Rabu, 22 September 2010

Apo Kono Eh Jang!

Apo Kono Eh Jang!


RM 4 billion, SPRM Dan PDRM Perlu Siasat PAS

Posted: 22 Sep 2010 03:22 AM PDT

Kecoh bila sebuah syarikat pembinaan yang baru ditubuhkan pada 2007 dengan modal berbayar sebanyak RM 1 juta, I'DA World Group Sdn Bhd, mengumumkan pemberian sumbangan sebanyak RM 4 billion ringgit kepada parti PAS. Sumbangan ini katanya ada kena mengena dengan Projek S7 yang melibatkan pembinaan lebuh raya. saluran paip dibeberapa kawasan di Kelantan bernilai USD 1 Trillion (RM 3.2. Trillion)!!

Replika cek yang jelas tertera nama Parti Islam Se Malaysia itu diterima oleh adik kepada Menteri Besar Kelantan, Nik Din Nik Mat. Nik Din yang menggelarkan dirinya Ayah Din sebelum kemudiannya menafikan mewakili PAS mahupun kerajaan negeri ke majlis itu sebaliknya datang atas kapasiti peribadi kerana mendapat jemputan – standard biasa melepaskan diri.

Walaupun jumlah yang disebut maha gila tinggi dan tidak masuk akal untuk sebuah kerajaan sekalipun, apalagi untuk syarikat baru seperti I'DA World Group Sdn Bhd, malah para pemimpin PAS seperti Nik Amar juga sudah menafikan kaitan PAS dengan majlis tersebut disini. kita merasakan perlunya siasatan oleh SPRM dan PDRM bagi melihat jika ada unsur-unsur jenayah di dalam hal berkaitan.

Ini kerana projek tersebut dikatakan sudah dibentang dan dibincang dihadapan Menteri Besar Kelantan, Nik Aziz Nik Mat melalui surat dari Perbadanan Menteri Besar Kelantan bertarikh 19hb September 2010, bermaksud bukan cakap-cakap kosong sahaja. Bahkan tindakan syarikat tersebut mengadakan majlis besar-besaran mengumumkan pemberian cek tersebut termasuk memanggil wakil-wakil media utama juga, menimbulkan syak wasangka yang memerlukan siasatan menyeluruh.

Dipihak penyokong PAS pulak, sudah riuh rendah masing-masing dengan 'derma' yang kononnya diterima oleh pihak PAS ini. Mana tidaknya, jumlah yang besar ini (kalau benarlah) bakal mengubah imej PAS daripada sebuah parti peminta sedekah, kepada parti yang memberi sedekah. Tidak lupa juga kepada para bloggers mereka yang menerima peruntukkan RM 4 juta bagi menjatuhkan pentadbiran kerajaan sebelum ini seperti didedahkan Kickdafella, bertambah senyum sampai ke telinga mendengarkan berita baik ini sebab ia bermakna peruntukkan untuk mereka pun bakal bertambah juga.

Kalau UMNO lah yang terlibat ini sudah tentu tidaklah dipanggil pemberian itu sebagai sumbangan, sebaliknya rasuah dan apa segala perkataan yang tidak baik maksudnya.

Keberanian I'DA World Group Sdn Bhd mempermain-mainkan PAS sedemikian rupa kita percaya ada kaitan dengan kebodohan pemimpin PAS yang kita dok bincang selama hari ini. Takkanlah pendek sangat akal untuk nak mengetahui sama ada sumbangan sebesar sedemikian masuk dek akal atau tidak. Satu ketika dahulu Majlis Kanser Malaysia juga pernah ditipu oleh seorang yang mengaku diri sendiri sebagai hartawan daripada Lubnan yang kononnya ingin menderma sebanyak RM 1 billion ringgit.

Jadi penting juga untuk SPRM dan PDRM masuk campur kerana kalau jumlah itu tidak benar, sekurang-kurangnya PAS boleh menjaga air muka daripada terus menerus diperbodohkan walaupun kita semua tahu PAS memang pun parti kurang akal.

Untuk pihak pengurusan Syarikat I'DA World Group Sdn Bhd, daripada derma duit pada PAS, lagi baik buat rawatan menambah gigi Pengerusi Eksekutif yang tak berapa nak sempurna tu.

(Oleh: Adamyan)

Tiada ulasan:

Pengikut