Selasa, 28 Disember 2010

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN


PRK TENANG - INFO, FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEMENANGAN

Posted: 27 Dec 2010 06:44 PM PST

Poster yang tergantung di Pekan Tenang. Adakah ini suara hati pengundi di DUN Tenang ? Atau pun pihak-pihak yang berkepentingan sengaja menjaja poster ini demi agenda tersirat mereka ? Apa pun yang penting sekali adalah untuk mengekalkan kemenangan BN di DUN tersebut.

Dengan keluasan 295 kilometer persegi dan jumlah pengundi keseluruhan seramai 14,753 pengundi. Pilihan raya kecil kali ini menggunakan Daftar Pemilih Induk 2009, digabungkan dengan Daftar Pemilih Tambahan Suku Tahun Pertama, Kedua dan Ketiga 2010 yang dikemaskini sehingga 17 Disember lalu. Daripada jumlah itu seramai 14,735 pengundi biasa dan 18 pengundi pos. 
 Manakala pecahan mengikut jantina pula adalah 7,230 atau 49 peratus  lelaki dan 7,523 atau 51 peratus adalah wanita. Pecahan mengikut kaum pula adalah :
7,014 Melayu  (47.54%),
5,766 Cina      (39.08 %),
1,780 India      (12.07%),
171 Orang Asli (1.16%)
6 Bumiputera Sabah (0.04%)
5 Bumiputera Sarawak (0.03%)
11 lain-lain (0.08%)

Pusat mengundi 12 ( 9 sekolah, 3 dewan)

Saluran Mengundi 32

Pecahan Pengundi Ikut Umur :
1,669        -(21 hingga 29 tahun)
3,271        -(30 hingga 39 tahun)
3,602        -(40 hingga 49 tahun)
2,788        -(50 hingga 59 tahun)
1,897        -(60 hingga 69 tahun)
1,188        -(70 hingga 79 tahun)
268           -(80 hingga 80 tahun)
70             -(90 tahun ke atas)

FAKTOR - FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PENGUNDI:

ISU NASIONAL 1 MALAYSIA

FELDA BANGKRAP

SETAKAT MANA PENERIMAAN PENGUNDI CINA KEPADA MCA

PENERIMAAN PENGUNDI INDIA KEPADA KEPIMPINAN BARU MIC


PERANAN PENGARAH PILIHAN RAYA KECIL DAN JENTERA PARTI SERTA KOMPONEN


PERANAN SKUAD SUKARELAWAN PEMUDA BN UNTUK MENAWAN HATI PENGUNDI MUDA







PERANAN PARA PEJUANG CYBER UNTUK MENAWAN PENGUNDI MUDA DAN BARU.

PERANAN WANITA UMNO DALAM MEMPENGARUHI PENGUNDI WANITA


MENGHADAPI TENTANGAN PAKATAN RAKYAT.










PKR PENTINGKAN JAWATAN SAHAJA

Posted: 27 Dec 2010 06:09 PM PST

KEPENTINGAN HAK MELAYU DAN BUMIPUTERA DIPINGGIRKAN PKR


Kongres Tahunan PKR Ke-7 telah menutup tirainya dengan seribu macam masalah. Pokok kepada ucaptama dan penggulungan pemimpin Kongres Tahunan PKR banyak menyentuh mengenai PENGHAPUSAN KONSEP KETUANAN MELAYU. Pada dasarnya, PKR menggunakan 'konsep ketuanan Melayu' sebagai ucaptama dan modal PKR adalah bertujuan untuk mendapatkan kembali sokongan masyarakat bukan Melayu yang kebanyakan mereka telah mengambil tindakan keluar parti.

''Kita lihat sekarang sudah ramai yang meninggalkan parti itu, banyak cabang dan ranting ditutup malah proses pemilihan Majlis Pimpinan Pusat (MPP) menggambarkan betapa simpang siur dan cacamarba parti itu. Dalam situasi di mana kapal hampir tenggelam, mereka akan buat apa saja kenyataan untuk menarik sokongan yang berbaki, kalau pun ada".
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin

Terdahulu, Presiden PKR, Wan Azizah Wan Ismail dalam ucapan dasar pada Kongres Nasional Tahunan Ketujuh parti itu semalam yang mahu konsep ketuanan Melayu dihapuskan.

Situasi terkini, PKR sedang dalam keadaan nazak berikutan ramai ahli peringkat akar umbi yang keluar parti. Namun, keadaan ini dinafikan PKR yang masih beranggapan masih ramai ahli PKR yang masih berdiri teguh bersama PKR.

Sikap PKR yang menguggut menggunakan ketuanan Melayu ternyata bertentangan dengan Fasal 153 Perlembagaan Persekutuan yang menjamin hak orang Melayu dan bumiputera serta hak kaum lain. Ini menunjukkan sikap pemimpin PKR tidak menghormati kepentingan orang Melayu dan Bumiputera.

Di manakah kepentingan hak kaum Melayu dan Bumiputera sekiranya dipimpin Pakatan Pembangkang???

PROGRAM 100 HARI! BERMANAFAATKAH KEPADA RAKYAT SARAWAK?

Posted: 27 Dec 2010 06:05 PM PST

0 Disember 26


 

Pakatan Pembangkang berjanji manis akan melaksanakan perubahan dalam masa 100 hari jika memenangi Pilihan Raya Umum Ke-13? Adakah benar atau bohong semata-mata?


Manakan hendak berjanji 100 hari, janji kepada rakyat Selangor, Pulau Pinang dan Kedah dah beratss hari, tapi tidak juga ditunai. Negeri Kelantan tak payah cakaplah sebab bukan berates malah bertahun-tahun berjanji tapi tak ditunaikan. Janji Pakatan Pembangkang ini telah berjaya mempengaruhi rakyat Selangor, Pulau Pinang dan Kedah. Rakyat Kelantan dah termakan dengan janji-janji PAS.

Dan sekarang, Pakatan Pembangkang sedang 'mencucuk jarum' janji manisnya ke atas rakyat Sarawak dengan berjanji bermacam-macam sehinggakan secara realistik ia sangat tidak logik. Tidak ketinggalan juga, janji-janji Pakatan Pembangkang di Selangor dan Pulau Pinang juga dirakamkan semula kepada rakyat Sarawak, kononnya mereka (Pakatan Pembangkang) sedang menunaikan janjinya.


Bagaimana Pakatan Pembangkang hendak menunaikan janji 100 hari mereka sekiranya Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri dan Pakatan Pembangkang memerintah? Umum mengetahui, Anwar Ibrahim gagal menguruskan ekonomi negara ketika menjawat jawatan Menteri Kewangan dan pemangku Perdana Menteri ketika era Tun Dr Mahathir. Cadangan Anwar hendak meminjam dan menerima bantuan Bank Dunia dan IMF ketika kegawatan ekonomi pastinya diingati setiap rakyat Malaysia. Andai cadangan itu jadi kenyataan partinya padah menanti Malaysia dengan kadar faedah yang tinggi dikenakan ke atas peminjam.

