Pengikut

Nuffnang

Khamis, 31 Januari 2013

Pentas UMNO Kg.Serdang, Sitiawan. Perak

sumber :-

Pentas UMNO Kg.Serdang, Sitiawan. Perak


Kisah bersama MB: Kerenah Pegawai susahkan rakyat!

Posted: 31 Jan 2013 07:40 AM PST



Pegawai Tadbir Kanan Negeri Perak terutama sekali yang ada kaitannya dengan orang awam hendaklah lebih prihatin dan tidak terlalu protokol sangat untuk bertemu dengan rakyat kerana apa yang dapat diperhatikan sikap acuh tidak acuh segelintir pegawai atasan ini telah menyusahkan orang ramai.

Pernah saya sebagai mewakili sebuah persatuan berhasrat untuk bertemu dengan Menteri Besar (MB) pada pagi 15 Februari 2013 iaitu hari 'MB Bersama Rakyat' untuk menerima aduan orang awam di dalam apa juga masalah mereka yang ditetapkan pada setiap pagi Selasa. Malangnya setelah beberapa kali datang pada hari tersebut untuk bertemu MB tetapi tetap gagal kerana diperkatakan bahawa MB ada hal-hal lain untuk beliau perlu hadiri.

Apa yang amat dikesali adalah sikap pegawai-pegawai yang mewakili MB untuk melayani kami sebagai orang awam yang kebanyakannya adalah orang-orang kampung yang datang dari jauh. Cara dan sikap pegawai berkenaan tidak mencerminkan sebagai seorang penjawat awam yang diharap-harapkan. Setiap individu dilayan dengan agak tidak memuaskan dengan suara yang tinggi dan ada di antara orang awam diherdik kerana mahu jumpa MB dengan masalah remeh-temeh seperti mendapatkan surat sokongan ataupun memohon bantuan kewangan bagi keluarga yang terlalu daif.


Diharapkan pihak pejabat MB dan pejabat Kerajaan Negeri Perak yang lain hendaklah lebih berhati-hati lagi dan menjaga etika sebagai penjawat awam yang menjadi contoh yang baik kepada masyarakat.

Janganlah pandang kami sebelah mata sahaja, mentang-mentanglah kami ini orang kampung yang berpakaian cara kampung serta tidak mempunyai apa-apa, cuma hanya memerlukan bantuan. Sepatutnya orang-orang macam kami ini perlu dilayan sewajarnya dan bukannya dihemburkan dengan kata-kata yang tidak begitu enak didengar di hadapan khalayak ramai yang berada di situ.

Kalaupun tidak dapat membantu hendaklah disampaikan dengan cara yang berkhemah.

Adalah lebih baik di masa-masa akan datang jika pegawai berkenaan tidak dapat mengawalkan perasaan semasa berhadapan dengan orang awam, panggilah orang awam yang datang untuk mengadu hal atau masalah itu di dalam bilik yang tertutup sahaja.

Begitu juga apabila kami hendak ke dewan, tempat perjumpaan MB dengan rakyat yang selalu diadakan di mana tempat itu terletak di bawah sebelah tempat letak kereta bangunan Wisma Negeri Darul Ridzuan, kami tidak dibenarkan menggunakan lif di pejabat itu untuk ke sana kerana ia adalah khas untuk pegawai atasan dan juga staf tertentu sahaja.

Adalah tidak wajar sama sekali lif untuk kemudahan semua orang itu dikhaskan untuk orang tertentu sahaja sedangkan orang-orang awam ada yang uzur dan ada di antaranya terdiri daripada golongan warga emas. Mereka terpaksa berjalan kaki agak jauh untuk ke tempat perjumpaan dengan MB itu dan perkara seperti ini tak sepatutnya berlaku.

Aduan Rakyat:
SYED ABDULLAH SYED OSMAN


Warna-warni Politik
Torashah

0 ulasan:

Sayap Parti

Bahagian