Pengikut

Nuffnang

Rabu, 16 Mei 2012

Puteri Bahagian Segambut

sumber :-

Puteri Bahagian Segambut


Uiksssss!! Ambiga Lagi Takut Jiran2 Daripada Polis? @PDRMsia

Posted: 16 May 2012 06:00 PM PDT

Hahaha tu la masa dok buat Bersih 2.0 dan 3.0 di sekitar Kuala Lumpur tak nak fikirkan risikonya. Sekarang ni bile ada kumpulan peniaga nak buat 'pasar malam' depan rumah Ambiga, dia dah mulai cuak.



"Saya kata semua orang buat tuntutan tetapi mereka tiada hak untuk berkumpul di hadapan rumah saya dan jiran-jiran saya. Mereka (jiran) semua takut dengan keadaan ini. Biar orang awam menilai adakah perbuatan ini boleh dilakukan" - Ambiga


Jom baca di SINI

Cerita Di Sebalik Tawaran Gaji RM50K Kepada Tunku Aziz Oleh Guan Eng

Posted: 16 May 2012 08:13 AM PDT

Mutakhir:

Huan Cheng Guan, naib presiden Parti Cinta Malaysia, membuat aduan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia terhadap Lim Guan Eng berkaitan tawaran LGE kepada Tunku Aziz. Aduan itu dibuat di ibu pejabat SPRM Pulau Pinang petang tadi. (Sumber: sini)dikemaskini 10.50 malam

*** *** ***

Sepantas kilat putar-belit DAP sudah bermula.

Dari Ratu Tweeter parti tersebut:

Mengenai tawaran dari Penang Institute yang ditweet Hannah Yeoh, Tunku Abdul Aziz Ibrahim mendedahkan:

"He [Lim Guan Eng] offered me – now this really staggered my imagination offered me a senior fellowship at the Penang Institute, dangling travel as one of the attractions"

"His aide [Zairil Khir Johari] rang me at lunchtime yesterday to repeat his boss's offer, but added that this time there would be a stipend of RM50,000 a year, along with other things."

"It's a bribe, it's a salve for my hurt pride."

Sumber: 'Full version of the Q&A with Tunku Aziz' (The Star)

Mengikut Tunku Aziz, Guan Eng lah yang menawarkannya fellowship tersebut di Penang Institute.

Guan Eng ialah 'bos' ataupun pengerusi Penang Institute manakala Zairil ialah 'machai'nya walaupun atas kertas, Zairil berjawatan CEO. Apa kelayakan akademik ataupun pengalaman kerja yang Zairil ada untuk dia menjadi CEO sebuah "public policy think tank of the state government of Penang"?

Sepatutnya sebuah institusi yang mengkaji dasar awam harus dianggotai oleh sarjana dan penyelidik, bukannya politikus anak emas dilantik menjadi kepala. Ini terang-terang kronisme. Ke mana perginya CAT yang selalu diuar-uarkan DAP?

Malah sebelum Februari 2011 bilamana Zairil dilantik menjadi setpol Guan Eng, besar kemungkinan dia tidak pernah pun duduk di Pulau Pinang.

Seorang Senior Fellow di Penang Institute menerima bayaran (stipend) RM50,000 setahun serta akan dihantar berjalan ke luar negeri dengan segala perbelanjaannya ditanggung.

Salah seorang anggota lembaga pengarah Penang Institute ialah Dr Lim Mah Hui, juga kaunsilor Majlis Perbandaran Pulau Pinang. Pada suatu ketika dulu, Dr Lim membantah projek $pice yang menelan belanjawan RM50 juta MPPP tetapi sekarang dia sudah membisu.

Tunku Aziz diganti jawatan senatornya oleh Melayu baru DAP Dr Ariffin Omar yang pernah menjadi setiausaha Aliran, sebuah NGO Pulau Pinang.

Siapa lagi pesara Aliran yang akan dilantik Guan Eng kelak menjadi Senior Fellow atau senator DAP Pulau Pinang atau jawatan sedap yang lain?

'The tyranny of demagogy'

Hannah Yeoh juga telah men-retweet rencana Malaysiakini 'Guan Eng declines to counter-attack Tunku Aziz'.

Mengatakan Guan Eng tidak akan menyerang balas Tunku Aziz ialah sekadar sandiwara.

S.M. Mohd Idris, presiden CAP yang berusia 86 tahun, pun boleh juga diserang Guan Eng hanya kerana berani tanya tentang projek prasarana RM8 bilion yang melibatkan penjualan tanah milik negeri.

Khoo Kay Peng, seorang penganalisa yang bertanya tentang projek Bayan Mutiara (kelolaan syarikat pemaju hartanah milik Danny Tan, adik kepada taikun Vincent Tan), telah ditempelak juga oleh Zairil.

"I had asked these questions which the state government had chosen to stay mum and which Zairil had conveniently avoided," katanya.

Khoo menyifatkan Zairil sebagai berlagak macam seorang 'tauke' kerana mahupun Zairil CEO Penang Institute, badan yang dibiayai kerajaan negeri melalui pejabat ketua menteri, namun setpol KM itu enggan menjawab soalan-soalan kritis berhubung Bayan Mutiara.

