Khamis, 14 Oktober 2010

Apo Kono Eh Jang!

Apo Kono Eh Jang!


Malaysiakini Hina Sultan, Menteri Rais dan Hishamuddin Tunggu Apa Lagi?

Posted: 14 Oct 2010 06:41 AM PDT

Malaysiakini hari ini telah menghina Sultan-Sultan Melayu apabila mendakwa bahawa para sultan berada di bawah telunjuk UMNO. Berselindung di sebalik segmen suara Pembaca, Malaysikaini membuat intro yang sangat menghina kesultanan Melayu:

"'It's common knowledge that most sultans are under Umno's thumb so is this Umno's way of trying to get Ibrahim Ali back under their control?"

Walaupun ia merupakan intro kepada emel pembaca namun ia jelas usaha menghasut rakyat pelbagai kaum dan agama agar membenci Sultan dan memburukkan imej Sultan seolah-olah menjadi alat kepada UMNO. Ia juga memberi implikasi seolah-olah Tuanku Sultan Kelantan yang penobatannya di sokong oleh kerajaan negeri pimpinan Pakatan Rakyat merupakan alat politik UMNO.

Malaysiakini tidak boleh berselindung di sebalik pandangan pembaca kerana sebagai penerbit mereka harus bertanggungjawab. Lagi pun tanpa bukti nyata, tidak mustahil surat pembaca tersebut ditulis sendiri oleh pengarang Malaysiakini.

Malaysikini menyiarkan kenyataan seorang pembacanya mengguna nama samaran Doc dan menulis, "Doc: An Umno-aligned politician getting his datukship revoked is something most unusual. It's common knowledge that most sultans are under Umno's thumb so is this Umno's way of trying to get Ibrahim Ali back under their control and tame him? There is more than meets the eye here."

Sekarang, jika blogger yang meminta penjelasan mengenai pembabitan anak seorang Menteri disiasat oleh Polis dan Suruhanjaya Komunikasi, apa tindakan Menteri Dalam Negeri dan Menteri Penerangan mengenai isu ini? Jika komputer riba Rocky Bru diambil untuk siasatan lanjut, apakah KDN dan Suruhanjaya bersedia mengambil komputer milik Malaysiakini pula?

Jika pengetua sekolah boleh dipecat hanya mengatakan orang Cina dan India kaum Imigran yang merupakan satu fakta sejarah, apakah tindakan yang akan diambil ke atas Malaysiakini yang terang dan jelas menghina kesultanan Melayu.

Link Malaysiakini.com: http://www.malaysiakini.com/news/145289

(Oleh: KuntaKinte)

Tiada ulasan:

Pengikut