Khamis, 21 April 2011

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN


APA PANDANGAN ANDA TENTANG INI ?

Posted: 20 Apr 2011 10:55 PM PDT

Lawatan Anwar Ke London Timbul Banyak Persoalan

AIDCNews – 19/04/11 -Lawatan Datuk Seri Anwar Ibrahim ke London telah menimbulkan pelbagai persoalan kerana tidak seperti lawatan sebelumnya, kali ini tidak dinyatakan secara spesifik matlamat lawatan tersebut.
Tambahan pula lawatan itu tidak ditemani oleh isterinya, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail mahupun anak-anaknya.
Anwar bertolak ke London pada malam 15 April (malam sebelum pengundian di Sarawak) menaiki MH 2357 dan turut difahamkan baru semalam (18 April) bertolak dari London ke Osaka, Jepun untuk menghadiri program bersama penajanya The Nippon Foundation dan The Sasakawa Peace Foundation (SPF). Klik di sini.
Bermakna Anwar menghabiskan masa sekurang-kurang dua hari di Eropah dengan objektif yang tidak diberitahu kepada umum.
Sebelum ke London, difahamkan Anwar turut transit sementara di Dubai.
Menurut myspace.com/aicassociates, Dubai merupakan salah satu pejabat Anwar Ibrahim, selain Kuala Lumpur dan Washington di bawah badan yang dinamakan Anwar Ibrahim Counsulting Associates (AICA). Klik di sini
Bekas inner circle Anwar (yang tidak perlu disebut namanya) yang pernah melawat pejabat Anwar di Dubai menyebut salah seorang pekerjanya di Dubai adalah gay, namun tidak dapat dipastikan sejauhmanakah kebenaran dakwaan tersebut.


Dalam twitternya, Anwar mengakui beliau melakukan lawatan singkat ke London yang ditweet kepada dua orang kenalannya @AlyKhorshid dan @drcolinfu.
Siapa @AlyKhorshid & @drcolinfu ?
Sudah terdapat misi penting Anwar ke London selain daripada semata-mata untuk membincangkan perkembangan mutakhir di Libya dengan Dr. Anas Sheikh-Ali, Pengarah dan Penasihat Akademik, Pejabat IIIT London.

Tambahan pula @AlyKhorshid dan @drcolinfu turut mengajak Anwar untuk bersama-sama minum kopi di London juga menimbulkan persoalan.

Adakah mereka sebelum ini sudah berkenalan lama ? Siapa @AlyKhorshid dan @drcolinfu ?
@AlyKhorshid adalah twitter milik Dr Aly Khorshid, yang bekerja sebagai Islamic finance Consultant & Shari'ah Scholar, Elite Horizon Economic Consultancy, London. Klik di sini
Dr Aly juga merupakan penasihat kanan di al-Baraka Islamic Bank yang juga mempunyai kaitan dengan Anwar Ibrahim.
Anwar Ibrahim dilantik independent non-executive director, Albaraka Banking Group (ABG) sejak Mac 2006, ketika beliau masih menetap di Amerika Syarikat dengan menjadi pensyarah pelawat di Centre for Muslim-Christian Understanding, Universiti Georgetown, Washington D.C.
Menurut laman historycommons.org, (yang dipercayai sumber maklumat dari FBI), Sulaiman Abdul Aziz al-Rajhi yang merupakan pemilik the Al-Rajhi Banking & Investment Corp dan pemegang saham dalam Albaraka Banking Group adalah tokoh yang menubuhkan SAAR Corporation/Network yang menjadi penaja utama IIIT, organsisasi yang diasaskan Anwar yang berpusat di Herndon, Virginia, Amerika Syarikat. Klik di sini
@drcolinfu pula adalah twitter milik Dr Colin Fu, adalah penyelidik di beberapa syarikat penyelidikan besar, termasuk Intel Corporations. Klik di sini
Ketika ditanya rakan mayanya adakah beliau seorang gay, Dr Colin menafikan, beliau mengatakan dirinya adalah lelaki straight, namun beliau juga mempunyai rakan-rakan rapat di kalangan gay yang boleh disyorkan kepada sesiapa yang berminat. Klik di sini
Dilihat di 111 Harley Street, London ?
Paling mengejutkan apabila The Unspinners dan bigdogdotcom [klik di sini] melaporkan rakan-rakan mereka di London memberitahu Anwar turut dilihat di 111 Harley Street, London yang terkenal dengan klinik pembedahan kosmetik.
"Rakan kami di London baru memberitahu kami Anwar Ibrahim telah melawat 111, Harley Street. Apa helah Anwar untuk pergi ke sebuah klinik exclusive untuk cosmetic surgery?
"Adakah dia mahu mengubah wajahnya supaya apabila video terdedah, dia boleh kelentong satu dunia bahawa itu bukan dia kerana entah kerut mana di muka yang telah diubah?
"Atau pun dia sedang usahakan perut dia supaya hilang lipatan kulit yang memberi efek boroi", lapor The Unspinners. Klik di sini
Sudah tentu laporan sebegini menimbulkan perasaan ingin tahu di kalangan blogger-blogger lain, yang mula tertanya-tanya, benarkah Anwar berada di London untuk tujuan itu ?
Sudah tentu lawatan singkat yang tergesa-gesa ke London tanpa dimaklumkan matlamatnya akan menimbulkan pelbagai persoalan.
Sehinggakan ada yang mula bertanya penting sangatkah berbincang berkenaan dengan isu Libya di London, sehingga Ketua Umum PKR sanggup melakukan lawatan singkat ke sana ?
Atau perbincangan berkenaan dengan isu Libya sekadar untuk alasan di twitter bagi menutup misi lain yang lebih penting ?
Kalau tidak ada keperluan mendesak, tidak mungkin Anwar akan melakukan lawatan singkat ke London.
Apakah keperluan mendesak itu ?

Tiada Masalah Jika Berpegang Kepada Kontrak Sosial – Dr Mahathir

Posted: 20 Apr 2011 09:33 PM PDT

Tiada Masalah Jika Berpegang Kepada Kontrak Sosial – Dr Mahathir
2Share

KUALA LUMPUR 21 Okt – Negarawan, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata jika rakyat Malaysia berpegang kuat kepada perjanjian asal, yang dipersetujui oleh pemimpin daripada pelbagai kaum sewaktu merdeka dan termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, tidak akan ada pertikaian hak.

