dan mereka telah dihilangkan indentitinya.

Perkataan-perkataan yang sama seperti ini telah disebut banyak kali semasa beliau menjadi perdana menteri, beliau berkali-kali menyebut jika dibandingkan negara China, Taiwan dan Hong Kong, hanya di Malaysia sahaja ada sekolah Cina, beliau menidakkan sejarah kemerdekaan negara ini apabila ada orang-orang patahkan cakap beliau. Selain daripada itu beliau menyebut dibandingkan di Indonesia dan Brunei hanya di Malaysia sahaja ada sekolah Melayu, tidak percaya boleh pergi Vietnam, Burma serta ke Europah, lihat di sana ada sekolah Melayu atau tidak, mereka juga tidak boleh berbahasa Melayu.

Orang-Orang Cina Di AS Dan Europah Juga Boleh Berbahasa Cina

Jika beliau dengar perkataan-perkatan seperti di atas sudah tentu beliau akan naik berang, akan keluarkan kuasa sikap perdana menterinya.

Selepas beliau bersara, beliau masih keluarkan kata-kata sedemikian, terutama sekali apabila beliau masih berpengaruh kuat dalam kelompok masyarakat Melayu, dengan mudah beliau boleh selewengkan pemikiran masyarakat Melayu, menyebabkan beliau dengan mudah boleh anggap pendidikan Cina boleh diabaikan di negara ini, bermakna beri ataupun tidak beri kepada orang Cina sekolah Cina, ataupun boleh ditarik balik. Jika semua kaum di Malaysia "tidak cukup bersatu padu", ia tidak ada tempat bagi Mahathir untuk bertapak, kerana beliau masih menegaskan pendidikan Cina kerajaan boleh beri ataupun tidak beri kepada orang-orang Cina.

Kata-kata beliau "di luar negara tiada sekolah Cina, orang-orang Cina tidak boleh menggunakan bahasa Cina", kata-kata ini jika keluar dari mulut orang-orang yang tidak berpelajaran kita masih boleh terima dan maafkan mereka, tetapi kata-kata ini keluar dari mulut Mahathir yang pernah menjelajah di seluruh dunia lebih 300 kali, niat beliau itu amat dicurigai. Sebenarnya di Europah dan Amerika ramai orang-orang Cina boleh berbahasa Mandarin dan boleh belajar bahasa Mandarin, sedangkan orang-orang Europah dan Amerika kini sedang berusaha bersungguh-sungguh belajar bahasa Mandarin, di sana juga kita boleh lihat papantanda-papantanda tulisan Cina, papan iklan di China Town besar terpampang, tidak mungkin Mahathir tidak pernah lihat semua itu.

Cuba kita lihat di negara-negara jiran kita, di Thailand bukan sahaja ada sekolah Cina, papantanda papantanda di kawasan bandar dan kawasan tempat pelancongan di Thailand tulisan Cina lebih besar daripada papantanda yang ada di negara kita. Beberapa bulan lalu pengganas ugut pelancong Hong Kong di Philipina, pasti Mahathir melihat keadaan itu banyak kali di kaca TV, di bas itu terpapar begitu besar tulisan-tulisan Cina, tetapi di negara ini tidak mungkin boleh lihat tulisan-tulisan Cina besar seperti itu. sebaliknya beliau masih berkata di Philipina dan Thaliand tidak benarkan rakyatnya belajar bahasa Mandarin dan menggunakan bahasa Mandarin.

Negara Indonesia Pergi Ke China Minta Guru-Guru Bahasa Mandarin

Sekarang ini Indonesia galakkan rakyat mereka belajar bahasa Mandarin secara besar-besaran, mereka datang ke China menjemput guru-guru dari China mengajar mereka, sedangkan setakat ini negara kita tidak mampu berbuat demikian.


Kenapa di Malayisa ada pendidikan sekolah Cina? Dan persoalan kenapa bahasa Melayu menjadi bahasa kebangsaan, sama juga seperti kenapa orang-orang Melayu mendapat hak keistimewaan, jawapannya sama sahaja, jika kurang salah satu daripada persetujuan itu pihak British tidak mungkin beri kemerdekaan kepada kita, dan tidak mungkin terwujudnya negara yang dinamakan Malaysia.

Rupa-rupanya pada masa itu Tunku Abdul Rahman, Tan Cheng Lock dan Sambantan ketiga-tiga pemimpin ini yang merancang kemerdekaan, mereka bersetuju selepas merdeka bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, orang-orang Melayu mendapat keistimewaan (pada masa itu hanya diberi masa selama 15 tahun Merdeka), Raja-Raja Melayu mendapatan kedudukan keistimewaan luarbiasa, pihak kerajaan perlu terus membantu orang-orang Cina dan India mempelajari bahasa Ibunda mereka di sekolah-sekolah, tidak boleh menghalang sesiapa sahaja mengggunakan bahasa ibunda masing-masing (kecuali kegunaan bahasa kebangsaan untuk pentadbiran dan berurusaan dalam kerajaan), inilah yang kita selalu katakan kontrak masyarakat, dan telah termaktub dalam perlembagaan negara, tetapi Mahathir memerintah selama 22 tahun beliau pura-pura buat tidak tahu, walaupun sudah berberapa kali kita kemukakan pandangan beliau itu salah, mungkin beliau sendiri tidak tahu bahasa Mandarin agaknya, sebab itu terus dan berpanjangan membuat kesilapan, selalu memberi pandangan bahawa pendidikan sekolah Cina hanya buat sibuk dan boleh tidak perlu diadakan, selalu memainkan isu kaum, sebenarnya apa tujuan dan niat sebenar yang Mahathir mahukan?

Tiada ulasan:

Pengikut