Sabtu, 13 Oktober 2012

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN


BENARKAH KELAS MENENGAH ANTI KERAJAAN!!!!!

Posted: 13 Oct 2012 01:51 AM PDT


POLITIK KELAS MENENGAH

DALAM pilihan raya yang lalu 2008 , pengundi kelas menengah dianggap antara kelompok masyarakat yang menyumbang kepada kehadiran 'politik kelas' baru di negara ini. Ramai golongan kelas menengah di kawasan bandar khususnya terlibat dalam pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang dianggap sebagai platform untuk menyuarakan pandangan mereka dalam konteks kemasyarakatan.

Jika dibandingkan dengan kedudukan jurang antara masyarakat dalam stratifikasi penduduk, jelas sudah wujud pertumbuhan besar yang turut memperlihatkan penglibatan mereka dalam politik yang semakin meningkat. Hakikatnya, pembabitan mereka secara aktif dalam kempen dan jentera pilihan raya semakin ketara.

Jika dahulu, kumpulan ini merupakan penyokong status quo kerana bergantung kepada kedudukan ekonomi dan politik yang stabil, kini wujud sekumpulan lagi kelas menengah yang menjuarai isu universal yang dikaitkan dengan kesaksamaan, demokrasi dan ketelusan serta akauntabiliti, kesemuanya di bawah nama 'kebebasan'.

Malahan, sebilangan mereka terlibat dalam NGO yang dilabel sebagai 'kuasa ketiga' dalam menentukan hala tuju pembangunan negara yang turut melihat percambahan bilangan NGO kebelakangan ini. Kuasa ketiga ini dianggap sebagai mekanisme yang telah memberi nafas baru kepada beberapa pemimpin dan parti politik yang gagal berfungsi dengan sendirinya sebelum ini.

NGO yang mempunyai matlamat yang sama dengan parti politik sebegini menggunakan pelbagai kaedah untuk memahami sentimen pengundi agar berlaku perubahan drastik ketika itu. Mengapakah NGO mudah mendekati kelas menengah dan bukan kelas bawahan ataupun masyarakat luar bandar dan bagaimanakah kumpulan yang satu ketika dahulu tergolong dalam kategori kelas bawahan mampu melalui mobiliti atas tanpa ada sokongan sekuriti daripada pihak berwajib?

Bagaimanakah kumpulan ini berubah menjadi kumpulan 'kelas menengah' jika tidak kerana kemajuan dan dasar yang dikemukakan oleh pihak berwajib? Apakah kriteria yang membolehkan mereka dianggap sebahagian daripada kumpulan ini? Jika dahulu pemilikan kenderaan dan televisyen diguna pakai sebagai indikator kumpulan kelas pertengahan, hari ini ada yang melihat kepada latar belakang pendidikan, kebolehan dan kemahiran walaupun ada yang lain melihat kepada golongan profesional, pengurusan dan pentadbiran untuk tergolong dalam klasifikasi kelas menengah ini.

Ramai dalam kalangan mereka merupakan produk Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang diperkenalkan pada tahun 1970 sehingga 1990 seiring dengan masyarakat lain akibat proses pembangunan dan pemodenan dalam negara. Anjakan dalam kedudukan kelas menengah telah membawa kepada pemikiran baru sehingga ada segelintir tidak melihat kepada sejarah bagaimana boleh tergolong dalam kelompok masyarakat ini.

Jika dilihat secara menyeluruh, pihak berwajib membiayai dan menjana dana untuk sebahagian daripada mereka membolehkan mereka yang berada di bandar mahupun luar bandar untuk melanjut pelajaran ataupun diberi bantuan daripada cara yang lain.

Negara juga tidak akan dapat dibangunkan tanpa sumbangan kelas menengah dan tadbir urus kerajaan sentiasa cuba memenuhi ekspektasi kumpulan ini yang dilihat sebagai salah satu cabaran besar kepada kepentingan modenisasi negara.

Walaupun disediakan pelbagai infrastruktur dan prasarana sejajar dengan tuntutan ke arah pembentukan masyarakat yang berkualiti dan kerajaan dilihat berjaya sekurang-kurangnya mengawal kadar kemiskinan dan pengangguran, kumpulan ini muncul sebagai kumpulan pendesak yang dahagakan 'pembaharuan'; tetapi 'reformasi' yang mahu dilihat oleh mereka berubah-ubah mengikut emosi walaupun apa yang dilakukan selama ini oleh pihak berwajib tidak mengganggu gugat proses kehidupan kumpulan ini.

Adakah muncul ketidakyakinan dan kepercayaan kerana emosi politik atau pemasaran politik yang salah menyebabkan Barisan Nasional (BN) dihukum dalam pilihan raya yang lalu? Jika begitu, mengapa kumpulan kelas menengah yang menikmati kemewahan dan kekayaan negara tidak tampil untuk membetulkan keadaan dari dalam parti? Adakah sumbangan mereka tidak diiktiraf oleh kelompok tertentu dalam BN sehingga bertindak melalui NGO yang dianggotai oleh mereka untuk menyalurkan 'undi protes' terhadap BN walaupun ramai masih berterima kasih dan menunjukkan keyakinan BN akan berubah selepas mendapat mandat besar pada pilihan raya 2004.

