Pengikut

Nuffnang

Selasa, 30 November 2010

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN

sumber :-

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN


SIRI PENDIDIKAN PERLEMBAGAAN

Posted: 30 Nov 2010 09:17 AM PST

Kuasa Persekutuan, Raja-Raja dan agama
Oleh Shamrahayu A Aziz

2010/11/30
Kedudukan Islam dalam Perlembagaan tak boleh dipertikai

KEDUDUKAN Islam dalam Perlembagaan Persekutuan tidak boleh dipertikaikan lagi. Islam adalah agama bagi Persekutuan dan juga agama bagi semua negeri (kecuali Sarawak). Islam adalah juga satu-satunya agama yang disebut dengan namanya sendiri dalam Perlembagaan – bukan saja Perlembagaan Persekutuan, malah perlembagaan negeri-negeri.
Atas alasan sejarah dan amalan yang menjadi tradisi dan warisan negara, Perlembagaan Persekutuan menyediakan kerangka tertentu mengenai pentadbiran Islam.
Islam adalah urusan negeri yang dinaungi Raja-Raja Melayu. Perlembagaan Persekutuan mengiktiraf Raja-Raja sebagai Ketua Agama Islam bagi negeri masing-masing, manakala Yang di-Pertuan Agong pula adalah Ketua Agama negeri baginda dan negeri yang tidak mempunyai Raja.

Secara amalannya Majlis Raja-Raja (satu institusi yang ditubuhkan oleh Perlembagaan – lihat Perkara 38 dan Jadual Kelima Perlembagaan Persekutuan) adalah institusi yang sinonim dengan Islam. Banyak pihak sudah membuat pengaduan kepada Majlis Raja-Raja mengenai urusan Islam. Keadaan ini tidak dapat dielakkan kerana ketiadaan Ketua Agama Islam pada peringkat Persekutuan.

Selain alasan itu, ahli Majlis Raja-Raja yang terdiri daripada Raja-Raja Melayu adalah Ketua Agama Islam. Oleh yang demikian, ia amat tidak munasabah untuk Raja-Raja mengabaikan Islam, walaupun secara harfiahnya Majlis Raja-Raja tidak diberikan kuasa berkaitan agama Islam oleh Perlembagaan Persekutuan.

Berkaitan peranan Majlis Raja-Raja mengenai Islam mungkin saya boleh katakan bahawa Islam adalah termasuk di bawah perkara yang menyentuh keistimewaan, kedudukan, kemuliaan dan kebesaran Raja-Raja.
Hujah saya ialah, Islam (dan adat istiadat Melayu) adalah perkara yang secara nyata dan tidak pernah dipersoalkan, dikhaskan kepada Raja-Raja saja. Undang-undang dan amalan tidak pernah memisahkan Islam daripada Raja-Raja.

Selain Raja-Raja dan Majlis Raja-Raja, kita tidak mempunyai institusi lain yang ditubuhkan oleh Perlembagaan Persekutuan untuk mengendali urusan Islam. Pembahagian kuasa dalam sistem federalisme yang kita amalkan, Islam adalah urusan negeri.

Perlembagaan Persekutuan seolah-olah memberikan kuasa berkaitan Islam kepada negeri secara eksklusif. Ini juga sudah dibuktikan dalam keputusan majoriti kes Mamat bin Daud yang dibuat oleh Mahkamah Agong pada 1988.

Dalam kata lain, Perlembagaan Persekutuan cuba menerapkan kuasa autonomi berkaitan Islam kepada negeri. Namun ini tidak sepenuhnya benar. Adakalanya Perlembagaan memberi kuasa kepada Parlimen untuk membuat undang-undang berkaitan Islam.

Sebagai contoh, Butiran 1, Senarai Negeri, Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan memberikan kuasa kepada Parlimen untuk menggubal undang-undang menentukan bidang kuasa berkaitan hukuman jenayah syariah.

Dalam aspek pentadbiran Islam di Malaysia, perkembangan semasa menyaksikan penubuhan beberapa institusi pentadbiran Islam pada peringkat Persekutuan seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM).