"Kita telah mempunyai satu formula yang berjalan dengan baik selama 50 tahun. Mengapakah kita mahu menukarnya? Mengapakah anda mahu menimbulkan ketegangan antara kaum," katanya kepada pemberita selepas menghadiri perasmian
Perhimpunan Agung Umno ke-61 oleh Presiden Umno Datuk Seri Najib Tun Razak di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini hari ini.

Dr Mahathir berkata demikian apabila diminta mengulas mengenai ucapan perasmian Najib yang antara lain berkata kedudukan dan hak-hak Melayu dilindungi sepenuhnya serta "terkunci kemas" dalam Perlembagaan Persekutuan tanpa dapat digugat lagi dan kenyataan ini wajar diterima oleh semua kaum negara ini.

Najib berkata asas berkenaan adalah kontrak yang dimuafakati oleh bapa-bapa pengasas mewakili semua kaum ketika negara di ambang kemerdekaan.

Dr Mahathir, bekas perdana menteri keempat negara, berkata ucapan Najib itu tepat pada masanya bagi menjelaskan dan memperingati perjanjian yang sekian lama didokong antara pelbagai kaum dalam negara ini.

Dr Mahathir, yang turut menyifatkan isi kandungan ucapan Presiden Umno itu baik, berkata adalah penting bagi rakyat patuh kepada perkara-perkara dimaktubkan dalam Perlembagaan Persekutuan yang tidak boleh diubah tanpa persetujuan Majlis Raja-Raja.

Dr Mahathir berkata mereka yang cuba meminda Perlembagaan Persekutuan sebenarnya tidak faham mengenai isi andungannya.

Malahan sejak dahulu lagi, kata beliau jika ada pihak yang hendak membuat perubahan ia tidak dibenarkan kerana perkara itu akan menimbulkan pertentangan antara kaum-kaum.

Sementara itu, Tun Abdullah Ahmad Badawi menyifatkan ucapan Najib sebagai "ucapan penyedar" terhadap isu-isu Perlembagaan, kedudukan orang Melayu dan sebagainya yang kini "menampakkan wujudnya kekeliruan dan kecelaruan" dalam
perbincangan.

"Tapi hari ini Presiden Umno telah menjelaskan, dan saya percaya akan ada satu kesedaran mengenai situasi itu, jadi (tidak ada sebab) kita timbulkan perkara-perkara yang nak menakut-nakutkan, nak memomok-momokkan," kata bekas Perdana Menteri.

Abdullah berkata dengan kesedaran itu, ia akan menghindar pelbagai perbalahan yang mungkin timbul kerana tidak adanya pemahaman mengenai apa yang dimaktub dalam Perlembagaan.

"Inilah perkata yang kita namakan klausa gagasan politik yang telah berakar umbi dalam Perlembagaan Persekutuan… ertinya apa yang ada dalam Perlembagaan itu dimeterikan dengan diadakan perjanjian dulu serta diadakan muafakat pada masa itu antara semua pemimpin-pemimpin kaum," katanya.

PEMBAHAGIAN YANG ADIL.

Posted: 20 Apr 2011 09:31 PM PDT

Tiada Satu Kaum Di Malaysia Boleh Mendapat Semua Yang Dikehendaki


MUKAH, 15 April – Dalam sebuah negara berbilang kaum seperti Malaysia, tiada satu kaum pun boleh mendapat 100 peratus hak mereka dipenuhi, kata bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

"Kita mesti menerima hakikat bahawa kita tidak boleh mendapat semua kehendak kita dipenuhi. Kita perlu mengorbankan hak kita untuk menampung permintaan orang lain bagi mewujudkan masyarakat yang aman damai dan stabil untuk memacu pembangunan lebih pesat, maju dan makmur," kata Dr Mahathir semasa berucap dalam satu program "Berambeh Jegem" di sini hari ini.
Turut hadir Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud dan isteri Puan SriRagad Kurdi Taib serta kira-kira 3,000 orang yang berhimpun di sebuah hotel disini untuk mendengar ucapan bekas pemimpin utama Malaysia.
Taib akan mempertahankan kerusi Balingian pada pilihan raya negeri Sarawak ke-10 esok.
Dalam ucapannya, Dr Mahathir bercakap panjang mengenai pentingnya sebuah kerajaan yang kukuh, hebat dan bertanggungjawab untuk mewujudkan peluang perniagaan yang membolehkan orang ramai mendapat pendapatan tetap dan menikmatitaraf kehidupan lebih baik.
"Inilah yang dilakukan dan menjadi dasar kerajaan Malaysia di bawah perdana menteri sebelum ini Tunku Abdul Rahman AlHaj, Tun Abdul Razak, Tun Hussein Onn, saya sendiri, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan kini Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak," kata beliau.
Dr Mahathir berkata rakyat Malaysia, khususnya rakyat Sarawak supaya berpengetahuan luas dan bijak melaksanakan hak demokratik mereka untuk memastikan keamanan, perpaduan dan keharmonian tersebar luas di kalangan rakyat Malaysia," katanya.
Beliau mengingatkan rakyat Malaysia mengelakkan diri daripada bersikap konfrontasi dan sebaliknya hendaklah bertoleransi dan akomodatif seiring dengan hasrat negara menjadi sebuah negara maju.
Dr Mahathir turut memuji kepimpinan Najib, dan menyatakan bahawa beliau mempunyai keyakinan terhadap Perdana Menteri.
Negarawan itu berkata Najib sepatutnya mendapat sokongan daripada seluruh rakyat Malaysia tidak mengira kaum, fahaman agama dan kepercayaan.

SANGGUPKAH HADI AWANG LETAK JAWATAN ?

Posted: 20 Apr 2011 09:22 PM PDT

Penganalisis: Hadi Awang dilihat liabiliti, PAS perlu perubahan
April 19, 2011

KUALA LUMPUR, 19 April — Penganalisis politik Prof Abdul Aziz Bari yang lazimnya memberi pandangan terbuka mengenai PAS menegaskan, kepimpinan parti Islam itu perlu berubah terutama Presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang kini dilihat sebagai liabiliti kepada komponen Pakatan Rakyat itu.

Pendirian lantang beliau ini dikeluarkan ketika parti Islam berusia lebih enam dekad ini sedang bersiap sedia untuk mengadakan pemilihan pusat Jun ini.

Lebih-lebih lagi pandangan ini dilontarkan selepas PAS sekali lagi gagal memperoleh sebarang kerusi di Sarawak apabila tewas di kesemua lima kerusi yang ditandinginya.

Sehubungan itu kata Aziz, Hadi, 64, yang juga Ahli Parlimen Marang dilihat telah gagal mempertahankan parti dalam beberapa isu berbangkit.