Contoh terdekat, ketika Pakatan Pembangkang berjaya menawan Selangor, Menteri Besar Selangor, Khalid Ibrahim telah melantik Anwar Ibrahim sebagai penasihat ekonomi. Sekarang, lihat bagaimana ekonomi Selangor yang diberitahu Anwar sebagai meningkat dengan pesat. Hakikatnya, ekonomi Selangor terumbang ambing dan diselubungi pelbagai kontroversi seperti kes kecurian pasir dan penyelewangan kerajaan tempatan.

Apa akan jadi kepada Sarawak sekiranya Anwar dan Pakatan Pembangkang berjaya menawan Putrajaya? Rakyat Sarawak sekarang ini banyak diberi 'virus' simpati dan fitnah oleh pemimpin Pakatan Pembangkang daripada Semenanjung Malaysia. Setiap bulan ada saja ceramah dan perhimpunan secara haram diadakan walaupun Pilihan Raya DUN Sarawak belum lagi diadakan. Mereka (Pakatan Pembangkang) berjanji sejuta macam dan mahu menjadikan Sarawak seperti Selangor dan Pulau Pinang yang sangat diagungkan mereka. Hakikatnya, Selangor dan Pulau Pinang tidak seperti yang dijangkakan bahkan 'jauh panggang dari api'.

Pakatan Pembangkang beranggapan rakyat Sarawak mudah ditipu dan dibohongi dengan menjanjikan pelbagai macam janji manis. Mungkin juga mereka beranggapan maklumat dan suasana politik di Semenanjung tidak sampai ke Sarawak. Sangkaan Pakatan Pembangkang, dahulu mungkin benar, tetapi sekarang tidak lagi. Rakyat Sarawak sekarang lebih cerdik dan pandai. Rakyat Sarawak yang tinggal di rumah panjang dan kawasan luar Bandar juga sekarang sudah menerima internet hasil daripada inisiatif kerajaan.

Program 100 Hari Pakatan Pembangkang mengandungi 9 perkara termasuk pengurusan negara, ekonomi dan pendidikan. Dan, dalam terus meraih simpati rakyat, Pakatan Pembangkang akan mengarah Khazanah Nasional dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menyempurnakan pengambilalihan aset lebuh raya oleh kerajaan dengan tujuan menghapuskan tol serta merombak struktur subsidi bagi mengurangkan subsidi kepada swasta dengan memindahkannya bagi menampung perbelanjaan subsidi rakyat.

Pakatan Pembangkang juga berjanji menaikkan imbuhan guru sebanyak RM500 sebulan dan melupuskan Felda Plantations bagi membuka ladang yang diuruskannya kepada generasi kedua dan ketiga Felda.

Dalam pada itu, pada ketika ini kerajaan dan BN berusaha mempertahankan Perlembagaan Negara demi rakyat Bumiputera dan kesejahteraan rakyat bukan Bumiputera. Bagaimanapun, kejelasan Perlembagaan Negara tidak akan diubah dan berubah serta tidak akan kekal lama sekiranya kepimpinan dan kerajaan yang ada sekarang tidak dipertahankan. Rakyat harus sedar dan segara menolak DAP yang secara terang membawa budaya pluralisme dalam masyarakat negara ini. Tidak kemungkinan PKR, DAP dan PAS akan melakukan sesuatu ke atas Perlembagaan Negara seperti yang dilaungkan mereka yang memperjuangkan ketuanan rakyat dan menolak Ketuanan Melayu.

Jika ini berlaku, rakyat Sarawak dan Sabah akan menerima padah yang amat malang sekali. Manakan tidak, hak dan keistimewaan orang Melayu dan Bumiputera Sarawak dan Sabah yang selama ini dijaga rapi oleh Perlembagaan Negara dan kerajaan BN akan terhapus sekiranya Pakatan Pembangkang mengambil alih kerajaan.

Apakah selama 47 tahun Sarawak merdeka dalam Malaysia, Sarawak tidak mengecapi pembangunan? Lihat saja pembangunan yang dinikmati rakyat Sarawak di Kuching, Samarahan, Sibu, Bintulu dan Miri, dan beberapa kawasan lain yang sedang dibangunkan kerajaan. Pembangunan dan kemajuan yang dikecapi Sarawak pada hari ini bukanlah diperolehi dalam sekelip mata. Usaha kerajaan negeri dan keprihatinan kerajaan pusat dalam pembangunan Sarawak tidak akan berhenti bahkan akan berterusan selagi masih di bawah pemerintahan BN.

Sarawak masih memerlukan BN untuk terus memakmurkan Sarawak secara berterusan …

TAK PAYAH PILIH, RAKYAT MALAYSIA MEMANG DAH TAHU!

Posted: 27 Dec 2010 06:04 PM PST

 

Isu Program 100 Hari yang diperkenalkan Pakatan Pembangkang dalam konvensyen kedua mereka tempoh hari khusus untuk Pilihan Raya Umum Ke-13 akan datang. Dalam usaha mereka 'merampas' kerajaan dari BN, pelbagai bentuk janji-janji manis yang dilemparkan kepada rakyat. Kalau kita masih ingat, janji-janji pilihan raya Pakatan Pembangkang ke atas Selangor dan Pulau Pinang serta Kedah tidak tertunai sedikitpun. Jika ada sekalipun, ianya diibarat melepas batuk ditangga. Dan, tidak terkecuali menidakkan hak dan kepentingan anak negeri seperti yang berlaku di Pulau Pinang. Anak-anak Melayu di Pulau Pinang ditindas dan merempat di negeri sendiri.


Tulisan Idris Ahmad dalam artikelnya 'Cuba dulu baru tahu, pilih Pakatan tolak BN' sememangnya mengangkat PAS selaku kuasa besar di dalam Pakatan Pembangkang. Sambil contoh terdekat, Kelantan yang ditadbir PAS sentiasa 'bersih' dalam pentadbirannya berbanding Pulau Pinang yang ditadbir DAP dan Selangor ditadbir PKR dan DAP.
Sambil menafikan tuduhan Timbalan Perdana Menteri yang menyifatkan Program 100 Hari Pakatan Pembangkang sebagai pembohongan besar dan meminta rakyat pilih Pakatan Pembangkang sebelum menilai mereka. Apakah 'dosa' BN selama 53 tahun memerintah Malaysia?

Kemerdekaan, pembangunan ekonomi, pembangunan fizikal, pembangunan moral, penghormatan negara-negara luar dan seribu macam kejayaan BN dalam memerintah Malaysia dianggap kegagalan! Apakah disebabkan BN tidak mengamalkan hukum hudud sanggup dikatakan pemerintahan BN di Malaysia dianggap gagal? Dan, tidakkah PAS sedar bahawa kejayaan BN membawa Malaysia ke arah sebuah negara maju dan memimpin negara Dunia Ke-3 serta negara-negara Islam sebagai pendukung kepada kemajuan negara. Paling menyakitkan hati PAS, pastinya kejayaan BN menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara Islam yang disegani.