Mahu tak mahu, kelas menengah telah muncul secara agresif berbanding pada pilihan raya 1999 yang turut memperlihatkan kehadiran mereka untuk mempertahankan isu yang dilaung-laungkan oleh beberapa NGO.

Persoalan yang timbul adalah sama ada isu yang dibawa oleh mereka mendapat tempat dalam kalangan generasi muda kerana kelas menengah masih digambarkan sebagai kumpulan yang bersifat elit sesama mereka dan cuba mendekati kumpulan bawahan dan muda yang masih belum tertarik sepenuhnya dengan kaedah mereka.

Jika kelas menengah kekal dengan sifat elitisnya, ia akan melahirkan jurang yang besar sehingga membawa kepada 'politik kelas' yang boleh memberi kesan ke atas perjalanan negara.

Ironinya, ramai generasi muda tidak mendaftar sebagai pengundi. Adakah mereka tidak yakin dengan politik kelas menengah yang selama ini menjadi 'pengundi atas pagar' dan yang boleh menjadi penentu kepada keputusan dalam pilihan raya dan hanya akan bersedia untuk aktif dalam sosialisasi politik jika kelas menengah bersifat partisan dan tidak memihak.

Pada waktu yang sama, bersediakah kelas menengah untuk tidak peduli kepada kestabilan ekonomi dan politik dan mahu melihat perubahan semata-mata untuk mencuba? Apakah kumpulan ini sudah bersedia untuk berhadapan dengan sebarang kemungkinan yang boleh memberi kesan yang cukup hebat ke atas sektor pembabitan mereka?

Perlu diakui, rentak yang dibawa oleh kelas menengah yang celik informasi dan mempunyai pelbagai sumber untuk menukar persepsi politik mereka telah memberi impak ke atas politik tanah air. Masa depan negara masih bergantung kepada pola pengundian kumpulan ini dan sekiranya kumpulan kelas menengah masih mahu meneruskan agenda untuk membawa perubahan, maka kelompok ini juga mesti bertanggungjawab ke atas masa depan negara dan ke atas keadaan yang tidak menentu yang berpanjangan untuk sekian lamanya.

Jika hanya mahu mengutamakan kepentingan agenda politik masing-masing, maka percaturan bijak harus dilakukan agar ia tidak sama sekali mengganggu masa depan generasi akan datang. Mungkin mereka perlu imbas semula kedudukan sewaktu tiga puluh tahun sebelum ini dan semasa mereka melihat negara sedang membangun yang memerlukan kestabilan dan kedudukan kemuafakatan yang utuh jika mahu negara bersaing dalam persekitaran asakan globalisasi.

Apakah sebenarnya aspirasi kumpulan kelas menengah? Adakah semata-mata mahukan perubahan atau membangkitkan rasa bantahan ke atas isu-isu tertentu yang berlaku dalam lingkaran mereka agar suara mereka dihormati dan diberi perhatian yang sewajarnya. Adakah graduan baru yang akan tergolong dalam kelompok ini diberikan sokongan sepenuhnya terutama dari segi pekerjaan dan memahami keperluan mereka agar mereka tahu peranan dan fungsi dalam konteks pilihan raya negara ini?

Kepentingan rakyat secara keseluruhan perlu diambil kira sebelum sesuatu langkah diambil oleh kelompok ini yang mempunyai kepentingan dan kemampuan untuk mempengaruhi persepsi politik tanah air hari ini. Barangkali, sudah tibakah masanya merungkai dilema politik kelas menengah?

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0810&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_06.htm#ixzz29AQ8kXhK 
© Utusan Melayu (M) Bhd 

PERPADUAN : TANGGUNGJAWAB KERAJAAN ATAU PEMBANGKANG?

Posted: 13 Oct 2012 01:45 AM PDT


KITA melangkah ke tahun 2012 dengan dipenuhi keyakinan dalam keadaan tidak menentu selepas menyaksikan satu tahun yang penuh dengan kejutan, sandiwara, ramalan, drama, krisis dan tidak kurang keadaan di luar kawalan dan jangkaan.

Krisis ekonomi global pula diramal akan menjadi lebih buruk dan tempiasnya sudah pun dirasai di negara ini. Ada juga yang membuat spekulasi bahawa tahun 2011 dan awal serta pertengahan 2012 bakal diwarnai dengan konflik antara negara-bangsa dan ketegangan hubungan antara kaum dalam sesebuah negara akibat desakan dalaman dan luaran.

Jika tahun 2011 menyaksikan kesungguhan golongan tertentu untuk berubah; kini ia menimbulkan dilema. Adakah perubahan yang mahu dibawa menjanjikan keamanan dan keharmonian?