"Ini dapat dilihat apabila Terengganu jatuh (semula) kepada kerajaan Barisan Nasional (BN).

"Beliau juga dikatakan antara punca rancangan 16 September Pakatan Rakyat musnah," kata beliau dipetik Sinar Harian hari ini.

Hadi menjadi Presiden PAS pada 2002 dan mempertahankan kedudukannya pada 2009 tanpa saingan.

Kata Aziz, keadaan itu menyebabkan ahli-ahlinya kurang kepercayaan kepada kepimpinan Hadi yang menyulitkan perkembangan PAS dan kegagalan menyerlah sebagai 'kapten' kepada parti itu.

Malah, Aziz juga berkata, tindakan Exco Kerajaan Negeri Kelantan Datuk Husam Musa tidak relevan.

"Husam membuat keputusan tanpa pertimbangan yang cekap kerana sepatutnya menunggu respons dari kawasan lain yang masih belum membuat mesyuarat kawasan," kata ahli akademik Universiti Islam Antarabangsa (UIA) ini.

Pada 13 April lalu, Husam yang juga ahli jawatankuasa kerja PAS pusat secara rasmi mengumumkan tidak akan bertanding bagi jawatan presiden parti pada pemilihan Jun ini.

Jelas Husam, beliau memberikan sokongan penuh kepada Hadi untuk terus menerajui parti Islam itu.

Justeru beliau menolak sebarang pencalonan dari mana-mana kawasan PAS yang mencalonkannya bertanding jawatan nombor satu parti sambil menegaskan hanya akan bertanding bagi ahli jawatankuasa PAS pusat.

"Saya menyokong 100 peratus kepada kepimpinan Datuk Seri Abdul Hadi kerana bagi saya beliau adalah seorang yang berwibawa dan boleh menyatukan PAS.

"Jadi saya harap kawasan-kawasan lain tidak mencalonkan saya bagi jawatan presiden, saya tidak pernah berhasrat untuk bertanding jawatan setinggi itu apa lagi dipertembungkan dengan Datuk Seri Abdul Hadi," katanya.

Pada pemilihan 2009, Husam yang ketika itu merupakan naib presiden parti bertanding jawatan timbalan presiden dan tewas.

Kemudian Hadi melantik beliau sebagai ahli jawatankuasa kerja PAS pusat.

Bagaimanapun Husam mengucapkan terima kasih kepada PAS kawasan Bukit Bintang kerana telah mencalonkan beliau bagi jawatan itu.

"Mungkin PAS (kawasan) Bukit Bintang mempunyai sebab-sebab yang tertentu sehingga mencalonkan saya," katanya.

Husam berkata jawatan ahli jawatankuasa PAS pusat adalah pilihan yang terbaik memandangkan beliau juga perlu memikul tanggungjawab untuk memastikan PAS terus memerintah Kelantan.

Akhbar yang sama memetik Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad berkata, jawatan presiden partinya boleh dipertandingkan kerana termaktub dalam perlembagaan.

Khalid yang juga Yang Dipertua PAS Shah Alam berkata, ia memerlukan sekurang-kurangnya dua pencalonan bagi melayakan calon bertanding untuk jawatan berkenaan.

"Kita tidak pernah menghalang sesiapa untuk bertanding jawatan itu kerana dalam perlembagaan PAS, tiada sebarang syarat bahawa jawatan itu tidak boleh dipertandingkan.

"Jawatan presiden dan timbalan presiden bukannya jawatan mutlak bagi seseorang pemimpin kerana sesiapa sahaja boleh jadi calon untuk jawatan itu," kata beliau yang juga ahli biro politik PAS.

PEMBANGKANG DAPAT MODAL BARU MENJELANG PRU 13.

Posted: 20 Apr 2011 09:18 PM PDT

Modal Baru Pembangkang : Projek Email 1Malaysia !!!
Perdana Menteri telah mengumumkan akan memberi email percuma kepada setiap rakyat Malaysia. Jumlah Rakyat lebih kurang 28 juta akan diberi satu email bernama Email 1Malaysia. Tanpa sebarang paksaan. Kos yang ditanggung oleh swasta dalam projek ini ialah RM50 juta tanpa melibatkan dana awam dari kerajaan.

Inisiatif e-mel 1Malaysia diumumkan Najib ketika membentangkan laporan kemajuan terkini Program Transformasi Ekonomi (ETP) di Putrajaya semalam. Di mana projek emel 1Malaysia merupakan satu daripada tujuh projek baru dalam ETP. Di bawah inisiatif itu, rakyat Malaysia berumur 18 tahun ke atas akan diberikan satu akaun e-mel rasmi yang unik. PM telah mengumumkan projek tersebut kerana ia telah dinilai oleh Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu) sebagai sebahagian daripada ETP.

Harakah seperti biasa cuba memutar belitkan dan menanam keraguan serta kebencian rakyat terhadap Kerajaan. Lalu berbagai sudut dikupas tanpa fakta yang sahih agar rakyat melihat projek ini satu lagi projek menguntungkan kroni Datuk Seri Najib. Namun jelas bahawa projek ini tidak melibatkan wang kerajaan.

Sehari dua yang lalu Malaysiakini juga turut memainkan isu projek naik taraf masjid jamek Kg Baru yang cuba dipalitkan 'lumpur' kepada Perdana Menteri ekoran penglibatan adik beliau Nazim Razak dalam projek tersebut.

Namun Allah telah menggagalkan niat mereka sehingga Nazim Razak mengeluarkan kenyataan bahawa syarikat beliau suda lama membantu masjid tersebut dan rekabentuk yang dihasilkan oleh syarikatnya dibuat secara sukarela tanpa dikenakan sebarang caj atau bayaran. Bahkan mereka sudah lapan tahun membantu bukan kali ini sahaja. Artikel lanjut penjelasan syarikat adik PM sila rujuk di sini http://penembak-tepat.blogspot.com/2011/04/penjelasan-adik-perdana-menteri-nazim.html

Ketika zaman IT semakin penting dan Kerajaan mengambil inisiatif untuk memberi email 1Malaysia untuk memudahkan rakyat berkomunikasi dengan Kerajaan dengan selamat kenapa Pembangkang termasuk Lim Kit Siang cuba memperlekeh projek ini ? Lihat blog Lim Kit Siang yang menyentuh isu ini di sini http://blog.limkitsiang.com/2011/04/19/najibs-1-malaysia-circus-1-email-for-every-malaysians/


PM berkata : "Jika anda tidak mahu menyertainya, jangan sertainya. Saya tidak nampak apa masalah besar di sini," Tegas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menjelaskan, projek e-mel 1Malaysia yang diumumkan semalam merupakan inisiatif sukarela sektor swasta dan tidak membabitkan wang awam. Beliau menegaskan, penyertaan di dalam projek tersebut juga adalah sukarela. Maknanya jika Lim Kit Siang tidak mahu maka beliau tidak akan mendapat email tersebut. Begitu juga jika ada 21,913 orang menurut Harakah dan 24,012 orang menurut The Malaysian Insider tidak setuju maka Panglima yakin masih ada berbelas Juta rakyat Malaysia yang akan menggunakannya. Buat apa kita menggunakan Yahoo atau Google jika rakyat Malaysia pun berupaya mencipta email yang selamat untuk diguna oleh kita semua.



kata kawan FB Panglima pagi ini :


Rashid Amirdin :

Projek e-1M kelolaan YAB PM merupakan satu lagi gerbang baru Malaysia mengoptimakan pentadbiran berkesan...

