Pengikut

Nuffnang

Selasa, 5 Jun 2012

Puteri Bahagian Segambut

sumber :-

Puteri Bahagian Segambut


Nik Abduh Bukti Kronisme & Nepostisme PAS

Posted: 05 Jun 2012 08:00 PM PDT

Pilihanraya ke 13 yang akan dilangsungkan tidak berapa lama lagi pastinya menjanjikan banyak peristiwa menarik, antara yang akan menjadi tumpuan ramai ialah politik dinasti. Apabila disebut politik dinasti ia berkait langsung dengan isu kronisme dan nepotisme ataupun boleh juga dikenali sebagai politik suku sakat.

Suatu ketika dulu, isu sebegini kerap dipalitkan pada batang tubuh UMNO khususnya di era kegawatan emosi 1998. Antara tuduhan popular tika itu ialah pemimpin UMNO banyak mengkayakan kroni dan ahli keluarga sendiri. Tukang rintis mempopularkan isu pula tak lain tak bukan ialah Anwar Ibrahim.

Kebetulannya, tatkala Anwar menikmati puncak kuasa sewaktu bersama UMNO, dialah orangnya yang banyak mempelopori mencipta kekayaan untuk kroni melalui pemilikan saham percuma, jawatan penting parti dan kerajaan serta pembahagian kontrak termasuklah berjaya menjadikan abang kandung dan ayahnya jutawan segera dalam sekelip mata.

Kini, Anwar terus mengekalkan reputasinya sebagai pelopor kronisme dan nepotisme sekalipun sudah bertukar sikap menjadi pembangkang tegar. Parti yang di dukungnya, PKR lebih dikenali sebagai parti keluarga berbanding parti untuk rakyat. Anwar adalah Ketua Umum, isterinya Wan Azizah sebagai Presiden, anak perempuannya Nurul Izzah pula adalah Naib Presiden.

Dalam pada itu, PAS juga tidak lepas dari terjebak dengan masalah kroni dan nepotisme, saling tak tumpah dengan PKR. Ura-ura terbaru dari Kelantan menyebut, ramai pemimpin PAS sedang berusaha mengangkat anak Menteri Besar, Nik Abduh Nik Aziz sebagai calon pilihanraya bagi Parlimen Kubang Kerian.

Nik Abduh yang kini dikenali sebagai orang kaya baru di Kelantan juga pernah merasa empuknya kerusi sebagai Ahli Majlis MPKB selama bertahun-tahun sebelum meletakkan jawatan kira-kira 3 tahun lalu.

Bangunan PNB 100 tingkat - Provokasi oleh Kapitalis2 Cina?

Posted: 05 Jun 2012 06:00 PM PDT



Hangpa semua tengoklah bangunan2 cantik di Kuala Lumpur ni. Hangpa rasa, owner bangunan2 dan hartanah di KL seperti YTL, Mah Sing Group, TEMASIK dan lain2 tu rugi ka? MEREKA SEMUA DAH BUAT BERBILLION RINGGIT DAH! Habih tu kenapa PNB tak boleh???

LimKit Siang telah membuat petisyen mengenai penglibatan PNB dalam pelaburan besar di Kuala Lumpur (lihat sini). Kita juga patut buat petisyen juga kepada Kit Siang. Petisyen itu berbunyi begini : Kenapa syarikat seperti Temasik, YTL, Mah Sing Group dll adalah dibenarkan membuat asset di KL tetapi PNB tidak boleh??

Bagi saya, orang2 yang tidak mahu PNB membuat pelaburan hartanah secara besar – besaran di Kuala Lumpur hanyalah kerana hendak menjaga kepentingan individu kapitalis seperti YTL, Mah Sing, Temasik dll supaya PNB tidak bersaing dengan mereka dan turut mengaut keuntungan seperti mereka.

Ianya bukan hanya mengenai orang Cina. Ia juga mengenai orang2 kaya yang menguasai bidang hartanah di KL dan PNB ialah terdiri daripada orang2 biasa macam kita yang ada kepentingan dalam Amanah Saham. Kebanyakan pemegang saham PNB adalah diperolehi melalui Amanah Saham di mana terdiri daripada orang Malaysia kelas bawahan yang pelbagai kaum. Situasi ini adalah seperti orang kaya yang tidak mahukan orang sederhana dan orang miskin bersatu melalui Amanah Saham (PNB) untuk mengatasi mereka dalam bidang pelaburan hartanah di KL.


