Pengikut

Nuffnang

Khamis, 31 Mac 2011

ahmadmaslan.blogspot.com

0 ulasan
sumber :-

ahmadmaslan.blogspot.com


Pemimpin Pas, DAP, PKR Disaran Buat Permintaan Khas Lihat Video Seks

Posted: 31 Mar 2011 06:03 PM PDT

MAS ERMIEYATI BTE HJ SAMSUDIN

0 ulasan
sumber :-

MAS ERMIEYATI BTE HJ SAMSUDIN


Sampai hati betullah!!!!

Posted: 31 Mar 2011 09:35 AM PDT

Dah nak dekat 2 bulan lebih aku menyepikan diri dalam blog ni....
Sampai hati betullah!!!!
Sori la , .....sampai hbs balik dari trip FMINES, habis PRK Merlimau, PRK Kerdau,ni dah nak ke pilihanraya Sarawak pulak dah...... Aku baru je nak menulis balik....nasib baik tersedar awl...hhuhuhhuh.

Esok dah hari jumaat...eh, dah masuk hari JUmaat dah ni...1 hb APRIL , 2011.aPRIL FOOL!!!! Huhhuuhu,pagi ni nanti aftr bertugas kat rumah cm nanti aku kena bergegas ke masjid CM Ada lawatan dun LENDU hari ni..... Harap segala persiapan dah siap.... Own..aku amok kesempatan kat sini untuk ucapkan "tahniah " buat sdra. Shadan atas perlantikan sebagai S.U MPAG.... Semoga dapat memikul tanggungjawab dengan sebaik Mungkin. Bangga jugak bila lagi satu pemimpin belia diangkat memegang tug as yang amat mencabar ni. Insyaallah anak muda ini Akan dpt lakukan yang terbaik!!!!!

Ini first time aku post my entry dr iPad. Sungguh x best!!!!! Nak upload gambo pun aku x tau!!! Camana tuh? Nampaknya...banyak gambo yg x dpt dishare bream shbt2 semua.... Ni apa ke hal iPad ni sesuka hati nak betulkan ayat ku!!! Banyak chantek. .......huarghhhhhhhh...
Haaaa itu signal2 tuh.....aku dah ngantuk tahap gaban ni....nite

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN

0 ulasan
sumber :-

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN


MODEL POLITIK BARU : YA YANG TIDAK BERTITIK ?

Posted: 30 Mar 2011 06:24 PM PDT

Komitmen kepada model politik baharu
Telah dua kali Perdana Menteri bercakap mengenai model politik baharu. Sebelum ini kepada UMNO, kali ini pula kepada Barisan Nasional. Alangkah indahnya, jika semua pihak dapat memahaminya sama ada secara tersurat mahupun tersirat.

Apabila Perdana Menteri bercakap soal model politik baharu, maka semua orangpun bercakap tentangnya tanpa berkecuali. Apabila Perdana Menteri menegaskan perlunya Barisan Nasional dan pemimpinnya perlu berubah mengikut peredaran masa dan zaman, maka semua menyokong mengatakan ya. Persoalannya, apakah langkah seterusnya? Bagaimana memastikan agar idea ini mengalir dan difahami hingga ke akar umbi? Apakah mereka yang bercakap itu faham dan berjanji akan mengotakan hasrat murni Perdana Menteri?

Pada saya, ingatan ini tepat pada masanya, terutama kepada UMNO yang menjadi teraju utama Barisan Nasional. Apapun model politik baharu yang diperbahaskan, asasnya mesti tidak dapat lari unsur-unsur tradisi yang sedia termaktub dalam perlembagaan yang selama ini menunjangi dan menjadi paksi pemerintahan negara. Misalnya, kedudukan agama Islam, bahasa Melayu, hak istimewa Melayu dan bumiputera serta kedudukan raja-raja Melayu. Kesemua unsur ini amat sensitif sekiranya diungkit dan dicabar. Ianya mesti dipertahankan. Diharapkan semua kaum dapat memahami perkara asas ini.