Memang ianya gaya Guan Eng menyerang 'musuh' habis-habisan dan kalau bukan dia sendiri yang buat, maka 'henchmen'nya – sila baca rencana Joceline Tan untuk mengetahui siapa 'henchman' Guan Eng – yang akan dikerah untuk melaksanakan tugas.


"… with a monarch's voice cry 'Havoc,' and let slip the dogs of war"


Attack dogs DAP begitu ramai sekali meronda di merata-rata.

Berikut adalah beberapa petikan dari wawancara Star dengan Tunku Aziz di mana beliau telah berkata:

"For them, it's political expediency. It doesn't matter because I don't think they'd give two hoots about anything or anybody who stands in their way."

"They [DAP members] find there is so much cronyism, so many cliques. You don't belong to the leadership clique, you're out, You make an unfavourable comment, you're out."

"Chow (Kon Yeow), head of DAP Penang, sent message saying I respect your decision. He should have been Chief Minister yet they parachuted Guan Eng in. He's CM, Sec-Gen, MP."

Dia ketua menteri, setiausaha agung, Ahli Parlimen dan juga Dear Leader.

Antara yang kuat mempertahankan Kim Guan Eng ialah bekas presiden Aliran, P.Ramakrishan.

Rencana tajuk utama laman Aliran mendakwa:

"More than 2,000 buses brought them [Umno people] from across the country to the stadium. They did not come of their own free will, at their own expense. Everything was paid for;"

Pojokan 'Umno, how much did you spend to bring your crowd?' dikarang P. Ramakrishan, mantan presiden Aliran.

Namun dia tidak berkata apa-apa tentang bas-bas berplet nombor Kedah yang membawa peserta dari luar untuk Duduk Bantah Bersih 3.0 bersama ketua menteri kesayangannya itu.

Beberapa contoh lain di bawah menunjukkan amalan dwi-standard Aliran.

Ramakrishnan selaku presiden Aliran meroyan apabila para blogger pro-Umno bercerita tentang anak lelaki Guan Eng tetapi mendiam sahaja tatkala penulis anti-Umno memfitnah anak perempuan Najib Razak.

Seterusnya Ramakrishan menghalalkan perbuatan mahasiswa anti-PTPTN mengenakan bunga malai pada gambar Najib tetapi melenting apabila Perkasa meletakkan kalung bunga pada gambar Guan Eng. Bila terkena batang hidung sendiri, barulah dia hendak menengking 'Despicable, contemptible behaviour must be condemned' dalam lidah pengarang Aliran.

Adakah Aliran sebuah NGO yang menampakkan sikap neutral?

Ataupun akan Aliran mengikut jejak Penang Institute yang seolah-olah sebuah family business keluarga Kim untuk membela dan membekal ganjaran kepada orang kanan Dear Leader?


Sumber: HELEN ANG

LGE Cuba Beli Tunku Aziz. Semuanya Salah UMNO?

Posted: 16 May 2012 04:06 AM PDT

tunkuaziz-bersih

TERJEMAHAN TEMUBUAL THE STAR DENGAN TUNKU AZIZ

DI DALAM Mana agaknya Lim Guan Eng nak sorok muka dengan pendedahan terbaru Tunku Abdul Aziz Ibrahim ini. DAP selalu mengambarkan ia sebuah parti yang 'baik-baik',tak main duit dan sogok jawatan.

Apa yang berlaku pada Naib Pengerusi DAP yang letak jawatan Selasa membuka habis pekong yang terselindung selama ini. Dalam interbiu dengan akhbar The Star yang disiar Rabu,Tunku Aziz mendedahkan Guan Eng ada menelefon pada hari Ahad lalu untuk memujuknya jangan keluar parti.

Ganjaran yang menjadi umpan Ketua Menteri Pulau Pinang itu ialah fellow dalam badan pemikir Penang Institute yang membolehkannya 'berjalan sakan' Katanya kemudianya Setiausaha Politik Ketua Menteri itu,Zairil Khir Johari pula menelefonnya bagitau tawaran itu datang dengan ganjaran elaun RM50,000.

Ini semua sebagai ganti jawatan Senator beliau yang tidak disambung semula. Tunku Aziz bukanlah orang sebarangan.Beliau adalah bekas penasihat Bank Negara dan bekas Naib Presiden Tranparency International.

Nak main-main dengan orang macam ini ..maka Guan Eng kena sebijik dimuka bila beliau sifatkan Setiausaha Agung DAP itu 'biadap'. Katanya mereka tiada adap dan tiada rasa hormat pada orang. Lebih teruk lagi Tunku Aziz kata Guan Eng orang yang tidak boleh dipercayai.

Katanya keputusan letak jawatan parti itu adalah muktamad dan tidak boleh dipujuk lagi.

BERIKUT KAMI SIARKAN SEDUTAN TERJEMAHAN TEMUBUAL TUNKU ABDUL AZIZ DENGAN THE STAR

Terjemahan temubual bekas Naib Pengerusi DAP Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim dengan The Star Rabu.

S: Bagaimana malam tadi (selepas umum keluar DAP) ?