Individu yang menafikan perkara ini adalah segelintir yang suka menggunakan 'ID PALSU' @ FAKEPROFILE @ PSEUDOPROFILE...



Sila berikan komen anda tentang perkara ini. Mari kita mahu buktikan berpuluh juta rakyat Malaysia tidak setuju dengan pembangkang dan selama ini memang jelas pembangkang sengaja mencipta helah dan kepalsuan demi menggagalkan usaha murni kerajaan hingga merugikan rakyat sekelian.


Jangan Lupa Klik Link Ini : 12 Dalil Anwar Tergelincir Akidah

RUMAH SIAP PAHAT BERBUNYI

Posted: 20 Apr 2011 09:15 PM PDT

Apa dah jadi?

Kuching :20 april.1 kejutan dibuat oleh kp kidurong yg meletak jwtan krn x berpuashati dgn kpimpinan Datuk kp pemuda swk.Bahang pilihanraya masih lagi dirasai tapi timbul lagi isu hangat ini.
Bs bkn nak menjadi seperti pgrm melodi di tv tapi sbgi rakyat swk yg perihatin amat shock dan inginkan jwpn mengapa perkara ini berlaku?
Bs ada terima info yg mengatakan kp kidurong menarik balik keptsannya tapi x bena.jadi persoalannya?ada pihak2 yg ingin tutup perkara ini.blh ke?
The big why is?kenapa isu ini timbul?

E-MAIL 1 MALAYSIA : ANTARA SILAP TEMBAK DAN CEMBURU ?

Posted: 20 Apr 2011 09:10 PM PDT

emailen440Sewaktu kerajaan Negeri Selangor pimpinan PKR tidak lama dulu meluluskan RM15 juta dalam Bajet 2010 untuk ' perang' maklumat dengan Barisan Nasional tidak ada langsung pembangkang yang berbunyi kata ia satu pembaziran wang rakyat.

Sebaliknya ketika pengumuman mengenai projek E-mel 1Malaysia pembangkang khususnya Lim Kit Siang dan anaknya Lim Guan Eng sudah melompat tinggi langit menjerit dakwa ia membazir dan nak dijadikan alat oleh kerajaan untuk kepentingannya.
Sedangkan pembangkang nyata salah tembak.Tidak ada langsung wang rakyat digunakan seperti dilakukan oleh kerajaan Selangor.
Sewaktu ditanya wartawan mengenai kontroversi cuba dibangkitkan pembangkang mengenai projek e-mel 1Malaysia,Perdana Menteri Datuk Seri  Najib Tun Razak  berkata bahawa projek e-mel 1Malaysia yang diumumkan Selasa adalah inisiatif sepenuh sektor swasta dan tidak membabitkan sektor awam.

"(Penyertaan) secara sukarela dan jika tidak mahu (turut) serta jangan sertai," katanya dalam siding akhbar selepas melancarkan Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM) di Kompleks Sukan negeri Perak di Ipoh Rabu.

Beliau menjelaskan bahawa projek itu telah dinilai oleh Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan atau PEMANDU dan diumumkan sebagai salah satu projek daripada tujuh projek baru Program Transformasi Ekonomi (ETP).
Di bawah inisiatif berkenaan, rakyat Malaysia berumur 18 tahun ke atas akan diberikan satu akaun e-mel rasmi yang unik.
 Semasa mengumumkannya, Najib berkata insiatif e-mel 1MY itu akan membolehkan komunikasi secara langsung dan selamat antara rakyat Malaysia dan kerajaan dan juga meningkatkan perkhidmatan penyampaian kerajaan kepada pengguna dan ahli  perniagaan.

Tricubes Bhd akan mempelopori pelaburan RM50 juta itu yang juga termasuk pembangunan sebuah laman portal, akaun e-emel bagi semua rakyat Malaysia berumur 18 tahun ke atas, sebuah pusat sehenti bagi perkhidmatan kerajaan, penyediaan khidmat tambah nilai seperti rangkaian sosial, semakan bil dalam talian dan juga pembayaran, sebagai tambahan kepada set peralatan pembangunan web untuk warganegara dan entiti perniagaan bagi membangunkan aplikasi secara kreatif.

Pengumuman projek berkenaan bagaimanapun mendapat reaksi negatif dan tidak puas hati pelbagai pihak terutama daripada pemimpin pembangkang yang mempertikai kedudukan syarikat berkenaan dan juga penggunaan dana kerajaan.

PEMANDU juga pada Selasa telah memberi penjelasan bahawa kerajaan tidak membiayai projek akaun e-mel 1 Malaysia dan ia juga bukan sesuatu yang diwajibkan kepada rakyat.

"Alamat e-mel 1Malaysia bukan wajib bagi kesemua rakyat Malaysia. E-mel 1Malaysia adalah inisiatif diterajui swasta, oleh Tricubes (Berhad), dengan pelaburan daripada syarikat dan bukannya kerajaan," kata PEMANDU.-20/4/2011