Model politik baharu yang dicadang oleh Perdana Menteri perlu memfokuskan manusia yang menjadi modal insan yang bersifat dinamik itu. Ini kerana, yang menjadikan sesebuah parti atau organisasi itu statik adalah manusia yang memimpinnya. Rosaknya Umno dan parti komponen yang lain hari ini disebabkan ada segelintir pemimpinnya yang rakus, tamak haloba dan mementing diri sendiri. Agenda agama, bangsa dan negara diketepikan. Sedih juga hari ini melihat pemimpin-pemimpin mengumpul harta, sedangkan rakyat masih lagi kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

Justeru, Perdana Menteri mesti memastikan pemimpin-pemimpin Barisan Nasional yang telah dan bakal dilantik adalah terdiri daripada mereka yang ikhlas, bertanggungjawab, bersih dan berintegriti selaras dengan kata-kata rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan. Bukannya, diri sendiri didahulukan, kroni diutamakan dan poket dipenuhkan. Kita tidak mahu dengar pemimpin dan parti Umno dilabelkan sebagai parti rasuah, zalim, kroni dan sebagainya, seperti sebelum ini. Ini modal pembangkang yang tidak pernah habis. Perjuangan Umno memperkasakan bangsa tidak salah, yang salah adalah segelintir manusia yang memimpin Umno.

Inilah perkara asas yang mesti diperbetulkan. Realiti politik Malaysia adalah, kebanyakan parti politik yang wujud adalah berasaskan kepada perjuangan bangsa (kebangsaan). Adakah wajar Umno begitu terbuka, sedangkan parti-parti lain hanya fokus kepada bangsa mereka sahaja? Saya bimbang agenda Melayu akan ketinggalan, apabila Umno menjadi begitu terbuka.

Lihat sahaja organisasi yang dipunyai oleh bukan Melayu seperti universiti-universiti berasaskan parti politik yang wujud, berapa ramaikah muka-muka Melayu yang diambil bekerja bermula daripada jawatan Canselor, Naib Canselor, Timbalan Naib Canselor, hinggalah jawatan dekan dan pengarah? Sedangkan kita tahu, universiti-universiti (IPTA) semakin terbuka dan ramai bukan Melayu telah dilantik ke jawatan tinggi?

Hari ini, kita lihat Umno, selaku peneraju kerajaan, diasak kiri dan kanan, supaya lebih terbuka, sampai ke tahap dituntut supaya menghapuskan hak-hak istimewa orang Melayu dan dibuka kepada sama rata dan sama rata dalam apa jua sektor, terutama sektor kerajaan. Polisi sekarang dikatakan telah menyebabkan mereka yang berbakat dan berkebolehan telah dilamar oleh negara lain seperti Singapura (kes Tan Zhongsan, pelajar kelas satu yang memenangi hadiah Cambridge) dan ada yang tidak mahu kembali ke Malaysia, setelah senang-lenang dengan pendapatan yang lumayan di luar negara.

Kita tidak perlu terlalu mengfokuskan kes-kes terpencil sebegini. Kita tidak perlu terlalu merasai kehilangan. Ramai lagi rakyat negara kita yang setia, berbakat dan berkebolehan untuk diketengahkan. Lagipun, kehebatan seseorang tidak hanya dinilai pada kecerdasan minda semata-mata, kecerdasan emosi sebenarnya tunggak kepada kekuatan kecerdasan minda.

Pada hemat saya, selagi nasib umat Islam tidak terbela, selagi itulah politik Malaysia tidak akan reda. Hebatnya Amerika hari ini disebabkan nasib kulit putih telah terbela. Selepas itu, mereka beralih arah kepada kulit hitam. Kini, kulit putih dan kulit hitam sudah boleh bekerjasama, walaupun masih wujud sedikit diskriminasi.

Fokus hari ini adalah pada Umno. Bagaimana tranformasi itu boleh berlaku supaya nasib Melayu di bumi Melayu dapat diselesaikan dengan cepat, dengan adanya pemimpin-pemimpin yang mempunyai kesedaran dan keinsafan yang tinggi. Begitu juga dengan bangsa lain yang perlukan kepada pembelaan.

Ambil contoh negara jiran kita Singapura. Negara kecil ini tetap maju kerana pemimpinnya mahukan perubahan, walaupun prinsip perjuangan asal mereka tetap tidak berubah. Integriti dan komitmen mereka begitu tinggi. Wasiat mendiang Kwa Geok Choo, isteri kepada Lee Kuan Yew, sebelum meninggal dunia perlu dijadikan ingatan.

