Isnin, 21 Jun 2010

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN


PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN - ARTIKEL 48

Posted: 21 Jun 2010 04:32 AM PDT


Artikel 48. HILANG KELAYAKAN MENJADI AHLI PARLIMEN.

(1) Tertakluk kepada peruntukan-peruntukan Perkara ini, seseorang adalah hilang kelayakan menjadi ahli mana-mana majlis Parlimen jika -
(a) Ia adalah dan telah didapati atau diisytiharkan sebagai
seorang yang tidak sempurna akal; atau

(b) ia seorang bankrap yang belum dilepaskan; atau
(c) ia memegang sesuatu jawatan berpendapatan; atau

(d) setelah dinamakan untuk pilihanraya bagi mana-mana
Majlis Parlimen atau bagi Dewan Negeri, atau setelah
bertugas sebagai ejen pilihanraya bagi seseorang yang
dinamakan sedemikian, ia tidak menghantar apa-apa
penyata perbelanjaan pilihanraya yang dikehhendaki oleh
undang-undang dalam masa dan mengikut cara yang di-
kehendaki; atau


(e) ia telah disabitkan suatu kesalahan oleh sesuatu mahkamah di Persekutuan (atau, sebelum Hari Malaysia, di wilayah- wilayah yang terkandung dalam sesuatu Negeri Sabah atauSarawak atau di Singapura) dan di hukum penjara selama tempoh tidak kurang daripada satu tahun atau denda tidak kurang daripada dua ribu ringgit dan ia tidak mendapat
ampun; atau

(f) ia telah dengan sengaja memperolehi kewarganegaraan
mana-mana negeri luar Persekutuan, atau telah dengan
sengaja menggunakan hak-hak kewarganegaraan di suatu
negeri asing atau telah membuat sesuatu akuan taat setia
kepada mana-mana negeri luar Persekutuan,

KEDUDUKAN AHLI PARLIMEN BATU.

Sejak itu, ia telah menjadi bahan perbahasan, sama ada jumlah denda tersebut terangkum di bawah peruntukan Perlembagaan Persekutuan bahawa sesebuah kerusi parlimen itu akan menjadi kosong jika wakilnya disabitkan oleh mahkamah dan dikena denda "tidak kurang daripada RM2,000."

Artikel itu menyebut jika seseorang ahli parlimen disabit oleh mahkamah dan dihukum penjara tidak kurang daripada setahun atau didenda tidak kurang daripada RM2,000 maka beliau secara automatik terbatal kelayakannya dan pilihan raya kecil perlu diadakan.

Hakim Ghazali telah mengurangkan hukuman Mahkamah Majistret sebelum ini ke atas Tian Chua - iaitu enam bulan penjara dan denda RM3,000 - kepada denda RM2,000.
Tian Chua masih ahli parlimen Batu sehingga Dewan Rakyat membatalkan kelayakannya, kata Speaker Tan Sri Pandikar Amin

Sejak itu, ia telah menjadi bahan perbahasan, sama ada jumlah denda tersebut terangkum di bawah peruntukan Perlembagaan Persekutuan bahawa sesebuah kerusi parlimen itu akan menjadi kosong jika wakilnya disabitkan oleh mahkamah dan dikena denda "tidak kurang daripada RM2,000."

Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Datuk Ghazali Cha memutuskan tidak perlu disemak semula penghakimannya yang mengurangkan hukuman ke atas ahli parlimen Batu, Tian Chua kepada denda RM2,000.

Hakim Ghazali berkata beliau telah mendengar kes tersebut (functus officio), maka penghakiman mengenai denda tersebut adalah kekal.


Kes ini juga menunjukkan terdapat tiga pihak yang akan membuat keputusan mengenai kududukan YB parlimen Batu, iaitu Mahkammah (komponen Kehakiman), Dewan Rakyat (Mewakili Perundangan) dan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR).

