Ahad, 16 Januari 2011

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN


ISU DEBAT...........

Posted: 15 Jan 2011 05:05 PM PST

Sam Ketot terkencing lagi ... minta Rafizi ganti?

Malaysiakini melaporkan Mohd Nur Manuty berkata:
"Pelawaan asal Anwar selaku ketua umum PKR dan ketua pembangkang adalah kepada (Datuk Seri) Najib (Razak).

"Namun atas semangat mengadakan wacana umum bagi menilai tawaran Pakatan, PKR menawarkan pengarah strategi PKR, Rafizi Ramli untuk berbahas dengan Khairy," kata ketua penerangan PKR, Dr Muhammad Nur Manuty (kiri) dalam satu kenyataan.
Apa jadi tawaran Sam Ketot untuk berdebat dengan Khairy menggantikan Anwar Ibrahim yang telah mencabar Najib untuk berdebat?

Khairy dan Nazri pula menawarkan diri untuk berdebat untuk memberi implikasi Anwar tidak layak untuk berdebat dengan Najib. Dia pun hanya graduan Pengajian Melayu.

Dalam debatnya dengan Shabery Chik mengenai minyak, asas pemahaman ekonominya pun nampak kelamkabut. Dia dilihat menang hanya atas kepandaian debat tapi lemah dari segi fakta dan teori ekonomi.

Keputusan Dato Najib untuk tidak melayan ajakan itu tepat sekali kerana tidak ada munafaat yang dapat diperolehi.

Anwar menolak Nazri mahupun Khairy.

Isu yang kita mahu timbulkan kenapa Md Nur Manuty tawarkan Rafizi Ramly.

Sam Ketot tidak bising pun dirinya diketepikan begitu saja. Sebagai Ketua AMK, ini satu mestilah "kemaluan" besar apabila parti mengenep[ikan dia kepada seorang yang mengundur diri melawannya.

Kenapa Sam yang hanya harapkan misai untuk nampak garang tetapi dikenali sebagai penakut dan sering pertama cabut lari bila polis serbut hanya berdiam diri saja?

Adakah Sam Ketot memang rela digantikan dan minta Mohd Manury gantikannya?

Adakah dia sedar dirinya hanya boleh diharapkan untuk buat kecoh di jalanan dan dihadapan kamera dan tv saja?

Bila berhadpaan dengan debat ilmiah dia sebenarnya tiada kekuatan langsung?

Takutlah tu ...

PAS CARI FATWA BARU UNTUK PRU 13

Posted: 15 Jan 2011 05:02 PM PST

PAS DULU DAN KINI

Seingat Dzimba parti PAS adalah merupakan diantara parti yang tinggi prinsipnya dalam memperjuangkan islam. Pokoknya apa yang membuat beliau marah pada UMNO memang jelas mempunyai asasnya dan diantaranya; soal halal haram, arak judi dan riba.

Pernah dulu kita dengar ada orang orang PAS akan bomkan kilang Carlsberg di Shah Alam dan pelbagai lagi.

PAS amat benci orang UMNO yang mana katanya makan dan minum duit haram (Riba) kerana simpan wang dalam bank dan PAS juga menghina UMNO kerana bersengkokol dengan syarikat perjudian di Genting dan hasilnya adalah haram.

Maka pada masa itu kelam kabut la orang melayu dan menjadi topik persembangan di kedai kopi. Tidak keterlaluan kalau Dzimba kata kan disini bahawa ada umat islam yang berkerja dengan kerajaan dan Bank berhenti kerja kerana tidak mahu terlibat dengan wang hasil haram.

Haji Hadi pula dengan fatwa bahawa orang UMNO itu kafir kerana berkawan dengan Cina, India dan lain lain bukan islam. Maka banyaklah terjadi perceraian diantara umat islam yang kebetulan kelurga mereka berparti lain lain, yang bertunang putus tunang dan yang lebih menyedihkan adalah dalam satu masjid ada dua imam, satu kanan sujud, sebelah kiri baru angkat takbir.. hancur lebur umat islam.