Mendiang mengingatkan Kuan Yew supaya jangan mempercayai Umno sebab politik pemimpin Melayu Umno berasaskan bangsa dan agama. Politik Melayu katanya selalu menggunakan isu perjanjian air untuk menekan dan memberikan ancaman kepada Singapura.

Inilah yang prinsip perjuangan dan budaya politik ultra kiasu Singapura yang tidak pernah berubah, walaupun zaman sudah berubah. Modal insan ultra kiasu terus ditanamkan dan didogmatikkan kepada setiap warga mereka supaya jangan sesekali tunduk kepada kita, selagi kita tidak tunduk kepada kehendak mereka. Ternyata, mereka telah berjaya. Terlepas Pulau Batu Putih milik kita, adalah kejayaan paling besar kepada mereka.

Hari ini terbukti, Singapura begitu berjaya dalam menanamkan modal insan ultra kiasu ini. Bekas negara kepunyaan Tanah Melayu ini, sentiasa mahu menang. Justeru, segala kekuatan digembeling dan dijana, manakala kelemahan awal-awal dicegah sebelum menjadi barah, kerana kelemahan boleh menggugat kedudukan mereka yang berjiran dengan kita. Maka tidak hairanlah indeks rasuah dan korupsi berada pada tahap yang begitu rendah berbanding negara kita dan negara dunia ketiga yang lain. Ahli politik mereka, tidak perlu merasuah untuk mendapatkan kuasa, sebab hukumannya berat dan rakyat mereka diajar supaya menjaga maruah negara. Profesion ahli politik tidak menjadi rebutan seperti kita hari ini, sebab menyertai politik bukan jaminan untuk kaya.

Berbeza kita di sini, menyertai politik adalah tiket untuk jadi kaya raya. Dengan menyertai politik, segala tender dan projek kita bolot sehingga ahli politik hilang fokus terhadap perjuangan anak bangsa dan membina negara. Lihat sahaja, ketua-ketua kampung, ketua cawangan dan ketua bahagian, jangan dibandingkan dengan ketua pusat, boleh dikatakan rumah mereka seperti mahligai. Jarang kita lihat pemimpin-pemimpin ini hidupnya serba sederhana.

Bukan maksud saya, kita tidak boleh jadi kaya. Boleh, umat Islam mesti menjadi kaya raya untuk memimpin dunia, tetapi biarlah kita sebagai pemimpin nampak tidak kaya, walaupun sebenarnya kita kaya.

Justeru, model politik baharu BN yang dikemukakan Perdana Menteri amat tepat. Yang perlu dilakukan perubahan oleh Perdana Menteri adalah merubah cara orang Umno berfikir dan berjuang. Perjuangannya mereka mesti melihat legasi pemimpin terdahulu yang meletakkan kepentingan agama, bangsa dan negara di hadapan berbanding kepentingan lain.

Mereka sanggup berbasikal ke sana ke mari untuk merubah anak bangsa, bukannya berlagak dengan kereta mewah tanpa memperdulikan rakyat marhaen. Pilihlah barisan pemimpin-pemimpin yang bersih latar belakangnya, tanpa ada isu kontroversi yang menakutkan. Kadangkala kita pelik, kenapa pemimpin yang bukan sahaja latarbelakangnya buruk, malahan sudah terbukti bersalah, tetapi masih dikekalkan tunggul kayu ini. Tidakkah ia akan menjadi beban kepada Umno?

Umno tidak bersalah, yang bersalah adalah segelintir pemimpin daripada peringkat rendah hinggalah peringkat atas. Cubalah sesekali bawa berbincang dengan pimpinan di peringkat bawahan seperti ketua kampung atau ketua cawangan Umno, dalam kepala mereka tidak ada lain projek dan habuan. Agenda untuk memperjuangkan dan membela nasib anak bangsa boleh dikatakan langsung tidak difikirkan.

