Pengikut

Nuffnang

Isnin, 16 April 2012

Puteri Bahagian Segambut

sumber :-

Puteri Bahagian Segambut


#DemoPTPTN - Pembangkang Lacurkan Mahasiswa? @AnwarIbrahim @n_izzah @tianchua

Posted: 16 Apr 2012 07:00 AM PDT


SP difahamkan tujuan Mahasiswa2 berdemo pada hari Sabtu yang lepas kononnya mendesak Kerajaan untuk memansuhkan PTPTN. Ramai2 berdemo di hadapan pusat membeli-belah SOGO, berkhemah di Dataran Merdeka konon2nya nak bantah tentang PTPTN tapi sebenarnya bukan itu tujuan utama perhimpunan dorang ni. Rupanya demo ini lebih kepada membawa hasrat pihak Pakatan Haram yang memang dah tak sabar-sabar nak membentuk Kerajaan.

Kenapa tak pandang kamera?

Sedihkan bila golongan yang mengaku bijak pandai dan bergelar Mahasiswa ini rupa-rupanya tak sedar yang mereka2 ni "DILACURKAN" oleh Pakatan Haram ini demi memuaskan nafsu serakah mereka. Demo yang sepatutnya untuk memperjuangkan hasrat mereka untuk menghapuskan PTPTN tercemar bila mahasiswa2 ini terpekik2 melaung2kan perkara yang tiada kaitan dengan tujuan asal mereka.

Kumpulan berkenaan melaungkan slogan antaranya "Najib Altantuya", "Mansuh PTPTN", "Jahanam Umno-BN", "Musnah Rosmah", "Reformasi" dan "Jahanam Najib."
Forblogger.net

Apakah kaitan demo PTPTN dengan slogan2 di atas? Jawapannya memang tiada kaitan langsung dengan mereka TETAPI memang ada kaitan dengan Pakatan Haram. Tak caya? Tengok video kt bawah ni





Lagi tentang #DemoPTPTN, Dalang disebalik Demo & @AdamAdli

Posted: 16 Apr 2012 05:30 AM PDT

GEMPAKNYA dahsyat, gebangnya hebat tapi hasilnya alahai…itulah yang boleh digambarkan mengenai demonstrasi pemansuhan PTPTN oleh sekumpulan budak-budak minggu sudah.

Setelah perhimpunan yang menyasarkan 5,000 orang pada Sabtu, gagal mencapai matlamat apabila 250 orang sahaja yang datang, sekumpulan 30 orang mahasewel hardcore perhimpunan tersebut cuba memanjangkan bantahan dengan berkhemah di Dataran Merdeka.

Tapi penulis dimaklumkan sebentar tadi, kesemua khemah tersebut telah selamat dilipat dengan sempurna, menandakan berakhirnya demonstrasi pemansuhan PTPTN ini secara rasmi. Menariknya, pihak penguatkuasa yang terlibat bukannya Polis Diraja Malaysia seperti biasa tapi penguatkuasa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).
Tak pasal-pasal DBKL yang hanya setaraf pihak berkuasa tempatan (PBT) ini pun dianggap zalim seperti Nazi oleh media belaan Pakatan Rakyat. Penulis serahkan kepada pembaca sama ada nak nangis atau ketawa.



Tapi jangan dilupa, dalam masa yang sama, Safwan Anang (ketua bersama mahasewel) mengugut mahu mengadakan mogok lapar sehingga PTPTN ini dihapuskan. Apa cerita dengan ugutan yang itu dan siapa pula yang memantau sama ada Safwan Anang benar-benar berlapar atau cakap saja yang degar-degar?

Setakat yang penulis dimaklumkan, semasa DBKL datang 'membantu' membersihkan khemah-khemah itu semua pagi tadi, tidak ada pula yang kelihatan tidak bermaya kerana tidak makan sejak Sabtu lepas. Semua pun bertenaga cuba menghalang pihak DBKL dari menjalankan tugas.

Bercakap tentang mogok lapar ini dari sudut penceritaan berbeza, ia sekadar mendedahkan bagaimana banyaknya unsur-unsur agama hindu dibawa ke dalam demonstrasi yang disertai majoriti orang Islam ini. Unsur hindu satu lagi yang penulis maksudkan ialah tindakan segelintir budak tak cukup akal ini mengalungkan bunga ke gambar Perdana Menteri dan Menteri Pengajian Tinggi – menyamai adat istiadat penganut agama hindu bagi orang yang sudah meninggal dunia.

Provokasi jenis apakah ini dan apa yang cuba disampaikan budak-budak ini dengan tindakan sedemikian? Adakah itu ugutan halus yang membawa maksud untuk membunuh Perdana Menteri? Jika itu benar, maka eloklah tindakan yang lebih keras dikenakan ke atas budak-budak yang jelas sudah tidak ada masa depan ini. Penulis serahkan kepada polis untuk menyiasat kerana ancaman serupa ini bukan kali pertama, sebelum ini pun sudah ada dari kalangan mahasewel ini juga yang mengugut untuk meletupkan helikopter yang dinaiki Perdana Menteri.