Seingat Dzimba pada masa itu Nik Aziz tidak begitu pandai berfatwa.. dia lebih suka duduk mengajar agama di pondok Melaka Pengkalan Chepa dan Dzimba serta ramai umat islam yang lain amat menghormati beliau sebagai ulamak dan pejuang agama.

Selepas 2008 dan semenjak berkawan dengan Anwar dan DAP terutamanya, cerita sudah menjadi lain dan Nik Aziz pula yang membuat Fatwa..hancur lebur dan kelam kabut umat manusia. Haji Hadi cuma duduk diam.

Mereka berdua ni rupanya macam regu badminton Cheah Son Kit dan Foo Kin Keat yang menang Piala Thomas. Dia orang bergilir gilir smash. Tetapi smash Nik Aziz memang serong macam 'S" smash yang di perkenalkan oleh Razif dan Jailani ketika menang All England dan Piala Thomas. Memang pening satu dunia. Ikut suka mulut "celako celako celako" dia sahaja.

Semenjak daripada itu lah Dzimba pun sudah tidak hormat lagi kepada Nik Aziz, asal menulis tentang Nik Aziz dan PAS maka kata kata 'celako ,celako, celako " tu seolah olah sudah sinonim dengan mulut ini.

Fatwa PAS pun sudah lebih liberal, fokus fatwa adalah hanyalah yang berbentuk undi, maka arak, judi, riba, rumah urut dan pelbagai lagi sudah menjadi halal dan Nik Aziz pun tidak mahu befatwa, cuma tinggal Dr Hassan Ali yang masih lagi islam lama PAS. Hj Hadi dan Nik Aziz sudah masuk islam baru.. Islam "Celako Celako Celako".

Namun begitu, apa yang menghairankan Dzimba rata rata orang PAS tetap percaya dengan pemimpin mereka dan yang selalu berubah pendirian adalah orang UMNO dan pengundi atas pagar. Maka kalah dan menang dalam Pilihanraya adalah adalah samada disebabkan undi orang UMNO/BN atau pengundi atas pagar.

PRU 13, sudah semakin dekat, maka berdasarkan akan keadaan semasa, Dzimba amat yakin fatwa PAS yang songsang dan janji PKR yang penuh dengan kelentong tidak mampu untuk menyakinkan rakyat. Maka Nik Aziz kena cari fatwa baru la selepas PRU 13 atau mungkin bersara kerana patah pinggang akibat dikudakan Anwar dari belakang.

ISU AZAN : NAK DENGAR PENDIRIAN PAS

Posted: 15 Jan 2011 04:59 PM PST

Pas dan Hudud

Rata-rata Pas mencanangkan merekalah pilihan untuk rakyat Malaysia yang terbaik untuk PRU 13. Ini kerana Pas dapat melaksanakan hukum hudud dan akan membendung segala bentuk jenayah dan sebagainya.

Persoalannya , mampukah Pas melaksanakan hukum ini kerana Pas telah gagal melaksanakan dan mengenakan hukuman kepada pemimpin pemimpin partinya yang terlibat dalam pelbagai kes jenayah.

Ini berlaku dalam negeri yang diperintah oleh Pas terutamanya dalam kes khalwat, zina, membawa lari anak gadis dan sengaja berkahwin di Thailand dan sebagainya.

Kelantan juga mencatatkan kes Aids dan Hiv tertinggi. Ini menunjukkan Pas Kelantan hanya pandai cakap tetapi tidak mampu melaksanakan apa yang dicakapkan.

Contoh lagi ialah kes liwat dan zina yang melibatkan Anwar Ibrahim. Sejak dahulu lagi Pas membesar-besarkan isu ini bersama dengan DAP. Kedua-dua parti ini juga menjadi sebahagian penyebab yang membuatkan Anwar dipecat daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri.

