Isnin, 9 Ogos 2010

Hamidah Osman

Hamidah Osman


Amah Indonesia

Posted: 09 Aug 2010 06:30 PM PDT



Gaji dan Pembantu Rumah Indonesia

1. Seharusnya, soal gaji bulanan ditentukan kuasa pasaran berdasarkan penawaran dan permintaan iaitu di antara pekerja dan majikan.

2. Perlu diingat, penetapan gaji minimum juga perlu mengambil kira kedudukan sosioekonomi antara penduduk luar bandar dan bandar.

3.Jika Indonesia menetapkan gaji minimum RM800 untuk pembantu rumahnya, sudah tentu negara lain yang rakyat mereka bekerja di negara ini akan membuat tuntutan sama.

4.Majikan terpaksa membayar kepada agensi pekerjaan yang membekalkan pembantu rumah dengan jumlah besar antara RM6,000 dan RM7,500 bagi setiap pembantu rumah. Ditambah pula gaji bulanan yang tinggi, sudah tentu akan membebankan lagi majikan.

5. Kak Midah percaya keputusan kerajaan menolak cadangan Indonesia supaya gaji pembantu rumah dari republik itu ditetapkan sebanyak RM800 sebulan sangat disambut baik.

6.Di Malaysia, kebanyakkan pembantu rumah dari Indonesia bukanlah mahir dalam bidang itu,selain tidak mendapat latihan sewajarnya dan mempunyai taraf pendidikan rendah.

7. Kita jugak harus bersedia dan mula merancang pengurusan yang baik untuk keluarga, kita tidak pasti apakan lagi 5-10 tahun mendatang kita masih lagi diberikan kemudahan amah dari Indonesia. Belajarlah berdikari.

Kak Midah
Ipoh

Tiada ulasan:

Pengikut