PAS, Kelantan negeri yang ditadbirnya dalam beberapa penggal pilihan raya masih berada jauh dalam pembangunan. Atas keprihatinan kerajaan pusat, kebajikan dan pembangunan Kelantan sentiasa terpelihara. Kalau hendak dibandingkan dengan kerajaan negeri, PAS masih lagi ketinggalan dan hanya memainkan sentimen memburukkan pemimpin BN bagi meraih simpati rakyat Kelantan.

Pakatan Pembangkang tak payah memerintah, rakyat sudah tahu keputusannya. Rakyat tidak mahu melihat Malaysia seperti yang dilakukan PKR dan DAP ke atas Selangor dan Pulau Pinang. PAS sendiri masih belum mampu membangunkan Kedah dan apatah lagi Kelantan yang sangat jauh perbezaannya dengan Sarawak. Memilih Pakatan Pembangkang diibarat mencurah asid ke atas diri sendiri. Yang mana kita sudah tahu kesan asid ke atas tubuh badan manusia.

Menyalahkan slogan 'rakyat didahulukan pencapaian diutamakan' memberikan gambaran bahawa PAS dan Pakatan Pembangkang takut dengan bayang-bayang sendiri. Dalam situasi ini, slogan hanya sebagai pemangkin semangat untuk BN melaksanakan kerjanya ke atas rakyat dan bukannya banyak memfitnah dan mencaci pemimpin BN. Pemimpin BN bekerja untuk rakyat manakala pemimpin Pakatan Pembangkang bekerja untuk Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang dan Hadi Awang serta Nik Aziz.

Perlaksanaan Program 100 Hari menyebabkan negara akan bankrap. Semenangnya benar, kerana Pakatan Pembangkang ketika ini hanya melihat sokongan ke atas mereka berdasarkan kepada hasrat mereka untuk menakluk Putrajaya. Atas sebab itu pelbagai janji-janji ditaburkan walaupun secara realistiknya mereka tidak berupaya melakukannya. Menabur pelbagai macam janji sememangnya Pakatan Pembangkang 'juara' segala juara, tetapi apabila hendak melaksanakannya jauh sekali.

Pemerintahan BN telah terbukti membawa pembangunan mampan ke atas Malaysia. Walau bagaimanapun, pembangunan ini tidak akan terhenti di sini dan kerajaan komited untuk terus membangunkan Malaysia berasaskan sokongan rakyat.

Pembinaan Lapangan Terbang Lawas seperti yang dijanjikan kerajaan amatlah dinantikan. Ini disebabkan, penduduk di Lawas sangat bergantung kepada pengangkutan udara untuk berulang-alik ke Miri, Bario, Limbang dan banyak lagi tempat. Walaupun pengangkutan darat dan sungai juga disediakan, namun pengangkutan udara membolehkan penduduk menjalankan urusniaga dan urusan seharian dengan lebih cepat.

Kesanggupan kerajaan membangunkan Lapangan Terbang Lawas nescaya akan membuka lembaran baru kepada penduduk Lawas. Walaupun terletak jauh di utara Sarawak, Lawas tetap mendapat perhatian kerajaan. Lihat di Sibu, ketika Pilihan Raya Kecil Sibu, walaupun BN tewas, tetapi kerajaan tetap melaksanakan janjinya untuk membangunkan Lapangan Terbang Sibu. Menaiktaraf Lapangan Terbang Sibu adalah untuk kepentingan rakyat secara keseluruhannya.

Selain membina lapangan terbang, kerajaan juga sentiasa prihatin terhadap nasib rakyat yang miskin. Atas sebab itu, kerajaan tidak akan membebankan rakyat dengan menaikkan tambang pengangkutan udara. Dakwaan Idris Ahmad semacam ikut sedap mulutnya sahaja. Apakah beliau pernah datang ke Lawas?

Kerajaan komited untuk membangunkan rakyat dan negara, dan sememangnya itulah tugas dan amanah yang dipikul kerajaan. Namun, membangunkan sesuatu kawasan mahupun rakyat bukanlah dapat dilakukan dalam masa yang singkat. Gagasan 1Malaysia, rakyat didahulukan pencapaian diutamakan hanya sebagai permulaan ke arah membangunkan negara dan rakyat. Masih banyak masa dan ruang yang perlu dilakukan kerajaan dalam memperkasakan 1Malaysia. Bagaimanapun, Gagasan 1Malaysia sehingga kini semakin diterima rakyat dan ini mencetuskan kebimbangan kepada Pakatan Pembangkang. Atas sebab itu, adalah tidak mustahil tindakan Pakatan Pembangkang membuat kacau di Parlimen dan menuduh 1Malaysia dengan pelbagai macam cara dalam mengaburi mata rakyat. 

Kerajaan komited untuk membangunkan rakyat dan negara, dan sememangnya itulah tugas dan amanah yang dipikul kerajaan. Namun, membangunkan sesuatu kawasan mahupun rakyat bukanlah dapat dilakukan dalam masa yang singkat. Gagasan 1Malaysia, rakyat didahulukan pencapaian diutamakan hanya sebagai permulaan ke arah membangunkan negara dan rakyat. Masih banyak masa dan ruang yang perlu dilakukan kerajaan dalam memperkasakan 1Malaysia. Bagaimanapun, Gagasan 1Malaysia sehingga kini semakin diterima rakyat dan ini mencetuskan kebimbangan kepada Pakatan Pembangkang. Atas sebab itu, adalah tidak mustahil tindakan Pakatan Pembangkang membuat kacau di Parlimen dan menuduh 1Malaysia dengan pelbagai macam cara dalam mengaburi mata rakyat. Dalam konteks ini, PAS takut dengan bayang-bayangnya setelah melihat sokongan rakyat ke atas BN semakin mendapat perhatian.

Untuk rakyat Sarawak, tidak perlu tukar kerajaan, tidak perlu tukar pemimpin dan TIDAK perlu terpengaruh dengan dakyah pembangkang. Kerajaan sentiasa bersama rakyat .....