Apa pun Yang Arif Hakim telah pun memutuskan keputusannya, walau pun sebelum ini kita ada mendengar gelaran yang tidak baik telah diberikan kepada Yang Arif Tuan Hakim. Fikirlah sendiri akan kebenarannya atau untuk kepalsuannya. Sebagai rakyat yang mendaulatkan undang-undang negara, kita serahkan kepada yang berkenaan untuk membuat keputusan.


NAK MENANG ATAU KALAH PRU 13?

Posted: 21 Jun 2010 03:58 AM PDT


Kalau nak menang PRU 13, bangun cepat-cepat dari mimpi di siang hari. Jangan asyik seronok aje...........

PARLIMEN : BARU, PINDAH ATAU UBAHSUAI.

Posted: 20 Jun 2010 08:36 PM PDT


Latar Belakang Sejarah :
Bangunan Parlimen Malaysia yang menjadi lambang demokrasi negara terletak di arah timur laut Taman Tasik Perdana, Kuala Lumpur. Dirasmikan pembukaannya pada 2hb. Novermber 1963 oleh DYMM Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agung, Tuanku Syed Putra Ibni Almarhum Syed Hassan Jamalullail. Sebaik pembukaannya, ia menjadi tempat berlangsungnya Persidangan Persatuan Parlimen Komenwel ke- 9.

Kompleks berharga $17 juta ini direkabentuk oleh arkitek Jabatan Kerja Raya. Kerja pembinaannya bermula pada pertengahan tahun 1961 dan mengambil masa hampir 2 tahun untuk menyiapkannya. Menurut S.F. Owen selaku Pengarah Kerja Raya pada masa itu, pembinaan bangunan perlimen ini merupakan projek bangunan sebuah yang terbesar dilaksanakan oleh kerajaan. Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong, Tuanku Syed Putra ibni Al-Marhum Syed Hassan Jamalullail, semasa meletakkan batu asas bangunan Perlimen pada 31 Ogos 1962 bertitah, �bangunan ini adalah menjadi suatu bukti yang nyata dan terang menunjukkan kepada dunia betapa kuat dan teguhnya rakyat Persekutuan Tanah Melayu berpegang kepada demokrasi secara berparlimen dan adalah juga menjadi tanda menunjukkan kita adalah mengamalkan semulia-mulia adat demokrasi berparlimen dan akan sentiasa berbuat demikian itu.�

Bangunan ini merupakan bangunan ulung yang memenifestasikan senibina yang beridentiti Malaysia dengan penggunaan simbolisme senibina tempatan dalam rekabentuk bangunan moden.Ia dibina dengan dua bahagian yang terbesar � sebuah bangunan tiga tingkat menempatkan Dewan Negara dan dewan Rakyat dan sebuah bangunan pentadbiran 18 tingkat menempatkan pejabat-pejabat untuk menteri dan ahli-ahli Dewan Negara dan Dewan Rakyat.

Keseluruhan bangunan Parlimen ini ditutupi dengan kaca yang boleh menyerap haba panas dan meresapkan cahaya serta dilindungi dengan kerawang konkrit. Rekabentuk Parlimen ini merupakan kejayaan anak-anak tempatan dalam mereka bangunan beridentitikan Malaysia.

Manakala di kawasan luar terdapat satu dataran bagi berlangsungnya upacara-upacara rasmi (ceremonial square) dengan landskap menarik dihiasi kolam. Patung Perdana Menteri pertama, YTM Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj berdiri megah di halaman berhadapan bangunan, lambang gelarannya sebagai Bapa Kemerdekaan Negara.

PANDANGAN PENULIS.

