Sabtu, 10 Julai 2010

Ahli Parlimen Kota Belud

Ahli Parlimen Kota Belud


Antara tohmahan rasuah dan rizab berbillion negeri Sabah

Posted: 10 Jul 2010 10:51 AM PDT

Saya teringat sewaktu saya menjadi Setiausaha Politik kepada YAB Datuk Seri Musa Aman pada Mac 2003. Keadaan ekonomi negeri Sabah pada waktu itu begitu mencabar sekali. Kewangan kerajaan berada dalam keadaan yang kurang memberangsangkan. Pertumbuhan ekonomi agak lembab dan kerajaan berdepan dengan seribu satu kekangan dalam menjana ekonomi negeri. Antara lain isu yang paling hangat diperkatakan pada waktu itu ialah isu kelewatan pembayaran kepada kontraktor. Jika kita ke pejabat Setiausaha Tetap Kementerian Kewangan pada waktu itu, pejabat itu sesak setiap hari dengan kehadiran puluhan kontraktor yang menunggu pembayaran dari kerajaan. Kadang-kadang kesabaran pengunjung dan pegawai-pegawai pejabat Setiausaha Tetap diuji apabila penantian itu menjadi satu penyiksaan!

Pada bukan Oktober 2003, negara kita menyaksikan pertukaran kepimpinan Perdana Menteri. Tun Mahathir Mohammad mengundurkan diri dan tempatnya diganti oleh Tun Abdullah Ahmad Badawi. Antara perkara awal yang Tun Abdullah putuskan semasa mengambil alih tampuk pentadbiran negara ialah mengumumkan pembayaran bonus kepada kakitangan kerajaan persekutuan. Apatah lagi ramai yang meramal pada waktu itu bahawa pilihanraya akan diadakan pada awal 2004.

Seperti biasa, kerajaan negeri Sabah akan memutuskan untuk mengikut tindakan kerajaan persekutuan dan memberikan bonus kepada kakitangan kerajaan negeri. Dan seperti yang dikatakan awal tadi, yang menjadi masalah ialah pada waktu itu kerajaan negeri tidak mempunyai kewangan yang kukuh. Maka terpaksalah Ketua Menteri yang juga merangkap Menteri Kewangan, Datuk Seri Musa Aman memerah otak untuk mencari jalan meningkatkan dana negeri bagi tujuan menyelesaikan pembayaran bonus tersebut. Bayangkan jumlah sebulan bonus adalah bersamaan dengan lebih kurang RM42 juta! Bukan sedikit jumlahnya.

Tetapi berkat kebijaksanaan, pengalaman dan keupayaan Kementerian Kewangan, dibawah kawalan Datuk Seri Musa Aman, mengendalikan ekonomi negeri Sabah, bonus kerajaan negeri dapat dibayar. Malah kebanyakan hutang kerajaan negeri telah dilangsaikan termasuk hutang kepada kontraktor-kontraktor. Ekonomi negeri Sabah semakin rancak dan pendapatan kerajaan bertambah dari tahun ke tahun. Saya difahamkan tahap rizab kerajaan yang agak mengecewakan semasa Datuk Seri Musa mengambil tampuk pemerintahan pada Mac 2003 kini telah menunjukkan tahap yang amat membanggakan. Sekarang, rizab kerajaan negeri ialah RM3.2 bilion sementara rizab Yayasan Sabah ialah RM1.7 bilion. Ini tidak termasuk ratusan juta rizab tunai beberapa agensi kerajaan negeri seperti Warisan Harta, Suria Capital, Sabah Credit Corporation dan lain-lain lagi.

Masa hadapan kewangan kerajaan negeri Sabah juga akan menjadi lebih cerah berikutan unjuran pendapatan yang lebih dari royalti minyak dengan penemuan telaga-telaga minyak baru di Sabah. Sektor perlancongan dan perkhidmatan juga terus diramal menjadi tulang belakang kepada ekonomi negeri termasuk perladangan dan perhutanan. Ini dapat dibuat tanpa mengorbankan keunikan dan kehebatan flora dan fauna negeri Sabah.

