Pengikut

Nuffnang

Ahad, 18 Julai 2010

umno bahagian cheras

0 ulasan
sumber :-

umno bahagian cheras


Isu pasir ; Anwar jadikan Khalid kambing hitam - Syed Ali

Posted: 18 Jul 2010 02:40 AM PDT

KETUA UMNO Bahagian Cheras, Datuk Wira Syed Ali Alhabshe tidak menolak kemungkinan isu pasir yang semakin panas di Selangor sengaja dicetuskan oleh Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim.


Menurutnya, isu pasir dibangkitkan Anwar kerana beliau mempunyai strategi serampang dua mata, iaitu untuk mendapatkan sebanyak mungkin dana hasil jualan pasir dan menjadikan Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai kambing hitam.


Beliau berkata, Anwar menggunakan isu pasir itu sebagai alasan untuk menjatuhkan reputasi Khalid sebagai Menteri Besar yang akhirnya memaksa beliau meletakkan jawatan.


Katanya, strategi licik itu dilakukan oleh Anwar bagi membolehkan Pengerusi PKR Selangor, Azmin Ali dilantik menjadi Menteri Besar.


"Khalid ditekan secara halus dan dijadikan kambing hitam oleh Anwar manakala Azmin pula sudah bersedia untuk menduduki kerusi Menteri Besar," tegasnya.
Beliau berkata, sebelum isu pasir meletup, Anwar sudah memalukan Khalid apabila kedudukan beliau sebagai Pengerusi PKR Selangor dilucut serta-merta untuk digantikan oleh Azmin.


"Anwar sengaja membiarkan isu pasir menjadi fokus rakyat Selangor bagi membangkitkan kemarahan pengusaha pasir terhadap Khalid," tegasnya.


Menurutnya, Anwar juga secara licik menggunakan isu tersebut untuk mengalih perhatian rakyat terhadap kes liwat yang sedang beliau hadapi.


Dalam perkembangan berkaitan, Syed Ali kesal kerana peguam utama dalam kes liwat Anwar, Karpal Singh telah memohon cuti sakit sewaktu pengendalian perbicraan kes tersebut.


Katanya, mahkamah membenarkan cuti sakit Karpal dan ini menyebabkan perbicaraan kes Anwar yang dituduh meliwat Mohd. Saiful Bukhari terpaksa ditangguhkan lagi.


"Selepas ini, saya menjangkakan mahkamah juga akan membenarkan permohonan Anwar untuk bercuti dengan alasan ada urusan penting di luar negeri," tegasnya.


Katanya, sekali lagi kes yang menjadi perhatian rakyat akan ditangguhkan oleh mahkamah.


Sehubungan itu katanya, mahkamah sepatutnya mencadangkan supaya Karpal yang selalu 'sakit' digantikan dengan peguambela yang lebih berwibawa bagi mengendalikan kes tersebut.


Beliau memberitahu, sehingga kini sudah 20 kali kes liwat Anwar ditangguhkan oleh mahkamah dengan pelbagai alasan yang diberikan oleh tertuduh dan peguambelanya.

Katanya, rakyat kecewa dan mula mempersoalkan sejauhmana ketegasan mahkamah mengadili kes liwat Anwar.

Katanya, penangguhan kes tersebut dilihat sebagai taktik Anwar untuk menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 akan datang.


"Jika asyik tangguh dan mahkamah pula akur dengan alasan Anwar, kemungkinan kes liwat ini akan dibicarakan selepas PRU akan datang," tegasnya.
Beliau menjangkakan Anwar akan mencipta lebih banyak lagi isu dan alasan bertujuan memesongkan pemikiran rakyat terhadap kes liwat yang beliau hadapi.


Mengenai kenaikan harga petrol, Syed Ali berkata langkah itu akan membolehkan kerajaan menjimatkan subsidi minyak berjumlah RM720 juta.


"Penjimatan tersebut diharapkan akan diagihkan oleh kerajaan untuk pembangunan rakyat terutama di kawasan luar bandar," katanya.


Bagaimanapun, beliau mengingatkan kerajaan tidak menyalurkan bantuan tersebut untuk faedah satu kaum tertentu sahaja seperti tambahan perbelanjaan sekolah-sekolah Cina dan Tamil.