A: Saya fikir ia lancar, telefon saya tidak berhenti berdering selama dua jam. Saya terpaksa untuk mematikannya kerana terlalu banyak panggilan masuk dan juga SMS yang diterima dari seluruh negara.

S: Adakah anda tahu berapa banyak panggilan anda terima?

Cukup banyak, Ssaya tidak tahu siapakah mereka, kerana mereka bukan orang yang saya kenali, kerana jika tidak nama mereka akan muncul di skrin. Saya percaya sesetengahnya mungkin wartawan, saya jawab hanya satu, yang saya kenal (wartawan) dari Sin Chew, saya katakan bahawa tiada apa lagi yang hendak dikatakan malam ini selepas apa yang saya katakan di TV.

S: Adakah terdapat panggilan dari pemimpin-pemimpin parti DAP?

Tiada. Tiada sesiapapun. Mesej yang datang daripada ahli parti. Semua mengatakan bahawa mereka menghormati keputusan saya dan mereka dan kesal kerana saya telah membuat keputusan untuk keluar parti.

S: Adakah anda memberitahu pemimpin DAP sebelum perletakan jawatan anda disiarkan media bahawa anda akan berhenti?

Sebelum ini, sejurus selepas Bersih, saya telah sebutkan dalam e-mel saya kepada Setiausaha Agung DAP (Lim Guan Eng) bahawa memandangkan apa yang mereka katakan bahawa wujud sentimen (rasa tidak puas hati) terhadap saya. Saya kata, saya akan meletakkan jawatan dari CEC. Dan selepas waktu yang sesuai, saya akan meletak jawatan dari parti jika ia akan memulihkan keharmonian dalam DAP. Mereka tidak menjawab, tetapi Lim Kit Siang ada datang ke rumah saya, dua kali, yang pada dasarnya untuk mengatakan bahawa beliau berharap sangat ia tidak berlaku (letak jawtan dan keluar parti).

S: Adakah itu kunjungan biasa tanpa urusan rasmi?

Kit Siang dan saya cukup serasi, kami bersahabat. Jadi kunjungan tersebut adalah kunjungan mesra, antara dua sahabat. Lawatan terakhir tempat minggu lepas. Tetapi mereka tahu bahawa saya akan memberikan interbiu (kepada NTV 7) kerana saya memberitahu Ketua Staf Ibu Pejabat parti untuk memberitahu semua ahli CEC bahawa saya akan ditemubual (oleh NTV 7). Saya mengandaikan mereka dapat menduganya.

S: Apakah tiada sesiapa pujuk dan berkata Tunku, tidak payah ke udara ?

Kit Siang mengatakan beliau menyerahkan kepada kebijaksanaan saya, beliau tidak berkata jangan ke udara, dia tahu bahawa saya akan menggunakan kebijaksanaan saya. Ketakutan utama mereka adalah bahawa ini (temubual tersebut) mungkin akan dieksploitasi.

Saya mahu ia menjadi jalan keluar yang bermaruah, dan berlaku adil. Kerana saya tidak melawan parti. Saya tidak setuju dengan sikap setiausaha agung. Khususnya apabila beliau mula-mula bertemu dengan saya, (selepas kritikan terhadap Bersih) beliau menuduh saya bertentangan dengan pendirian parti yang menyokong Bersih. Saya tidak apada bila-bila masa menentang Bersih. Saya sentiasa menyokong Bersih untuk apa Bersih perjuangkan.

Saya bercakap untuk pilihanraya yang bebas dan adil beberapa kali. Tidak sebagai naib pengerusi DAP tetapi dalam kapasiti saya yang lain. Jadi untuk mengatakan bahawa Tunku menentang Bersih yang mana parti dan Pakatan Rakyat telah bekerja keras untuk menjayakannya, adalah tidak jujur. Entah bagaimana ia tidak berkeupayaan untuk melihat perbezaan di antara menyokong aktiviti bagi menuntut pilihan raya bebas dan adil, dan tidak menyokong aktiviti yang melanggar undang-undang. Terdapat perbezaan yang saya fikir mereka sengaja diabaikan. Lim Guan Eng menuduh saya sesuatu yang tidak saya lakukan.

S: Adakah anda akan mengatakan bahawa hubungan anda dengan Guan Eng tidak begitu mesra walaupun sebelum ini anda telahdijemput oleh bapanya, apakah anda rasa si anak tidak benar-benar berminat dengan anda?

Hubungan saya dengan Guan Eng sebelum ini mesra. Kedua-dua mereka (Kit Siang dan Guan Eng) yang menjemput saya, dan kerana penghormatan saya untuk Kit Siang, saya tidak teragak-agak sedikitpun(selepas dijemput) kerana merasakan ini akan memberikan saya peluang untuk berada dalam parti tanpa menjadi seorang ahli politik, dan merupakan peluang untuk meneruskan kerja saya mempromosikan integriti, kedua-dua dalam kerajaan dan sektor korporat. Dalam erti kata lain, peluang untuk terlibat dalam membanteras rasuah, yang merupakan misi utama saya. Kerana tiada pihak lain yang sebenarnya secara terbuka berkata, anda tahu, kami akan memerangi rasuah kecuali DAP. Ia amat menarik.

S: Ini adalah usaha pertama anda ke politik?

Sudah tentu.