Sejauh mana perkembangan semasa mempengaruhi keadaan setempat sehingga masyarakat dapat hidup selesa menerusi perubahan yang tidak menjanjikan kestabilan dalam waktu kita berhadapan dengan keadaan duniawi yang tidak menentu.

Adakah masyarakat sudah matang dalam memikirkan perubahan untuk bersepadu, hidup harmoni dan tidak dibelenggu oleh sentimen etnosentrik, prejudis dan stereotaip sesama anggota masyarakat?
Wajarkah menggunakan ruang kebebasan untuk mengkritik agama tanpa menyedari sensitiviti pengikutnya?

Hakikatnya, kelonggaran yang wujud menyebabkan ada segelintir individu yang mengambil kesempatan untuk terus berpolitik dan mempolitikkan apa sahaja isu untuk kepentingan diri dan bukan keseluruhan anggota masyarakat. Ia boleh mempengaruhi dan menjejaskan demografi kependudukan negara ini jika tidak ditangani dengan segera. Malahan ianya juga membina persepsi negatif rakyat kepada kerajaan.

Dalam konteks masyarakat majmuk Malaysia, siapakah yang bertanggungjawab ke atas soal penghayatan perpaduan dan keharmonian dan apakah pendekatan yang secara rasional boleh diterima pakai membelakangi nilai emosional.

Mengapa sejak kebelakangan ini, ramai mula memberi tumpuan ke atas isu ini walhal Malaysia sering dijadikan sebagai negara contoh oleh dunia global. Apakah darjah toleransi dan penerimaan dalam kalangan masyarakat pelbagai etnik sudah jauh merosot atau ia dianggap sebagai isyarat pemulihan supaya tidak mengganggu perjalanan kehidupan harian kita.

Isyarat ini perlu diambil serius kerana pencapaian negara selama ini bergantung kepada kematangan pemimpin dan rakyat menangani apa sahaja isu di belakang tabir dengan rasional berasaskan kepada pengalaman yang pernah dilalui dan didikan generasi lepas.

Sedar atau tidak, nilai pengorbanan dan kompromi telah mendasari proses kemuafakatan anggota masyarakat negara ini sebagaimana yang telah ditinggalkan oleh para pejuang kemerdekaan yang mahu generasi berikutnya kekal dengan nilai kemasyarakatan yang tinggi disulami dengan unsur toleransi, hormat-menghormati dan saling faham-memahami antara satu sama lain.

Gusar

Ketinggian sifat ini jelas dalam Kontrak Sosial yang membawa kepada kemerdekaan dan jika perlakuan yang wujud dalam kontrak sosial diiktiraf dan dihormati, ahli masyarakat tidak perlu gusar mengenai perpaduan di negara ini.

Ini merupakan nilai yang memerlukan kejujuran dalam kalangan ahli masyarakat dan melalui amalan nilai tersebut, tanah air kita berjaya mengisi kemerdekaan atau kebebasan dengan proses pemodenan, pembangunan dan industrialisasi yang sekali gus membawa manfaat kepada rakyat.

Segalanya berkemungkinan di negara ini kerana warisan kepimpinan mahu memastikan bahawa kesejahteraan rakyat terpelihara dan para pemimpin sedar ia hanya dapat dilakukan dalam persekitaran yang kondusif, bebas daripada konflik dan ancaman terutamanya hubungan antara kaum. Keharmonian, perpaduan dan kesediaan untuk hidup rukun memacu kecemerlangan pencapaian negara selama ini.

Tanggungjawab ke atas perpaduan termeterai dalam Perlembagaan yang memperincikan butiran ketinggian perilaku dan tanggungjawab pemimpin lalu yang wajar dihalusi kerana dokumen ini sebenarnya memberi petunjuk kepada kesemua ahli masyarakat tanpa mengira batasan agama, 
keturunan, kepercayaan dan gender bagaimana pejuang kemerdekaan sedar polemik yang boleh berlaku dalam jangka panjang di negara ini.

Pemahaman ke atas Perlembagaan boleh membawa keinsafan mengapa kita harus bersama dalam berhadapan dengan krisis lain sebagai warga Malaysia dan bukan bertelagah sesama kita kerana garis ideologi politik.

Perpaduan merupakan tanggungjawab bersama. Rakyat termasuk kesemua lapisan masyarakat terutamanya generasi muda perlu akur bahawa apa yang mereka nikmati hari ini adalah pengorbanan dan kompromi nenek-moyang mereka.

Nilai budi yang tinggi bermula dari rumah. Ibu bapa mesti menanam sifat nasionalisme dan patriotisme yang tinggi agar kesemua ahli masyarakat boleh berhadapan dengan krisis global bersama.

Polemik politik juga wajar dihentikan sebagaimana yang disarankan oleh Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah. Keharmonian mesti diperkukuhkan. Itu adalah tanggungjawab pemimpin dan parti politik supaya pemimpin tidak disalahkan sebagai punca pertembungan sesama ahli masyarakat. Permusuhan politik boleh menjejaskan nilai ikatan keharmonian masyarakat negara ini.