Sama ada bina baru, pindah bangunan baru atau kekal di bangunan, semua ini perlukan perbelanjaan. Soalnya sama ada kecil atau besar. Dalam hal ini adakah kepentingan politik akan mempengaruhi semua fakta atau sebaliknya. Kita serahkan kepada kebijaksanaan YB Menteri berkenaan untuk buat keputusan kerana hanya Jauharee Sahaja Yang Mengenal Manekim. Parlimen juga boleh merujuk kepada tempat atau bangunan dimana penggubal undang-undang bersidang dan ia merupakan satu terma yang biasanya digunakan dalam negara-negara Komanwel. Nama parlimen berasal dari perkataan Perancis parlement , dimana parler bermaksud bercakap : maka parlement merupakan "tempat untuk bercakap atau berbincang"; suatu perhimpunan atau perjumpaan dimana ahlinya berbincang tentang isu-isu semasa. Parlimen yang paling terkenal adalah Parlimen United Kingdom, yang kadang-kala digelar "Ibu parlimen-parlimen" kerana ramai negara Komanwel mengasaskan kerajaan mereka pada sistem Westminster, yang berdasarkan parlimen. - Sumber wikipedia Bahasa Melayu
"Kita ada menyediakan tiga cadangan sama ada untuk berpindah tempat bersidang buat sementara waktu di bangunan Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), membina bangunan Parlimen yang baru di Putrajaya atau di kawasan Parlimen sedia ada atau menjadikan PICC sebagai bangunan baru Parlimen.

MUST READ: BACKGROUND OF THE MALAYSIAN CONSTITUTION

Posted: 20 Jun 2010 08:25 PM PDT

The history of the Malaysian Constitution must touch on the basis and beginning of the Federation of Malaya Constitution that was drawn up for the Independent Malaya. It is from there that the Malaysian Constitution. The Federation of Malaya Constitution has an interesting background and should be carefully studied for a complete understanding of it. The few years before independence was an important moment in term of the changes that led to the birth of a supreme lagal resource, the constitutionfor the application of an independent democratic country. With the defeat of Japan at the end of the Second World War, the administrative order in Malaya, Singapore and Brunei changed, By 1946, the situation was as follow:

1. The North Borneo Company gave up its rights and power over North Borneo.
2. Chales Brooke surrendered his power over Sarawak,
3. The Malay state were divided into three forms of government, the Straits Settlements , the Federated Malay States and Non-Federated Malay States.

With the above changes, Singapore, North Borneo and Sarawak become separate British territories. Accompanying that, the British combined the state of Penang Island and Malacca (former Straits Settlements) with the other nine Malay state and set up the Malayan Union on 1 April 1946. The establishment of the Malayan Union was accompanied by a constitution named the Malayan Union Constitution founded upon a combination of the Intenal Orders of the Malayan Union Executive Council and the Internal orders of the Royal Command.

When the Malayan Union was dissolved following opposition from the Malays, a new agreement was signed. With that the entire order underlining the Malayan Union Constitution was cancelled. Subssequently a new constitution was drawn up and come into effect on 1 Febuary 1948. The new constitution was named the Federation of Malaya (PTM) Constitution 1948.

Following the Constitution a British High Commissioner was place in the central government as the highest administrator, The Executive and Legislative Council represented the local people. The Legislative Council had 75 members, 50 pf whom are unofficial members appointed by the High Commissioner. The appoitees were taken from the Malay state including the former Straits Settlements.

The approval of the 1948 Agreement stated, among other things, the preparation toward self rule. Based on the Agreement, the general election for filling 52 seats in the Federal Legislative Council was held in July 1955. The Alliance won 51 out of the 52 seats contested, and Tunku Abdul Rahman, leader of the said party, become the Prime Minister.

The success of a multi-racial party was indicative of many things. First, the British become convinced that the colonial territories had a basic understanding for multi-racial political sharing. This was an indication that the people in the colonial territories were capable of looking after their country. Second, as a follow-up, the British must be prepared to expect the people in the countries concerned to demand for independence. Third among the citizens in the Federation of Malaya itself there was an awareness that a multi-racial population can build a new identity using a new approach (political conssciousness) and work together using the same means (political party).

British awareness on the one hand and hopes of the Alliance leaders on the other hand, had opened a new way towards self-government. Following that a constitutional meeting was held in London from 16 January to 6 Febuary 1956. The negotiations were attended by royal representative and representatives of the different races in Malaya including the Chief Minister Tuanku Abdul Rahman. Based on an agreement, arrived at in the meeting, a commission called the Reid Commission was founded under the chairmanship of Lord Reid to drawn up a new constitution for a free and independent Federation of Malaya.