Beberapa individu telah merekacipta retorik untuk menampakkan pelaburan besar yang dibuat oleh PNB adalah salah di mata rakyat Malaysia. Mereka mahu memastikan PNB membatalkan hasrat mereka untuk melabur. Jadi, tanah2 yang bernilai di KL hanyalah layak dimiliki oleh individu kaya yang tidak bertanggungjawab untuk membuat lebih duit.
Kadang2, kita sebagai rakyat patut buka mata dan lihat perkara ini dalam perspektif yang berbeza, kenapa syarikat lain dibenarkan membuat berbillion duit, tetapi PNB tidak?


PNB sepatutnya membawa keluar idea ini pada 20 tahun yang lepas. Temasik, YTL dll telah lama membuat berbillion duit! Jika PNB membina bangunan 100 tingkat pada 20 tahun lalu, kita sebagai rakyat yang ada KWSP dan Amanah Saham dah boleh dapat duit lebih daripada hari ini. PNB perlu berhenti daripada bersikap konservatif dalam pelaburan mereka dan berhenti mengekalkan polisi "TUNGGU DAN LIHAT" sementara yang lain sudahpun membuat berbillion duit dalam pelaburan hartanah utama seperti KL. Pada masa sekarang, mereka patut memiliki paling kurang 2 daripada 100 menara bertingkat, tidak hanya bercadang memiliki sebuah bangunan.


Saya mengatakan yang PNB patut membuat pelaburan jenis ini pada 20 tahun lalu adalah kerana harga tanah dan bahan2 membina bangunan adalah murah pada masa itu. Jika mereka membina / memilik bangunan pada 20 tahun lalu, berapakah nilainya pada masa sekarang? Dan berapa yang kita akan perolehi sebagai pemegang saham? Tidaklah bermakna PNB perlu membina bangunan dalam jangka masa yang cepat selama 20 tahun itu, tetapi dalam jangka masa itu PNB sudah patut memilik sekurang – kurangnya 2 daripada 100 unit bangunan di KL.


Kenapa pengurus dana tidak nampak perkara ini apabila orang lain telah membuat berbillion duit di hadapan mata mereka? Contohnya, mereka boleh lihat sekeliling mereka melalui salah satu kawasan utama di KL yang dipanggil "Darby Park", bangunan Rumah Kewangan Kuwait, YTL, K Avenue tumbuh macam cendawan dan mereka telah membuat banyak duit. Untuk jangka masa yang lama, pengurus dana tidak melakukan "anjakan". Untuk info, penthouse di kawasan K Avenue berharga 18million untuk satu unit telah habis dijual.

Mereka hanya "bergerak" setelah melihat orang lain telah membuat berbillion duit, setelah harga bahan2 pembinaan dan tanah melambung tinggi. Ini iadalah kurang bijak.

Secara peribadinya, saya faham yang syarikat2 swasta kita tidaklah begitu "bersih" dan beberapa daripadanya dipaliti oleh skandal perniagaan. Ianya adalah tidak mustahil bagi pengurus dana yang tahu mengenai potensi bidang hartanah ini, tidak melaporkan kepada pegawai2 rasmi untuk membuat keputusan, tetapi menjual cadangan mereka kepada orang lain atau syarikat swasta lain.

Apakah jaminan yang PNB AKAN HILANG DUIT PELABURAN DALAM KAWASAN UTAMA DI KL? JIKA TEMASIK BOLEH BUAT DUIT, KENAPA PNB TIDAK BOLEH?

Jika Temasik dan syarikat swasta lain seperti YTL boleh memiliki bangunan di Bukit Bintang atau mana2 kawasan KL, kenapa PNB tidak boleh berbuat perkara yang sama dan memiliki beberapa kawasan strategic di KL?

Oleh kerana secara asasnya, rakyat marhaen seperti kita adalah pemegang dividen minoriti dalam PNB, PNB TIDAK SEPATUTNYA MEMBUAT SEBUAH BANGUNAN, tetapi 10 bangunan di KL.