Politik negara patut ambil kira pemikiran rakyat

Posted: 20 Apr 2011 09:06 PM PDT

< Politik negara patut ambil kira pemikiran rakyatOleh Roslee Mardan2011/04/21Zaman kerajaan tahu segalanya tidak lagi relevan dengan landskap politik semasaKEPUTUSAN Pilihan Raya Negeri Sarawak ke-10 mencetuskan pelbagai analisis bermakna dan justifikasi yang memberi landasan baru kepada corak politik Barisan Nasional (BN). Kejayaan BN mengekalkan pemerintahan dengan majoriti dua pertiga adalah sesuatu yang menjadi jangkaan bagi kebanyakan penganalisis politik dan rakyat.Walaupun ada kejutan dari segi tahap penerimaan undi kaum Cina, kemenangan BN boleh diterjemahkan sebagai satu ujian besar untuk meninjau sejauh mana transformasi politik yang digalas oleh kepemimpinan BN berkesan melalui pendekatan politik pembangunan.Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan yakin bahawa beberapa faktor kejayaan BN di Sarawak dikenal pasti, antaranya kepemimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, penolakan pengaruh ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, kepemimpinan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud dan faktor pembangunan yang dijana oleh BN.Pilihan raya Sarawak pada 16 April lalu sebenarnya mempunyai keistimewaan tersendiri kerana ia berlangsung di sebuah negeri yang terpisah daripada geografi dengan Semenanjung. 'Keterasingan' ini hanya dirapatkan melalui hubungan politik yang mana BN sudah memerintah sejak sekian lama di Sarawak melalui pentadbiran Abdul Taib.Keduanya, dari segi nilai, budaya, pemikiran dan tahap pembabitan rakyat Sarawak dalam politik khususnya masyarakat di kawasan pedalaman. Boleh dikatakan tahap penyertaan politik rakyat di kepulauan Borneo seperti Sarawak, malah Sabah belum menyamai tahap pembabitan politik seperti di Semenanjung. Tidak seperti masyarakat Semenanjung, pembabitan masyarakat Semenanjung selama ini terhadap politik dilihat agak ketara dan mereka begitu terdedah dengan politik nasional yang mengalami evolusi melalui insiden semasa politik nasional.Isu yang berlegar dalam pemikiran rakyat hari ini lebih terarah kepada isu ketelusan dan hak asasi berbanding soal pembangunan yang kurang relevan kepada kebanyakan pengundi di Semenanjung. Di Sarawak, pembangunan adalah satu-satunya pilihan yang perlu diutamakan. Daripada keistimewaan yang ada di Sarawak ini, kita seakan sudah boleh meramal keupayaan BN mengekalkan status sebagai parti pemerintah untuk rakyat Sarawak. Dengan keistimewaan yang dimaksudkan itu juga kita dapat meneka apa dan siapa sepatutnya pilihan tepat bagi rakyat Sarawak seperti direalisasikan pada 16 April lalu.Sarawak mempunyai keistimewaannya yang tersendiri walaupun politik negara melalui pelbagai fasa pembangunan dan pergolakan. Kita optimis untuk menyatakan bahawa Sarawak akan terus mampu membantu mengekalkan kestabilan politik nasional tetapi tentulah amat bergantung kepada sejauh mana keupayaannya mengelak daripada diresapi aliran politik baru yang tercipta daripada politik nasional.Melihat kepada senario politik negara, seperti ada dua aliran politik iaitu aliran 'politik untuk pembangunan' dan 'politik untuk politik'. 'Politik untuk politik' mula mempengaruhi trend pengundian rakyat Malaysia selepas ada kerjasama politik antara parti pembangkang yang dilihat sebagai alternatif kepada sebahagian tuntutan rakyat di negara ini. Strategi ini juga turut dilihat sebagai satu langkah mengekalkan sifat relevan dan jangka hayat institusi pembangkang di Malaysia.Jika kita menyingkap perjalanan politik negara dalam tempoh 1999 hingga 2008 didapati dalam tempoh ini, pengkaji politik tempatan seakan-akan cenderung merumuskan bahawa sudah ada perubahan besar dalam politik negara terutama keputusan Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU-12) yang memberi interpretasi signifikan terhadap perubahan politik di negara kita.PRU-12 membuktikan bahawa resipi politik biasa seperti politik kaum, dominasi Melayu terhadap politik nasionalisme, ketuanan Melayu, politik agama dan sebagainya tidak lagi mampu mengekalkan status quo parti pemerintah. Malah, sejak kebelakangan ini, tanpa diduga implikasi daripada pemecahan tradisi pengekalan status quo itu membawa kepada amalan politik yang kurang profesional seperti berleluasanya amalan rasuah, penyebaran fitnah yang tidak terkawal melalui media massa, pencemaran institusi politik yang melanggari norma formal sesuatu institusi, pencemaran nilai budaya kaum dan agama serta pelbagai lagi senario politik yang berlaku di Semenanjung.Politik nasional yang berlaku di Semenanjung lebih terarah kepada isu baru seiring dengan nada politik masyarakat pada peringkat global seperti kesaksamaan kaum, hak asasi, keadilan, malah lebih parah lagi, sudah ada tanda untuk mengheret agama dan budaya dalam ruang fahaman pluralisme.Politik untuk politik yang menjadi falsafah parti pembangkang terus mencorakkan lagi landskap dan pemikiran politik di Malaysia. Apabila isu seperti kesaksamaan kaum, hak asasi, keadilan, ekonomi terbuka, negara kebajikan dan pluralise dicanang dalam bentuk pemujukan politik, maka rakyat dengan cepat menganggap ia satu pembaharuan positif dan perlu dipilih daripada penganjurnya.Sebaliknya pula, bagi parti pemerintah, pengabaian terhadap isu global yang semakin meresapi dan membentuk gelombang pemikiran rakyat menjadi faktor kepada runtuhnya ideologi tradisi yang dipertahankan selama ini. Sebab itu, jika diperhatikan asas transformasi politik BN, kerajaan pada 2009 diterajui pentadbiran Najib sedar bahawa zaman di mana kerajaan tahu segala-galanya tidak lagi relevan dengan landskap politik semasa. Untuk penyesuaian, Najib kini sedang memastikan politik negara perlu diletakkan dalam satu garisan yang hubungannya mesti bersifat anjal dengan pola pemikiran politik rakyat.Penulis ialah Pegawai Tadbir (Penolong Pendaftar) Universiti Utara Malaysia

Kelantan akui Pusat salur RM520 juta

Posted: 20 Apr 2011 09:04 PM PDT

Kelantan akui Pusat salur RM520 juta
Oleh Anwar Hussin
anwarhussin@bharian.com.my
2011/04/21
Pinjaman bina prasarana tingkat bekalan air

KOTA BHARU: Kerajaan PAS Kelantan mengakui sudah menerima pinjaman sebanyak RM520 juta daripada Kerajaan Pusat untuk pembinaan prasarana bekalan air di Kelantan, tetapi mendakwa ia masih belum mencukupi untuk menyelesaikan masalah air bersih di negeri itu.
Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerja Raya, Utiliti dan Alam Sekitar negeri, Datuk Md Anizam Abdul Rahman, berkata pinjaman diberi Kerajaan Pusat di bawah Rancangan Malaysia Ke-10 (RMKe-10) juga tidak mencukupi.
Beliau berkata, kerajaan negeri dinafikan hak membuat pinjaman selama 11 tahun daripada 1990 hingga 2001, menyebabkan Kelantan mundur berbanding negeri lain dan menimbulkan masalah termasuk isu air bersih.