"Kita tidak mahu ianya menjadi isu besar menjelang PRU akan datang yang memaksa timbul kekecewaan orang-orang Melayu terhadap kewibawaan kerajaan Barisan Nasional (BN)," tegasnya.

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri

0 ulasan
sumber :-

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri


UMNO MENDEPANI PERUBAHAN

Posted: 18 Jul 2010 02:45 AM PDT

Assalamualaikum..

Alhamdulillah, Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Kuala Nerus telah selamat diadakan. Malah, ia sangat istimewa dengan kehadiran Timbalan Presiden UMNO, merangkap Timbalan Perdana Menteri, YAB Tan Sri Haji Muhyiddin Mohd Yassin.

Saya cukup gembira dengan perjalanan mesyuarat tersebut dan berharap, ahli dan pemimpin parti memberikan perhatian terhadap hal-hal yang diketengahkan. Apa yang dibangkitkan, itulah yang ada di hati rakyat sebenarnya.

Selain itu, saranan serta dorongan YAB Timbalan Presiden UMNO juga sangat berfaedah untuk dihayati dan dilaksanakan. Banyak sekali mesej yang hendak disampaikan kepada kita semua. Dan, jika kita sebagai seorang yang teliti, maka kita mampu memahami apa yang beliu maksudkan.

Hakikatnya, UMNO seharusnya mendapani zaman dengan berani, bijak dan seiring dengan perubahan massa. Kita tidak boleh sentiasa selesa, dan terlalu yakin dengan sokongan rakyat kepada kita mampu kekal selama-lamanya.

Justeru, jika perlu berubah, maka ahli dan pemimpin UMNO juga harus berani berubah. Perubahan yang kita kaitkan sudah tentu dalam konteks untuk mengekalkan kuasa yang ada. Kegagalan kita meletakkan UMNO di tempat yang wajar hanya boleh mendedahkan UMNO kepada perkara-perkara yang merugikan.

Saya percaya, kita semua sedar apakah yang sepatutnya kita berubah. Maka, bukan menjadi satu hal yang payah untuk kita melakukannya.

Dan, saya percaya bahawa kita semua sedar mengenai apa yang sedang dihapi UMNO. Namun, sejauh manakah kita melakukan sesuatu yang boleh menterjemahkan nilai perjuangan untuk mempertahankan UMNO itu sendiri.

Pemimpin kita, bermula dari peringkat paling atas telah memberikan sekian banyak saranan untuk kita. Namun, apakah saranan itu ada di hati kita?. Adan, adakah kita melakukan apa yang disarankan?. Saya khuatir, kita hanya mengambil langkah terlewat dalam menangani apa yang berlaku.

Oleh itu, saya amat berharap agar ahli UMNO mengambil sebanyak mungkin iktibar, saranan dan apa jua hal yang dibangkitkan pada mesyuarat perwakilan UMNO yang sedang berlangsung ini. Mudah-mudahan kita boleh menjadi seorang yang mempunyai sumbangannya, bukan sahaja dalam mengekalkan UMNO, malah memperkasakan UMNO sebagai parti tunjang kepada kekuatan Melayu dan kejayaan sebuah negara Malaysia ini, insya'Allah.

Apo Kono Eh Jang!

0 ulasan
sumber :-

Apo Kono Eh Jang!


Karpal tenat, Anwar melompat seronok sakan!

Posted: 17 Jul 2010 10:06 PM PDT

Sudah tentu Anwar akan melompat kegembiraan apabila mengetahui bahawa Karpal Singh sedang tenat di Pusat Perubatan Universiti Malaya. Karpal sudah dimasukkan ke wad sejak 7-8 hari yang lalu. Mungkin sudah "nyawa-nyawa ikan" sekarang ini. Pastinya "lompatan riang ria" Anwar itu tidak dapat dizahirkan dikhalayak umum. Namun di dalam biliknya, Anwar mungkin sedang melompat "tak hengattt..."!

Kenapa Anwar gembira? Anwar mempunyai pelbagai sebab untuk gembira sakan. Salah satunya ialah berkemungkinan besar bahawa perbicaraan kes Liwat IInya akan ditunda lagi akibat peguamnya sedang tenat di hospital. Jika Karpal "goal" pula, mungkin Anwar akan memohon masa yang lebih untuk mencari dan melantik peguam barunya.