Pada waktu yang sama, media dan agensi kerajaan juga boleh memainkan peranan mereka agar menjadi penyalur utama kepada proses memartabatkan kedudukan bangsa. Penghayatan ke atas nilai perpaduan dan kewarganegaraan boleh dilakukan bersama kerana itu adalah tanggungjawab kita.

Kerajaan mungkin perlu menubuhkan satu jabatan khas menangani isu sensitif yang bertindak sebagai badan pemantauan, pemulihan dan pengurusan hubungan antara kaum agar isu ini tidak menjadi propaganda politik atau disensasikan sehingga menjejaskan proses pengukuhan hubungan antara kaum di negara ini.

Pejuang kebebasan, kemerdekaan dan barisan kepimpinan awal dari pelbagai lapisan kaum tidak berkorban dan berkompromi untuk kepentingan diri tetapi mereka melakukannya untuk membolehkan kita menikmati kehidupan yang selesa, aman dan sejahtera.

Adalah menjadi tanggungjawab kita membelakangkan perbezaan dan melihat persamaan berpaksikan nilai kemanusiaan kerana sentiasa ada ancaman luaran yang cemburu dengan kejayaan kepimpinan mengurus hubungan antara kaum di negara ini.

Ia akan menjadi lebih buruk jika lahir musuh dalam selimut yang mahu melihat perpaduan di negara ini berkecai. Kekuatan sebenar tanah air ini adalah pada kepelbagaian dan jadikan ia sebagai pedoman 2013 untuk terus hidup rukun, sejahtera dan makmur demi masa depan generasi akan datang.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0101&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_01.htm#ixzz29AONjIO0 
© Utusan Melayu (M) Bhd 

BELAJAR MENGHORMATI PARLIMEN....

Posted: 13 Oct 2012 01:38 AM PDT


Pelihara institusi demokrasi berparlimen

SEWAKTU merasmikan pameran "Demokrasi Berparlimen Tonggak Pemerintahan Negara" di bangunan Parlimen pada 2007, Datuk Seri Najib Tun Razak menyatakan, "status Parlimen kekal penting kepada tadbir urus negara". Perlembagaan Persekutuan Bahagian 4 Fasal 44 menyatakan, kuasa undang-undang Persekutuan Tanah Melayu terserah kepada Parlimen yang merangkumi Yang di-Pertuan Agong, Dewan Rakyat dan Dewan Negara.


Tahun ini merupakan tahun bersejarah bagi amalan demokrasi berparlimen Malaysia. Ini kerana genap 50 tahun amalan tersebut dipertahan dan diberi pengiktirafan sewajarnya. Ia bersesuaian dengan perkara yang dipersetujui dalam rundingan kemerdekaan di London pada 18 Januari hingga 6 Februari 1956.

Pembinaan negara ini walaupun tidak melalui proses pertumpahan darah, tetapi ia juga tidak datang dengan mudah.
Sejarah kelahiran demokrasi di Tanah Melayu menunjukkan ia adalah demokrasi terpimpin walaupun ada sarjana menamakannya sebagai quasi-democracy ataupun semi-democracy. Ini bermakna, demokrasi berparlimen wujud dengan adanya nilai pengorbanan, kompromi, sifat tolak-ansur, hormat dan fahami komposisi kependudukan dan alam Tanah Melayu.

Jika ideologi diutamakan, tidak mungkin Demokrasi Berparlimen akan menjadi matlamat asas penubuhan sebuah negara-bangsa berdaulat. Ideologi diketepikan agar masyarakat pelbagai kumpulan etnik dapat hidup rukun dalam satu keluarga besar.

Bagi Raja-raja Melayu yang telah menghadiahkan cokmar kepada Majlis tersebut pada 1952, ia dilihat sebagai simbol pengukuhan kerajaan berparlimen yang demokratik dan memartabatkan kedudukan Perlembagaan.

Permulaan kepada sistem kerajaan berparlimen adalah pengenalan Sistem Ahli pada 1951 yang merupakan asas kepada usaha melatih rakyat membentuk dan mentadbir kerajaan sendiri yang seterusnya membawa kepada pembubaran Majlis Perundangan Persekutuan selepas Pilihan Raya Umum 1959; titik permulaan sejarah Demokrasi Berparlimen dengan sidang pertama pada 12 September 1959.

Parlimen bertanggungjawab ke atas hal- ehwal penggubalan undang-undang di samping menjalankan tugas memantau perbelanjaan am kerajaan.

Kesemuanya masih berpusatkan kepada kuasa rakyat dalam menentukan jenis, bentuk dan pemerintahan yang mahu dilihat berdasarkan kepada pilihan raya yang menjadi mekanisme terpenting menentukan pentadbiran negara.

