Pengikut

Nuffnang

Rabu, 14 November 2012

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri

sumber :-

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri


SELAMAT MENYAMBUT MAAL HIJRAH 1434

Posted: 14 Nov 2012 06:23 AM PST



Assalamualaikum.

Esok, Khamis tahun baru hijrah 1434 datang lagi. Dalam diam waktu begitu pantas berlalu. Namun syukur Alhamdulillah kita diizinkan menemui lagi tahun baharu.

Berbanding tahun baharu masihi, jujurnya tahun baru Islam ini jarang diingati, apatah lagi untuk diraikan. Namun, saya bersyukur kerana keadaan telah jauh berubah dan masyarakat kita pula semakin sedar mengenai tanggungjawab untuk meraikan kedatangan tahun baru Hijrah ini.

Seperti juga tahun masihi, tahun Hijrah juga ramai yang menanam azam dan tekad. Masing-masing dengan cara tersendiri dalam meluahkan azam mereka. Ada yang mahu menjadi bertambah baik, ada yang mahu meningkatkan mutu kerja dan ada pula yang mahu meninggalkan segala keburukan.

Apa pun yang mereka lafazkan, kenginan untuk berubah adalah sesuatu yang sangat sesuai dengan semangat tahun baru itu.

Tahun baru hijrah sudah tentu membawa mesej yang tersendiri kepada umat Islam dan bagi mereka yang peka mengenainya, kedatangan tahun baru hijrah membawa pengertian yang sangat besar buat mereka.

Sebagai sebuah negara Islam terkenal dan berjaya, pemimpin negara kita telah begitu banyak membawa perubahan demi perubahan. Semua itu sebenarnya sangat menuntut kepada penghijrahan pemikiran, cara hidup dan sebagainya bagi umat Islam di sini.

Sebagai rakyat, kita hendaklah bersama-sama kerajaan dalam menjayakan transformasi ini demi kemajuan, kemakmuran dan kesejahteraan ummah.

Marilah sempena kedatangan tahun bahharu hijrah ini, kita menanam tekad dan azam untuk menjadi umat Islam yang terbaik, yang meletakkan kepentingan Islam mengatasi segala-galanya.

Marilah kita semua menolak golongan yang gemar mempersenda-sendakan Islam demi mencapai cita-cita mereka. Kepada umat Islam, marilah kita bersatu bagi mendepani cabaran zaman yang semakin sarat dengan kepelbagaian.

Sesungguhnya pengorbanan paling besar oleh kita sempena tahun baru ini ialah jika kita dapat bersatu demi kekuatan da survival umat Islam itu sendiri, insya'Allah.


0 ulasan:

Sayap Parti

Bahagian