Isnin, 11 Oktober 2010

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri


KONVENSYEN TERENGGANU, PEMBAHARUAN PERSEPSI POLITIK NEGERI

Posted: 10 Oct 2010 09:19 PM PDT

Assalamualaikum dam salam 1Malaysia.


Selepas hampir dua tahun berlalu, iklim politik Terengganu dilihat dari luar tidak banyak berubah. Keadaan itu telah mencetuskan pelbagai tanggapan, dan diburukkan lagi dengan andaian-andaian salah yang dikemukakan pada forum yang juga salah.


Hakikatnya, apakah hal tersebut itu benar. Rata-rata, ia lebih bersifat persepsi semata-mata. Persepsilah yang mencorakkan watak dan wajah politik kita termasuk di Terengganu. Ertinya, walaupun hakikatnya UMNO itu tidaklah berpecah, namun disebabkan persepsi mengatakan bahawa ia berpecah, maka perpepsilah yang lebih menang.


Pertemuan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Terengganu, Dato' Seri Hishamuddin Tun Hussein baru-baru ini misalnya amat baik sekali. Terdapat keadaan di mana, kita sebenarnya sudah lebih kuat dan kesan kepada usaha pemulihan parti itu berjalan dengan baik.


Justeru, saya berpendapat, Konvensyen Terengganu yang akan diadakan selama dua hari Jumaat ini akan menjadi platform kepada UMNO untuk mengubah persepsi, atau sekurang-kurangnya membentuk semula persepsi yang sedia ada.


Sepastinya, apa yang akan disuarakan, dilontarkan nanti akan membantu ke arah mencentuskan persepsi baharu terhadap landskap politik Terengganu itu sendiri. Dan, kerana itu bagi saya, Konvensyen Terengganu ini bukan sahaja menarik perhatian masyarakat di negeri ini tetapi juga orang-orang politik di luar sana.


Konvensyen Terengganu akan menjadi pemangkin kepada kebangkitan baharu politik UMNO dan Barisan Nasional (BN) yang sudah pasti akan mengundang kebimbangan musuh politiknya yang selama ini masih berprasangka bahawa UMNO/BN Terengganu sudah lemah dan mudah ditumbangkan. Sangkaan yang meleset itu akan terbukti atau dibuktikan melalui bukan sahaja penyatuan dalam konteks kesepakatan duduk setempat tetapi penyatuan suara mereka akan menjadi satu keadaan yang akan membantu memperkukuhkan UMNO/BN.


Saya sangat optimis mengenai apa yang bakal dirumuska dan dihasilkan melalui Konvensyen Terengganu nanti. Fokus kita pasti ke arah mengubah atau membentuk semula persepsi umum mengenai politik Terengganu itu sendiri. Saya percaya betapa UMNO sebenarnya sentiasa melihat pandangan rakyat serta ahli akar umbi parti sebagai penting untuk diambil sebagai ramua berguna dalam memastikan UMNO Terengganu terus kukuh dan utuh.


Konvensyen Terengganu adalah umpama pra Perhimpunan Agung UMNO di mana beberapa selepas itu, mereka semua akan berkampung semula di PWTC bagi tujuan tersebut.


Saya melihat UMNO sentiasa mempunyai keupayaan untuk terus kekal sebagai parti yang sentiasa ada di hati rakyat. Lihatlah nanti apa yang akan dirumuskan pada Konvensyen Terengganu. Ia pasti bukan sesuatu yang mengecewakan.

Tiada ulasan:

Pengikut