Selepas 50 tahun, adakah ia masih menjadi simbol kebanggaan? Adakah peranan Parlimen sudah berubah hari ini disebabkan kelangsungan politik? Yang nyata, demokrasi berparlimen masih merupakan sistem terbaik negara ini yang mempertahan tanggungjawab pemimpin dan hak rakyat ke atas kerajaan.

Perlembagaan menjadi dokumen terpenting mendasari hubungan ini dan lebih daripada itu, ia menjadi asas kemuafakatan masyarakat negara ini.

Demokrasi berparlimen membolehkan rakyat menyalurkan pandangan dan kritikan melalui wakil yang terpilih. Adakah wakil mereka memain peranan yang signifikan dalam konteks kemasyarakatan perlu pertimbangan sewajarnya.

Suara kepentingan ramai perlu diutamakan daripada menjadikan Parlimen sebagai perdebatan emosi. Kesucian Parlimen perlu diiktiraf sebagai ruang untuk mengelak dari membuat pembohongan, fitnah mahupun mencari kepopularan.

Pemimpin mesti bertanggungjawab ke atas hak dan kedudukan mereka. Pembunuhan karakter berlebihan dalam Parlimen boleh merencat proses perjalanan persidangan.

Demokrasi berparlimen tidak bermakna imuniti digunakan bagi meraih publisiti tetapi ia untuk memperjuang, memperkukuh dan memantapkan dasar atau hala tuju kesejahteraan masyarakat.

Demokrasi bersifat mulia dan tidak boleh dirosakkan dengan amalan rakus untuk berkuasa. Kemajuan dan demokrasi sepatutnya bergerak seiring.

Keyakinan dan kepercayaan melalui mandat sebagai wakil di Parlimen penting untuk dituruti. Kesejahteraan masyarakat tidak boleh dikompromi.

Pemimpin akan dinilai daripada kewarasan perwatakan sebagai pemimpin yang bersedia berkhidmat untuk masyarakat tanpa mengira batasan kepercayaan, agama, keturunan mahupun gender.

Selama 50 tahun penubuhan Parlimen, pengisian ke atasnya cukup hebat. Ia telah melihat kelahiran pemimpin yang berjiwa rakyat, juga pada waktu yang sama berjiwa emosi kepentingan diri.

Tempoh itu juga menyaksikan penerimaan negara lain ke atas sistem kita dan turut dijadikan model. Malaysia masih dihormati kerana amalan demokrasi berparlimen dianggap suatu yang workable ke atas status kependudukan. 

Demokrasi berparlimen harus melahirkan kerajaan yang stabil dan boleh meneruskan tradisi pembangunan, pemodenan dan industrialisasi.

Jika ada kelemahan dasar, ia boleh dibetulkan dan ruang secukupnya perlu ada untuk memperbaharui. Amalan demokrasi hanya dapat berfungsi jika ada kesungguhan dalam kalangan kesemua pihak, bukan pemimpin semata-mata.

Setiap anggota masyarakat dalam mana-mana stratifikasi sekalipun ada tanggungjawab mereka. Kita bertanggungjawab ke atas sistem yang ada. Nilai moral dan integriti menjadi persoalan asas dalam demokrasi berparlimen hari ini. Ia dapat berkembang jika dilihat secara rasional dan bukan emosional.

Selama 50 tahun Parlimen, ada kegemilangan dan ada pasang surutnya. Ada pencapaian yang mendapat pengiktirafan dan ada cabaran yang dilaluinya.

Walau apa pun, ia masih merupakan sistem terbaik dan sama ada dapat bertahan untuk 50 tahun lagi, ia bergantung kepada tahap kematangan dan kesungguhan masyarakat untuk menjamin hak dan tanggungjawab mereka.

Hubungan antara institusi raja, kerajaan, pemimpin dan masyarakat mampu memastikan Parlimen kukuh berdiri kerana tanpa Parlimen, maka akan berkubur kebebasan dan institusi yang telah membawa kedudukan Malaysia hari ini.

Kuasa rakyat menentukan ketinggian Parlimen hari ini dan ia juga merupakan kuasa yang amat besar signifikasinya kepada kemakmuran dan kesejahteraan generasi hari ini dan akan datang.

PENULIS ialah Pensyarah Kanan,Pusat Pengajian Sains KemasyarakatanUniversiti Sains Malaysia


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1120&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_08.htm#ixzz29AMt3UgY
© Utusan Melayu (M) Bhd 

BILA WAKIL RAKYAT MALAS MENULIS....

Posted: 13 Oct 2012 01:27 AM PDT


Wakil rakyat perlu manfaatkan blog


Teknologi kini sudah jauh berubah. Perkembangan ini telah membolehkan kebanyakan rutin manusia dipercepatkan mengatasi masa 30 tahun yang lalu.

E-mel menjadi komunikasi utama hari ini dan banyak urusan yang dapat diselesaikan melaluinya. Begitu juga dengan penyebaran maklumat melalui laman web yang ada kalanya boleh dicipta menggunakan ruang percuma.