Apa pun yang lebih penting, demo yang gagal itu sebenarnya sangat memalukan Pakatan Rakyat dan persatuan mahasiswa yang menjadi dalang disebaliknya. Pelik, bagaimana Pakatan Rakyat boleh meletakkan kepercayaan kepada beberapa orang budak tak cukup akal ini untuk melaksanakan agenda politik besar seperti ini? Malah disebut-sebut pula bahawa demonstrasi ini adalah warming up kepada demonstrasi Bersih 3.0 yang lebih besar pada 28 April nanti!!

Yang maha sewel itu sudah tentulah sewelnya, yang kononnya bijak pandai dalam Pakatan harami ini sebenarnya lebih sewel lagi kerana menyerahkan tugas dalam skala sebegini besar kepada budak-budak, hanya untuk melihat ianya gagal dan akhirnya memalukan mereka semula. Maklum, nak demo besar tapi kos rendah, dapatlah hasilnya macam yang kita lihat pada Sabtu.

Penulis mendengar, ada sesuatu yang buruk sedang menanti untuk didedahkan mengenai Adam Adli ini. Apa yang diambilnya untuk mengisi 'masa lapang' sehinggakan mata kuyu dan badannya kurus kering macam jerangkung. Tapi sebagai seorang yang professional dan punya intergriti, tunggulah sehingga bukti saintifik yang sahih diperolehi, sebelum pendedahan boleh dibuat ya.



BeruangBiru



#Demoptptn @Adamadli Yang Lesu

Posted: 16 Apr 2012 02:05 AM PDT


Demonstrasi yang dirancang oleh aktivis pelajar, Adam Adli Abdul Halim di Dataran Merdeka hari ini untuk menggesa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak meluluskan pemansuhan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) benar-benar mengaibkan dirinya sendiri.

Dalam demonstrasi tersebut, secara terang-terang mereka keliru dengan matlamat yang ingin disampaikan apabila ada di antara mereka menggunakan kain rentang dan risalah yang menyokong PTPTN dan tidak mahu perkara itu dipolitikkan.

Pada masa yang sama, ada yang menggunakan sama kain rentang dan risalah yang menuntut pendidikan secara percuma dan mansuhkan PTPTN.

Secara tidak langsung, keadaan itu menimbulkan kekeliruan dan rasa malu bagi pengikut-pengikut yang tidak mengerti dalam demonstrasi yang dikepalai oleh Adam itu sama ada menyokong atau membantah PTPTN?

Selain itu, lokasi demonstrasi mereka juga ditukar di saat-saat akhir daripada rancangan asal iaitu ingin berarak dari Padang Merbok ke Dataran Merdeka, sebaliknya telah berubah dengan berkumpul dahulu di Masjid Jame' Kuala Lumpur dan bergerak ke pusat membeli belah SOGO.

Sewaktu mereka berkumpul di Masjid Jame', sekumpulan remaja India yang dianggarkan seramai 20 orang datang secara tiba-tiba di perkarangan masjid itu.

Ketika ditanya di kalangan remaja India di sana, kebanyakan dari mereka tidak mengetahui tujuan demonstrasi itu diadakan.

Yang mereka tahu, dipanggil dan diarahkan memanggil kumpulan mereka beramai-ramai dan berkumpul di lokasi tersebut.

Berada di lokasi itu, penulis sempat berbual dengan kelompok remaja tersebut.

"Mereka telefon dan arahkan memanggil ramai lagi orang. Kemudian, berkumpul di sini. Tujuannya, hanya mengikut sahaja tindakan dan pergerakan yang lain," kata mereka.

Sedikit memalukan bukan? Meraih perhatian orang ramai untuk hadirkan diri ke demonstrasi tersebut semata-mata untuk mencukupkan jumlah pengikut sehingga 5000 orang? Hakikatnya, pengikut yang menyertai demonstrasi itu hanyalah kurang dari 300 orang sahaja.

Selain itu, jelas dilihat, Adam Adli sempat menyuruh beberapa orang lain yang berada di dalam kereta untuk turun dan menyertai pertunjukan demonstrasi mereka ketika berlakunya kesesakan lalu lintas di sepanjang Jalan Masjid Jamek.

Adam dengan bangga mengatakan jumlah yang menyertai demonstrasi itu pastinya mencecah 5000 orang dan majoritinya semestilah golongan pelajar.

Namun, di lokasi demonstrasi itu jelas kelihatan golongan pelajar-pelajar hanyalah duduk di tepi-tepi dan menyaksikan dirinya terpekik-pekik mengecam dan mengutuk Perdana Menteri.

Juga, ada sepasang kekasih yang datang ke demonstrasi itu hanyalah untuk 'memadu cinta' dan bukannya menyertai dan menyokong perhimpunan tersebut.

Jadi, di manakah rasional dan tujuan sebenar demonstrasi itu dilakukan?

Adam Adli juga dilihat kurang berucap dan hanya berusara bila perlu sahaja dan lebih memberikan peluang kepada orang lain yang berucap.

Jadi, dimanakah kelantangan suara Adam Adli ketika berbicara menegakkan perjuangan dan kebenarannya walhal secara terang-terang memang tiada kebenaran yang cuba dia tegakkan.

Jatuh sudah air muka Adam Adli ketika dia sendiri melakukan demonstrasi yang nyatanya terlalu goyah dalam merancang strategi yang berkesan.


Sumber: Mynewshub

0 ulasan:

Sayap Parti

Bahagian