Isnin, 18 Oktober 2010

Pentas UMNO Kg.Serdang, Sitiawan. Perak

Pentas UMNO Kg.Serdang, Sitiawan. Perak


Majlis Mesra AidilFitri 1 Malaysia, Bandar Puncak Alam.

Posted: 18 Oct 2010 09:01 AM PDT











Indonesia tidak terpengaruh dengan Anwar!

Posted: 17 Oct 2010 06:45 PM PDT

WARGA Malaysia dan Indonesia yang menyertai perhimpunan perpaduan Malaysia-Indonesia di Kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur, semalam.

Kerajaan Indonesia tidak akan terpengaruh dengan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim jika beliau cuba mengambil kesempatan untuk menangguk di air keruh dalam isu pertikaian membabitkan negara itu dengan Malaysia.

Menteri Penasihat Kedutaan Besar Indonesia, Djoko Harjanto berkata, sebagai sebuah negara demokrasi, republik tersebut tidak akan menghalang Anwar untuk berkunjung dan bertemu media di sana tetapi itu tidak bermakna kerajaan Indonesia bersetuju dengan semua pandangannya.

"Siapa sahaja bebas untuk datang dan bertemu media di Indonesia termasuk Ketua Pembangkang (Anwar). Dia bebas untuk menyatakan pandangan tetapi kita tidak akan terpengaruh jika ia berniat untuk menambah lagi kekusutan dalam hubungan antara kedua-dua negara," katanya.

Beliau diminta mengulas mengenai pendirian Kerajaan Indonesia berhubung kekerapan Anwar berkunjung ke negara itu bagi bertemu dengan media di sana dan mengambil peluang tersebut untuk memburukkan Malaysia serta kerajaan Barisan Nasional (BN).

Terdahulu Djoko hadir pada Majlis Perhimpunan Perpaduan Malaysia Indonesia (Malindo) anjuran Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) yang bertujuan menjernihkan hubungan kedua-dua negara di padang Kelab Sultan Sulaiman di sini hari ini.

Mengenai deklarasi hasil daripada perhimpunan tersebut yang diserahkan kepadanya, beliau berkata, deklarasi itu akan dihantar untuk rujukan kerajaan republik itu esok.Sambil menyambut baik deklarasi yang mahu kedua-dua negara mengekalkan hubungan serumpun, beliau berkata, penduduk di Malaysia tidak perlu terikut-ikut dengan rentak kumpulan Benteng Demokrasi Rakyat (Bendera) dan Laskar Merah Putih.

"Kumpulan yang bertindak melakukan demonstrasi ini hanyalah segelintir sahaja tetapi pihak berkuasa di Indonesia sudah mengambil tindakan undang-undang terhadap mereka, jadi tidak perlu rakyat di sini mengikut rentak yang sama," jelasnya.

Sementara itu, Timbalan Presiden Perkasa, Datuk Abd. Rahman Abu Bakar dalam ucapannya berkata, perhimpunan Malindo itu bertujuan untuk menyampaikan mesej kepada dunia bahawa hubungan antara Malaysia dan Indonesia kekal erat.

Pada masa yang sama beliau berkata, Malindo juga mahu membuktikan kepada kumpulan Bendera dan Laskar Merah Putih bahawa semua dakwaan yang dilemparkan kononnya warga Indonesia di Malaysia dizalimi adalah tidak benar.

"Sebaliknya, warga Indonesia yang mencari makan di negara ini menikmati kesenangan hidup yang sukar untuk ditemui di tanah air mereka sendiri, mereka bebas mencari rezeki selagi mengikut undang-undang negara ini," katanya.

Warna-warni politik
Torashah..

Tiada ulasan:

Pengikut