Hari ini, perkembangan dunia teknologi bergerak setapak lagi apabila weblog menjadi popular dan tumpuan ramai. Gabungan perkataan web dan log ini dengan sendirinya memberi tafsiran bahawa ia mendekati fahaman kita ke atas penggunaan buku log, catatan seharian yang boleh ditulis dalam laman web tertentu secara online.

Secara ringkasnya, ia dikenali sebagai blog. Penulisan dalam blog membolehkan pemikiran, perkongsian dan maklum-balas dilakukan di alam maya tanpa ada hubungan secara langsung.

Lazimnya catatan yang disiarkan dalam blog boleh diterjemahkan sebagai pengalaman atau pandangan yang mahu dikongsi bersama pembaca lain kerana ia tidak ada garis panduan. Pemilik blog bebas menyampaikan apa sahaja maklumat yang ingin disampaikan.

Oleh yang demikian, sudah tiba masanya wakil rakyat di negara ini menggunakan perkhidmatan ini sebagai salah satu usaha untuk mendekati orang ramai. Sehingga ke hari ini, hanya ada beberapa orang wakil rakyat yang mempunyai blog sendiri. Ini termasuklah Datuk Shahrir Samad di http://shahrir-umno.blogspot.com/ dan Lim Kit Siang di http://blog.limkitsiang.com/

Kedua-dua ahli politik ini aktif dalam mengemaskinikan blog dengan pandangan dan maklumat yang mahu dikongsi bersama pembaca. Lebih daripada itu, ia dengan mudah menghubungkan wakil rakyat dan orang ramai dalam menyuarakan pandangan di kawasan mereka.

Blog boleh dilihat sebagai usaha melintasi rangkaian jaringan untuk menyampaikan maklumat, satu proses berterusan dalam sistem penyampaian sosial.

Apabila wakil rakyat memiliki blog sendiri, ini secara langsung akan memperlihatkan keprihatinan wakil rakyat tersebut untuk menjalankan tanggungjawabnya apabila tidak dapat berada di kawasannya atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan.

Di Amerika, memiliki blog dalam kalangan ahli politik telah menjadi satu budaya yang bersifat persaingan kerana masing-masing mahu mempertontonkan bagaimana mereka menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan oleh para pengundi.

Begitu juga di United Kingdom, beberapa wakil rakyat seperti Clive Soley, Boris Johnson, Tom Watson dan Richard Allan memiliki blog mereka untuk berinteraksi dengan penduduk di kawasan masing-masing.

Sekiranya ahli politik mula berjinak dengan memiliki blog sendiri, nilai kewibawaan mereka bukan sahaja akan mewakili rakyat kawasan mereka berkhidmat tetapi melangkaui persempadanan tersebut.

Tindakan ini akan melibatkan hampir kesemua individu yang melayari blog ahli politik tersebut. Ia membina jambatan antara ruang sendiri dengan ruang sosial umum yang akan membolehkan masyarakat awam bertindak dan sensitif dengan persekitarannya.

Blog juga akan membolehkan individu yang mahu berjumpa dengan wakil rakyat mereka tetapi gagal kerana ruang masa dan komitmen lain dapat dihubungkan melalui perbincangan di blog pada waktu yang ditetapkan.

Berinteraksi

Yang jelas, blog akan membolehkan wakil rakyat dan individu mendapatkan maklumat yang dikehendaki melalui interaksi; memahami peranan dan tanggungjawab wakil rakyat mereka melalui informasi yang disiarkan; menilai budaya dan norma perhubungan antara wakil rakyat dan individu; membolehkan orang ramai di luar kawasan wakil rakyat yang berinteraksi melalui blog mahu wakil rakyat mereka juga memiliki blog kerana faedah yang diterima; akan membuah minat pelbagai lapisan masyarakat untuk memahami pemikiran wakil rakyat ini dan menjadikan pandangannya sebagai satu rujukan dalam sesuatu isu.

Walaupun begitu, mungkin ada ahli politik yang tidak mahu memilikinya kerana implikasi daripada beban kerja mereka. Kadang-kadang, sesuatu blog dipenuhi dengan 50-100 maklum balas daripada pembacanya.
Apakah ahli politik ini sanggup berinteraksi dan memberi jawapan ke atas kesemua persoalan, masalah, kritikan ataupun komen yang dilontar dalam blog mereka. Ini kerana prestasi mereka akan dinilai sejauh manakah mereka bersedia menangani apa sahaja masalah yang disampaikan melalui blog mereka.

Lantaran itu, ada ahli politik yang mempunyai penyelenggara blog mereka yang juga bersedia membantu individu yang mahu berinteraksi dengan ahli politik tersebut. Dengan cara ini, sekurang-kurangnya kepercayaan ke atas ahli politik ini kekal dan kesemua individu masih dapat mencari jalan penyelesaian. Cara begini jauh lebih baik daripada terus menunggu melalui cara konvensional iaitu membuat temu janji dengan wakil rakyat.