Tentulah Anwar seronok! Menunda perbicaraan Liwat IInya ini bererti dia mempunyai lebih masa untuk bebas ke sana ke mari sebelum di"sumbat" masuk semula ke "kandang besi"nya. Dah banyak kali dia tunda perbicaraannya, hinggakan sudah habis alasan untuk menundanya lagi. Namun keadaan Karpal yang tenat di hospital telah memberikannya "cahaya" baru untuk menunda kes ini lebih lama.

Yang akan menyampah dan "boring" nanti ialah Saiful Bukhari yang telah bersabar dan menunggu setelah sekian lama. Sabar je la Saiful oiii...siapa suruh kamu jadi "coffee boy" dia. Kan dah "kena sejolok"! "Kena" pulak dengan "kaki ranjau kelas dunia", sabar je la...

Anwar mungkin gembira tak terkata apabila ahli politik yang pertama yang mendakwanya terbabit dengan aktiviti liwat ini tenat. "Mampoih la hang! Aku cari lawyer lain...", mungkin itu desis hatinya. Anwar tidak mungkin memaafkan "singh" ini kerana dialah pencetus kepada aktiviti liwatnya. Dipercayai, Karpal menerima untuk menjadi peguam kepada Anwar untuk kes Liwat II ini adalah kerana "bayaran lumayan" yang ditawarkan kepadanya. "Nothing personal, only business!" kata orang.

Keadaan Karpal yang tenat itu sedikit sebanyak "melegakan" hati Anwar. Anwar tidak payah memikirkan "jawatan" apakah yang akan di"rasuah"nya pada Presiden DAP itu untuk kekal menyokongnya sebagai Perdana Menteri dalam angannya. Payah! Karpal nak jadi TPM, Kit Siang pun nak jadi TPM, Hadi pun nak TPM, Azmin ke"sayang"annya nak letak dimana? Kalau Karpal "goal", legalah sikit. Kurang satu beban...

Mungkin selepas ini Anwar akan pergi melawat Karpal di Pusat Perubatan Universiti Malaya itu. Seperti biasa, "sesumpah" ini dijanka akan bijak "berlakon" di depan Karpal dan khalayak umum. Mungkin Anwar akan berbisik kepada Karpal, "dah bertaubat ke?", memulangkan "paku buah keras"nya kepada Singh itu. Tapi depan orang, Anwar akan kata dia cuma bisikkan "semoga cepat sembuh!". Biasalah, takkan tak tahu perangai Anwar...?

Anwar memang "bijak" membelit. Dia hanya memilih peguam yang ada masalah kesihatan sahaja. Hari tu dia pilih peguam yang pakai serban tu. Entah apa ke nama orang tua tu. Pun sakit juga orang tua tu. Lepas tu mamat pakai serban tu "resign" dari mewakili Anwar sebagai peguamnya. Lepas tu Karpal pulak "take over". Peguam yang dah nak "expired" yang dipilihnya? Dah la tak sihat sehingga terpaksa berkerusi roda, dekat nak nyanyuk pulak tu! "Bijak" sungguh Anwar pilih peguam. Harapannya agar peguamnya tu boleh tangguh kes di mahkamah la tu. Silap-silap, kalau peguamnya tak sakit pun, disuruhnya "sakit". Haru!

Teka-tekinya, andai kata Karpal "goal" atau tak dapat teruskan kes, siapakah bakal dipilih Anwar sebagai peguamnya? "Hint" terbaik yang mampu aku berikan ialah "peguam tu selalu masuk ICU dan selalu sakit"! Kepada sesiapa yang nak jadi peguam Anwar, sila pastikan kesihatan anda benar-benar terganggu!

(Oleh: dukeofmontecristo)


WACANA PEMUDA UMNO DUN SUNGAI PINANG

0 ulasan
sumber :-

WACANA PEMUDA UMNO DUN SUNGAI PINANG


Lagi Kenyataan Dari Pejabat Perdana Menteri

Posted: 18 Jul 2010 12:32 AM PDT

Pejabat Perdana Menteri

1. Sejak Yang Amat Berhormat Dato' Sri Mohd Najib bin Tun Haji Abdul Razak mengambil alih teraju kepimpinan negara pada tahun lepas, kerajaan telah memberi tumpuan kepada usaha-usaha untuk melonjakkan pertumbuhan ekonomi ke tahap yang lebih tinggi.