Penubuhan institusi ini bukanlah sesuatu yang bertentangan dengan pembahagian kuasa antara Persekutuan dan negeri. Dalam konteks ini, walaupun agama Islam adalah urusan negeri (yang dikatakan sebagai kuasa eksklusif negeri-negeri). Perlembagaan Persekutuan mempunyai beberapa peruntukan yang memberi ruang kepada Kerajaan Persekutuan untuk menjalankan urusan pentadbiran dan undang-undang bagi negeri berkaitan agama Islam – bukan saja bagi Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya.

Perkara 76(1)(b) yang menyebut mengenai kuasa Parlimen untuk membuat undang-undang bagi negeri dalam hal-hal tertentu, termasuk undang-undang bagi maksud menggalakkan keseragaman undang-undang antara dua negeri atau lebih. Peruntukan ini boleh ditafsirkan sebagai termasuk juga undang-undang berkaitan Islam.

Hujah ini saya tegaskan dengan kehendak Perlembagaan bahawa, apa juga undang-undang yang diluluskan oleh Parlimen hendaklah mendapat persetujuan negeri menerusi suatu undang-undang yang dibuat oleh Badan Perundangan Negeri.

Ini menjadikan urusan berkaitan Islam kekal sebagai urusan negeri (lihat Perkara 76(3)), walaupun mungkin inisiatif asal penggubalan undang-undang itu adalah daripada Persekutuan.

Dalam menjalankan urusan pentadbiran, Perkara 133 Perlembagaan Persekutuan pula memberikan kuasa kepada Parlimen untuk menggubal undang-undang yang membenarkan perkhidmatan bersama sama ada atas inisiatif Kerajaan Persekutuan atau atas permintaan negeri.

Maksud perkhidmatan bersama ini ialah penjawat awam yang dilantik untuk menggerakkan institusi ini boleh dilantik untuk memberi perkhidmatan secara bersama kepada Kerajaan Persekutuan dan negeri atau kepada satu negeri dan negeri yang lain.

Sehubungan dengan peruntukan Perkara 133 ini Parlimen meluluskan Akta Perkhidmatan Bersama (Pegawai-Pegawai Hal-Ehwal Islam) 1997. Tujuan akta ini adalah untuk menubuhkan satu pentadbiran hal-ehwal Islam yang bersepadu antara negeri bagi memudahkan urusan pentadbiran agama Islam.

Di dalam bahagian pengenalannya Akta 1997 ini menyatakan bahawa penggubalan akta ini adalah berdasarkan kepada permintaan sesetengah negeri. Kesan daripada peruntukan akta ini, pihak Persekutuan dan negeri boleh mempunyai penjawat awam di dalam perkhidmatan bersama yang mentadbir urusan Islam di negeri-negeri.

Dalam konteks federalisme, keadaan ini mungkin boleh dikatakan sebagai sesuatu yang berat sebelah dan menyokong Kerajaan Persekutuan. Tetapi alasan saya mudah – ini dibenarkan oleh Perlembagaan dan ia adalah ciri sistem federalisme kita. Sama ada ia adalah peruntukan yang berat sebelah atau pun tidak, tidak harus menjadi persoalan.

Amat benar bagi kita untuk menyatakan bahawa urusan berkaitan Islam adalah urusan negeri di bawah naungan Raja-Raja, namun Perlembagaan tidak menafikan sepenuhnya kuasa Persekutuan berkaitan undang-undang dan pentadbiran Islam.
Namun, kuasa Persekutuan harus dijalankan atas permintaan atau kebenaran negeri. Ini menjadikan Raja-Raja sebagai berkuasa penuh mengenai urusan Islam dan seterusnya kuasa negeri tidak diketepikan begitu saja.