S: Adakah anda menyesal, empat tahun kemudian perlu meletakkan jawatan dari parti?

Saya rasa saya sedikit naif apabila memikirkan bahawa idealisme yang saya pegang adalah sebenarnya idealisme yang DAP amalkan. Saya tidak tahu mengenai parti-parti politik yang lain tetapi saya menjangkakan mereka lebih kurang sama.

S: Sebagai seorang yang sentiasa berjuang menentang perkara-perkara yang tidak beretika, apakah anda akan mengatakan DAP sebuah parti yang beretika selepas empat tahun berada di dalam?

Saya tidak akan berkata begitu. Sebagai contoh ... salah satu daripada pemimpiun utama parti menubuhkan Cafe Roket di Petaling Jaya, dan ini dilakukan tanpa kelulusan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT). Dan apabila ada ahli lain mempersoalkan perkara ini, ia hanya ditolak di bawah karpet dan tiada tindakan diambil. Bagi saya, ia tidak cukup ini kerana Pakatan Rakyat adalah kerajaan Selangor dan DAP mempunyai ahli majlis yang dilantik di Selangor, PJ. Walaupun orang mengatakan "oh, ini perkara kecil", bagi saya, ia adalah isu asas yang penting kerana kamu telah melanggar undang-undang kamu sendiri. Dan jika itulah sikap kamu terhadap undang-undang yang telah dibuat itu, pada saya, ia menunjukkan keadaan pentadbiran yang sangat menyedihkan dan pertimbangan yang buruk.

S: Adakah anda membangkitkan isu ini?

Saya bangkitkan isu ini, tetapi saya tahu ia bukan isu yang mereka mahu dengar. Dan jika anda lihat baru-baru ini laporan Dr Cheah dalam akhbar The Star (ADUN Damansara Utama Dr Cheah Wing Yin), ini adalah isu yang sama. Terdapat orang baik dalam DAP yang mahu melihat bahawa kita melakukan perkara dengan cara yang beretika, tetapi terdapat orang lain yang anda tahu hanya akan pergi ke hadapan dan melanggar peraturan mereka sendiri. Jika anda melakukan ini, lambat laun orang akan bertanya, bolehkah orang-orang ini benar-benar dipercayai untuk tugas yang lebih besar?

S: Apakah ada perkara-perkara lain yang membimbangkan anda dalam pentadbiran Selangor?

Saya berfikir bahawa secara berpasukan mereka telah mentadbir dengan baik, kita perlu beri kredit untuk itu. Tetapi ada seorang dua dua anggota exco mereka perlu diletakkan di bawah pemantauan teliti. Saya fikir apa yang Dr Cheah ketengahkan sebahagian kecil masalahnya.

S: Pulau Pinang.. adalah lebih baik daripada Selangor?

Saya fikir Pulau Pinang diurus dengan baik. Saya akan berkata ia ditadbir dengan baik, tetapi terdapat perkara-perkara yang perlu diperbaiki. Antara perkara yang membimbangkan ramai orang adalah hakikat bahawa selepas beberapa tahun mentadbir negeri tersebut, kerajaan negeri masih gemar menyalahkan pentadbiran kerajaan sebelum ini, ia kelihatan seperti tukang yang tidak pandai menyalahkan perkakas.

S: Anda dikenali sebagai seorang yang berintegriti, apakah Bersih satu-satunya masalah anda dengan kepimpinan parti, apakah ada isu-isu lain?

Bersih yang melebarkan jurang ketidak sefahaman kami. Tetapi jelas, seperti mana-mana organisasi atau parti, wujud perkara-perkara yang tidak mengembirakan anda, tetapi tidaklah sampai anda berfikir mahu keluar parti. Tetapi bagi saya, isu etika adalah penting. Isu-isu integriti adalah penting. Itulah mungkin sebabnya saya naif, kerana saya percaya bahawa integriti adalah samada anda mempunyai atau tidak sama sekali. Anda tidak boleh mengatakan, anda tahu, ya, ini adalah 70 peratus ...

Tidak ada separuh-separuh untuk intergriti, samada mempunyainya atau tidak. Sebagai contoh, apabila PBT memutuskan untuk mengambil tindakan terhadap penjaja haram, salah seorang dari pemimpin utama parti campur tangan dan mengatakan tidak boleh mengambil apa-apa tindakan kepada orang ini kerana mereka adalah penyokong parti. Bagi saya, ini adalah satu perbuatan serius yang menganggu sistem operasi dan pentadbiran kerajaan tempatan.

Ramai orang kita lupa bahawa kerajaan tempatan adalah pengalaman awam pertama berurusan dengan kerajaan. Ramai daripada mereka tidak berurusan dengan Putrajaya atau mana-mana kementerian, tetapi bagi orang biasa seperti anda atau saya yang tinggal di daerah atau kawasan tertentu, ia semua kerajaan tempatan.

S: Adakah Tunku Aziz seorang Melayu akan menerima layanan yang sama jika beliau merupakan Cina Malaysia? Jemputan anda, jawatan yang anda lepaskan apakah ada kena mengena dengan perkauman?