List of state Umno liaison chairmen and deputy chairmen 2011

Posted: 27 Dec 2010 05:57 PM PST



1. Perlis Chairman – Datuk Seri Dr Md. Isa Sabu
Deputy – Datuk Seri Shahidan Kassim 

2. Kedah Chairman – Datuk Paduka Ahmad Bashah Md Hanipah
Deputy – Datuk Mukhriz Tun Mahathir 

3. Kelantan Chairman – Datuk Seri Mustapa Mohamed
Deputy – Datuk Dr Awang Adek Hussin

 4. Terengganu Chairman – Datuk Seri Ahmad Said
Deputy – Yahya Khatib Mohamed 

5. Penang Chairman – Datuk Zainal Abidin Osman
Deputy – Senator Datuk Musa Sheikh Fadzir 

6. Perak Chairman – Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir
Deputy – Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah 

7. Pahang Chairman – Datuk Seri Adnan Yaakob
Deputy – Datuk Mohd Sharkar Shamsudin 

8. Selangor Chairman – Datuk Seri Najib Tun Razak
Deputy – Datuk Seri Noh Omar 

9. Federal Territory Chairman – Tan Sri Muhyiddin Yassin
Deputy – Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin 

10. Negri Sembilan Chairman – Datuk Seri Mohamad Hassan
Deputy – Datuk Seri Shaziman Abu Mansor 

11. Malacca Chairman – Datuk Seri Mohd Ali Mohd Rustam
Deputy – Datuk Wira Abu Seman Yusop 

12. Johor Chairman – Datuk Abdul Ghani Othman
Deputy – Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad 

13. Sabah Chairman – Datuk Seri Musa Aman
Deputy – Datuk Seri Mohd Salleh Tun Said

Kenapa pengerusi Anak tak sesuai jadi calon PRK Tenang

Posted: 27 Dec 2010 05:49 PM PST

Monday, December 27, 2010


 

Memang ramai yang mengharapkan Mazlan Aliman akan jadi calon PAS untuk PRK N5 Tenang yang dijadualkan awal tahun depan. Katanya dia sesuai jadi calon atas kapasiti sebagai pengerusi Pengerusi Persatuan Anak-Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak)

[sumber pic:Hrkh]
Ada maklumat yang kata nama pengerusi Anak ni memang termasuk dalam senarai nama 5 orang calon yang dihantar ke negeri untuk pemilihan.

Kalau peluang PAS di Tenang 50-50, aku pun setuju Mazlan jadi calon PAS. Mungkin faktor Mazlan sebagai calon boleh memenangkan PAS (itu pun belum tentu.) Tapi masalahnya aku langsung tak yakin macam tu realiti keadaan semasa di Dun Tenang.

Pada aku, keadaan di Tenang lebih memerlukan Mazlan sebagai tentera utama pasainya kalau dia jadi calon tak banyak yang dia boleh buat dan banyak benda yang dia tak boleh kata. Kerja calon bila naik pentas cuma terbatas setakat nak memperkenalkan diri saja. Memang dah jadi amalan calon tak dibenarkan berceramah. memang pun tak sesuai.

Lagi satu tugas utama calon adalah untuk berjumpa dengan seramai mungkin pengundi tak kira parti terutama sekali pengundi target.

Kalau masuk keluar Felda takat nak bersalam dengan pengundi, sapa-sapa jadi calon pun boleh buat.  Yang kita nak, suara dia mendedahkan masalah dan penyelewengan dalam felda tu sampai ke telinga orang Felda. Biar depa faham.

Lagi satu, sebagai pengerusi Anak, dia perlukan banyak masa untuk merangka strategi untuk nak tarik warga Felda. Kalau dia jadi calon, mana nak sempat. Nak jumpak semua pengundi pun saheh tak sempat, inikan pulak kalau kerap sangat nak kena masuk mesyuarat.

Aku rasa, untuk PRK N5 Tenang ni, lebih cantek kalau Pas boleh letakkan calon berbangsa Cina dari DHPP. Kalau pun mungkin makin payah nak menang tapi sekurang-kurangnya kita dapat tingkatkan lagi semangat ahli DHPP.

Dan yang lebih penting lagi, PRK ni boleh dijadikan tempat untuk kita buat bermacam-macam experiment yang dapatan dari experiment tu boleh dijadikan panduan untuk PRU13 akan datang.

INFO AGAMA

Posted: 27 Dec 2010 05:47 PM PST

SANGAT DIALU ALUKAN BAGI SESIAPA JUA YANG INGIN MENEBARKAN MAKLUMAT YANG ADA DIBLOG INI DAN DIDAHULUI JUTAAN TERIMAKASIH..MAAF SANGAT JIKA TERLAMBAT BALAS SEGALA KOMEN DAN SARAN TQ
http://peribadirasulullah.files.wordpress.com/2010/11/bismillah.jpg?w=233
http://peribadirasulullah.files.wordpress.com/2010/11/doamenolakgangguansyaitan.png?w=300
Maksudnya: "Aku berlindung dengan kalimat Allah yang sempurna, yang tidak boleh ditembusi oleh orang yang baik dan yang jahat, dari kejahatan semua makhluk, dari kejahatan semua yang turun dari langit dan yang naik kepadanya, dari kejahatan semua yang tumbuh di dalam bumi dan yang keluar daripadanya, dari kejahatan fitnah yang berlaku di waktu malam dan siang dan dari kejahatan yang datang (pada waktu malam) kecuali dengan tujuan baik, wahai Tuhan yang Maha Pengasih."


 

Beza 1Malaysia dan One Israel

Posted: 27 Dec 2010 05:34 PM PST



Oleh Mohd Ayop Abd Razid

Benarkah 1Malaysia sama dengan One Israel? Rencana ini cuba mengupas perbezaan kedua-dua gagasan terbabit dengan memberikan penekanan kepada aspek konsep bangsa. Konsep One Israel diperkenalkan oleh Ehud Barak, Perdana Menteri Israel pada awal tahun 1990-an. Ia bertujuan memperkukuh kedudukan kaum Yahudi di bumi Palestin. Justeru, One Israel berkaitan dengan kesinambungan perjuangan Zionis yang terus menerus berusaha memperkukuh kedudukan mereka di bumi Palestin.

One Israel adalah gagasan yang bersifat rasis, egoistik, cauvinistik dan partikularistik. Ia mengamalkan dasar diskriminasi terhadap bangsa Arab Palestin. Gagasan tersebut dicipta khusus untuk bangsa Yahudi. Melaluinya, rejim Zionis Israel melaksanakan dasar pentadbiran yang mengutamakan kaum Yahudi di negara haram Israel itu.

Oleh itu, segala bentuk dasar pembangunan sosioekonomi adalah untuk kepentingan kaum Yahudi semata-mata, manakala rakyat Palestin terus menerus ditindas dan dinafikan hak mereka.

Pada hemat saya, tidak salah kita mengatakan bahawa One Israel adalah gagasan yang mendukung dogmatisme utama bangsa Yahudi yang menganggap kaum mereka sebagai 'Bangsa Pilihan Tuhan' (The Chosen People of God). Kaum Yahudi telah menjadikan faktor 'darah keturunan' sebagai faktor penentu Tuhan memilih mereka sebagai 'Bangsa Pilihan'. Pilihan ini berasaskan kepada kasih sayang Tuhan 'Yahweh' kepada mereka.