Penulis ialah Penolong Profesor Kulliyyah Undang-Undang Ahmad Ibrahim Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM)

Police report made over Wan Azizah’s remarks on Malay supremacy

Posted: 30 Nov 2010 09:08 AM PST

SHAH ALAM: The Selangor 4B Youth Movement on Tuesday lodged a police report against Parti Keadilan Rakyat (PKR) President Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail for her remarks on "Ketuanan Melayu" (Malay Supremacy) at the party's annual congress on Saturday.
The report was made by the movement's secretary, Mohd Zaini Mohd Taha, at the Shah Alam district police headquarters in Section 11 here at 3.30 pm.
He told reporters later that Dr Wan Azizah's call for the concept of Malay supremacy to be abandoned was a big blow and an insult inflicted on Malays by the Malays themselves.
The PKR leader had also reportedly described Malay supremacy as a slogan used by a small group of Malay elite to cheat others.
"I urge the police to investigate the statement and, if necessary, take action under the ISA (Internal Security Act) for having provoked the Malays," said Mohd Zaini.
The 4B Youth Movement was not playing partisan politics, he said, adding that it would have also spoken out if Umno had criticised Malay supremacy.
Selangor Umno Information chief Abdul Shukor Idros said that as a Malay, Dr Wan Azizah should not have made such a remark.
She was prepared to gamble away the race for self-interest in order to appease the other races, he said.
Abdul Shukor said that though the Malays were accorded special privileges, they only had less than 30 percent of the nation's wealth while the other races enjoyed the bigger 70 percent.
He also said that Abdul Shukor had never seen the Sultan of Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, express his disappointment as he did on Monday over the questioning of the Malay Rulers and the position and privileges of the Malays.
In KUALA LUMPUR, former PKR leader Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim said the suggestion to abandon the concept of Malay supremacy was purely a hypocritical move.
Zahrain, who is the former chairman of the Penang PKR Liaison Committee, said it was strange that the suggestion had come from PKR because PKR advisor Datuk Seri Anwar Ibrahim, when he was Umno Youth chief and deputy prime minister, had eagerly championed Malay supremacy.
"Now, he has dismissed Malay supremacy and involved the institution of Malay Rulers as well," he told a news conference at the Parliament lobby.
Zahrain, who is the MP for Bayan Baru, alleged that Anwar, when he was deputy prime minister and finance minister, had given many privileges, such as shares, to groups comprising his cronies.
Kulim Bandar Baharu MP Zulkifli Noordin asked why Anwar wanted to dispute the concept of Malay supremacy after he, his family and friends had allegedly benefited much from it.
He said that if Anwar regarded the concept of Malay supremacy upheld by the institution of Malay Rulers as no longer relevant, he should return the awards he had received from the rulers.

ANTARA KETUANAN MELAYU DAN KETUANAN RAJA.