Saya tidak fikir begitu. Kecuali, saya berurusan dengan seseorang yang nampaknya tidak boleh melihat gambaran keseluruhan. Saya menyokong Bersih tetapi saya tidak menyokong melanggar undang-undang. Semudah itu. Anda boleh periksa, saya tidak menentang Bersih, saya menantang pendirian mahu duduk dan bantah di Dataran Merdeka kerana mahkamah telah

mengeluarkan perintah larangan. Mereka mengatakan, ia bukan milik DBKL. Tetapi bagi saya, sesiapa yang menjaga tempat itu, mereka mempunyai tanggungjawab.

S: Jadi, apa seterusnya?

Saya memberikan pertimbangan yang sangat berhati-hati untuk ini (keluar parti). Tindakan yang saya bukan dibuat ketika marah, saya berbincang dengan keluarga terdekat dan rakan-rakan rapat saya, dan semua berkata perkara yang sama. Parti jelas tidak bersedia untuk menempatkan seseorang seperti saya. Saya dikenali akan meluahkan apa saja, (yang dirasakan benar) dan bukan seorang yang hanya komen yang baik-baik sahaja, pada saya, itu tidak beretika.

Masa depan... apabila saya menyertai parti, saya tidak mempunyai cita-cita lain kecuali menjadi ahli, dan cuba menerapkan kepada parti beberapa nilai-nilai yang berasaskan integriti dan etika, tadbir urus yang baik, perjuangan membanteras rasuah, dan sebagainya.

Saya tidak pernah minta untuk dilantik naib pengerusi, mereka kemudian mahu melantik saya, saya kata baiklah. Saya tidak pernah memohon untuk dilantik sebagai senator. Saya tidak pernah meminta apa-apa bantuan dari kerajaan, walaupun anda tahu sebagai Bumiputera saya layak. Tapi saya fikir kerana saya masih menentang dasar ekonomi baru. Terutamanya apabila saya melihat bahawa mereka telah terpesong dari tujuan asal. Saya tidak pernah meminta-minta.

Tetapi apabila penggal saya (sebagai senator) bakal berakhir, Dewan Negara telah menghantar surat maklumat kerajaan Pulau Pinang. Pada ketika itu, saya menghantar Guan Eng nota menggunakan iPhone saya jika surat itu tiba, dan anda fikir mahu melanjutkan penggal saya, saya bersedia untuk berkhidmat, itu saja. Beliau berkata ya, okay, dan kemudian dia dengan manis berkata kepada saya bahawa dalam satu mesyuarat CEC baru-baru bahawa beliau sudah meletakkan nama saya dan mahu mengumumkan lanjutan penggal saya di dalam mesyuarat CEC tersebut tetapi teringat bahawa beliau tidak boleh berbuat demikian kerana perkara perlu pengesahan dari DAP Pulau Pinang dan kerajaan negeri.

Kemudian selepas kenyataan Bersih, Kit Siang bertemu saya dan berkata ia adalah malang penggal senator saya tamat diwaktu-waktu begini. Katanya mungkin agak sukar bagi mereka untuk mencalonkan saya lagi. Dan saya berkata kepadanya, jika itu akan menyebabkan sebarang masalah bagi parti, sila jangan masukkan nama saya. Saya tidak pernah meminta pun dan saya tidak mahu yang saya dicalon semula bakal menjadi punca ketidakharmonian dalam parti. Jadi, mereka lakukan apa yang saya memberitahu mereka untuk tidak meletakkan nama saya.

S: Saya rasa (jika anda tidak beritahupun) mereka akan menggugurkan anda?

Oh, sudah tentu. Saya pasti mereka mengalu-alukan. Tetapi saya mahu kedudukan saya jelas sepenuhnya. Saya tidak menonjol diri ke hadapan. Saya juga katakan kepada mereka, tidak ada sesiapa lebih besar dari parti. Jika pada pendapat anda, saya telah melampaui batas, sayamengharapkan anda mengambil tindakan. Saya menggalakkan. Siasat saya melalui prosedur tatatertib.

S: Bila anda beritahu mengenai perkara itu?

Selepas saya ditegur. Dia (Guan Eng) membangkitkan beberapa perkara, saya telah melakukan ini, itu, dan yang lain. Dan mereka mengatakan bahawa saya telah melakukan sesuatu yang begitu serius sehingga memerlukan tindakan tatatertib, saya kata lakukan kerana itulah kepimpinan sebenarnya. Kepimpinan adalah mengenai menangani tugas-tugas yang tidak menyenangkan dan tidak mengelaknya. Saya memberitahu Guan Eng, saya akan berfikir lebih banyak mengenai anda jika anda mengambil tindakan sewajarnya. Memanglah susah tetapi menjadi tanggungjawab anda demi kepentingan parti.

S: Apa yang beliau katakan?

Tiada reaksi. Tiada reaksi ketika saya mencadangkan bahawa saya mahu meletakkan jawatan dari CEC dan selepas beberapa waktu, saya akan meninggalkan parti.

S: Adakah anda kecewa dengan Guan Eng sebagai pemimpin? Anda jelas mempunyai kagum dengan bapanya.

Si anak berlainan. Saya tidak mahu menjadikannya isu peribadi. Beliau adalah seorang pemimpin yang baik, selain itu, pemimpin mesti menjadi pendengar yang baik, ini adalah dari pemerhatian saya.