2. Kita telah membuka sektor-sektor penting dalam ekonomi untuk pelabur asing, menyediakan persekitaran pelaburan yang lebih kondusif, mengurangkan perbelanjaan kerajaan sebanyak 24 bilion, mengurangkan pembaziran dan menangani ketidakcekapan. Hasilnya, kita dapat melihat kebangkitan ekonomi dengan pertumbuhan sebanyak 10.1% dalam suku pertama 2010, pencapaian terbaik kita dalam dekad ini.

3. Ketika mengumumkan Rancangan Malaysia Ke-10, kerajaan telah mengatakan bahawa matlamat negara bukanlah semata-mata untuk mengeluarkan kita dari krisis ekonomi. Cita-cita kita untuk negara dan masyarakat adalah lebih tinggi dari itu. Kita ingin menjadi negara berpendapatan tinggi dan maju, berdaya tahan dan berdaya saing untuk meningkatkan kesejahteraan kerana rakyat.

4. Model Baru Ekonomi (MBE) memperuntukkan cadangan untuk melabur dan mengembangkan sektor strategik yang penting, mengemas kini infrastruktur dan mewujudkan peluang pelaburan bagi sektor swasta yang bertujuan meningkatkan Pendapatan Negara Kasar. Namun begitu, pertumbuhan sahaja tidak akan membantu kita mencapai matlamat MBE. Kerajaan telah menyatakan bahawa kita mesti mengkaji semula pemberian subsidi bagi mengelak herotan dalam dagangan. Ia bagi memastikan subsidi diberikan kepada golongan yang layak dan membolehkan lebih banyak hasil negara digunakan untuk pelaburan yang akan memberikan faedah jangka panjang bagi keseluruhan rakyat.

5. Selaras dengan itu, Kabinet telah mengambil keputusan bahawa berkuat kuasa pada 16 Julai 2010, harga bagi bahan api, terutamanya petrol, diesel dan Petroleum Gas Cecair (LPG), dan juga gula, akan diselaraskan semula sebagai sebahagian dari Program Rasionalisasi Subsidi. Penyelarasan semula harga barang ini akan membolehkan kerajaan mengurangkan perbelanjaannya melebihi RM750 juta untuk tahun ini.

6. Keputusan untuk menyelaraskan harga minyak dan gula ini khususnya diasaskan daripada tiga perkara penting:

a. Pertama, kesemua subsidi ini tidak menepati sasaran – ia memberi faedah juga kepada pihak yang tidak layak, iaitu warga asing dan rakyat yang berpendapatan tinggi yakni mereka yang mampu untuk membayar petrol tanpa subsidi. Fokus kita sepatutnya ialah bagi membantu golongan yang berpendapatan rendah dan sederhana bukan mereka yang memandu kereta import yang mewah. Subsidi gula yang berlebihan pula memberi faedah kepada industri-industri dan bukannya keluarga. Hampir dua kali ganda subsidi gula ini digunakan oleh sektor perniagaan berbanding isi rumah.

b. Kedua, barangan yang bersubsidi tinggi selalunya membawa kepada aktiviti penyeludupan kerana pemberian subsidi telah menjadikan barangan ini paling murah di rantau ini. Pada tahun 2009 sahaja, ramai penyeludup telah ditangkap ketika cuba membawa keluar lebih 200 tan metrik gula. Sebenarnya, jumlah yang tidak dapat ditangkap kerana penyeludupan ini adalah lebih besar. Diesel terus diseludup dan dijual secara haram di negara jiran. Pihak berkuasa telah meningkatkan pengawalan untuk menghalang penyeludupan, tetapi selagi adanya perbezaan harga yang besar, penyeludup akan terus dengan kegiatan haram ini.

c. Ketiga, kita perlu menukar cara kita menggunakan bahan bakar dan gula. Penggunaan bahan bakar yang berlebihan akan mengurangkan sumber negara dengan cepat dan tidak menyumbang kepada usaha kita melindungi alam sekitar. Dengan 40 peratus rakyat Malaysia yang berlebihan berat badan atau obes – dan peningkatan jumlah penghidap diabetes – kita perlu menangani apa yang dilihat sebagai satu isu kesihatan. Mengurangkan penggunaan gula di kalangan anak-anak khususnya, adalah langkah yang tepat.