From : Malaysian Studies Nationhood and Citizenship.

MESTI BACA : PILIHANRAYA AWAL :PRO DAN KONTRA.

Posted: 20 Jun 2010 08:24 PM PDT

Sepintas Lalu Pilihanraya Umum Yang Lalu.

Maklumat Pilihan Raya Yang Telah Di Adakan.

Pilihan Raya Umum Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri bagi negeri-negeri di Semenanjung telah sebanyak dua belas (12) kali diadakan bermula dari tahun 1959 hingga sekarang (2008). Manakala Pilihan Raya Umum Dewan Rakyat bagi Negeri Sabah dan Sarawak ialah sebanyak sembilan (10) kali bermula dari tahun 1969 hingga sekarang (2008). Bagi Dewan Undangan Negeri pula bagi negeri Sabah ialah sebanyak sepuluh (11) kali dan Negeri Sarawak pula ialah sebanyak sembilan (9) kali. Jadual ringkas maklumat tersebut adalah seperti berikut :-
DEWAN RAKYAT Semenanjung 1959, 1964, 1969, 1974, 1978, 1982, 1986,1990,1995, 1999, 2004, 2008
Sabah 1969, 1974, 1978, 1982, 1986, 1990, 1995, 1999, 2004, 2008
Sarawak 1969, 1974, 1978, 1982, 1986, 1990, 1995, 1999, 2004, 2008
DEWAN UNDANGAN NEGERI Semenanjung 1959, 1964, 1969, 1974, 1978, 1982, 1986, 1990, 1995, 1999, 2004, 2008
Sabah 1967, 1971, 1976, 1981, 1985, 1986, 1990, 1994, 1999, 2004, 2008
Sarawak 1969, 1974, 1979, 1983, 1987, 1991, 1996, 2001, 2006
Keanggotaan Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri

Bilangan kerusi Dewan Rakyat adalah ditetapkan oleh Perkara 46 Perlembagaan Persekutuan manakala bilangan kerusi Dewan Undangan Negeri pula ditetapkan oleh peruntukan yang berkaitan di dalam Perlembagaan Negeri-negeri berkenaan.
Pembubaran Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri

Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa apabila Dewan Rakyat dibubarkan, Pilihan Raya Umum hendaklah diadakan dalam tempoh 60 hari daripada tarikh pembubaranya. Peruntukan yang serupa terkandung juga di dalam Perlembagaan Negeri-negeri bagi tujuan Pilihan Raya Umum Dewan Undangan Negeri.

Tarikh pembubaran parlimen serta tarikh pengundian pillihan raya umum semenjak tahun 1959 yakni selepas negara kita merdeka hingga yang terkini ialah seperti berikut :-


Tahun Pembubaran Parlimen Tarikh Pengundian Tempoh Pemerintahan
1959 Julai 1959 19 Ogos 1959 4 Tahun
1964 Mac 1964 25 April 1964 4 Tahun 7 Bulan
1969 Mac 1969 10 Mei 1969 4 Tahun 11 Bulan
1974 Ogos 1974 24 Ogos 1974 5 Tahun 3 Bulan
1978 Jun 1978 8 Julai 1978 3 Tahun 11 Bulan
1982 Mac 1982 22 April 1982 3 Tahun 8 Bulan
1986 19 Julai 1986 3 Ogos 1986 4 Tahun 4 Bulan
1990 5 Oktober 1990 20 & 21 Oktober 1990 4 Tahun 2 Bulan
1995 6 April 1995 24 & 25 April 1995 4 Tahun 6 Bulan
1999 10 November 1999 29 November 1999 4 Tahun 6 Bulan
2004 4 Mac 2004 21 Mac 2004 4 Tahun 4 Bulan
2008 13 Februari 2008 8 Mac 2008 3 Tahun 11 Bulan

Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan Negeri-negeri juga menetapkan bahawa Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri, kecuali dibubarkan lebih awal, adalah terbubar dengan sendirinya setelah tamat tempoh lima (5) tahun daripada tarikh persidangan pertama Dewan yang berkenaan selepas satu-satu Pilihan Raya Umum.