S: Jadi dia pendengar yang baik?

Oleh pengamatan saya, dia perlu belajar untuk mendengar lebih banyak dan memberikan semua orang peluang untuk didengar. Anda perlu belajar dahulu, saya fikir, agak sederhana kerana bukan anda yang perlu katakan apa yang telah anda lakukan untuk Pulau Pinang. Biar rakyat Pulau Pinang memutuskan. Bahawa benar pencapaian yang anda lakukan. Apabila orang mengatakan "yang dilakukan dengan baik Guan Eng". Tetapi apabila anda melaungkan CAT (slogan DAP untuk "kecekapan, akauntabiliti, ketelusan)? Apakah CAT? (orang ramai mengatakan) CAT adalah slogan. Tetapi bagi Guan Eng tidak. Apabila ia datang kepada 1Malaysia, 1Malaysia hanyalah slogan (bagi Guan Eng). Tetapi CAT tidak.

S: Jika semua ini tidak berlaku, anda akan bertanding sebagai calon jika anda diminta? Ya.

S: Adakah sesiapa bercakap kepada anda tentang itu? Tidak.

S: Tiada siapa yang bercakap kepada anda tentang perkara ini?

Tiada sesiapa, walaupun saya telah berkata kepada Guan Eng, Kit Siang, jika mereka perlukan, jika mereka kekurangan calon dan rasa saya berkhidmat, saya sudah bersedia. Anda tahu, walaupun pada usia saya, jika pihak yang merasakan mereka memerlukan perkhidmatan saya, saya bersedia untuk berkhidmat.

S: Adakah ini penamat karier politik anda (dengan DAP)?

Tentu sekali, tidak ada soalan. Tetapi apa yang benar-benar membuat saya akhirnya memutuskan untuk meninggalkan DAP adalah kejadian Ahad lepas kira-kira jam 8.43 pagi. Saya menerima panggilan telefon daripada Guan Eng. Saya tidak tahu sama ada ia untuk mengambarkan penyesalan atau mereka merasakan perlu mengantikan saya (memberi pampasan) dengan sesuatu berikutan khidmat saya sebagai senator tidak disambung. Beliau menawarkan saya jawatan kanan di di Institut Pulau Pinang, dengan kemudahan perjalanan sebagai salah satu daya tarikan ... Dan saya berkata saya perlu berfikir tentang hal itu.

Sehingga semalam, selepas saya telah membuat keputusan (meninggalkan parti). Pembantu beliau menelefon saya pada waktu makan tengahari mengulangi tawaran bosnya, tetapi menambah bahawa kali ini terdapat wang saku sebanyak RM50, 000 setahun, bersama-sama dengan faedah lain. Saya menganggap tawaran tersebut sepenuhnya menghina. Sama sekali menghina, dan saya hanya boleh menyimpulkan bahawa ia telah datang daripada seseorang yang mempunyai tidak berakal dan tidak mempunyai walaupun sedikit rasa hormat. Adakah beliau fikir saya ini orang jenis apa? Satu penghinaan, petama kerana anda 'menyerang' saya dengan sebab yang salah, kemudian tidak sambung pengkhidmatan saya, dan kemudian ditawarkan jawatan kanan di Institut Pulau Pinang. Ini adalah hal yang saya bimbangkan, orang ini tidak mempunyai rasa kesopanan, dalam erti kata lain.

S: Beliau tidak mempedulikan e-mel anda, kemudian menghina anda ... Dan saya rasa sebagai seorang lelaki yang dikenali dengan etika dan integriti, Institut Pulau Pinang ini berbunyi seperti rasuah.

Ia adalah rasuah. Bagi saya, sebagai orang tua/lama... perkataan Melayu yang sesuai menggambarkan perbuatan mereka kepada saya adalah "biadap". Itulah yang benar-benar membuat saya memutuskan untuk tidak lagi bekerjasama dengan lelaki ini.

S: Adakah anda berfikir bahawa ada tekanan dari Anwar Ibrahim atau orang lain untuk melakukan semua ini?

Saya tidak terfikir sehingga ke situ, tetapi Kit Siang ada memberitahu saya terdapat banyak tekanan daripada Pakatan Rakyat. Dan pada ketika itu saya berkata kepadanya, saya tidak menyertai Pakatan Rakyat. Setakat yang saya tahu, saya menyertai DAP. Saya ahli DAP. Hakikat bahawa kita adalah sebahagian daripada gabungan itu adalah suatu perkara yang berbeza, tetapi saya tidak menjual jiwa saya kepada parti dan sudah tentu tidak Pakatan Rakyat.

S: Anda seolah-olah keberatan untuk bercakap tentang Anwar, ada sebab tertentu?

Saya mahu mengekalkannya pada tahap yang bermaruah. Saya perlu berhati-hati tentang apa yang saya katakan. Saya mahu menjadi adil kepada Guan Eng yang tiada di sini untuk mempertahankan parti atau dirinya. Tetapi Anwar, saya tidak pernah menjadi seorang yang mengagumi Anwar. Saya tidak kenal dia.

S: Jadi, bagaimana anda rasa (selepas letak jawatan?)