Sudah tiba masanya wakil rakyat dan ahli politik negara ini mula menggunakan mekanisme terbaru ini dalam dunia politik supaya perkembangan sistem dan penyertaan dalam politik adalah seiring dengan kemajuan ekonomi yang dikecapi.

Internet sudah menjadi sebahagian dari peralatan dunia moden. Ada yang sukar untuk melakukan sesuatu aktiviti tanpa melayari e-mel atau halaman-halaman tertentu yang sering diikuti oleh mereka.
Blog ahli politik juga penting supaya mereka dapat menarik minat generasi baru supaya peka dengan perubahan yang mengambil tempat dan tidak hanya melibatkan diri dalam arus perubahan politik negara secara bermusim.

- DR. SIVAMURUGAN PANDIAN ialah Pensyarah Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, Universiti Sains Malaysia.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2006&dt=0126&pub=utusan_malaysia&sec=rencana&pg=re_06.htm&arc=hive#ixzz29AK63xqp
© Utusan Melayu (M) Bhd 

SUDAHKAH BERSEDIA SEPENUHNYA PDM?

Posted: 13 Oct 2012 01:12 AM PDT


Pengajaran 2008 dan persiapan PDM menghadapi PRU Ke-13

KEBELAKANGAN ini Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sering mengingatkan mengenai persiapan parti dan pengalaman dari keputusan Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-12. Begitu juga dengan kenyataan Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa kekalahan di beberapa negeri mempunyai hikmah tersendiri.



Apa sebenarnya berlaku dalam PRU Ke-12 pada 8 Mac 2008? Mengapakah sokongan ke atas Barisan Nasional (BN) merosot sehingga hanya menang 140 kerusi (63%) berbanding sebelumnya 219 kerusi (98%); terhakis sebanyak 79 kerusi (219-140). Sebanyak 55 kerusi (40%) dari 140 kerusi BN adalah dari Sabah dan Sarawak. Hari ini, BN mempunyai 137 kerusi selepas melalui proses Pilihan Raya Kecil dan keluarnya wakil parti SAPP dari BN.

DAP pula 29, Pas 23, PKR 24, PSM 1 dan Bebas 8. Peningkatan berlaku kepada DAP satu kerusi manakala PKR hilang 7 kerusi sejak 2008 sehingga kini kerana keluarnya wakil rakyat mereka menjadi wakil rakyat Bebas. BN gagal mempertahankan majoriti dua pertiga dan tewas di Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor dan Kelantan serta Wilayah Persekutuan.

Dilihat apa yang berlaku di Semenanjung Malaysia, calon parti UMNO yang menang adalah 79 dari 117 kerusi; MCA pula 15 dari 40 kerusi dan MIC 3 dari 9 kerusi pada 2008. Sokongan ke atas UMNO ketika itu dikatakan sekitar 35.5%; MCA - 38.1% dan MIC - 8.3%.

Terdapat banyak faktor menjadi penarik dan penolak ke atas terhakisnya sokongan BN. Antaranya, nilai dan legitimasi moral kepimpinan ketika itu; strategi BN yang seolah-olah berada dalam zon selesa sehingga lahirnya pemimpin angkuh dan bongkak, mensabotaj jentera parti, dana tidak sampai kepada akar umbi, mandat besar 2004 disalahguna atau diambil mudah oleh kepimpinan, pemilihan calon yang berubah pada saat-saat akhir akibat campur tangan kuasa 'ketiga', demonstrasi Hindraf, kritikan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad, kemunculan Datuk Seri Anwar Ibrahim, pergerakan generasi Y yang pernah melihat reformasi 1998-1999, peranan badan bukan kerajaan, media sosial dan janji manifesto (2004-2008) yang tidak dipenuhi.

Maka, yang wajar dijadikan pengajaran adalah bagaimanakah kekuatan parti akan terserlah dengan 'kesepaduan' dan kemuafakatan; mengurus isu dan memenuhi kemahuan serta keperluan rakyat di bawah 'kepimpinan representasi proposional' yang mahu dilihat umum. Sepanjang 51 bulan lalu, banyak perubahan dan pembaharuan dilakukan sama ada memenuhi apa yang dilihat sebagai pengajaran 2008 atau melakukan persiapan ke arah PRU Ke-13.



Bermula dengan pertukaran kepimpinan, Najib memaparkan kewibawaan kepimpinan dengan pendekatan yang jauh berubah untuk disesuaikan dengan persekitaran politik semasa.



Rakyat dijadikan sebagai asas untuk memulihkan semula kepercayaan dan krisis keyakinan. Konsep 1Malaysia dijadikan landasan hala tuju sebagai enjin kepada Wawasan 2020. Pelan transformasi menjadi tunjang dalam konsep tersebut dan pencapaiannya juga sudah dipapar kepada umum sewaktu kepimpinan Najib menjejaki tiga tahun.

