Pengikut

Nuffnang

Selasa, 4 Jun 2013

Pentas UMNO Kg.Serdang, Sitiawan. Perak

sumber :-

Pentas UMNO Kg.Serdang, Sitiawan. Perak


Akibat Bila Mengharap MCA Memantau Akhbar Cina?

Posted: 04 Jun 2013 10:51 AM PDT


UMNO perlu melatih ahlinya dari kalangan yang boleh membaca bahasa Cina untuk menjadi mata dan telinga parti dan kerajaan dalam merungkai aktiviti penulisan artikel bersikap perkauman di kalangan wartawan akhbar Cina.

Ini perlu dilipatgandakan selagi akhbar Cina tidak diharamkan di negara ini. Malah tidak mungkin diharamkan.

Ia kemudian perlu disebarkan ke seluruh umat Melayu melalui media sosial melalui asas yang telah ada hari ini, bagi menunjukkan belang sebenar akhbar Cina yang merupakan ejen pepecahan paling utama di negara ini.

Tidak hairanlah akhbar Cina dimusnahkan di Thailand pada tahun 1931 dan di Indonesia pada tahun 1966 sebelum hari ini wujud dari tangan, kawalan dan seliaan pemerintah negara-negara tersebut.

Jika akhbar Cina masih wujud di negara ini sebagai ejen perpecahan, adalah HIPOKRIT besar untuk bercakap soal anti-perkauman, soal parti tunggal, soal bangsa Malaysia dan bermuka-muka seolah-olah bangsa itu tidak bersifat perkauman.

Mengapa kita membiarkan situasi di mana membiarkan akhbar Cina dipantau oleh parti Cina yang bersekutu dengan kita. Parti itu pun ditolak oleh orang Cina sendiri. Contoh mudah, adakah guru sekolah A dibenar menyemak kertas jawapan dari pelajar sekolah A juga semasa SPM?

Tulisan Cina dan bahasa Cina adalah asing di tanah ini. Kehadirannya walaupun dari zaman Srivijaya, dianggap sebagai elemen luar yang asing.

Seharusnya ia tidak dibenarkan untuk naik di papan-papan tanda kerana ianya adalah kebenaran yang diberi oleh penjajah British yang membawa imigran masuk dengan niat tersembunyi.

Sehingga hari ini, esok , lusa dan selamanya, ia kekal sebagai elemen asing. Membiarkannya menjadi ejen perpecahan adalah kesilapan paling besar sistem negara ini.

Apabila mereka tidak menghargai toleransi, adalah bodoh untuk kita memaksa mereka untuk terus menghargai. Adalah bijak untuk kita berhenti bertoleransi.

Mahu jadi bijak atau mahu jadi bodoh, itu sahaja pilihan yang ada.

Warna-warni politik
Torashah

0 ulasan:

Sayap Parti

Bahagian