Pengikut

Nuffnang

Selasa, 29 November 2011

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri

sumber :-

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri


BIAR PUN KALAH LAGI ... KITA MASIH HEBAT.

Posted: 27 Nov 2011 11:26 AM PST

Assalamualaikum.

Sedikit kecewa, namun tidaklah terlalu terkilan. Itu yang saya rasakan mengenai kekalahan Malaysia 2-3 di tangan Bahrain dalam perlawanan kelayakan Olimpik yang berlangsung di Stadium Nasional Bukit Jalil malam tadi.

Sedikit kecewa kerana saya beranggapan kita mampu bertahan dengan kemenangan 2-0 pada babak kedua, namun 12 minit terakhir, kita dihukum oleh Bahrain.

Tidak terkilan kerana skuad bawah 23 tahun negara telah beraksi dengan sebaik mungkin dan keupayaan mendahului pasukan Bahrain dengan dua gol terawal adalah satu petanda yang sangat meyakinkan walaupu peristiwa itu tidak mendatangkan apa-apa makna dalam konteks perlawanan tersebut.

Kejohanan pra Olimpik selain kita mahu terus mara mencipta sejarah, saya juga berpandangan ia menjadi kilang paling lengkap untuk melahirkan ramai pemain bola sepak pelapis negara. Ia adalah gelanggang yang sangat menguji skill, keupayaan dan ketahanan pemain untuk terus mendepani cabaran dalam sukan bola sepak.

Kita yang menonton tidak semudah mereka yang terpaksa bertungkus lumus selama 90 minit di padang meski pun mereka digaji. Hakikatnya, tidak semua kemahuan akan menjadi hak kita walaupun ia sebenarnya sudah semakin hampir dalam genggaman.

Kekalahan Malaysia malam tadi hanya sebahagian daripada peristiwa yang sangat menguji pemain dan perasaan penyokong Malaysia. Saya bangga dengan anak Malaysia yang tidak pernah lekang dari memberikan sokongan dan suntikan semangat kepada semua pemain negara. Itu petanda mereka faham bahawa dalam percaturan, ada menang dan kalahnya.

Kekalahan itu pula akan lebih bernilai jika kita mempelajari sesuatu daripadanya dan tidak membiarkan kekalahan terus menjadi kekalahan yang tidak mempunyai apa-apa. Sesiapa pun tidak mungkin dapat menyangkal bahawa mutu permainan bola sepak negara sudah jauh berubah dan ke hadapan.

Jika ada yang tidak berpendapat sedemikian, mereka mungkin buta bola negara atau sekurang-sekurangnya mereka tidak mengikuti dengan dekat perkembangan bola sepak tanahair. Maaf, saya terpaksa menulis sedemikian kerana kita harus mengakui sesuatu yang benar-benar ada.

Tahniah saya ucapkan kepada semua pemain dan pengurusan pasukan. Saya komited untuk melihat pemain muda negara ini akan terus melakarkan kecemerlangan bermain bola sepak demi negara. Mereka telah berjuang sehabis-habis kemampuan mereka.

Kelemahan ada di mana-mana, namun kekecewaan tidak mungkin dapat mengubah kelemahan. Justeru, teruskan usaha dan memperkasakan keupayaan untuk beraksi sebagai pasukan yang lebih cemerlang pada masa depan.

Tinggalkan hari ini sebagai sejarah yang akan mencipta lebih banyak kelebihan. Itulah harapan saya.

0 ulasan:

Sayap Parti

Bahagian