Isnin, 19 Julai 2010

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri


KEANEHAN POLITIK, BERUBAHLAH.

Posted: 19 Jul 2010 08:39 AM PDT

Assalamualaikum dan salam 1Malaysia.

Politik sungguh aneh. Cara orang bermain politik juga aneh. Orang politik lagi aneh. Maka, demikianlah politik.

Zamn sudah jauh berubah. Dan, iklim serta watak politik kita juga turut berubah. Hari ini, apabila saya memikirkan mengenai politik, ia boleh menyebabkan saya tersenyum sendirian. Lucu ada, pelik ada, bimbang ada. Sakit hati pun ada.

Terfikir di fikiran saya. Apa hendak jadi dengan politik kita. Politik selalu menghalang sesuatu yang baik. Perpaduan misalnya. Politik telah menjadi penghalang utama kepada perkara tersebut. Kalau mahu bersatu, atas nam politik, maka syarat-syarat tertentu wajib dipatuhi. Itu namanya perpaduan politik.

Begitu juga dengan memilih pemimpin. Orang kita boleh menerima mereka yang tidak buat kerja untuk mereka sebagai pemimpin mereka. Orang yang selalu berbaring di atas jalan raya masih boleh dipilih sebagai pemimpin. Orang yang sentiasa melalak menyalahkan orang lain juga boleh dipilih sebagai pemimpin.

Orang yang kerjanya berceramah saban malam juga masih boleh dipilih sebagai pemimpin. Mereka ini menjadi pemimpin bermodalkan air liur sahaja dan setiap bulan mengambil gaji daripada kerajaan. Rakyat bagaimana?. Ah!, tidak mengapa kata mereka kerana rakyat tidak kisah sangat pasal kebajikan mereka. Itu cara berpolitik zaman sekarang, katanya.

Aneh kan. Itulah yang saya katakan politik. Dalam banyak hal, saya agak bimbang dengan cara kita berpolitik. Kita lebih meletakkan soal sentiment mengatasi segala-galanya. Semuanya gara-gara politik. Saya khuatir, masa depan kita dan Negara kita kan musnah jika kita mengamalkan cara berpolitik seperti hari ini.

Sama ada kita menyukainya atau tidak, kita harus berubah dengan cara berpolitik. Janganlah kerana setitik nila, mahu dirosakkan susu sebelanga. Tidak boleh. Kita harus lebih ke hadapan, lebih bijak berfikir mengenai masa depan kita.

Dalam maksud lain, biarlah kita berpolitik yang menguntungkan agama, bangsa dan Negara. Saya fikir, anda memahami apa yang ada di fikiran. Saya percaya anda tahu apa yang hendak saya sampaikan. Kita kena berubah. Matang dalam berfikir dan berpolitik.

Insaflah bahawa kita berada pada tahap yang maju seperti sekarang, ia tidaklah melalui jalan yang mudah. Mujurlah kerana perjuangan UMNO, maka kita begini. Parti-parti pembangkang yang ada, mereka tidak ke mana dalam sumbangan terhadap Negara.

Parti yang baru tumbuh pula jelas mepunyai kepentingan tertentu. Kita seharusnya bersyukur kerana menjadi rakyat Malaysia. Dan kerana itu, kita harus mempertahankan apa yang kita ada.

Sama-samalah kita fikirkannya.

Tiada ulasan:

Pengikut