DAP and Chinese Extremism

Posted: 20 Jun 2010 08:23 PM PDT

DAP and Chinese Extremism
The past few days, our newspapers highligted our Government's concern about the possible come back of 'terrorism elements' into our PEACEFUL multi-racial society, including among lecturers in our IPTAs. Recently, a number of foreign and local students were arrested under ISA for having links with 'world' terrorist organisations, like the Al-Qaida and the Jamaah Islamiyah.

Non-muslims and non-Malay bloggers were fast to link FANATICISM, EXTREMISM and TERRORISM with Islam and the Malays. UMNO and PERKASA were labelled as EXTREMISTS and RACISTS.

However, before they are drowned into their prejudices, let us put things in their proper perspective.
FANATISM, EXTREMISM and TERRORISM have NO RACE. They can emerge from any race, depending on time and circumstances. If we look back at events in Sri Lanka, Northern Ireland, Palestine, southern Philipines, southern Thailand, Spain and others, obviously, EXTREMISM and TERRORISM do not point to any particular race or religion.

PAS was once at the verge of becoming EXTREMISTS like the Taliban or Al-Qaida. PAS President, Hj Hadi, used to decree that those working with non-Muslim parties became INFIDELS, or UNBELIEVERS, and as such, they can be fought against, and even killed. And PAS used to decree, which they have not retracted, that those who die fighting UMNO would die as SYAHID, or MARTYRS.

Another Muslim organisation, the Al-Arqam used to attract strong followings among Muslims. They believed that their founder, the late Ustaz Shaari would by certain MIRACLES, become the 5th PM of Malaysia, Malaysia would become fully Islamic State, and Ustaz Shaari was designated as the PEMUDA BANI TAMIM, whom they claimed to have been referred to in religious prophecies, would receive the 'flag' from Imam Mahdi, the SAVIOUR. Al-Arqam members were willing to die for their cause.

The essay on terrorism linked to Malays and Muslims in Malaysia will not be complete without mentioning the 'bombings in Indonesia' by the Malaysian-born Nordin Md Top and his operatives in Indonesia.

However, The Chinese community in Malaysia should not forget that, they used to, and maybe still are, supporters of FANATICISM, EXTREMISM and TERRORISM too. Even lately, DAP is still behind the idea of bringing back the 'elderly' MALAYSIAN TOP TERRORIST, Comrade Chin Peng. Chin Peng was the leader of the Malayan Branch of the Communist Party of China. The 'Bintang Tiga' Malayan Communist Party(MCP) first tried to seize power in Tanah Melayu upon the surrender of the Japanese in 1945. And again, they decided to insurrect ARMED STRUGGLE against the formation of Persekutuan Tanah Melayu, the transition government on the road to full independence. Overwhelming majority of Chinese were supportive of MCP, hence their strongholds in areas like Ipoh, Batu Gajah, Slim River and other Chinese-majority areas.

Chin Peng's MCP atrocities were well recorded in our history, During over 10 years of intense 'guerilla warfare', thousands of their own mainly Chinese fighters (better-known as CTs) were killed, maimed or injures. And they incurred thousands of deaths and injuries to the rakyat and armed services personnels through their indiscriminate bombings of public utilities, and ambushes. Compared to other Malaysian terrorists, Chin Peng STOOD OUT by leaps and bounds.

Co-incidently, most of the 'black areas' which were the strong-holds of MCP, are now the strongholds of DAP. Its fair to believe that former members and supporters of MCP are now KEY SUPPORTERS of DAP. The question is, how to erase the strong culture of FANATICISM, EXTREMISM and TERRORISM from the members and supporters of DAP
From Blog: Warisan Tanah Melayu Kita.

Tiada ulasan:

Pengikut