Cuma hairan mengapakan hari ini penerimaan Pas dan Dap terhadap Anwar sudah berubah. Jika dahulu dia adalah musuh dan dicemuh dengan pelbagai tuduhan , hari ini dia disanjung malah Pas kini langsung tidak mempercayai bahawa Anwar meliwat. Tok tok guru Pas dalam kuliah agama menuduh kerajaan sengaja menfitnah Anwar. Lihat betapa bijaknya Pas memutar belitkan kes Anwar.

Kes terbaru Ronie Liu mengarahkan PBT Selasngor menarik balik arahan menyekat orang Islam daripada bekerja di premis menjual arak seperti kelab malam, bar dan sebagainya. Arahan ini dikeluarkan oleh Ronie kerana presis arah dan hiburan kekurangan tenaga kerja.

Bukan Islam sendiri tidak mahu bekerja sebagai pelayan kerana mereka mempunyai pekerjaan yang lebih baik dan pelayan atau bar tender bukanlah pilihan mereka. Orang Melayau yang tidak berpendidikan tinggi sanggup menerima apa juga tawaran kerja walaupun ianya pekerjaan yang tidak baik dari segi hukum civil ataupun syarie.

Tidak hairanlah selepas ini akan berlaku pengambilan pekerja secara besar-besaran di Selangor nanti selepas arahan dan larangan ditarik balik.

Disinilah peranan Pas Selangor untuk membuktikan bahawa slogan mereka bahawa PAS adalah pilihan terbaik. Sila buktikan sekarang.

Satu perkara lagi mampukah PAS melakukannya kerana suara PAS adalah kecil dan hanya dipandang sebelah mata oleh DAP.

Terkini ialah isu peguam MCA meminta azan di Lembah Pantai diperlahankan. Bukan main Pas menempelak Umno yang kononnya lemah, gagal dan memalukan. Begitu cepat Pas memberi respon.

Bagaimamapun Pas menjadi bisu apabila Teresa Kok membuat bantahan agar azan tidak dilaunglkan di Kinrara. Nah! Lihat sendiri , MCA mahu diperlahankan, DAP mohon dihentikan. Siapa lebih celaka?

Kepada peguam MCA tersebut, janganlah kita menuduh beliau secara melulu, siasatlah terlebih dahulu. Hari ini banyak surau atau masjid yang dikuasai oleh PAS menjadi kucar kacir. Punya nak menunjukkan mereka lebih Islam daripada UMNO sejam sebelum masuk waktu mereka telah pasang tape atau CD bacaan Quran, bukan nya perlahan tetapi sekuat-kuat hatinya. Bayangkanlah betapa bingitnya bunyi yang dipancarkan dengan pembesar suara berbentuk corong yang lebih kepada treble. Kalau pasang lagu P. Ramle pun boleh pekak telinga.

Kepada penyokong PAS, undang-undang dan hukum Fiqah bukan hanya tertumpu kepada hudud. Muamalat dan Muanakahat pun ramai orang PAS tak khatam lagi. So sudahlah jangan nak berdakyah dan beretorik lagi dalam isu ini. Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

GEMPAR : PAS LARI DARI PRINSIP....

Posted: 15 Jan 2011 04:51 PM PST

PAS sokong Pluralisme

PAS Doakan Kemenangan Rakyat Tunisia. begitulah salah satu tajuk dalam Harakahdaily.  "PAS mendoakan kemenangan rakyat di Tunisia dan akan mendapat perlindungan Allah SWT," kata Pengerusi Lujnah Antarabangsa PAS Pusat, Dr Syed Azman Syed Ahmad. Klik sini.

Manakala dalam Utusan Malaysia Online pula dalam tajuk Mebazaa janji tegakkan pluralisme melaporkan Mebazaa turut berjanji akan menghormati perlembagaan bagi menegakkan pluralisme dan demokrasi negara itu. Klik sini


Dr Syed Azman Syed Ahmad sebagai Pengerusi Lujnah Antara Bangsa PAS Pusat sudah pasti mengenali Mebazaa dan perjuangannya. Dengan menyatakan sokongan terbuka kepada Mebazaa melalui akbar suara PAS melambangkan PAS juga menyokong Pluralisme dalam perjuangan mereka.