Posted: 30 Nov 2010 09:01 AM PST

Tiada istilah ketuanan Melayu dalam Perlembagaan: Kay Kim


2010/11/30


KUALA LUMPUR: Istilah 'Ketuanan Melayu' tidak perlu
dibahaskan kerana ia tidak wujud dalam Perlembagaan Negara, kata pakar sejarah Profesor Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim. Beliau berkata dalam aspek sejarah, hanya 'Ketuanan Raja' yang termaktub
dalam perlembagaan kerana rakyat perlu menunjukkan taat setia kepada raja.
"Sebelum ini tidak pernah disebut 'Ketuanan Melayu' dalam masyarakat Melayu.
Dalam sejarah hal sebegitu tidak betul. Yang ada dalam perlembagaan cuma
'Ketuanan Raja' iaitu di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung.
"Orang Melayu mendapat hak keistimewaan kerana mereka adalah rakyat raja,
kerana itu raja yang penting. Kedudukan orang Melayu memang diberikan
pertimbangan khas dan tidak perlu dipersoalkan," katanya kepada Bernama malam ini.
Beliau diminta mengulas kenyataan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datin
Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengenai Ketuanan Melayu yang dibangkitkannya
ketika menyampaikan ucapan dasar pada Kongres Nasional Tahunan Ketujuh parti itu
Ahad lalu.
Dr Wan Azizah meminta konsep Ketuanan Melayu dihapuskan bagi membolehkan
anak-anak membesar dengan visi 'bangsa bermaruah' atau 'Melayu bermaruah'.
Khoo berkata istilah Ketuanan Melayu hanya dibangkitkan oleh ahli politik
bagi tujuan politik semata-mata, dan beliau melihat ahli politik sekarang
sering membangkitkan isu yang boleh mendatangkan konfrontasi antara kaum.
"Ahli politik seharusnya memberi perhatian kepada perkhidmatan mereka kepada
rakyat, menolong rakyat. Bukan menggalakkan rakyat untuk bergaduh," katanya.
Sementara itu, Pengarah Institut Kajian Etnik Universiti Kebangsaan Malaysia
(UKM) Profesor Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin sependapat dengan Khoo bahawa
istilah Ketuanan Melayu hanya ciptaan ahli politik dalam menggambarkan kedudukan
politik dan ekonomi orang Melayu.
Sambil mempersoalkan tindakan Dr Wan Azizah, beliau berkata kenyataan isteri
Datuk Seri Anwar Ibrahim itu hanyalah gimik politik dan untuk menutup kemelut
yang dihadapi PKR ketika ini.
"Saya tidak tahu kenapa timbulkan isu ini. Apa yang saya nampak adalah
'Ketuanan Anwar' dalam PKR. 'Ketuanan Anwar' yang perlu dihapuskan. 'Ketuanan
Melayu' hanya nak kaburkan 'Ketuanan Anwar'. Pada pandangan saya, konsep itu
(Ketuanan Melayu) tidak ada," katanya.
Beliau berkata Dr Wan Azizah perlu melihat semula apa yang dimaksudkan
dengan ketuanan itu dan tidak seharusnya mempersoalkan hak keistimewaan orang
Melayu yang telah termaktub sejak zaman kesultanan Melayu lagi.
Shamsul Amri berkata jika dilihat dalam soal ekonomi, kaum Cina mendominasi
sebanyak 70 peratus daripadanya manakala Melayu hanya 30 peratus, dan tiada
istilah kaum Melayu mendominasi dalam semua aspek.
"Kalau kita lihat sepatutnya 70 peratus itulah yang tuan. Jadi, ketuanan
Melayu itu menunjukkan apa? Apa dia ketuanan itu? Dia (Dr Wan Azizah) sendiri
tidak jelas apakah maksud ketuanan itu," katanya.
Beliau berkata ahli politik seharusnya memikirkan isu yang relevan untuk
dibincangkan dan tidak membangkitkan isu yang boleh mendatangkan kesan buruk
antara kaum. -- BERNAMA

Pemilihan UMNO tahun depan ditangguh 18 bulan - DS Najib

Posted: 30 Nov 2010 08:52 AM PST

Mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) UMNO malam ini membuat ketetapan pemilihan parti di peringkat cawangan, bahagian dan MT yang sepatutnya berlangsung tahun depan ditangguhkan selama 18 bulan, umum Datuk Seri Najib Tun Razak.


Presiden UMNO itu berkata, penangguhan itu bukannya perkara luar biasa kerana ia dibenarkan perlembagaan parti selain pernah dilakukan beberapa kali sebelum ini.


Beliau turut menafikan penangguhan itu mempunyai kaitan dengan pilihan raya umum sebaliknya memberi alasan ia bagi membolehkan seluruh perhatian serta tenaga pemimpin dan ahli UMNO terarah kepada usaha pemantapan parti.


"Kita tidak mahu tahun depan dan berikutnya dijadikan medan pergelutan politik yang boleh timbulkan perbalahan dalam parti walaupun kita percaya ia boleh dibendung dan tidak berlaku keadaan tertekan sebagaimana parti politik lain.


"Kita nak UMNO tumpu kepada pemantapan dan pemulihan parti berdasarkan model baru politik yang pernah saya umumkan sebelum ini," katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan Mesyuarat MT UMNO di Menara Dato' Onn, di sini malam ini

0 ulasan:

Sayap Parti

Bahagian