Menurut mereka, keistimewaan ini tidak dikurniakan kepada bangsa-bangsa lain seperti gambaran yang diberi di dalam 'Perjanjian Lama' (Old Testament) yang menyebut:

"Engkau...wahai Israel adalah bangsa yang dikuduskan oleh Tuhanmu. Engkau telah dipilih oleh Tuhanmu agar engkau menjadi satu bangsa yang paling istimewa dan unik di sisi Tuhan engkau dari seluruh bangsa-bangsa lain yang menyebabkan Tuhan cinta kepada kamu dan memilih kamu tetapi pemilihan kamu adalah kerana kasih sayang Tuhan kepada kamu dan jagaan-Nya terhadap sumpah yang dibuat-Nya dengan bapa-bapa kamu, iaitu Tuhan telah membawa kamu keluar dengan tangan yang kuat dan menebus kamu daripada perhambaan Fir'aun Raja Mesir ( Deuteronomy V11:6-8).

Sebelum wujudnya apa yang dinamakan pergerakan Zionis secara rasmi, telah lahir pelbagai pergerakan Yahudi yang berjuang untuk kembali dan menjadikan bumi Palestin sebagai negara mereka. Di antara pergerakan awal itu adalah pergerakan Maccabean, pergerakan Barkohhba (117-136M), pergerakan Maosisi al-Kariti, pergerakan Dapd Robin (1501-1532M), pergerakan Mansyah bin Israel (1604-1657M) dan pergerakan Syabtai Lapei (1626-1676M).

Akhirnya, pergerakan Zionis yang dipelopori oleh Theodor Herzl telah berjaya membawa impian mereka untuk kembali menguasai bumi Palestin. Sejak menguasai Palestin pada tahun 1948, pemimpin Yahudi yang silih berganti itu menjalankan dasar 'penghapusan kaum' terhadap bangsa Arab Palestin sehinggalah ke hari ini.

Dasar-dasar yang dilaksanakan di negara haram Israel itu semuanya mengutamakan kebajikan dan kesejahteraan bangsa Yahudi. Dasar ini jugalah yang termuat di dalam gagasan One Israel. Jelas bahawa gagasan rasis Zions itu jauh berbeza konsepnya berbanding dengan gagasan 1Malaysia yang diperkenalkan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak yang bertujuan menyatupadukan rakyat Malaysia pelbagai kaum.

Gagasan 1Malaysia tidak memiliki elemen rasisme atau ideologi perkauman sempit seperti mana yang dipamerkan oleh One Israel. Slogan 1Malaysia, "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan" adalah bukti nyata gagasan ini tidak bersifat rasis. Seperti yang pernah dihuraikan oleh Najib di dalam Dewan Rakyat bahawa 1Malaysia itu membawa maksud perpaduan dan kesepakatan, "Rakyat Didahulukan" membawa pengertian pengagihan dan perkhidmatan kerajaan merentasi tembok perkauman, manakala "Pencapaian Diutamakan" membawa maksud kerajinan dan penghasilan.

Yang jelas kepada kita ialah, 1Malaysia menekankan konsep 'rakyat', bukannya konsep kaum atau bangsa-bangsa tertentu. 'Rakyat' bermaksud 'warganegara' yang mana kerakyatannya sah di sisi undang-undang negara. Justeru, apa juga dasar pembangunan sosioekonomi di bawah gagasan 1Malaysia adalah untuk disertai dan nikmati oleh seluruh rakyat di negara ini tanpa mengira kaum supaya matlamat untuk mencapai perpaduan kebangsaan menjadi kenyataan.

Bukannya mudah untuk memuaskan hati semua kaum kerana apabila sesuatu dasar itu disalah tanggap atau dipolitikkan, maka akan berlaku tuntutan-tuntutan ekstrem daripada kaum-kaum tertentu yang boleh menjejaskan hubungan dan keharmonian kaum di negara ini. Justeru, pernah di dalam satu majlis bersama media, Najib berkata kepada para wartawan: "Saya membawa satu perasaan keinsafan yang amat mendalam dan tawaduk bahawasanya ini bukan satu status, bukan soal kuasa tetapi soal tanggungjawab dan harapan yang diberi oleh rakyat amat besar".

Kesimpulannya, gagasan 1Malaysia jauh berbeza dengan gagasan One Israel. Perbezaannya 'umpama langit dengan bumi'. One Israel adalah gagasan yang mendukung dogmatisme bangsa Yahudi yang mempercayai bangsa mereka sebagai 'Bangsa Pilihan'. Ia adalah gagasan yang mengamalkan fahaman kuno yang mendukung konsep 'super race'.

Sebaliknya, gagasan 1Malaysia mendukung konsep 'rakyat' (warganegara). Ini bermakna 1Malaysia memberikan hak kepada semua rakyat tanpa mengira kaum. Tegasnya, 1Malaysia adalah gagasan yang mendukung konsep kesatuan rakyat. Kita meraikan 'kepelbagaian' (kemajmukan kaum) dan mengamalkan kesederhanaan (wasatiyyah).

Menurut Dr. Hassan Ahmad (2010), kesatuan rakyat yang diasaskan kepada kesatuan sosiopolitik-legalistik adalah landasan penting untuk mencapai perpaduan kebangsaan. Negara akan hancur seandainya setiap kaum cuba membentuk 'perkampungan' sendiri, sistem sosial, sistem ekonomi, sistem pendidikan dan sistem politik sendiri yang terpisah daripada dasar, institusi, dan sistem kebangsaan negara.

THE NEW FELDA MAN. TAHNIAAAH!

Posted: 27 Dec 2010 05:33 PM PST

Monday, December 27, 2010

THE NEW FELDA MAN. TAHNIAAAH!


KUALA LUMPUR, 27 Dis (Bernama) -- Bekas Menteri Besar Negeri Sembilan Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad dilantik sebagai Pengerusi Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA) berkuatkuasa pada 1 Jan 2011.

Menurut kenyataan Pejabat Perdana Menteri pada Isnin pelantikan itu dibuat berdasarkan keyakinan kerajaan terhadap kemampuan Mohd Isa untuk memberi perkhidmatan yang cemerlang dan efektif.

Mohd Isa menggantikan Tan Sri Dr Mohd Yusof Noor yang dilantik sebagai Penasihat kepada Menteri yang bertanggungjawab ke atas FELDA. Pelantikan ini berkuatkuasa pada 1 Jan 2011.

Menurut kenyataan itu, Perdana Menteri mengucapkan penghargaan dan terima kasih kepada Mohd Yusof di atas perkhidmatan beliau menerajui FELDA bermula dari 1 Julai 2001 hingga 31 Dis 2010.

Di bawah kepimpinan Mohd Yusof, FELDA telah mengalami transformasi membanggakan serta menempa pelbagai kejayaan, sekali gus menjadi penyumbang ekonomi negara, menurut kenyataan itu.

Mohd Isa, yang menjadi Menteri Besar Negeri Sembilan selama 22 tahun dari 1982 hingga 2004, merupakan bekas Menteri Wilayah Persekutuan dan bekas Naib Presiden Umno.

Beliau merupakan anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bagan Pinang dalam kawasan Parlimen Teluk Kemang Negeri Sembilan.