Dengan kejayaan demi kejayaan yang saya sebutkan ini, saya terkial-kial mencari rasional tohmahan nakal di dalam blog-blog bahawa kepimpinan kerajaan negeri Sabah adalah korup dan rasuah. Kalau benarlah tohmahan tersebut, saya pasti kerajaan tidak akan ada wang rizab berjumlah berbillion-billion. Jumlah yang besar itu tentunya akan menjadi sasaran utama dan paling senang oleh orang yang korup dan rasuah. Saya rasa tidak akan sampai tiga bulan, wang itu boleh habis dibelanjakan dan menjadi habuan kepada kroni dan proksi. Hakikatnya wang rizab itu masih ada dan tidak dibelanjakan. Jadi kesimpulan saya ialah tohmahan itu hanyalah satu tohmahan sahaja. Nakal dan bermotif. Tidak lebih dari itu. Dan sesiapa yang mempercayainya tidak berpijak pada bumi yang nyata.

Salam,

DARD

Sahabat AIM Kota Belud Terbaik Di Malaysia.

Posted: 09 Jul 2010 11:37 AM PDT

Saya amat berbangga dengan kejayaan Sahabat Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) Cawangan Kota Belud yang telah diikhtiraf sebagai antara cawangan yang terbaik di Malaysia berdasarkan kadar pembayaran balik pinjaman 100% oleh peminjam-peminjam dari Kota Belud. Tahniah kerana mengharumkan Kota Belud.

Berikut gambar-gambar yang diambil semasa pelancaran Sambutan Ulangtahun ke-13 AIM Kota Belud yang dirasmikan oleh YB Datuk Masidi Manjun yang mewakili YAB Ketua Menteri Sabah. Kehadiran lebih dari 3,000 orang.















Salam,
DARD

Promosikan Pesta Kaamatan Di Negeri-Negeri Lain Dalam Malaysia.

Posted: 09 Jul 2010 11:35 AM PDT

Semasa merasmikan pesta kaamatan di Kampung Melangkap Tomis saya mencadangkan sambutan pesta kaamatan seharusnya diadakan bukan sahaja setakat di peringkat kampung, negeri dan kebangsaan sebaliknya pesta ini juga perlu dianjurkan di negeri-negeri lain di negara ini.

Menganjurkan pesta tersebut sekali dalam setahun di negeri-negeri yang terpilih, ia secara tidak langsung dapat memperkenalkan budaya masyarakat Sabah dengan lebih dekat kepada masyarakat di negeri lain.

Sambutan pesta kaamatan saban tahun turut diadakan di Kuala Lumpur ini bermakna kerajaan mengiktiraf perayaan yang kita sambut sejak zaman berzaman di negeri ini.

Namun tidak semua masyarakat di Semenanjung dapat melihat sendiri perayaan tersebut ini kerana penduduk negeri lain tidak berkesempatan ke ibu negara.


Oleh itu perlu difikirkan cadangan supaya sambutan yang dianjurkan setiap tahun di Kuala Lumpur berpindah rendah dari satu negeri ke satu negeri, tidak hanya tertumpu di satu-satu tempat sahaja setiap tahun.

Pendekatan seumpamanya secara tidak langsung dapat mempromosikan budaya yang di negeri ini kepada masyarakat lain dengan lebih dekat lagi.

Pada majlis itu saya meluluskan peruntukan membina jambatan, dua buah mesin rumput dan peralatan sukan untuk belia di kampung itu.


Generasi muda perlu menghayati erti sebenar sambutan pesta kaamatan yang diadakan di seluruh negeri Sabah setiap tahun.

Kaamatan mengajar kita berkorban, setia dan berusaha bersungguh-sungguh kepada tanah untuk mendapatkan hasil yang lumayan.

Tanpa sikap sedemikian sudah pasti apa yang kita usahakan tidak menghasilkan pulangan yang memuaskan dan untuk mendapat hasil yang lumayan maka petani perlu sanggup berkorban, setia kepada tanah disamping berusaha tanpa merasa jemu.

Hadir sama pada majlis itu antaranya Timbalan Ketua Umno Bahagian Kota Belud, Awadnir Matanggal, Pengerusi JKKK Kampung Melangkap Tomis, Maine Sani, Ketua Kampung, Kampung Melangkap Tomis, Bakait Garong, Kapitan Masyarakat Cina Kota Belud, Lim Bun Poo serta para pemimpin setempat yang lain.

Salam
DARD

Tiada ulasan:

Pengikut