Saya rasa bebas. Ia adalah langkah yang diberkati, saya menerima banyak mesej galakan daripada orang-orang seperti Koh Tsu Koon, Presiden Senat, lain-lain lagi.

Ada yang datang berjumpa dengan saya, kami duduk dan minum bersama-sama. Orang-orang ini, mereka telah cuba dengan baik untuk mengubah DAP di peringkat mereka. Mereka mendapati terdapat kronisme yang begitu banyak, begitu banyak puak. Jika anda tidak tergolong dalam puak tertentu, anda disingkirkan, jika anda membuat komen yang tidak menguntungkan, anda disingkirkan. Saya rasa tiada parti yang bebas dari semua ini.

Chow (Chow Kon Yeow), ketua DAP Pulau Pinang, menghantar mesej yang mengatakan bahawa beliau menghormati keputusan saya. Beliau sepatutnya menjadi Ketua Menteri lagi mereka pilih Guan Eng. Beliau Ketua Menteri, Setiausaha Aguang parti dan Ahli Parlimen.

S: Apakah anda fikir PR akan tawan Putrajaya (menang PRU 13)?

Pada masa ini, saya fikir ini keadaan yang ada hari ini adalah yang paling hampir kepada Putrajaya, pakatan yang ada sangat rapuh kerana mereka tidak mampu untuk menyelesaikan beberapa soalan yang asas sebelum pergi kepada pilihan raya.

Sebagai contoh, negeri Islam. Saya tidak tahu bagaimana mereka akan menyelesaikan ini kerana PAS tidak akan meninggalkan ia. Ia adalah tunjang kepercayaan agama dan politik mereka. Ia seperti meminta seseorang untuk meninggalkan prinsip-prinsip mereka.

S: Apakah ini yang ada lihat?

Ini adalah apa yang saya lihat dari dalam. DAP, sebagai contoh, tidak gembira dengan sikap PAS. Satu hari mereka berkata ya, kita tidak akan menjadi sebuah negara Islam, hari seterusnya berkata, sebaliknya. Demi kepentingan politik mereka bersatu tetapi tiada perpaduan kukuh di dalamnya (PR). Anda boleh lihat, Karpal yang kecewa. Persoalannya bagaimana anda boleh pergi ke medan peperangan (bersama-sama) apabila strategi anda telah dikompromi kerana ideologi yang berbeza?

S: Jadi apa yang anda akan lakukan selepas ini?

Apa sahaja yang saya lakukan, saya mahu terus berkhidmat di negara kita, dan saya fikir saya telah mendapat banyak pendedahan, baik dalam perniagaan serta organisasi antarabangsa seperti Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Sekretariat Komanwel. Jika kerajaan atau sesiapa sahaja yang difikirkan saya mungkin berguna, saya gembira untuk berbuat demikian bagi negara kita.

Tetapi tidak akan menyertai politik lagi. Sebagaimana yang mereka katakan, sekali digigit dua kali malu. Tetapi dalam kes ini sekali digigit, selama-lamanya malu. Sekali cukup la. Saya naif dan kadang-kadang sangat bodoh, tetapi saya percaya saya melakukan perkara yang betul. -16/5/2012 TERJEMAHAN BEBAS HELME HANAFI


Sumber: AGENDADAILY

Warkah Khas Sempena Hari Jururawat, Hari Ibu dan Hari Guru YB @Rosnah_ARS

Posted: 15 May 2012 11:46 PM PDT


Assalamualaikum w.r.t..

Buat seluruh kaum wanita yang hebat lagi anggun..., khususnya yang telah bergelar ibu, emak, mummy, umi dan gelaran yang sejawatan dengannya, serta rakan-rakan seperjuangan di luar sana terutamanya adik-adik puteri yang penuh semangat waja.

Mei 2012 kali ini disambut dengan meriah sekali dengan pelbagai sambutan yang rata-ratanya menghargai jasa dan sumbangan kaum wanita dalam profession jururawat sempena Hari Jururawat Sedunia pada 12 Mei, kemudian menyusul pula Hari Ibu pada 13 Mei yang sudah pasti membawa sejuta pengertian yang amat bermakna kepada seluruh kaum Ibu yang diraikan. Dan hari ini 16 Mei kita menyambut pula Hari Guru sempena mengenang jasa dan pengorbanan guru dalam mendidik anak bangsa..

Ketiga-tiga elemen sambutan ini sudah pasti secara keseluruhannya memperlihatkan pada kita akan peranan dan sumbangan kaum wanita yang amat besar sekali. Lebih-lebih lagi jika wanita yang berkerjaya sebagai jururawat dan guru ini juga merupakan seorang ibu. Sudah pasti cabaran dalam membahagikan masa dalam kerjaya, keluarga dan sumbangan kepada komuniti masyarakat merupakan suatu cabaran kepada kaum ibu pada masa kini. Tetapi kita percaya dengan semangat yang ada serta tanggungjawab yang diamanahkan dilakukan dengan penuh upaya dan dedikasi oleh wanita-wanita yang punya semangat kental dalam menjalankan kewajipan mereka.

Saudari-saudari yang dikasihi...