Beliau menang besar dalam pilihan raya kecil kawasan itu pada 11 Okt 2009 mengalahkan calon PAS, Zulkefly Mohamad Omar dengan majoriti 5,435 undi.

UCAPAN TAHNIAH KEPADA DATO' MUKHRIZ TUN MAHATHIR.

Posted: 27 Dec 2010 05:22 PM PST

Di atas perlantikam sebagai Timbalan Ketua Perhubongan
UMNO Negeri Kedah.

RASIONAL PERLANTIKAN BARU KETUA UMNO NEGERI

Posted: 27 Dec 2010 05:12 PM PST

Perubahan kembalikan sokongan kepada BN

KUALA LUMPUR 27 Dis. - Kepimpinan baru UMNO Pulau Pinang digesa supaya menyelesaikan segera masalah dalaman di beberapa bahagian tertentu demi mengembalikan sokongan rakyat terhadap Barisan Nasional (BN).

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, bagi memastikan perkara itu berlaku, kepimpinan baru parti di negeri berkenaan perlu merapatkan hubungan sesama Ahli Jawatankuasa (AJK) Perhubungannya.

"Teruskan agenda yang telah dirancangkan semasa saya menjadi Pengerusi Badan Perhubungan (UMNO) Pulau Pinang," katanya dalam khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada Utusan Malaysia hari ini.

Ahmad Zahid diminta mengulas tentang pelantikan Datuk Zainal Abidin Osman sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO Pulau Pinang yang baru berkuat kuasa hari ini, bagi menggantikannya di jawatan itu.

Dalam satu sidang akhbar hari ini, Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor turut mengumumkan pelantikan Datuk Musa Sheikh Fadzir sebagai timbalan Zainal serta perubahan dalam dua lagi barisan kepimpinan UMNO negeri iaitu Terengganu dan Kedah.

Ahmad Zahid menambah, perubahan dalam kepimpinan UMNO negeri itu menunjukkan keyakinan Presiden parti, Datuk Seri Najib Tun Razak terhadap kedua-dua pemimpin tempatan tersebut.

Justeru katanya, barisan pimpinan baru UMNO Pulau Pinang perlu berusaha keras untuk mengembalikan sokongan rakyat kepada BN memandangkan ramai daripada mereka yang telah 'merajuk' dengan parti termasuk dari kalangan orang Melayu sendiri.

Selepas pilihan raya umum lalu, UMNO membuat keputusan untuk meletakkan tiga Naib Presidennya mengetuai jentera parti iaitu masing-masing di Pulau Pinang, Kedah dan Terengganu sementara Najib menerajui Selangor manakala Timbalan Presiden, Tan Sri Muhyiddin Yassin pula mengetuai jentera di Wilayah Persekutuan.

Bagaimanapun, pengumuman hari ini menyaksikan Najib dan Muhyiddin kekal di portfolio negeri berkenaan.

Pelantikan baru perkukuh parti hadapi pilihan raya

bhnews@bharian.com.my
2010/12/28
Keputusan terbaik selepas ambil kira semua faktor: Hishammuddin

KUALA LUMPUR: Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata perlantikan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO bagi Kedah, Pulau Pinang dan Terengganu semalam akan memperkukuhkan persiapan parti menghadapi pilihan raya umum akan datang.
Katanya, keputusan berkenaan adalah yang terbaik selepas mengambil kira semua faktor dalam proses menentukan kelangsungan UMNO.
"Keputusan ini juga menggambarkan proses perubahan yang dicetuskan Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Razak mula menunjukkan pergerakan positif," katanya yang juga bekas Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Terengganu.

Bagi Terengganu, katanya, semua pihak perlu ingat negeri berkenaan pernah jatuh ke tangan PAS pada pilihan raya 1999 sebelum dimenangi semula Barisan Nasional (BN).

"Ini adalah amanah yang digalas dan perlu dipertahankan. Pemimpin dan rakyat Terengganu perlu menerajui kepimpinan dan menentukan masa depan negeri." katanya.

Timbalan Pengerusi UMNO Selangor, Datuk Seri Noh Omar pula berpendapat keputusan mengekalkan Najib sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO negeri itu menunjukkan BN amat serius untuk memenangi semula Selangor pada pilihan raya umum akan datang.
Beliau berkata, khidmat Najib amat diperlukan bagi membantu jentera parti menawan semula negeri itu yang dikuasai pembangkang dan untuk itu, pihaknya amat berterima kasih kepada pucuk pimpinan.

"Mewakili UMNO Selangor, saya mengucapkan terima kasih tidak terhingga atas kesudian Datuk Seri Najib terus menerajui UMNO Selangor. Sesungguhnya, kepimpinannya amat diperlukan untuk BN menawan semula Selangor.

"Saya juga berterima kasih atas kepercayaan beliau untuk mengekalkan saya sebagai timbalan pengerusi. Saya akan bekerja keras untuk membantu beliau dan BN bagi memenangi pilihan raya akan datang," katanya.

Komentar: Tugas kepemimpinan baru negeri, ahli bantu Presiden UMNO

Oleh Jamhariah Jaafar
jamhariah@bharian.com.my
2010/12/28

PERSOALAN mengenai senarai kepemimpinan baru yang akan menerajui Umno pada peringkat negeri sudah terjawab. Walaupun mungkin ada yang masih tidak berpuas hati dan akan terus mempertikaikan keputusan Presiden, Datuk Seri Najib Razak, namun setiap pihak mesti akur dan apa yang penting ialah keutuhan institusi itu, bukannya individu.

Transformasi UMNO sudah memasuki gear dua dan bersedia memecut lebih pantas dalam persediaan menghadapi 'peperangan' Pilihan Raya Umum Ke-13 yang perlu dibuat dengan lebih teliti bagi menebus kesilapan 2008.
Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, nyata tenang dan santai ketika mengumumkan senarai barisan kepemimpinan baru Umno peringkat negeri.
"Siapa kata kita (UMNO) ada masalah, press (media dan pembangkang) saja berkata demikian. Kalau betul ada masalah kita memang akan tukar (barisan kepemimpinan)," katanya mengenai senarai yang tidak mencerminkan perubahan besar, tapi membawa makna amat penting kepada transformasi UMNO.

Apa yang menarik ialah cara Najib menggandingkan Pengerusi dan Timbalan Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri, di mana ramai pemerhati agak ragu dengan keberkesanan beberapa gandingan. Tapi jika setiap pemimpin mengetepikan kepentingan diri, masalah dalaman dan lain-lain pengaruh, sudah pasti tidak akan wujud sebarang masalah.

Di negeri dikuasai pembangkang, Najib akur dengan tanggungjawab berat Datuk Seri Zahid Hamidi dan Datuk Seri Shafie Apdal pada peringkat nasional.