Umno tidak hanya boleh dilihat terlalu mengejar dunia atau kebendaan. Umno mesti juga bergerak kepada keIslaman atau keakhiratan. Prinsip wasatiyyah atau berimbang yang war-warkan oleh Perdana Menteri mesti difahami. Ulamak-ulamak Umno harus berani memberikan tafsiran baru yang dinamik dan tidak hanya menjadi pak turut, terikat dengan pandangan lama. Sebagai contoh, masih ada ulamak yang berpandangan, yang datang daripada Melayu itu semua Islamik. Jika datang dari bukan Melayu tidak Islamik.

Misalnya, baru-baru ini, salah seorang pemimpin Persatuan Cina Muslim Malaysia, mencadangkan kepada sebuah pertubuhan Islam yang berpengaruh, supaya mencetak buku berkaitan dialog antara peradaban iaitu mengenai Konfucius, sebagai alat dakwah kepada orang Cina. Sedihnya, orang agama yang bergelar ustaz dalam pertubuhan itu berkata, tindakan tersebut tidak Islamik. Konfucius adalah orang Cina. Ajarannya tidak sesuai diwacanakan. Sedangkan kita tahu bahawa ajaran Konfucius tidak bertentangan dengan Islam, dan masih boleh dibahaskan dan didialogkan. Dialog peradaban sebegini amat penting dalam konteks berbilang kaum di negara kita.

Lebih menyedihkan lagi ada juga yang berpandangan masjid bersenibinakan Cina itu tidak Islamik. Yang Islamik adalah masjid senibina berkubah. Sedangkan seluruh dunia tahu bahawa senibina kubah bukan senibina yang datang daripada Islam, tetapi senibina Moorish-Indian. Senibina Islam adalah senibina semua bangsa. Islam menerima semua jenis senibina selagi mana ia tidak bertentangan dengan prinsip asas Islam. Logiknya mudah, oleh kerana semua bangsa yang ada di muka bumi ini adalah ciptaan Allah, sudah tentu akan terdapat perbezaan dan kelainan. Islam menerima semua kepelbagaian ini selagi tidak bertentangan dengan prinsip Islam dan tidak mensyirikkan Allah.

Inilah model politik baru yang perlu diperjuangkan oleh Perdana Menteri. Memastikan nilai-nilai kesejagatan Islam itu dimiliki, difahami dan diterima semua manusia, tidak hanya terhad kepada segelintir puak dan suku.

Selain itu, Perdana Menteri juga hendaklah memastikan politik bodek-membodek, kipas-mengipas dan budaya 'yes man' tidak lagi berlaku. Kita perlu menilai seseorang berasaskan merit dan kehebatan amalannya, bukan yang lain. Kelebihan ini mesti dimanfaatkan tanpa mengira latar belakang kerana ia adalah anugerah Allah. Saya bimbang jika kita ketepikan asas ini, mereka yang berkebolehan akan memencilkan diri dan mungkin berhijrah ke tempat lain. Siapakah yang rugi? Yang tinggal adalah sisa-sisa yang tidak tahu erti perjuangan yang sebenar. Cukuplah kita telah mewarisi semua keburukan ini. Sudah sampai masanya kita berubah sebelum rebah. Syabas kita ucapkan kepada Perdana Menteri atas keberanian ini!

Dr. Mohd Mohd Ridhuan Tee Abdullah, Pensyarah Kanan, Kumpulan Penyelidik Politik dan Peradaban Islam, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia, merangkap Setiausaha Agong, Dewan Perdagangan Islam Malaysia. Penulisan ini adalah pendapat peribadi penulis

MASIH RAMAI LAGI PENGGUNA GULA TEGAR.

Posted: 30 Mar 2011 06:12 PM PDT

RM788 juta untuk tanggung subsidi gula tahun lalu

KUALA LUMPUR - Kerajaan memperuntukkan RM788 juta bagi menanggung subsidi 1.26 juta tan metrik gula sepanjang tahun lalu kata Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Tan Lian Hoe.

Beliau berkata, walaupun harga gula dinaikkan daripada RM1.40 kepada RM2.10, kerajaan masih menanggung subsidi 40 sen bagi setiap satu kilogram gula, dan menurutnya kenaikan harga gula itu berpunca daripada kenaikan harga mentah di pasaran dunia.

