Selasa, 21 September 2010

umno bahagian cheras

umno bahagian cheras


Tangguh lagi ; stretegi Anwar gugur kes liwat selepas PRU ke-13

Posted: 20 Sep 2010 11:57 PM PDT

TIDAK berniat mencampuri urusan mahkamah, tetapi perbicaraan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim yang ditangguh lagi kepada 14 dan 15 Oktober depan menimbulkan pelbagai persoalan.

Menurut Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Wira Syed Ali Alhabshee, rakyat mula berteka-teki sampai bila kes liwat Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) dengan Saiful Bukhari Azlan akan berakhir.

Beliau khuatir penangguhan beberapa kali kes tersebut akan menghakis keyakinan rakyat terhadap proses perundangan dan kredibiliti mahkamah di negara ini.

"Malah ada secara sinis mula mempersoalkan mengapa mahkamah sentiasa tunduk kepada kehendak peguam Anwar yang mahukan kes tersebut ditangguhkan," jelasnya.

Malah katanya, ada pihak membuat andaian perbicaraan tersebut akan berlarutan sehingga menjelangnya Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 akan datang.

Beliau mendedahkan, spekulasi sudah tersebar jika Pakatan Rakyat (PR) berjaya membentuk kerajaan pada PRU akan datang, kes liwat Anwar pasti akan digugurkan.

"Jika andaiannya benar, inilah paling dikehendaki Anwar yang sekaligus bermakna dari segi moralnya beliau telah bersih," katanya.

Syed Ali menjelaskan, oleh sebab Anwar adalah pemimpin politik, maka usaha menangguh dan menggugurkan kes tersebut perlu ditafsirkan daripada aspek politik.

"Kita tidak mahu mencampuri proses perbicaraan kes tersebut, tetapi daripada perspektif politik, Anwar akan menggunakan isu tersebut untuk menagih simpati rakyat," ujarnya.

Malah menurut beliau, perkara ini juga sudah lama dilakukan oleh pakatan pembangkang pada beberapa siri pilihan raya kecil sebelum ini.

Katanya, inilah taktik dan strategi Anwar untuk berdepan dengan UMNO dan Barisan Nasional (BN) pada PRU akan datang.

Beliau berkata, tanggapan itu berdasarkan kepada beberapa kali kes tersebut telah ditangguhkan dengan pelbagai alasan dikemukanan barisan peguambela Anwar.

Pada Isnin lalu, Mahkamah Rayuan telah memutuskan tiada bidang kuasa untuk mendengar rayuan Anwar bagi membatalkan pertuduhan liwat yang dihadapinya.

Anwar mengemukakan rayuan atas dakwaan wujud hubungan sulit antara seorang Timbalan Pendakwa Raya dengan Mohd. Saiful yang merupakan pengadu dalam kes tersebut.

Mengulas lanjut keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini (Selasa) menunda perbicaraan kes tersebut, Syed Ali berkata keputusannya sudah dijangkakan.

Bagaimanapun tegas beliau tarikh tersebut termasuk dalam sesi sidang Dewan Rakyat yang dijadualkan bermula 11 Oktober hingga 11 Disember tahun ini.

Sehubungan itu beliau berpendapat Anwar sepatutnya tidak boleh dibenarkan menghadiri persidangan tersebut kerana beliau sedang berdepan proses perbicraan kes liwat.

"Parlimen adalah simbol kemuliaan sistem undang-undang dan demokrasi negara dan Anwar yang sedang bergelut dengan masalah moral tidak sewajarnya diberikan peluang mengambil bahagian dalam sesi persidangan," katanya.

Tiada ulasan:

Pengikut