Pulau Pinang dan Kedah diserah kepada gandingan pemimpin lama dan baru, memberi peluang kepada Presiden untuk mengkaji keberkesanan dan keikhlasan kerjasama antara kedua-dua golongan yang perlu akur dengan perubahan zaman.
Pelantikan Ahli Majlis Tertinggi, Datuk Zainal Osman sebagai Pengerusi UMNO Pulau Pinang, dibantu Senator Datuk Musa Sheikh Fadzir, serta Datuk Mukhriz Mahathir, untuk membantu Datuk Paduka Ahmad Bashah Md Hanipah, di Kedah amat menarik perhatian apa lagi melihat darjah kesukaran untuk UMNO merampas kedua-dua negeri ini dari pembangkang.

Keputusan Najib mengekalkan jawatannya di Selangor dan Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin, di Wilayah Persekutuan, mungkin tamparan besar kepada barisan kepemimpinan UMNO negeri terbabit yang kelihatan seperti ketandusan pemimpin berwibawa dan disegani.

Bagaimanapun, jika dilihat dari sudut positif, Najib dan Muhyiddin perlu kekal bagi memastikan kedua-dua wilayah ini yang menjadi pusat utama kepada pentadbiran Malaysia, kembali menyokong kepemimpinan Barisan Nasional (BN).
Bagi negeri lain, perubahan yang dilakukan Najib adalah jelas bagi menyatukan semula ahli UMNO yang berpuak-puak.

Perasaan tidak puas hati antara pemimpin, anggapan bahawa mereka adalah pemimpin lebih baik dan lebih berpengaruh daripada yang lain, serta perasaan dengki dan iri hati perlu dikikis jika ingin memastikan survival UMNO dan bangsa Melayu di bumi tercinta ini.

Di Perlis umpamanya, ramai melihat sinis gandingan Menteri Besar, Datuk Seri Md Isa Sabu dan Datuk Seri Shahidan Kassim, namun sikap optimis dan sikap sabar Md Isa Sabu, sudah pasti akan dilengkapi Shahidan yang mempunyai pengaruh besar di akar umbi.

Begitu juga di Terengganu, pelantikan Datuk Seri Ahmad Said, menggantikan Datuk Seri Hishamuddin Hussein, dibantu oleh Yahya Khatib Mohamad, yang juga Exco Kebajikan Agama dan Hal Ehwal Wanita negeri, diharap dapat menyatukan semula antara penyokong Menteri Besar dan bekas Menteri Besar, Datuk Seri Idris Jusoh.

"Keadaan akan terus menjadi sukar sekiranya setiap orang terus membuat perbandingan antara zaman pemerintahan Idris dan Ahmad Said. Suasana berbeza... saya mengaku ada kekurangan dan kelebihan antara kedua-dua pemimpin. Apa yang penting sekarang ialah untuk semua bersatu dan kembali bekerjasama demi UMNO," kata seorang pemerhati.

Najib sudah menunaikan janjinya kepada ahli UMNO untuk melakukan transformasi demi transformasi sejak mengambil alih pentadbiran dua tahun lalu. Kini, menjadi tanggungjawab barisan kepemimpinan baru negeri serta setiap 3.4 juta ahli UMNO untuk membantu Presiden melaksanakan tanggungjawab sebagai parti utama bangsa Melayu.

Berakhirnya segala spekulasi

Oleh Zulkiflee Bakar
pengarang@utusan.com.my

APABILA Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor mengumumkan secara rasmi keputusan Presiden parti, Datuk Seri Najib Tun Razak mengenai siapa yang dipilih sebagai pengerusi dan timbalan pengerusi UMNO di negeri-negeri, maka berakhirlah segala teka-teki dan spekulasi. Pengumuman yang dibuat semalam seharusnya diterima dengan hati terbuka oleh semua pihak kerana UMNO perlu memulakan tirai 2011 dengan melaksanakan segala agenda bagi memantapkan parti untuk berhadapan dengan Pilihan Raya Umum Ke-13.

Sudah pasti apa yang akan menjadi perhatian ialah bagaimana tiga pengerusi di tiga negeri iaitu Kedah, Pulau Pinang dan Terengganu mengemudi UMNO kerana sebelum ini, di ketiga-tiga negeri tersebut jawatan pengerusi perhubungan disandang sementara oleh tiga naib presiden iaitu Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi di Pulau Pinang, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein (Terengganu) dan Datuk Seri Shafie Apdal (Kedah).

Kini, jawatan berkenaan sudah diserahkan sepenuhnya kepada anak jati negeri masing-masing iaitu Datuk Ahmad Bashah Md. Hanipah (Kedah), Datuk Seri Ahmad Said (Terengganu) dan Datuk Zainal Abidin Osman (Pulau Pinang).

Mereka akan dibantu oleh timbalan masing-masing iaitu Datuk Mukhriz Mahathir (Kedah), Yahya Khatib Mohamad (Terengganu) dan Datuk Musa Sheikh Fadzir (Pulau Pinang).

Perlis sedikit menarik perhatian apabila Pengerusinya, Datuk Seri Dr. Mohd.Isa Sabu yang mengekalkan jawatan akan bekerjasama dengan Datuk Seri Shahidan Kassim.

Bagi negeri-negeri lain, tidak ada perubahan termasuk Selangor dan Wilayah Persekutuan yang masing-masing kekal dipegang oleh Najib dan Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Namun apa pun keadaannya, masa untuk membuat spekulasi dan andaian sudah berakhir. Apa yang lebih mustahak sekarang ialah kesemua pengerusi yang baru dipilih atau dikekalkan harus mengorak langkah mengatur strategi bagi memantapkan perjuangan UMNO dan Barisan Nasional (BN) di negeri masing-masing.

Seorang pemimpin kanan UMNO memberitahu penulis, Najib amat berhati-hati di dalam penentuan pengerusi perhubungan terutamanya di Kedah, Pulau Pinang dan Terengganu.

Ini bagi memastikan pelantikan tersebut apabila diumumkan akan diterima secara terbuka oleh semua pihak. ''Atas sebab itulah sepanjang proses pelantikan hendak dilakukan, pertemuan demi pertemuan diadakan bagi mendapat akujanji pemimpin-pemimpin terlibat,'' kata pemimpin UMNO tersebut.

Sememangnya, Najib menaruh harapan besar kepada perubahan yang dilakukan kerana matlamat utama ialah memperkukuhkan UMNO dan BN. Justeru adalah wajar jika pemimpin-pemimpin yang dilantik memahami tanggungjawab dan amanah besar yang diberikan kepada mereka.

Di Kedah, Terengganu dan Perlis umpamanya, semua orang tahu masalah politik yang berlaku di negeri-negeri tersebut.

Tetapi dengan pengumuman yang dibuat oleh Perdana Menteri, seharusnya diari lama ditutup dan sekarang adalah masa untuk membuka diari baru.