Kian hari kian jelas perjuangan PAS melencung dari perjuangan Islam yang di momok momokan kepada penyokong-penyokong mereka.


agbr47: Kenapa PAS jadi begini?

BUKU JINGGA TAK PRAKTIKAL.....

Posted: 15 Jan 2011 04:48 PM PST

Negara Bankrap Jika Pelan 100 Hari Dilaksanakan, Kata Awang Adek


BACHOK, 15 Jan. Negara akan bankrap jika Pelan 100 Hari yang dibentangkan pakatan pembangkang dilaksanakan sepertimana yang berlaku di beberapa negara Eropah yang membelanjakan wang negara di luar kemampuan sebenar mereka.

Timbalan Menteri Kewangan Senator Datuk Dr Awang Adek Hussin memberikan contoh negara Sepanyol, Greek dan Ireland yang pernah menghadapi kemerosotan ekonomi yang paling buruk kerana kesilapan seumpama itu.

"Mereka terpaksa memohon bantuan pinjaman wang daripada Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) bagi menyelamatkan keadaan," katanya kepada pemberita selepas melancarkan jentera pilihan raya Dewan Undangan Negeri (DUN) kawasan Perupuk di sini, Sabtu.

Dr Awang Adek yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan berkata negara-negara berkenaan terpaksa memohon pinjaman sehingga berpuluh bilion US dan ini satu pengajaran yang sangat berguna kepada negara lain termasuk Malaysia supaya jangan tersilap langkah.

Bulan lalu, pakatan pembangkang mengemukakan tawaran dalam Pelan 100 hari yang mengandungi sembilan perkara termasuk pengurusan negara, ekonomi dan pendidikan yang akan dilaksanakan dalam tempoh 100 hari jika menang pada pilihan raya umum (PRU) Ke-13.

Antaranya mengarahkan Khazanah Nasional Berhad dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menyempurnakan pengambilan alih aset lebuh raya oleh kerajaan dengan tujuan menghapuskan tol, merombak struktur subsidi bagi mengurangkan subsidi kepada swasta dengan memindahkannya bagi menampung perbelanjaan subsidi rakyat, menaikkan imbuhan perguruan RM500 sebulan dan melupuskan Felda Plantations bagi membuka ladang yang diuruskannya kepada generasi kedua dan ketiga Felda.

Dr Awang Adek berkata parti pembangkang sengaja ingin mencari jalan mudah semata-mata untuk mendapat sokongan rakyat tanpa memikirkan dan mempedulikan kesannya terhadap negara dan rakyat pada masa hadapan.

Katanya untuk merosakkan ekonomi sesebuah negara lebih mudah daripada untuk membangunkannya yang terpaksa mengambil masa berpuluh tahun.

Beliau berkata pelan yang dilaksanakan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) sekarang berada dalam landasan yang betul untuk mencapai sasaran negara berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020.

"Jika pelan pembangkang itu dilaksanakan, ia akan merosakkan struktur matlamat ke arah itu serta kewarasan ekonomi yang sudah dirangka semenjak negara mencapai kemerdekaan," katanya. BERNAMA

GEMPAR : NASIB PKR DI SARAWAK ?

Posted: 15 Jan 2011 04:46 PM PST

Sunday, January 16, 2011

GEMPAR !!! TAK LAMA LAGI PKR AKAN HANCUR DI SARAWAK !!!



Orang tua dah selalu pesan...kalau nak kahwin biarlah atas nama kasih sayang. Atas nama kejujuran dan keikhlasan.Bukan atas nama kepentingan peribadi dan agenda tersembunyi. Jangan sekali-kali buat marriage of convenience.Orang French kata mariage de convenance. Pasti tak damai rumahtangga.Pasti berantakan dan akhirnya bercerai.Itulah yang terjadi dengan perkahwinan SNAP dan PKR di Sarawak yang dimadukan dengan DAP dan PAS yang tak ubah seperti perempuan jalang.