Sambutan hari ibu pada tahun ini semestinya amat bermakna sekali, kerana disambut dengan sambutan hari jururawat sebelumnya dan kemudian disusuli dengan hari guru pula. Jika kita sedari sebenarnya seorang ibu itu juga berperanan sebagai jururawat dan guru peribadi kepada anak-anak mereka. Jika anak di rumah sakit, ibulah yang bersusah payah menjaga anak-anak mereka. Jika anak demam, ibulah yang sentiasa berada di sisi menemani anak-anak ini dengan memberikan ubat, menyuap makan dan sebagainya.. Dan apabila anak di rumah mengadu hal..ibulah tempat rujuk untuk memberikan nasihat serta teguran yang bernas demi memastikan anak-anak mereka kelak menjadi insan yang berguna, cemerlang dunia dan akhirat. Pengorbanan ibu ini amat berharga kerana hanya mereka sahaja yang tahu perit jerih mendidik dan membesarkan anak-anak dengan penuh kasih sayang di samping tanggungjawab sebagai seorang isteri dan surirumah yang terpaksa melayan segala kerenah anak-anak dan keluarga..

Kadangkala kita tidak dapat menyelami hati para ibu ini betapa kadang-kala walau letih, walau penat sekalipun, mereka ini tetap melemparkan senyuman. Begitu juga dengan para jururawat yang melayan segala kerenah pesakit-pesakit dan para guru yang sabar dan tabah dalam mendidik anak bangsa. Justeru itu pengorbanan seorang wanita itu tidak dapat dinafikan akan jasa dan sumbangan mereka dalam stuktur sistem kehidupan sehari-harian.

Tanpa asuhan dan didikan dari seorang ibu maka tidak akan wujudnya generasi wanita yang maju di dalam semua bidang pada hari ini. Maka kita patut bersyukur serta menghormati para ibu tidak kira tua dan muda pada hari ini.. bak kata pepatah, "tangan yang menghayun buaian mampu untuk menggoncang dunia."

Oleh yang demikian, sesungguhnya jasa ibu yang mewakili kaum wanita ini amat tidak ternilai dan tiada tolok bandingnya. Cabaran dalam mendidik anak-anak dengan pelbagai pengaruh budaya luar pada masa kini sudah pasti memberikan tekanan kepada mereka. Namun kita percaya, berkat kesabaran seorang ibu itulah yang mampu mengharung segala arus dugaan yang mendatang. Petua Datuk Dr. Fadilah Kamsah, "jika mahu anak-anak mendengar kata, hormat dan patuh kepada kedua orang tua, selalu berikan anak-anak makan makanan lebihan dari ibu dan ayah..tetapi ibu dan ayah pula jangan sesekali memakan lebihan makanan daripada anak-anak..nanti ibu dan ayah pula yang akan menurut kata anak-anak..sudah terbalik la pula". Amalan ini telah dilakukan oleh beliau sendiri kerana ini adalah petua dari ibunya sendiri dan masih diamalkan hingga kini kepada anak-anaknya pula. Amalan memberi anak memakan lebihan dari ibu dan ayah akan membuat anak-anak selalu ingat dan patuh kepada kedua orang tuanya.

saudari sekelian..

Kadangkala petua orang tua-tua amat berguna untuk kita amalkan walau pun kita sudah berada di zaman yang serba moden ini..Orang dulu-dulu penuh dengan pantang larang kerana mereka ini telah lebih dulu makan asam garam dari kita. Mereka lebih pandai mengatur kehidupan kerana telah melalui zaman perit yang serba kekurangan kemudahan asas dan sebagainya. Berbeza dengan kita pada hari ini yang telah tersedia segala kemudahan dan kesenangan.

Oleh yang demikian..sekali lagi di kesempatan ini, pada tahun ini saya mewakili seluruh warga Pergerakan Puteri UMNO Malaysia mengucapkan Selamat Hari Jururawat, Hari Ibu dan Hari Guru pada hari ini. Ketiga-tiga skop bidang ini menyatakan kepada kita betapa pentingnya peranan wanita dalam kerjaya ini malah walaupun hanya suri rumah sepenuh masa tetap sama berat amanah yang dipikul demi memberikan yang terbaik dalam membentuk generasi akan datang. Jururawat pula, antara pejuang yang tidak didendangkan khidmat baktinya dalam menjaga dan merawat pesakit, manakala guru pula ibarat pelita yang membakar diri mendidik generasi hadapan dan IBU adalah segala-galanya bermula suatu perjalanan anak-anak meniti episod kehidupan mendatang. Dan sudah pasti seorang ibu merupakan jururawat yang sentiasa menjaga kesihatan anak-anak mereka dan guru sambilan yang mengasuh, mendidik anak-anak di rumah..Jasa dan pengorbanan ibu amat bermakna kepada semua. "IBU..Kaulah pelita hati yang menerangi kehidupan ini".

Selamat Hari Jururawat Sedunia, Hari IBU dan Hari Guru 2012

Salam mesra penuh kasih sayang..,,,

YB Datuk Rosnah Rashid Shirlin

Ketua Pergerakan Puteri UMNO Malaysia merangkap,

Timbalan Menteri Kesihatan Malaysia

0 ulasan:

Sayap Parti

Bahagian