7. Ini adalah sebahagian dari sebab kenapa kerajaan memilih untuk menyelaraskan semula harga gula dan bahan bakar. Sebaliknya, subsidi bagi bidang pelajaran dan kesihatan akan terus dipertahankan. Ini adalah bidang perkara yang penting bagi negara di mana kerajaan seharusnya melabur, menyediakan bantuan untuk mengembangkan kemahiran dan membina tenaga kerja untuk masa depan.

8. Keputusan untuk menyemak semula pemberian subsidi ini dibuat bersama rakyat melalui aktiviti yang dijalankan di bawah Program Rasionalisasi Subsidi. Kerajaan telah mengadakan proses perundingan dengan rakyat sebelum membuat keputusan ini. Tidak lagi hanya dengan pembuat dasar di Putrajaya, tetapi beribu-ribu rakyat Malaysia melalui Hari Terbuka Makmal Rasionalisasi Subsidi, undian on-line, undian pesanan ringkas dan borang maklum balas menyatakan sokongan bagi menyemak semula pemberian subsidi secara berperingkat.

9. Berdasarkan proses ini, kerajaan memutuskan harga petrol RON 95 dan diesel akan diselaraskan sebanyak 5 sen seliter bagi semua sektor. LPG akan diselaraskan sebanyak 10 sen sekilogram dan petrol RON 97 akan diapung secara terkawal. Bagi gula pula, harga akan diselaraskan sebanyak 25 sen sekilogram.

10. Walaupun harga barang ini diselaraskan, kerajaan masih lagi membelanjakan lebih kurang RM7.82 bilion setahun untuk subsidi bahan bakar dan gula. Harga bahan bakar dan gula di negara ini masih lagi yang paling rendah di rantau ini walaupun adanya penyelarasan harga ini.

11. Selain itu, penyelarasan harga barang ini akan menyumbang kepada usaha kita untuk mengukuhkan urusan kewangan kerajaan iaitu mengurangkan defisit kewangan negara. Ia membolehkan kita menyediakan perbelanjaan yang lebih kepada sektor yang lebih penting seperti pendidikan dan kesihatan. Ini termasuklah pengumuman kerajaan baru-baru ini bahawa semua pelajar yang mendapat 9A+ dan pelajar miskin yang layak mendapat biasiswa dan meningkatkan perbelanjaan untuk menyediakan kemudahan kesihatan seperti Klinik 1Malaysia, termasuk klinik bergerak 1Malaysia. Selain itu, kerajaan akan meneruskan Projek Penyeragaman Harga Barang Perlu di Sabah dan Sarawak bagi mengurangkan beban rakyat luar bandar.

12. Sebenarnya, penyelarasan harga bahan api dan gula ini adalah yang paling minima berbanding dengan cadangan yang telah dikemukakan oleh Makmal Rasionalisasi Subsidi kerana kerajaan mahu mengimbangi di antara kepentingan rakyat dan keperluan menguruskan defisit negara.

sumber : http://www.pmo.gov.my/

Khairy Jamaluddin

0 ulasan
sumber :-

Khairy Jamaluddin


New ways needed to create a strong BCIC

Posted: 17 Jul 2010 05:00 PM PDT

In case you missed it, I have been embroiled in a war of words with the Member of Parliament for Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali, lately. What began with my criticism of his unfounded attack on my MCA counterpart's remarks about government scholarships quickly descended into an admittedly juvenile rally of name-calling and petty insults. But sometimes, in politics, a brusque and unrefined approach is a necessity, especially when dealing with individuals who embody the uncouth and only understand the language of confrontation. But beyond the derogatory labels we gave one another, my spat with Ibrahim goes to the core of the modern Malay dilemma that is at the epicentre of our nation's survival.

Sayap Parti

Bahagian