Sekarang,SNAP bukan saja dah jelas main kayu tiga dengan United Borneo Front (UBF) pimpinan Jefferey Kitingan,musuh Anwar dan PKR tetapi juga semakin lantang menghentam PKR dan Baru Bian. Semalam,SNAP kata PKR sama macam 'jalan lama bubuh tar baru', hari ini pula SNAP mempersoalkan kredibiliti Baru Bian yang dicanang-canangkan oleh PKR sebagai bakal ketua Menteri Sarawak.

NAK TAHU KISAH SELANJUTNYA ???

KLIK DI SINI

PABILA TUN M BERSUARA....

Posted: 15 Jan 2011 04:39 PM PST

Tun Dr M Siasat Sendiri Tuduhan Seks Terhadap Anwar

Datuk Seri Anwar Ibrahim dipecat kerana melakukan perbuatan-perbuatan tidak bermoral yang tidak layak dilakukan oleh pemimpin negara, kata Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad.

Perdana Menteri berkata, selama ini Anwar sengaja menonjolkan imej warak dan berpegang kepada ajaran agama, misalnya dengan menjadi imam dan berkhutbah, tetapi salah laku seks sumbang yang dilakukannya bertentangan dengan imej tersebut.

Dr. Mahathir berkata, bukti-bukti mengenai perangai tidak bermoral Anwar terlalu kukuh dan ia merupakan punca bekas Timbalan Perdana Menteri itu dipecat daripada kerajaan dan UMNO.

Dalam satu afidavit yang difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur minggu lalu, Anwar dikaitkan dengan perbuatan meliwat seorang lelaki dan mempunyai hubungan seks dengan beberapa pelacur.

Di samping itu, Anwar juga dikatakan rapat dengan seorang pengarah syarikat, Datuk Nallakaruppan a/l Solaimalai yang didakwa telah mempergunakannya untuk membocorkan maklumat-maklumat sulit negara.

Dr. Mahathir menegaskan: ''Saya menganggap Anwar tidak layak untuk menerajui negara ini bukan disebabkan oleh soal politik, pertentangan pendapat dengan saya atau ekonomi tetapi disebabkan moralnya yang rendah.

''Perbuatan yang dilakukan oleh Anwar tidak dapat diterima oleh saya, tidak dapat diterima oleh parti saya dan tidak dapat diterima oleh negara ini.''

Presiden UMNO itu berkata demikian pada sidang akhbar selepas memberi penjelasan kepada para pemimpin UMNO di peringkat akar umbi mengenai pemecatan Anwar daripada kerajaan dan UMNO di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, petang ini.

Antara yang turut hadir pada majlis penerangan itu ialah isterinya, Datin Seri Dr. Siti Hasmah Mohd. Ali, Naib Presiden, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi serta Setiausaha Agung UMNO, Datuk Sabbaruddin Chik.

Pada majlis itu, beliau menjelaskan bahawa tiada konspirasi untuk menjatuhkan Anwar seperti yang didakwa. Perdana Menteri juga menerangkan bagaimana beliau membuat keputusan untuk memecat Anwar, orang yang diasuh untuk menggantikannya memimpin Malaysia.

Menurut Dr. Mahathir, selain penyiasatan polis, beliau sendiri membuat siasatan mengenai tuduhan-tuduhan seks terhadap Anwar dan mendapati bukti-buktinya tidak dapat ditolak lagi.

''Apa yang saya tahu ialah Anwar tidak layak dan saya tak fikir ada sebab lain. Dia tidak lagi dilihat boleh diyakini untuk menjadi pemimpin negara.

''Saya amat yakin dengan semua bukti yang ada dan apa yang telah dibuat.''

Bagaimanapun, Dr. Mahathir enggan mendedahkan bukti-bukti yang beliau peroleh. Ditanya apakah alasannya untuk tidak mendedahkan bukti itu, beliau berkata: ''Sebab saya tidak mahu menyakiti orang lain kerana apa yang berlaku amat memalukan.''