"Di bawah RMKe-10 Kerajaan Pusat hanya meluluskan pinjaman RM96 juta daripada RM300 juta yang dipohon kerajaan negeri.

"Ini tidak mencukupi untuk menyelesaikan masalah yang timbul," katanya selepas mesyuarat EXCO kerajaan negeri, di Kota Darulnaim, semalam.

Masalah bekalan air di negeri itu bukan isu baru dan ia berlarutan sejak 21 tahun lalu biarpun Kerajaan Pusat memberikan bantuan RM520 juta kepada Kelantan.
Pada persidangan Dewan Undangan Negeri Kelantan tahun lalu, Md Anizam berkata liputan air bersih yang sepenuhnya bakal dinikmati rakyat Kelantan selewat-lewatnya pada 2027.

Bagaimanapun, Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Dr Awang Adek Hussin memberi jaminan menyelesaikan masalah bekalan air bersih di negeri itu dalam tempoh satu penggal atau lima tahun jika Barisan Nasional (BN) diberi peluang memerintah Kelantan pada pilihan raya umum akan datang.

Ketika ditanya, sama ada terdapat memorandum diserahkan kepada Menteri Besar daripada kakitangan Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) berhubung ketidakpuasan hati terhadap kepemimpinan tertinggi AKSB, Md Anizam mengakuinya ada.

Why Pakatan failed to deny BN 2/3rd majority in Sarawak

Posted: 20 Apr 2011 08:57 PM PDT

Why Pakatan failed to deny BN 2/3rd majority in Sarawak




COMMENT I did not have time to write a prediction piece for the recently concluded Sarawak state election because I was heavily involved in the campaign this time, rather than analysing it as an outside observer.

But I did tweet and put on Facebook (and placed a few friendly wagers) that the BN would lose its two-thirds majority by failing to win at least 47 seats. I was, not for the first time and certainly not for the last time, wrong.

In this first of my two-part analysis of this election, I will quickly lay out the basis for my initial optimism and then proceed to explain, using the election results, why my prediction did not materialise.

I will pay particular attention to the very complicated voting patterns exhibited by the various non-Muslim bumiputera groups because these voters were, and will likely be, the swing voters come the next general election.

Why I thought it was possible

My initial sense of optimism that the BN could possibly lose its two-thirds majority in the state assembly arose way before jitters started manifesting itself among those in the ruling coalition during the course of the 10-day campaign.

I had identified a list of 35 potentially vulnerable seats, not including the eight seats in non-BN hands when the state legislature was dissolved. These seats fell into four categories.

The first category comprises of 15 seats which the BN won with less than 60% of the popular vote in the 2006 state elections.

NONEThese include four Chinese-majority seats - N39 Repok, N46 Dudong, N49 Pelawan and N64 Pujut - but also include a number of Malay/Melanau seats - N20 Sadong Jaya, N24 Beting Maro and N30 Saribas - as well as Dayak and Orang Ulu seats - N19 Kedup, N25 Balai Ringin, N26 Bukit Begunan, N29 Batang Ai, N57 Belaga, N60 Kemena and N70 Ba'kelalan.

I also included the Iban-majority seat of Engkilili in this category, since the BN lost this seat in 2006 but subsequently 'regained' it back when the Snap candidate, Johnny Rayong, switched parties and joined SUPP.

The second category comprises of seats which the BN won with more than 60% of the vote in 2006 but had favourable demographics for the opposition, they being Chinese majority. The three seats in this category are N13 Batu Kawah, N47 Bawang Assan and N63 Piasau.

The third category comprises of seats which experienced a more than 10% decrease in the level of BN support from the 2006 state election to the 2008 general election.

This includes the Iban-majority seat of N27 Simanggang, which experienced a 31.2% decrease in the level of BN support from 83.3% to 52.1%, and N56 Baleh, an Iban-majority seat where voters have been affected by the Bakun dam construction, where the level of BN support plunged by 26.2%, from 89.5% to 62.3%. There are 11 seats which fall under the third category.

The fourth and last category features seats which the BN won by more than 60% in 2006 but which have been affected by new campaign issues.
azlan

Unhappiness over the treatment of the local population as a result of dam-building activities in Bengoh and Baram could have potentially affected voters in six seats - N1 Opar, N16 Bengoh, N17 Tarat, N18 Tebedu (Bengoh) and N66 Marudi and N67 Telang Usan (Baram).

For the opposition to deny the BN the two-thirds majority, it needed to retain all eight of its seats and win another 16 out of the 35 potentially vulnerable seats. Tripling the number of opposition seats was a tall order, but the ingredients for a potential tsunami were present.

sarawak chief minister taib mahmud cast his ballot vote 1A chief minister in Abdul Taib Mahmud, who had been in power in the state for over 30 years; the growing body of evidence of the wealth that he and his family had amassed, both in Sarawak and abroad, through website Sarawak Report and the dissemination of this information through Radio Free Sarawak and through word of mouth; the growing disputes over NCR (native customary land) as a result of aggressive expansion by Peninsular-based oil palm companies into Sarawak; the evictions and displacement of many local communities as a result of dam-building activities; the stamping of the Al Kitab and the ban on the use of 'Allah' by the local Christian community; all these were reasons to think that the growing urban discontent against Taib and the BN which was already evident among the voters in the Sibu by-election, could penetrate into many of the rural and semi-rural areas, including in some of these potentially vulnerable seats.

But this was not to be. The opposition managed to retain seven out of the eight seats it held, and won another nine seats, two of which - Krian (won by PKR) and Pelagus (won by an independent) - were not on my list of 35 potentially vulnerable seats.

What went wrong then for the opposition? Or to put it in another way, what didn't go right for the opposition?

I will leave the issue of party organisation, seat negotiations and multi-cornered contests and how they affected the election results to Part 2 of my analysis. Here, I will only undertake a numerical analysis of the election results.

Analysis of voting trends

The first reason as to why the BN was able to keep its two-thirds majority is that the anticipated swing among the non-Muslim bumiputera (NMB) voters was not big enough for the opposition to win many of the NMB majority seats.

azlanTable 2 below shows the overall BN support and the estimated BN support by ethnic group for the 2006 and 2011 state elections.

To simplify my analysis, I grouped all the major NMB ethnic groups - the Bidayuhs, the Ibans and the various groups which are lumped together as Orang Ulu - into a single category.

