Selasa, 11 Oktober 2011

PUTERI UMNO BAHAGIAN CHERAS

PUTERI UMNO BAHAGIAN CHERAS


POLITIK DENDAM DI MALAYSIA ?

Posted: 11 Oct 2011 02:22 AM PDT


Pergolakan politik sebenarnya tidak seberapa dahsyat di negara ini. Namun kehangatannya menjadi-jadi bila serangan-serangan politik berlaku bukan atas dasar dan kepentingan rakyat. Pergolakan dalam politik tidak akan menyulitkan tetapi pertempuran dalam politik mampu meranapkan negara ini. Pergolakan berasaskan kematangan dalam melunaskan tuntutan demokrasi dapat memberi kebaikan kepada rakyat tetapi sekiranya mula apa yang dikatakan pertempuran maka negara mampu berhadapan dengan risiko yang amat berbahaya. Pergolakan yang akhirnya menjadi satu pertempuran dalam politik berlaku kerana masing-masing mempunyai agenda tersendiri. Sifat politik dendam akan merosakkan demokrasi dan rakyat akhirnya terserap masuk tanpa di sedari dalam politik dendam ini. Dendam tidak akan berkesudahan sekiranya ia melibatkan pertempuran hangat – senantiasa dendam akan timbul dan ini akan berlarutan dari generasi ke generasi.

Hari ini amat jelas politik dendam wujud dalam negara kita ini. Dendaman ini menyebabkan perkara-perkara yang baik mahu dilakukan menjadi buruk. Ambil contoh pembentangan bajet baru-baru ini. Banyak yang bersifat memakmurkan rakyat, mahu menuju ke arah kesejahteraan rakyat Malaysia – namun ia masih diragukan. Persoalan bagaimana kononnya kerajaan mahu mencari wang untuk menampung rakyat agenda-agenda yang boleh memakmurkan rakyat Malaysia dibuat. Bajet yang baru-baru ini dikatakan tidak realistik timbul – seolah-olah memberi air percuma itu sesuatu yang realistik tetapi tidak untuk perbelanjaan yang mahu dilakukan untuk memberi kemudahan kepada rakyat.

Kita perlu tolak politik dendam kerana politik dendam sebenarnya akan hanya menghancurkan diri dan negara ini. Rakyat harus sedar dan menjauhi diri dari terperangkap dalam kancah politik dendam individu tertentu yang berdendam khususnya pada UMNO. Ini tidak seharusnya berlaku – UMNO bukan masalah – kalau ada mungkin kepimpinan UMNO tertentu yang masih daif dan alpa dalam menerajui serta menjuarai rakyat. Adakah Malaysia hari ini sedang berhadapan dengan politik dendam? Dendam macam mana dan apa yang harus kita lakukan untuk mengadakan budaya politik yang matang?


CATATAN ANUAR MOHD NOR - 10hb Oktober 2011

Tiada ulasan:

Pengikut