Ahad, 27 Jun 2010

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri


WAJAH KEBEBASAN MEDIA?

Posted: 27 Jun 2010 07:43 AM PDT

Antara fitnah yang selalu dimainkan akhbar pembangkang

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia.


Kebebasan media seringkali menjadi isu di negara kita. Pembangkang misalnya seringkali mendakwa kononnya kebebasan media disekat dan tidak lagi subur. Bagi rakyat yang kurang sensetif dengan isu-isu berkaitan, mereka akan lebih mudah terpedaya. Soalnya, adakah benar dakwaan pembangkan itu.


Jika ditanya saya, ada beberapa persoalan yang harus mereka jawab sebelum tergamak membuat dakwaan seperti itu. Apakah wajah kebebasan media yang mereka mahukan. Apakah yang dimaksudkan dengan kebebasan. Apakah dengan menyebarkan fitnah juga sebahagian daripada tuntutan kebebasan?. Atau, adakah kebebasan media itu kebal daripada undang-undang yang menjadi pelindung kepada kita semua?. Inilah beberapa persoalan yang mungkin lebih baik jika mereka dapat menjawabnya sebelum membuat andaian kononnya kebebasan media di negara kita kian susut.


Contoh paling dekat ialah apabila akhbar pembangkang, Suara Keadilan yang melaporkan satu berita fitnah mengenai Felda. Sebagai seorang pemimpin rakyat, saya menyokong penuh tindakan Felda untuk menyaman akhbar berkenaan dan pemimpin parti pembangkang yang membuat tuduhan tersebut.


Persoalannya, adakah ini wajah kebebasan media yang kita mahukan ia subur di negara kita?. Jika inilah kebebasan yang dimaksudkan pembangkang, maka ia akan mendedahkan masyarakat kepada pelbagai masalah. Kebebasan harus ada batasnya. Kebebasan mutlak akan hanya mendedahkan kita kepada mala petaka yang tidak diundang.


Maksud saya, kebebasan yang terbaik ialah yang sentiasa diurus oleh undang-undang yang digubal sebagai pelindung kepada kita semua. Kebebasan tidak boleh dibiarkan berlegar hanya kerana namanya adalah kebebasan. Malah, tidak ada sejarah di dunia bahawa kebebasan mutlak menjamin kebaikan kepada masyarakatnya. Hal ini adalah satu fakta yang tidak mungkin akan berubah atau boleh diubah.


Rakyat kita harus memahami mengenai nilai kebebasan itu sendiri. Masalah kita di Malaysia sebenarnya berpunca daripada politik. Ertinya, semua perkara hendak dipolitikkan pembangkang termasuk soal kebebasan. Memanglah kita akan mudah terasa atau tersinggung apabila kemahuan kita disekat. Namun, harus dilihat apakah kemahuan itu. Adakah ia menepati kehendak undang-undang atau sebaliknya. Itulah persoalannya.


Sebetulnya, tiada sesiapa pun yang boleh menyekat setiap kamahuan jika ia bertepatan atau memenuhi tuntutan undang-undang. Bukankah undang-undang itu sendiri menjadi pelindung kepada kita sebagai rakyat. Cuba anda fikirkan, apakah yang akan terjadi jika undang-undang tidak lagi menjadi pelindung kepada kita kerana kononnya kebebasan (termasuklah kebebasan media) adalah mengatasi undang-undang.


Dalam hal ini, rakyat kita harus bijak menilai dan berfikir. Mereka tidak boleh terlalu mudah terjebak dengan pelbagai dakyah atau fitnah yang sengaja dicetuskan pembangkang kononnya atas nama kebebasan. Kita sebagai rakyat harus keluar daripada kepompong pemikiran yang sempit. Kita seharusnya lebih pintar menilai mengenai setiap perkara yang dimomokkan kepada kita.


Jika itu dapat dilakukan, saya yakin dan percaya, ia akan dapat membantu menjadikan kita sebagai rakyat yang berkualiti dan lebih berwibawa.

OH PIALA DUNIA

Posted: 27 Jun 2010 07:31 AM PDT

Assalamualaikum,

Demam piala dunia semakin hangat. Berbanding dengan kejohanan pada musim lalu yang berlangsung pada waktu siang, kali ini ia berlangsung pada waktu malam dan awal pagi di negara kita. Rata-rata orang kita sangat menggilai sukan bola sepak, apatah lagi yang bertaraf dunia.


Saya pun tidak terlepas daripada mempunyai keinginan yang sama. Hakikatnya, hanya orang yang benar-benar meminati sukan itu sahaja yang mampu menyatakan mengapa ia berlaku begitu. Maka tidak hairanlah apabila ramai peminat sukan bola sepak sanggup berjaga malam untuk menyaksikan perlawanan pasukan-pasukan yang menjadi kegilaan mereka.


Itu belum termasuk mereka yang menjadikan kedai kopi, warung terbuka sebagai gelanggang untuk mereka berkumpul untuk menyaksikan perlawanan yang mereka sukai.

Namun, bukan itu yang mahu saya sampaikan kepada anda semua. Ya, ia tetap mempunyai kaitan dan rasanya tidak salah jika kita saling ingat mengingati antara satu sama lain. Maksud saya, dalam kita ghairah menyaksikan perlawanan bola sepak piala dunia, usah kita lupa mengenai tanggungjawab hakiki kita.


Sama ada ia dalam konteks sebuah keluarga, masyarakat atau pekerjaan, demam piala dunia tidak seharusnya mengganggu-gugat perkara tersebut. Bukan apa, saya cuma khuatir apabila ada yang mengantuk di tempat kerja, apatah lagi mungkin ada yang akan tertidur kerana terlalu letih akibat berjaga malam. Perkara tersebut adalah satu risiko yang perlu dihadapi dan ia bukanlah sesuatu yang mustahil berlaku.


Ertinya, dalam kita seronok menyaksikan perlawanan piala dunia, kita juga harus bijak mengurus waktu kita agar ia tidak menimbulkan pelbagai masalah berkaitan. Memang, nasihat ini nampak seperti remeh, namun bagi saya, ia amat penting untuk diberikan perhatian.


Oleh itu, saya berharap kita akan lebih memahami mengenai perkara tersebut dan mengambil satu ketentuan yang bijak agar keseronokkan kita tidak terjejas dan produktiviti kita juga akan terus terpelihara. Itulah harapan saya.


Semoga kita berfikir mengenainya.


Tiada ulasan:

Pengikut