Perdana Menteri secara peribadi bertanggungjawab membawa Anwar, bekas pemimpin Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), masuk UMNO pada tahun 1982 dan mendidiknya sehingga menjadi Timbalan Presiden UMNO dan Timbalan Perdana Menteri.

''Saya sepatutnya memilih memecat musuh saya, bukan seorang kawan.''

Katanya, dalam kegawatan ekonomi sekarang dan menjelang temasya Sukan Komanwel XVI, beliau cuba mengelak krisis politik tetapi ''apa yang berlaku sudah di luar kawalan''.

Pada sidang akhbar itu, beliau beberapa kali berkata ''Anwar adalah kawan saya, tetapi tindakan memecatnya daripada kerajaan dan parti terpaksa dilakukan.''

Selepas dipecat, bekas Timbalan Perdana Menteri itu menafikan tuduhan-tuduhan ke atasnya yang dibangkitkan dalam afidavit di Mahkamah Tinggi minggu lalu.

Menurut Dr. Mahathir, perlakuan tidak bermoral membabitkan Anwar sebenarnya telah lama dilakukan. ''Sudah lama, tetapi saya baru tahu,'' katanya.

Ketika diberitahu oleh pemberita bahawa Anwar menafikan semua tuduhan itu, Perdana Menteri segera mencelah: ''Semua dia nafikan. Siapa yang mahu cerita kejahatan yang dia buat. Bill Clinton juga menafikannya.''

Perdana Menteri berkata, pada tahun lalu apabila terdapat tuduhan mengenai salah laku Anwar, beliau tidak mempercayainya.

''Saya kata ini fitnah untuk menjatuhkan Timbalan saya. Saya tolak sama sekali. Saya tak baca (surat mengenai tuduhan itu). Tetapi sekarang sudah terlangsung jelas.''

Ditanya adakah Anwar membuat pengakuan mengenai perlakuan sumbang seks yang dilakukan, beliau berkata, Anwar cuma mengaku dia juga seperti manusia biasa.

Ditanya adakah Anwar akan ditangkap, katanya, itu bukanlah urusannya. Beliau berkata, soal itu terserah kepada pihak berkuasa.

Mengenai majlis penjelasan kepada para pemimpin UMNO petang ini, Dr. Mahathir memberitahu, beliau nampak mereka menerima penjelasan tersebut.

''Saya harap dengan penjelasan ini orang ramai tidak akan keliru dan memahami apa yang berlaku,'' katanya.

Ditanya mengenai sesetengah pemimpin UMNO yang menyokong beliau tetapi dilihat berada di rumah Anwar selepas pemecatannya, Dr. Mahathir menjawab ringkas, beliau ''tidak boleh baca apa ada dalam hati orang.''

Menurut Perdana Menteri, Anwar telah diberi peluang untuk membela diri tidak seperti apa yang terjadi pada pemimpin dan ahli UMNO lain yang dikenakan tindakan ketika Anwar menjadi Pengerusi Jawatankuasa Disiplin UMNO.

''Mereka yang dikenakan tindakan disiplin itu tidak mendapat peluang seperti diberi kepada Anwar,'' kata beliau

PANDANGAN LEE KUAN YEW TERHADAP MALAYSIA.

Posted: 15 Jan 2011 04:22 PM PST

Bila Kuan Yew buka mulut
Bersama Mior Kamarul Shahid

2011/01/16
Buku singkap hubungan Singapura-Malaysia

DALAM prognosis untuk masa depan, saya mengatakan, jika saya diminta memilih mana-mana tempat di Asia Tenggara sebagai tempat kekal yang berpanjangan dan dalam banyak hal yang terbaik, saya kata ia adalah Malaysia. Begitulah salah satu daripada kumpulan petikan kata bekas Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew. Kata-kata yang diucapkannya pada 14 Jun 1962 di Pusat Kajian Politik, Singapura itu terkandung dalam buku Confucius Confounded, The Analects of Lee Kuan Yew diterbitkan Berita Publishing Sdn Bhd, 2010.

