Isnin, 20 Jun 2011

umno bahagian cheras

umno bahagian cheras


Wajarkah Pemuda UMNO bertembung dengan Bersih 9 Julai ini ?

Posted: 19 Jun 2011 11:37 PM PDT


Oleh SYED ALI ALHABSHEE

NAMPAKNYA Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia pimpinan Saudara Khairy Jamaluddin berkeras juga untuk turut mengadakan perhimpunan 9 Julai ini.

Khairy dilihat seolah-olah langsung tidak mengendahkan peringatan yang telah disuarakan oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Hishamuddin Tun Hussein.

Saya bimbang jika niat itu diteruskan, maka pemuda UMNO akan bertembung dengan Bersih yang turut mengadakan perhimpunan yang sama.

Perhimpunan anjuran pemuda UMNO itu juga sudah tentunya tidak akan mendapat permit polis, sama seperti Bersih.

Ini bermakna perhimpunan Pemuda UMNO juga ditafsirkan sebagai perhimpunan haram dan sudah semestinya berdepan dengan 'tangkapan' oleh pihak polis.

Itulah juga yang telah disuarakan oleh Hishamuddin dan Timbalan Ketua Polis Negara terhadap mereka yang menyertai perhimpunan anjuran Bersih.

Walaupun niat pemuda UMNO untuk menghalang perhimpunan haram Bersih, tetapi saya khuatir pertembungan itu akan mencetuskan insiden yang tidak diingini.

Apabila berlaku pertembungan, maka sudah tentu tercetus provokasi dan akhirnya kemungkinan berlaku pergaduhan membabitkan dua kumpulan tersebut.

Inilah sebenarnya yang ditunggu-tunggu oleh pembangkang untuk terus memburukkan imej pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Bersih yang didalangi pembangkang memang sedang 'memasang jerat' untuk mengheret pemuda UMNO supaya bersama mereka.

Lagipun tidak ada jaminan di kedua-dua belah pihak perhimpunan itu akan berjalan secara aman.

Oleh kerana itu saya beranggapan pemuda UMNO tidak perlu untuk 'melayani' kerenah Bersih.



Jangan jirus minyak ketika api sedang membakar


Ingat, api yang mula membakar jika dijirus minyak, akan bertambah marak jadinya dan akhirnya gagal dibendung lagi.

Akibatnya, petaka akan menimpa rakyat berbilang kaum yang selama ini menjadi benteng perpaduan negara.

Sehubungan itu, secara jujurnya saya berharap Khairy akan mempertimbangkan 'keberaniannya' untuk bertembung dengan Bersih pada 9 Julai ini demi kepentingan negara dan rakyat keseluruhannya.

Memang darah muda mereka sedang membuak tetapi jika tersalah langkah, padah yang menimpa.

Kita perlu berwaspada dengan strategi musuh dan kadangala kita wajar undur selangkah ke belakang supaya pergerakan kita tidak sumbang.

Peringatan Hishamuddin atas sifatnya selaku Menteri Dalam Negeri ada juga kewajarannya dan perlu dipandang secara positif.

Undang-undang tidak memilih bulu dan polis pastinya akan bertindak secara profesional dalam menangani isu yang boleh menggugat ketenteraman awam.

Saya bimbang, 'kedegilan' Khairy itu akan menyebabkan beliau akan dilebelkan sebagai anak muda yang cuba 'menangguk di air keruh'.

Malah saya juga khuatir Ahli Parlimen Rembau itu akan dituduh sengaja berbuat demikian untuk merosakan imej UMNO yang sedang dipimpin oleh Najib dengan baik.

Memang diakui niat Khairy adalah baik untuk membuktikan pemuda UMNO masih bertaring, tetapi perhintungannya biarlah betul dan menepati sasarannya.

Sekali lagi saya berharap Khairy khususnya pemuda UMNO supaya berfikir secara tenang dan bertindak secara bijak dalam menghadapi ancaman Bersih.

Dalam pada itu, saya juga terkilan melihat rakan-rakan komponen BN yang lainnya seperti senyap dan tidak bersemangat untuk menentang kebangkitan Bersih.


Memang semalam MCA memberi jaminan tidak akan membenarkan ahlinya menyertai perhimpunan tersebut, tetapi cukupkah sekadar jaminan seperti itu ?


MCA, MIC dan Gerakan harus tampil membuktikan secara zahir mereka juga seperti UMNO, lantang menentang perhimpunan Bersih, bukannya bersikap tunggu dan lihat.
Komponen BN harus bersama UMNO menentang ancaman Bersih untuk gugat keamanan negara dan perpaduan nasional.


Saya juga bersetuju dengan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa perhimpunan Bersih 9 Julai ini adalah jalan pintas Datuk Seri Anwar Ibrahim menuju ke Putrajaya.

Ini kerana sebelum ini pun saya pernah menegaskan Bersih adalah stretagi pembangkang untuk menggugat ketenteraman awam dan kestabilan politk negara.

Matlamat jahat mereka adalah mengkucar-kacirkan pentadbiran Najib selaku Perdana Menteri dan Presiden UMNO.

Pembangkang sudah tidak ada idea lain untuk 'merampas' kuasa, kecuali mengadakan satu tindakan liar.

Komponen BN perlu bersama rakyat tentang ancaman Bersih


Bersih yang menjadi jambatan pembangkang hanya mahu menyusahkan kehidupan rakyat dan imej negara terjejas di mata dunia.

Ini kerana menerusi pilihan raya umum, adalah terlalu sukar untuk mereka berkuasa walaupun berjaya mengurangkan 2/3 majoritti BN di Parlimen.


Faktor itu disebabkan rakyat tetap memihak kepada BN dan UMNO khususnya walaupun pelbagai dakyah dan propaganda dimainkan oleh pembangkang.

Seperti tahun 2007, perhimpunan Bersih dikatakan didalangi Anwar dan kali ini, beliau sekali lagi bertindak 'lempar batu sembunyikan tangan'.

Pada hemat saya, tujuan utama Bersih hanyalah untuk mengalih pandangan rakyat terhadap isu liwat Anwar dan menimbulkan tanggapan negatif terhadap perjalanan sistem pilihan raya umum di negara ini.

Isu liwat kali kedua yang menjijikkan itu sedang dibicarakan di Mahkamah Tinggi hampir menjerut masa depan politik Anwar.

Walhal, selama ini pilihan raya umum di negara kita adalah yang paling bersih berbanding dengan negara-negara Asia yang lain.

Justeru, kenyataan Anwar bahawa beliau akan meminta Pengerusi Bersih, Datuk S. Ambiga membatalkan perhimpunan 9 Julai ini jika Najib memberi jaminan pilihan raya neggara ini akan berlaku bersih hanya merupakan satu sandiwara semata-mata.

Ketua Pembangkang itu menegaskan demikian ketika berucap di konvensyen PKR di Shah Alam, Ahad lalu.

Jadi, alasan Bersih konononnya perhimpunan 9 Julai ini adalah untuk mendesak supaya pilihan raya berjalan dengan bersih dan adil hanyalah satu helah politik.

Perhimpuna Bersih yang kotor itu juga berlaku setelah golongan sekular yang pro - Anwar berjaya menguasai kepimpinan PAS menerusi muktamar agungnya baru-baru ini.

Golongan ulama dalam PAS tersingkir daripada pemusatan kuasa dan kini halatuju parti itu dikatakan selari dengan citarasa politik DAP dan PKR.

Dan sememangnya DAP tumpang gembira apabila golongan ulama dalam PAS semakin tersisih dan pengaruhnya semakin terhakis.

Tiada ulasan:

Pengikut