"Ia naik disebabkan beberapa faktor seperti bencana alam dan keengganan negara pengeluar mengeksport hasil keluaran mereka," katanya ketika menggulung Rang Undang-undang Perbekalan Tambahan (2010) 2011, bagi kementerian itu di Dewan Rakyat di sini, hari ini.

Menurutnya disebabkan harga gula tempatan yang jauh lebih rendah berbanding negara-negara jiran, aktiviti penyeludupan sering berlaku dan pihak yang tidak bertanggungjawab pula cuba mengaut keuntungan daripada perbezaan harga itu.

Tan berkata, oleh itu pihak kementerian bekerjasama dengan agensi-agensi kerajaan yang berkaitan bagi mengekang aktiviti penyeludupan bahan mentah itu terutamanya kawalan di sempadan.

Menurut beliau, di Thailand, gula dijual pada harga RM2.31, di Filpina (RM4.51), Singapura (RM3.61) dan di Indonesia (RM3.60).

Sementara itu, Tan berkata, subsidi gula dan tepung memerlukan peruntukan tambahan kerana permintaan yang semakin meningkat terhadap dua bahan mentah itu yang menjadi keperluan di sektor Industri Kecil dan Sederhana (IKS) yang berkaitan makanan dan minuman.- Bernama

umno bahagian cheras

0 ulasan
sumber :-

umno bahagian cheras


Novel Interlok ; Syed Ali puji ketegasan Muhyiddin

Posted: 31 Mar 2011 05:34 AM PDT

DATUK Wira Syed Ali Alhabshee menyifatkan mereka yang memperalatkan Badan Bukan Kerajaan (NGO) untuk terus memainkan isu novel Interlok berniat mencetuskan pertelingkahan kaum di negara ini.

Katanya, golongan berkenaan mahu berlaku pergeseran antara masyarakat pelbagai kaum dalam usaha mereka untuk menggugat kestabilan politik negara.

"Oleh sebab itu mereka terus mempersoalkan novel Interlok walaupun kerajaan sudah memutuskan beberapa pindaan telah dibuat atas desakan masyarakat India," katanya.

Serentak itu, beliau mahu kerajaan berpegang kepada keputusan kabinet berhubung pindaan novel berkenaan.

Beliau menyokong penuh kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di Pagoh semalam, yang menyifatkan ada pihak berniat jahat menggunakan NGO untuk terus mempertikaikan kewajaran novel berkenaan dijadikan teks sastera di sekolah menengah.

Menurut Syed Ali, kerajaan sebelum ini telah berlembut dengan tuntutan masyarakat India kerana mendakwa ada sebahagian daripada bab novel itu menyingung perasaan mereka.

NGO jadi keldai politik pembangkang

"Kerajaan berpandangan jauh dan memenuhi kehendak mereka atas semangat kepentingan rakyat pelbagai kaum, tetapi malangnya sejak kebelakangan ini ada pihak yang memperalatkan NGO untuk terus mempertikaikannya," tegasnya.

Syed Ali memuji Muhyiddin yang tetap bertegas bahawa kerajaan berpegang kepada keputusan yang telah dibuat dan tidak akan tunduk atas desakan pihak tertentu.

Dalam hal ini katanya, Timbalan Perdana Menteri telah membuktikan bahawa kerajaan akan menunaikan janji yang dibuat untuk meminda sebahagian daripada bab novel berkenaan.

"Kerajaan begitu prihatin terhadap kehendak setengah kaum walaupun ia turut menimbulkan rasa terkilan kepada pihak lain," ujarnya.

Dalam pada itu, Syed Ali mahu Kementerian Dalam Negeri (KDN) meningkatkan pemantauan terhadap NGO yang sengaja memainkan isu perkauman dan agama untuk kepentingan agenda mereka.

Katanya, KDN perlu mengambil tindakan segera termasuk mengenakan akta ISA terhadap mana-mana NGO atau pemimpin mereka yang cuba memecahbelahkan perpaduan rakyat.

"Kita sedar ada NGO yang menjadi alat kepada parti pembangkang, mereka inilah yang selalunya mencetuskan pelbagai isu sensitif untuk memecahbelahkan perpaduan rakyat," tegasnya.