Petikan kata Kuan Yew sejak 1960-an hingga 1990-an itu dikumpul oleh bekas Peguam Cara Negara, Francis T Seow. Dalam satu lagi petikan kata yang boleh dianggap kata-kata hikmat Kuan Yew mengenai Malaysia ialah bila beliau mengatakan: Kita perlu buat keputusan jersi apa yang kita pakai, Sama ada anda untuk Malaysia atau anda tidak berpihak kepada Malaysia.
Ketika berucap di Royal Society of International Affairs, London, pada Mei 1962, pula Kuan Yew mengatakan: Jika saya ahli perniagaan, saya rasa Malaysia adalah negara yang selamat, tetapi saya bukan ahli perniagaan, Saya hanya berminat kepada Malaysia untuk memastikan saya selamat. Begitu juga dalam satu sidang media, beliau mengatakan: Setiap kita memerlukan Malaysia untuk meneruskan kehidupan masing-masing.

Pada Hari Guru, 5 Ogos 1961, beliau mengatakan: Kita adalah satu negara dan satu rakyat. Kita mesti bersatu semula, persoalannya ialah bila dan bagaimana. Petikan kata ini dibuat ketika perdebatan isu penggabungan Malaysia dan Singapura awal 1960an.

Dalam Hansard, 30 Julai 1963, Lee menyebut: Biasanya penggabungan adalah hakikat sejarah dan mereka yang menentangnya, menurut frasalogi Marxis, akan dibenam oleh sejarah. Penggabungan Malaysia-Singapura nampaknya memberi kesan kepada beliau kerana pada Hansard 1963, ada mencatatkan kata-kata Kuan Yew: Tidak ada lagi Rejimen Infantri yang menabik saya, seolah-olah ingin memberitahu kehilangan sesuatu.

Pada perhimpunan pilihan raya 22 Mac 1964, Kuan Yew menyatakan pula bahawa penggabungan Singapura dan Malaysia adalah sesuatu yang tidak boleh dielakkan walaupun pemimpin UMNO tidak suka. Kata-kata ini memerlukan kajian untuk mengetahui latar masa ketika itu atau ia adalah kenyataan politik.
Petikan kata Kuan Yew yang pelbagai jenis, bentuk serta boleh dijadikan teladan dan sempadan ini menceritakan banyak perihal kaitan sejarah sepanjang pembabitannya dalam politik, hubungan Singapura-Malaysia dan pelbagai perkara lain yang dicakap, diucap atau menyatakan pendapatnya mengenai sesuatu perkara. Untuk tujuan tulisan ini, petikan kata ini dipilih secara rawak sekadar memberi gambaran bahawa banyak perkara yang disebutkannya dalam buku setebal 334 halaman itu, menceritakan pelbagai peristiwa dan rentetan sejarah.

Buku ini, walaupun meletakkan kepada pembaca supaya membuat tafsiran sendiri, ia bolehlah dianggap sebagai falsafah Kuan Yew. Membaca buku ini bagi membolehkan seseorang memahami pemikiran, sikap, pendirian, tindak tanduk, kecenderungan politik dan bukan politik bekas Perdana Menteri, Kuan Yew yang kini Menteri Mentor kerajaan pimpinan anaknya, Lee Hsien Loong. Ada kata-katanya yang boleh dipertahankan hingga hari ini, ada juga yang sesuai hanya pada zamannya dan tidak kurang juga pandangan beliau yang tidak boleh diterima. Ada petikan kata yang serius, bergurau, sinis dan sebagainya.

Antara perkara yang disebut ialah mengenai Malaysia dan rakyat Malaysia, perjuangan bagi penggabungan dengan Tanah Melayu, Perlembagaan, komunisme dan komunis, demokrasi, media, hubungan kaum, budaya, sekolah, pelajar dan biasiswa, Singapura dan rakyat Singapura, ASEAN dan Asia, pemimpin dunia serta soal-soal lain yang berkaitan.