Janganlah berpuak-puak dan bertelingkah sesama sendiri, Kedah sudah mendapat gandingan yang cukup mantap iaitu Ahmad Bashah yang penuh pengalaman dan Mukhriz yang mampu memperkukuhkan usaha menarik sokongan generasi muda. Semua ketua-ketua bahagian di negeri itu perlu bersatu memberi sokongan dan bukannya terus dengan permainan politik yang memualkan termasuklah membuat spekulasi kononnya bekas Menteri Besar, Datuk Seri Mahadzir Khalid perlu dilantik bersama Ahmad Bashah memandangkan Mukhriz bukan ketua bahagian.

Dalam masa yang sama, Ahmad Bashah pula perlu bersikap terbuka untuk berusaha merapatkan hubungan dengan semua pimpinan UMNO di Kedah.

''Saya percaya sebagai seorang politik yang berpengalaman, Ahmad Bashah akan mampu mengukuhkan kedudukan UMNO Kedah, apatah lagi dengan dibantu oleh Mukhriz dan ini menyaksikan gandingan orang lama dan orang muda,'' kata Naib Ketua UMNO Bahagian Alor Setar, Datuk Mohd. Yusof Ismail.

Di Terengganu pula, pelantikan Ahmad Said bukanlah satu kejutan kerana beliau sememangnya berhak kembali menduduki jawatan itu.

Namun begitu menurut seorang pemimpin UMNO negeri berkenaan, Ahmad perlu lebih berhati-hati dan tidak terpengaruh dengan mainan politik 'orang sekelilingnya'.

''Ahmad adalah pemimpin yang baik dan layak menduduki jawatan itu, cuma kita berharap beliau akan berusaha merapatkan barisan serta memulihkan hubungan dengan mereka yang dilihat 'tidak sebulu' dengan beliau.

''Kita percaya bekas Menteri Besar, Datuk Seri Idris Jusoh akan berjiwa besar menerima pelantikan Ahmad dan akan bersama-sama memperkukuhkan UMNO Terengganu,'' kata pemimpin UMNO tersebut.

Di Pulau Pinang pula, UMNO boleh dikatakan mendapat gandingan yang mantap berdasarkan kombinasi antara Zainal Abidin dan Musa. Kedua-dua mereka adalah 'pejuang' yang selama ini sentiasa mengetengahkan pelbagai isu melibatkan kepincangan yang dilakukan oleh kerajaan DAP Pulau Pinang.

Gabungan mereka sudah pastilah akan membolehkan UMNO mengatur gerak kerja yang lebih jitu dengan kerjasama MCA, MIC dan Gerakan bagi merampas kembali negeri itu daripada pakatan pembangkang.

Di Perlis pula, janganlah terlalu ramai cuba menjadi 'pencucuk sate'. Mohd.Isa dan Shahidan harus diberi peluang untuk mewujudkan kerjasama erat bagi memantapkan UMNO negeri itu.

Kedua-dua mereka perlu faham sudah ada khabar bahawa pakatan pembangkang menjadikan Perlis sebagai sasaran mereka seterusnya dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti. Apa gunanya jika mereka bertelingkah sesama sendiri yang kesudahannya 'yang menang jadi arang, yang kalah jadi abu'.

Namun ramai yang percaya, Mohd.Isa dan Shahidan adalah pemimpin UMNO tulen, demi kepentingan parti, mereka pasti boleh berjiwa besar untuk bersatu.

Bagi pengerusi dan timbalan pengerusi perhubungan di negeri-negeri lain pula, mereka janganlah berada dalam zon selesa. Cabaran tahun 2011 dalam memastikan kejayaan BN dalam pilihan raya cukup getir.

Atas sebab itulah kepercayaan yang diberikan oleh Najib dan Muhyiddin kepada mereka perlu dihargai serta dilaksanakan dengan sebaik-baiknya. Misi utama kesemua pengerusi perhubungan UMNO ialah memastikan BN terus meraih sokongan rakyat.

Semua itu hanya boleh dilakukan jika mereka menentukan UMNO pimpinan mereka berada dalam keadaan mantap dan segala proses transformasi yang dilakukan oleh kerajaan dan parti melalui kepimpinan Najib disampaikan serta difahami oleh rakyat dan ahli-ahli di akar umbi.

Berdasarkan hakikat itu, jadikanlah pengumuman barisan kepimpinan UMNO negeri ini sebagai pembuka tirai ke arah mengorak langkah untuk memastikan kejayaan parti itu dan BN, bukan semata-mata kerana kuasa tetapi demi kemakmuran negara dan kesejahteraan rakyat

Sinaran laser lemah tidak jejas pandangan - Pakar mata

Posted: 27 Dec 2010 05:02 PM PST

Sinaran laser lemah tidak jejas pandangan - Pakar mata

KUALA LUMPUR 27 Dis. - Sinaran laser yang lemah tidak akan menjejaskan pandangan mata manusia jika dipancarkan dari jarak jauh contohnya ketika satu perlawanan bola sepak, menurut seorang pakar optometris.

Bekas Pakar Pandangan Mata Hospital Pulau Pinang Dr. Zahimi Chik berkata sinaran laser akan berbahaya kepada mata sekiranya ia mempunyai daya kekuatan yang tinggi seperti yang digunakan untuk pembedahan.

"Sinaran ini akan merosakkan retina jika ia terkena pada titik pandangan visual mata iaitu mekula walaupun dalam jangka masa singkat.

"Bagaimanapun, jika sinaran itu hanya daripada penunjuk laser seperti "laser pointer" yang digunakan orang ramai sekarang, ia tidak berbahaya kecuali dalam jarak dekat," katanya ketika dihubungi Bernama di sini hari ini.

Dr. Zahimi mengulas dakwaan pasukan bola sepak Indonesia tentang gangguan pada mata mereka ketika perlawanan akhir pertama Piala AFF Suzuki menentang skuad negara semalam di Stadium Nasional Bukit Jalil di sini akibat pancaran sinaran laser oleh penyokong Malaysia.

Beliau berkata, sinaran laser yang mampu dibeli kini hanya mempunyai daya kekuatan yang lemah kerana ia dihasilkan dengan tujuan tidak membahayakan pengguna.

"Jika anda ingin memiliki sinaran laser yang kuat, ia menelan belanja jutaan ringgit untuk dimiliki.

"Mustahil untuk para penonton bola sepak membawa masuk alat pemancar laser yang boleh menjejaskan pandangan mata ke dalam stadium," katanya.

Menurut Dr. Zahimi, sinaran laser itu mungkin mengakibatkan kesan penglihatan sementara jika disasarkan secara tetap selama beberapa minit di hadapan mata seseorang.

"Ketika perlawanan Malaysia dan Indonesia semalam, agak sukar untuk menyasarkan mata pemain dalam perlawanan kerana mereka sentiasa bergerak pantas sepanjang perlawanan," katanya.

Malaysia menewaskan Indonesia 3-0 dalam perlawanan itu sekaligus membawa bekalan selesa sebelum bertandang untuk perlawanan akhir kedua di Stadium Gelora Bung Karno di Jakarta, Indonesia Rabu depan. - BERNAMA.

Tiada ulasan:

Pengikut