Malahan transformasi politik turut ditekankan dengan memberikan keutamaan kepada parti dari kepentingan diri; mengutamakan pasukan dari kumpulan; memenangi pemikiran rakyat; menjadi juara media baru; mendekati orang muda dan menuju sifar masalah.

Jika BN mahu menunjukkan ia sudah berubah sejak 2009, salah satu indikatornya adalah calon; bukan calon popular dalam parti tetapi calon yang disenangi ramai wajar dijadikan sandaran; calon yang mantap, disukai dan dilihat 'cool' oleh kesemua lapisan pengundi.

Begitu juga dengan penstrukturan parti penting dalam menjamin jentera mantap bersedia untuk berhadapan dengan PRU sebagaimana yang diungkap oleh Muhyiddin bahawa ia merupakan ibu segala PRU dan penentu hidup-mati BN ketika berhadapan dengan cabaran mengurus persepsi. Semboyan yang dibunyikan bertujuan mengeluarkan ahli, penyokong dan pemimpin BN dari zon keselesaan sebagaimana sebelum PRU 2008 dan melakukan yang terbaik untuk parti dan bukan diri sendiri.

Ada ahli yang memberikan maklumat kepada lawan kerana gagal mendapat ganjaran dan bersikap dendam kepada parti sendiri. Ada yang mengambil sikap mengangguk kepada segalanya termasuk yang berkhidmat dalam institusi dan sistem hari ini tetapi di belakang 'pangkah' lain.

'Orang parti' akan berfikir untuk masa depan anak bangsa, agama dan tanah air kerana diselubungi dengan emosi untuk melihat negara terus maju dengan kestabilan dan kemuafakatan kesemua warga negara ini. Kepentingan generasi akan datang diberi keutamaan bukan pilihan; kepentingan negara dipertahankan manakala kepentingan keharmonian tidak akan dijaja kepada orang luar hanya kerana tamakkan kuasa.



Apabila bercakap mengenai BN, ia bukan membabitkan hanya tiga parti utama tetapi keseluruhan 13 parti yang menjadi komponennya. Pengerusi BN selaku Perdana Menteri memberi peringatan yang amat tajam ketika Majlis Makan Malam di Kulim, baru-baru ini bahawa pemimpin BN mesti bekerja sebagai 'satu pasukan' dan 'tidak membiarkan beliau melakukannya keseorangan' untuk mendekati hati dan minda pengundi pelbagai kumpulan etnik.

Najib berhati-hati kali ini kerana intensiti barometer persaingan untuk mendapatkan kuasa dan kedudukan dengan apa cara sekalipun oleh beberapa pihak termasuk menggunakan helah, pembohongan secara licik dan bermain dengan persepsi serta emosi pengundi termasuk tawaran 'percuma' di sana-sini yang dekat dengan sentimen manusia secara lumrahnya.

Mood 'a feel good factor' ke atas Najib bergantung bukan hanya pada beliau. Ia adalah faktor holistik bagi sesuatu parti politik dan hanya 'orang parti' dapat menjamin kejayaan. Semangat 'orang parti' jika sudah kelihatan sepenuhnya, ia juga akan memberikan keyakinan kepada Perdana Menteri, persiapan kali ini jauh lebih baik dari 2008.

Selagi itu, teka-teki dan sembang kedai kopi akan berterusan dan jangan terkejut jika tahun 2013 kita masih bercakap mengenai tarikh pilihan raya walaupun senarai nama calon sudah sampai ke tangan Pengerusi BN. September, Oktober, November sekalipun masih berkemungkinan tetapi saya rasakan pilihan raya mungkin seperti sudah semakin hampir tetapi tidak berapa dekat sebenarnya apatah lagi BR1M ke-2 jika ditawar sekali lagi, mungkin memerlukan lebih masa.


PROFESOR MADYA DR. SIVAMURUGAN PANDIAN Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, Universiti Sains Malaysia

PANDANGAN PPUBJ :

Melihat kepada persiapan jentera parti khususnya PDM ternyata tidak seragam. Ada yang masih dibuai angin PRU 2004 tidak kurang juga ada yang masih berpolitikng hingga terlupa kepada tugas hakiki untuk menghadapi ibu segala pilihanraya yang menentukan hidup dan terkuburnya UMNO/BN.

Jika diibaratkan pilihanraya itu satu "peperangan" hanya Jeneral saja yang bersedia tetapi askar dibelakang masih lagi ada yang lena. Ini sudah pasti merencatkan persiapan dan sudah pasti jika bertempur juga maka kita sudah tahu keputusannya. 

Jadi rumusan dari ini, untuk memastikan kemenangan 2/3 sudah tentu kita perlu bertindak dan bekerja lebih dari biasa untuk memastikan misi dan visi berjaya. Selamat berjuang kepada pewira parti.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20120626/re_06/Pengajaran-2008-dan-persiapan-PRU-Ke-13#ixzz29A9YCaE5 
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Tiada ulasan:

Pengikut