Selasa, 29 Januari 2013

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri


BERSYUKURKAH KITA

Posted: 28 Jan 2013 04:30 PM PST



Assalamualaikum.

Bersyukur, satu kata-kata yang mudah diucapkan namun ia tidaklah semudah untuk dihayati atau berada di hati setiap orang.

Kata orang dunia sudah jauh berubah. Perasaan manusia pun begitu juga. Turut berubah. Bagaimanapun perubahan manusia yang melalui perubahan itu semakin hari semakin jauh berbeza dengan orang dulu-dulu.

Orang dulu-dulu, mereka sangat kaya dengan akal budi, mudah berterima kasih dan tidak terlalu berburuk sangka. Oleh kerana itu, kehidupan mereka jauh lebih indah daripada apa yang sedang kita lewati sekarang.

Apa ertinya perubahan, pembangunan dan kejayaan jika kita tidak tahu bersyukur. Apatah lagi di saat kita memiliki dan mempunyai apa yang orang lain tidak mampu miliki.

Sebagai rakyat Malaysia, kita sangat bertuah kerana berada di bawah pemerintahan kerajaan Barisan Nasional (BN). Walaupun kerajaan BN dihina, dipandang keji, namun kerajaan BN tidak pernah terhenti dalam memajukan negara dan menjaga kebajikan rakyatnya – tanpa mengira perbezaan idealogi politik pulak tu.

Namun hari ini, masih ada yang tidak tahu bersyukur. Jauh sekali mahu berterima kasih kepada kerajaan BN di atas segala usaha dan bantuan yang diberikan. Mengapa?. Sifat dan perasaan itu semakin terhakis disebabkan masyarakat kita dikelilingi oleh penghasut yang menghasut rakyat agar membenci kerajaan.

Tidaklah terlalu aneh, namun agak pelik apabila kerajaan BN memberikan sesuatu kepada rakyat demi rakyat, ada yang memandangnya sebagai serong sedangkan apabila mereka hadir pada majlis golongan yang menentang kerajaan BN, mereka terpaksa mengeluarkan wang bagi membiayai parti tersebut – di situ tidak pula mereka rasa malu kerana menjadi rakyat yang terpaksa diperalatkan parti tersebut.

Jauh berbeza dengan BN, ia adalah sebuah parti yang mengutamakan rakyat. Bagi BN, mereka pantang melihat rakyat berada dalam kesusahan, maka bantuan akan segera dihulurkan. Saya tidak berhasrat untuk memperkatakan perkara ini secara detail di sini kerana saya akan mengupasnya dalam posting saya yang lain.

Apa yang ingin saya nyatakan, betapa sifat tidak bersyukur di kalangan segelintir orang kita sekarang adalah sesuatu yang boleh mencemarkan nilai keindahan hidup kita. Segelintir rakyat kita sekarang gagal menilai sesuatu kebaikan dengan bijaksana dan kerana itu, mereka kurang bersyukur.
Apa pun, saya yakin masih ramai di kalangan rakyat yang masih bersyukur dengan segala nikmat dan rakyat yang mereka kecapi. Rakyat yang mempunyai perasaan sedemikian akan tahu bahawa bukan semua kerajaan mampu melakukan perkara yang sama. Rakyat yang sedemikian akan mengerti bahawa hanya BN yang mampu menjadi kerajaan untuk rakyat, demi rakyat.

Saya sangat menghargai kepada rakyat yang sentiasa bersyukur dan berterima kasih terhadap setiap pemberian, bantuan dan sumbangan yang kerajaan berikan kepada mereka. Sesungguhnya mereka adalah insan-insan yang terpuji yang wajar dicontohi.

 

Tiada ulasan:

Pengikut