Syed Ali bidas Dr. Mohd. Asri cuba heret mufti dalam isu video seks

Posted: 30 Mar 2011 08:21 PM PDT

KETUA UMNO Bahagian Cheras, Datuk Wira Syed Ali Alhabshee menjelaskan, tidak wajar mufti diheret sama dalam isu video seks kerana masih lagi dalam siasatan polis.

"Mengapa tiba-tiba mufti didesak nyatakan pendirian mereka dalam isu berkenaan sedangkan lelaki dikatakan melakukan aksi seks dengan pelacur asing masih belum dikenali identitinya," tegasnya.

Beliau khuatir desakan itu sebagai salah satu strategi politik pihak tertentu yang semakin tertekan berikutan pendedahan video seks berkenaan.

Lagipun kata beliau, semua pihak termasuk mufti tidak menonton aksi lucah yang dipaparkan dalam video tersebut.

"Bagaimana mufti nak komen dan jelaskan pendirian, lelaki itu masih tak dikenali walaupun sudah ada yang jadi kelam kabut, takut dan mula lemparkan pelbagai fitnah kononnya mangsa konspirasi politik," tambahnya.

Katanya, bukan setakat golongan agama yang bencikan politik kotor tetapi semua pemimpin yang bermoral tidak akan tergamak untuk sengaja 'menyelak kain orang lain'.

Beliau tidak menolak usaha ini sebagai tindakan untuk 'memerangkap' mufti di negara ini supaya terbabit secara langsung dalam isu politik yang semakin panas membabitkan pembangkang.

Syed Ali melahirkan rasa hairan, ketika pemimpin pembangkang mengkafirkan sesama Islam, tidak ada pun yang mendesak para mufti supaya menasihatinya.

"Orang UMNO dikafirkan oleh tok guru PAS hanya di tepi jalan dan di tempat ceramah kerana tidak menyokong parti mereka, malangnya tidak ada seorang pun cerdik pandai menegur perbuatan tersebut," katanya.

Bila pemimpin UMNO kena fitnah pembangkang, cerdik pandai dan tokoh agama membisu

Tetapi dalam isu video seks katanya, tiba-tiba pula mereka yang kononnya bijak dan arif dalam agama mahukan para mufti menyatakan pendirian mereka.

"Kita hargai pandangan tersebut jika iklhlas tetapi kemungkinan juga ini kerja mengarut yang mempunyai agenda tersembunyi," katanya.

Syed Ali mengulas kenyataan bekas Mufti Perlis, Prof. Madya Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin dalam portal berita Malaysiakini yang mahukan para mufti wajar menyatakan pendirian mereka berhubung isu 'politik selak kain' susulan tayangan video seks seorang lelaki yang didakwa mirip Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Syed Ali menjelaskan, tidak ada seorang pun pemain politik yang suka selak kain orang lain, tetapi kenapa apabila pembangkang memfitnah pemimpin UMNO, semuanya diam membisu.

Beliau turut menyelar sesetengah pihak yang mengaku tok guru dan alim ulama tetapi turut bersubahat dengan kerja mungkar seperti memfitnah dan memecahbelahkan perpaduan umat.

"Dalam isu video seks, mufti sendiri pun tak tengok dan tak kenal lelaki beraksi lucah dalam video berkenaan, bagaimana mereka nak nyatakan pendirian ?," soal beliau.

Beliau menegaskan, memfitnah adalah dosa besar, seperti juga dalam isu video seks, oleh sebab itu polis kena siasat untuk mendapatkan kesahihan lelaki yang didakwa oleh Dr Mohd.Asri itu mirip Anwar," jelasnya.

Dalam hubungan ini tegas Syed Ali lagi, para mufti tidak seharusnya sengaja diheret untuk memberikan pandangan yang dilihat untuk memberi 'kemenangan' kepada satu pihak.

Katanya, adalah lebih elok jika bekas Mufti Perlis itu menasihati pemimpin pembangkang yang mendakwa diri mereka sebagai ulama dan tok guru menghentikan perbuatan kafir-mengkafir.

"Soal kafir-mengkafir melibatkan akidah umat Islam sedangkan video lucah tersebut hanya isu moral individu tertentu, ini dua persoalan yang berbeza," tegasnya.




Sayap Parti

Bahagian