Bagi generasi baru, untuk memahami buku ini memerlukan pengalaman sejarah memandangkan penulis buku ini mengumpul kata-kata daripada pelbagai sumber sejak 1960-an. Ia berlatar belakangkan sejarah sebelum dan sewaktu Malaysia bergabung dalam Malaysia dan selepas berpisah serta pelbagai peristiwa berikutnya. Disebabkan ada kata-kata beliau dipetik daripada Hansard Parlimen, pembabitan pemimpin Parti Tindakan Rakyat (PAP) itu dalam politik Malaysia adalah sangat jelas terutama bila beliau bercakap soal Perdana Menteri ketika itu, Allahyarham Tunku Abdul Rahman Alhaj.

Sama ada kata-kata beliau itu masih relevan atau sudah ditenggelami zaman, bergantung kepada bagaimana seseorang menilai beliau. Ini satu lagi kata-kata beliau yang dipetik dalam satu perbahasan di Parlimen Malaysia, 19 November, 1963 yang berbunyi: Peranan PAP di Parlimen Malaysia adalah sebagai kawan, pembangkang setia dan pengkritik. Kami adalah pembangkang setia yang bertujuan untuk memperbaiki perjalanan sistem demokrasi.

Mengenai media, beliau berkata: Saya baca Berita Harian. Saya tidak baca Utusan (Melayu) kerana ia dalam tulisan Jawi. Tapi saya baca terjemahan yang disediakan oleh Kementerian Kebudayaan, setiap pagi. Ini adalah petikan kata Lee Kuan Yew pada majlis makan malam perayaan Hari Nasional.

Di Geylang Serai, 25 Ogos 1966, walaupun pelbagai petikan kata yang pelbagai nada, ada juga yang menjurus kepada dirinya. Semua kawan-kawan saya sudah tiada. Hanya saya seorang dari pasukan lama. Saya kekal untuk seketika untuk membantu peralihan, petikan kata beliau di World Link, Davos, Switzerland, Februari 1990.

Beliau juga berkata: Saya akan kekal sebagai menteri kanan selepas Timbalan Perdana Menteri pertama, Goh Chok Tong mengambil alih jawatan Perdana Menteri, dan akan kekal selagi Goh mahukan saya. Nilai prinsip saya kepada pemimpin baru ialah saya tidak menentukan dasar, tetapi membantu untuk memberi penjelasan kepada mereka, katanya kepada Thomas Hon, Yazhou Zhoukan, Hong Kong, pada Mac 18, 1990.

Mengenai sikapnya terhadap generasi muda, beliau menyatakan: Saya memberitahu pengganti saya bahawa jika mereka menolak generasi muda yang bijak yang tidak bersetuju dengan mereka mengenai dasar, akan tiba masanya mereka akan menjadi penentang sebenar, University of Mauritius, November 7, 1992.

Kalau kita menolak mereka yang semula jadi aktivis dengan idea, kemampuan, dedikasi, maka PAP merosakkan sistem. Ia tidak boleh menolak mereka yang komited dengan idea dan kebolehan. Ia mesti diterima dan membenarkan perubahan berlaku dari dalam kerana parti tidak boleh mempunyai pandangan jauh untuk memasukkan dalam program dan dasarnya terhadap semua perubahan yang akan berlaku di dunia.

Mengenai Melayu, beliau ada mengatakan: Di Singapura, di mana undi Melayu hanya 15 peratus, kami telah tunaikan hak Melayu dan memberi semua orang Melayu pendidikan percuma dari sekolah rendah hingga peringkat universiti, sesuatu yang Kerajaan Pusat tidak boleh lakukan, katanya pada Perhimpunan Pilihan Raya, Petaling Jaya, 11 April 1964.

Kuan Yew banyak bercakap mengenai Tunku Abdul Rahman, antaranya: Tunku selalu berbicara dengan lembut. Tetapi orang mengambil serius kata-katanya kerana mereka tahu di belakangnya adalah Timbalan Perdana Menteri, Tun Razak dan Menteri Dalam Negeri, Tun Dr Ismail. Masing-masing membawa tongkat besar atas nama Tunku. NUS Political Association Forum, Straits Times Julai 24, 1990.

Tiada ulasan:

Pengikut