Mereka sepatutnya memikirkan untuk memiliki separuh minimum kawasan utama di KL, jadi rakyat marhaen seperti kita juga "ada tastes" untuk membuat aset dalam bidang hartanah di KL, dan ianya bukan hanya untuk orang kaya atau kapitalis seperti YTL.


Sumber: BUKAN SEKADAR POLITIK

Petaling Street Gempar Bila DS @IsmailSabri60 Turun Bersama SSM

Posted: 05 Jun 2012 02:28 AM PDT

Gambar-gambar sekitar program Walkabout Datuk Seri Ismail Sabri di Petaling Street.

Terdapat juga Kaunter Pendaftaran SSM bagi memudahkan penjaja2 berurusan.


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Amalan Bertakbir PAS Menyanggahi Sunnah?

Posted: 05 Jun 2012 02:00 AM PDT

Mungkin ada yang tidak bersetuju dan akan marah dengan tajuk artikel SP ni tapi sesungguhnya bukan SP yang cakap bertakbir PAS itu bercanggah dengan sunnah. Ustaz Idris Sulaiman yang cakap. Tengok video ini........






SP: Terima teguran dengan hati terbuka..........

UMNO Punca @azminali Tak Isytihar Harta?

Posted: 05 Jun 2012 01:30 AM PDT



SEJAK Raja Petra Kamarudin (RPK) mendedahkan dokumen-dokumen rahsia, hasil siasatan Badan Pencegah Rasuah (BPR) berhubung salah laku rasuah Azmin pada 1995, penulis lihat sedikit sahaja yang keluar dari mulut Azmin untuk mempertahankan dirinya. Itupun kalau boleh dipanggil 'keluar dari mulut', sebab setakat yang nampak ini hanya mesej twitternya saja yang mewakilkan dirinya menafikan terlibat dalam soal tersebut.

Sama ada dia sendiri atau orang lain yang menulis mesej itu bagi pihaknya, tidaklah diketahui.

Tapi yang nyata, sekali lagi Azmin memilih jalan susah untuk menunjukkan dirinya bersalah. Dalam soal seumpama ini, sepatutnya Azmin dan Shamsidar boleh cepat-cepat mengistiharkan hartanya sekeluarga kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), kalau benarlah tidak ada pendapatan luar biasa yang nak disorokkan dari pengetahuan rakyat.

Apa yang susah sangat dengan isytihar harta? Setakat jawab dalam twitter saja, mana cukup untuk menyakinkan rakyat. Lagipun memang resmi manusia, mana pernah mengaku salah, apatah lagi salah jenis yang besar macam ini. Rakyat perlu sesuatu yang lebih kukuh untuk percaya dengan penafian Azmin.

Penulis juga pelik bila Azmin memilih jalan berliku untuk mensucikan namanya bilamana jalan senang, mudah dan lapang sudah ada di depan mata.

Macam kes derhaka dengan ibunya jugalah, apa yang susah sangat pergi rumah orang tua itu, peluk cium ibunya dan kemudian ambil gambar besar-besar, nescaya selesailah masalah itu. Kalau tak selesai dari segi hubungan anak beranak, sekurang-kurangnya rakyat yang dibawah ini boleh diyakinkan bahawa hubungan kedua mereka tidak ada masalah seperti yang digembar gemburkan.

Tapi sehingga kini, Azmin masih gagal melakukan perkara semudah itu walaupun khabarnya, jarak rumahnya dengan ibunya tidaklah sampai sepelaung. Malah Azmin juga adalah Ahli Parlimen dalam kawasan tersebut, kalau takpun, Azmin masih perlu round kawasan itu sebulan sekali untuk mendengar dan menyelesaikan masalah rakyat. Ambillah peluang untuk jumpa ibunya waktu itu, tapi itupun tak mampu dibuat.




Baca selanjutnya di THE KUALA LUMPUR CHRONICLE

Janji Ditepati BN vs PR @NajibRazak @AnwarIbrahim@umbkl @razlanrafii #BN4wP

Posted: 04 Jun 2012 09:53 PM PDT

Ini antara yang Barisan Nasional dah tunaikan











Yang kat bawah ni pulak anatar yang dah ditunaikan Pakatan Haram










0 ulasan:

Sayap Parti

Bahagian