A more accurate way of estimating the level of BN support would be to use voting results and ethnic composition figures at the polling stream level, but because I do not have such data for all of the seats, I have settled on the next best option, which is to estimate the BN support by ethnic group using state seat level data.

azlanThe results in Table 2 (right) confirms that the reality 'on the ground', so to speak. The decrease in the level of BN support among the Chinese community was the largest, from 45.1% in 2006 to 25.5% in 2011, representing a drop of 19.6%.
This makes sense since it would not have been possible for the opposition to increase their majority in many of their existing seats by such large margins and to win additional seats, which the SUPP had won with more than 70% of the popular vote in 2006, without a significant swing in the level of BN support among the Chinese.

The NMB support for the BN fell by slightly more than 7% from 63.9% in 2006 to 56.7% in 2011. But unlike the fall in the Chinese support for the BN, the overall fall in the NMB support for the BN did not exhibit a consistent pattern across all the NMB-majority seats.

While one can safely conclude that the Chinese support for the BN fell in most, if not all, of the Chinese-majority seats, the picture for the NMB-majority seats is much more complicated.

Among the 30 seats where the NMB voters comprise more than 50%, there were 22 seats where the level of support for the BN fell and the average fall was 12.8% for these seats. But there were also eight seats in which the level of BN support actually increased, by an average of 12.1%.

Tables 3 and 4 list out the seats in which the level of BN support fell (22 seats) and where it increased (eight seats).

azlanAmong the seats listed in Table 3 (right) are many of the potentially vulnerable seats listed in Table 1 above, including N1 Opar, N2 Tasik Biru, N16 Bengoh, N17 Tarat, N19 Kedup, N27 Simanggang and N67 Telung Usan - all of which were won by the BN with less than 60% of the popular vote.
With another 5% swing in the Iban vote, eight of the seats in Table 3 would have gone to the opposition.

At the same time, there were also a number of potentially vulnerable NMB-majority seats that, surprisingly, went into the safe column for the BN (Table 4 below).
azlanThese included N25 Balai Ringin and N26 Bukit Begunan as well as N57 Belaga, a seat which the BN won with only 42% of the vote in a multi-cornered fight. The BN made an impressive gain of 24.9% in Engkilili, a seat which the same candidate had won under the Snap banner in 2006 with only 46% of the popular vote.

The BN Batang Ai incumbent also consolidated the gains made during the 2009 by-election by winning 71% of the vote - an increase of 6% from the 65% he obtained two years ago.

It was somewhat surprising that BN made gains in two out of the three state seats in the Sri Aman constituency (N25 Balai Ringin and N26 Bukit Begunan) given numerous reports of land grabs in this area and the presence of two relatively well-known PKR candidates, one of whom was the former state representative for Balai Ringin (Ibi Uding) and the other, a former MP for Sri Aman (Jimmy Donald).

The voting trend among the NMB voters is further complicated by variations in the semi-urban seats with a high percentage of NMB voters.

While it would not have been possible for the opposition to achieve its sizeable gains in seats such as N13 Batu Kawah (21% NMB), N40 Meradong (40% NMB) and N59 Kidurong (35% NMB) without at least some decrease in the BN support among the NMB voters, a quick comparison of the NMB-majority voting districts in N46 Dudong (37% NMB) and N47 Bawang Assan (33% NMB) showed that the NMB support for the BN actually increased in these areas.

No statewide swing among non-Muslim bumis

What conclusions can we then draw in regard to the NMB voting patterns in 2011?

Firstly, that we there was not the same kind of statewide swing against the BN that was seen among the Chinese voters. The NMB voters comprise of different ethnic groups and are not as cohesive as the Chinese and most importantly, are not moved to vote in respond in a uniform manner to the common issues of NCR land rights, land grabs and relocation and displacement due to dam building.

In other words, the salience of land grabs affecting Iban voters in one area will not move Iban voters in other, perhaps even neighbouring areas, from voting against the BN. Only if these issues seriously affect the majority of voters in one area, will they vote against the BN in significant numbers and only in that affected area.

The second conclusion which can be drawn is that the candidate factor makes much more of a difference in the NMB-majority seats compared to the urban seats. This is not to say that personality issues are not important in the urban areas.

One of the reasons why DAP's Chong Chieng Jen managed to win the Kota Sentosa seat despite the presence of 3,000 postal votes is his popularity among his constituents. But the magnitude of difference is much greater in the non-urban non-Chinese majority seats.

A candidate who was serviced his constituents well, including possibly resolving some of the land issues, would be able to stem the tide of a swing against the BN. This would explain some of the results in the seats in Table 4, where the support for the BN actually increased.

At the same time, one cannot assume that a former state assemblyperson or MP, who is now competing as an opposition candidate, would be a better candidate. More often than not, voters would remember the failure to deliver constituency services rather than past services rendered, which is probably why some of these candidates were dropped by BN in the first place.

NONEOn the other hand, well-financed and new opposition candidates who have not contested before but nonetheless have worked the ground consistently in the period leading up to the state elections may produce electoral shocks as was the case with Ali Biju (PKR) in Krian and George Lagong (right) (Independent) in Pelagus.

The third conclusion I would draw is that one cannot assume that the NMB areas which are located near town centres such as Sibu, Miri and Kuching would automatically be more inclined to vote for an opposition candidate.

Many of the polling stations in the state seats of Dudong and Bawang Assan, although located about an hour from Sibu town (by boat or by car), still do not have running water or electricity.

If given a choice between a Chinese DAP candidate who cannot speak their language and who cannot provide them with monetary incentives or development projects and a BN Chinese candidate who can give them both, at least two out of three Iban voters would choose the latter.

The situation here is somewhat reversed from Peninsular Malaysia where one would expect voters in the urban areas who are from one race to be more likely to vote for an opposition candidate of another race compared to those in the less urbanised areas.

Finally, I briefly discuss voting patterns among the Malay/Melanaus (MM). Table 2 shows that the BN support among the MM actually increased slightly from 78.3% to 79.6%, an increase of about 1.3%. This should not be that surprising given the strength of the PBB in these areas and also the continued popularity of the chief minister among the Malay/Melanaus.

But even here, there are some differences in the changes of support for the BN in the MM-majority seats. In the 21 MM-majority seats, 13 experienced a fall in the level of BN support, by an average of 7.0%, while eight experienced an increase by an average of 8.1%.
Even though the BN support among the Malay/Melanaus increased slightly, there were more MM majority seats in which the level of BN support fell because of the presence of Chinese and NMB voters in these seats.

azlanTables 5 and 6 below lists out the seats in which the level of BN support fell (13 seats) and where it increased (eight seats).

Among the MM-majority seats where level of BN support fell was N24 Beting Maro, a seat which PAS stood a chance of winning. However, this was the only MM-majority seat in Table 5 where the BN's popular vote stood at less than 60% in the 2011 state election.

The BN made impressive gains in many of the MM-majority seats listed in Table 5 (above), registering double-digit gains in four out of the eight state seats.

azlanAmong the seats in Table 5 are N20 Sadong Jaya and N30 Saribas, two MM-majority seats which the BN won by less than 60% of the popular vote in 2006 but are now firmly in the safe column after gains of 13.4% and 13.5% by the BN, respectively.

Unless there is a serious split within the PBB as a result of a leadership tussle after Taib leaves, it is hard to imagine the opposition winning any of the MM-majority seats in the next state election.

More in-depth study required

This long article has barely scratched the surface of the complexity of Sarawakian politics.

Only a much more in-depth academic study can uncover the reasons as to why BN performed better or worse in many of these constituencies, especially those outside the urban centres including the service record of BN incumbents, possible sabotage by dropped candidates, the salience of local issues such as land grabs and dam building, the financing and on the ground presence of opposition candidates, just to mention a few.

The purpose of this article is to provide some facts and figures that will hopefully help improve the overall understanding of Sarawak politics and elections.

Where there are differences is in the magnitude of the swing against the BN among the different ethnic groups. This article maintains that the Chinese vote swing against the BN was the largest, followed by the NMB voters.

Even though the overall figures show a decrease in the level of BN support among the NMB voters and a slight increase among the MM voters, there is significant variation in the level of BN support within the NMB and MM-majority seats.

The next part of this analysis will discuss the impact of the state polls and the challenges faced by both the BN and the opposition parties ahead of the 13th general election.

ONG KIAN MING holds a PhD in Political Science from Duke University. He is currently pioneering a Master in Public Policy (MPP) program at UCSI University. He can be reached at im.ok.man@gmail.com. He was based in Sibu during the state election.

malaysiakini

PUAK ERDOGAN BAKAL MENERAJUI PAS ?

Posted: 20 Apr 2011 08:54 PM PDT


Ketika Parti2 politik tanah air sedang sibuk mengatur persiapan menjelang PRN Sarawak minggu hadapan, PAS pula mengambil pendekatan berbeza dengan perancangan rapi untuk berhadapan dengan Peperangan Politik Dalaman parti yang semakin panas.

Lebih mengejutkan, belum ada sebarang pengumuman rasmi mengenai status Ustaz Nasharuddin Mat Isa untuk berundur dari jawatan Timbalan Presiden, masing2 yang kepingan sudah mula menawarkan diri, melobi sana sini bagi bertarung nyawa merampas jawatan tersebut. Ustaz Nasha menganggap ini merupakan Politik Baru yang telah meresap ke dalam Parti yang dinyatakan secara jelas menghina perjuangan Islam.


Beliau yang sebelum ini acap kali dikatakan membawa jiwa UMNO ke dalam PAS, hari ini kelihatan sebaliknya. Politik cantas mencantas yang dikaitkan oleh UMNO kini 10 kali ganda lebih dahsyat apabila dilihat di dalam PAS. Pemimpin yang membawa budaya2 sebegini seperti Husam Musa dan Khalid Samad kelihatan seolah2 kelam kabut mencantas beliau tanpa rasa hormat terhadap pemimpin No.2 ini. Adakah ini pegangan yang dijulang oleh PAS?


Beliau mengenalpasti terdapat beberapa Pemimpin telah diasah sehingga tajam oleh Pemimpin Idola mereka di luar PAS sebelum disebarkan ke dalam Parti. Cara berpolitik ini bukan sekadar mencantas, malah ditikam sehingga 'mati' karier politik individu2 yang dilihat cuba menggagalkan strategi jahat masa depan. Pemimpin Idola mereka ini sememangnya bijak dalam budaya politik menikam bukan sahaja di kalangan musuh, malah sahabat sendiri ditarah lebih dahsyat. Tidak mustahil bagi beliau akan ada gelaran Fir'aun2 kecil yang semakin gagah dan bongkak memberi arahan agar Puak PAS Pro Ulama' ditekan.


Ustaz Hadi sebagai Presiden langsung tidak dibenarkan memberi liputan media2 cetak Pakatan kerana tidak mahu sebarang kenyataan menyeleweng. Media Disekat?

PAS MANGSA DAP ATAU PKR ?

Posted: 20 Apr 2011 08:51 PM PDT

Wajarkah Hadi disalahkan?


Abdul Hadi Awang, Lim Kit Siang, Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Wan Azizah Wan Ismail serta pemimpin pembangkang lain sewaktu program solat hajat dan pidato khas menangkis fitnah jahat anjuran parti pembangkang di Stadium Malawati, Shah Alam pada 29 Mac lalu.


BERIKUTAN kekalahan demi kekalahan yang dialami oleh Pas dalam beberapa pilihan raya kebelakangan ini, kedudukan Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebagai Presiden parti itu mula menjadi perbincangan.
Ada penganalisis politik menganggap Abdul Hadi kini adalah liabiliti kepada Pas manakala di dalam Pas sendiri ada bahagian yang mencadangkan agar beliau sekadar menjadi Timbalan Mursyidul Am Pas sahaja.
Pelbagai faktor mereka keluarkan bagi mengukuhkan hujah bahawa Abdul Hadi yang mengambil alih tampuk kepimpinan daripada Allahyarham Datuk Fadzil Noor perlu berundur.
Abdul Hadi pada tafsiran mereka sudah tidak layak lagi menjadi orang nombor satu dalam Pas berikutan prestasi buruk parti itu sekarang.
Begitulah tekanan yang diberikan ke atas bekas Menteri Besar Terengganu tersebut apabila Pas tewas di lima kawasan yang ditandinginya pada Pilihan Raya Negeri Sarawak baru-baru ini.
Malahan Abdul Hadi juga dipersalahkan dalam beberapa isu melibatkan Pas dan pihak pembangkang termasuklah kegagalan mereka memenuhi impian 16 September 2008 iaitu perancangan Datuk Seri Anwar Ibrahim menubuhkan kerajaan melalui pintu belakang.
Mungkin sebagai Presiden, Abdul Hadi perlu mengambil tanggungjawab terhadap apa juga yang berlaku dalam parti berkenaan, tetapi senario di dalam Pas sejak parti itu menjalinkan hubungan dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP juga harus diambil kira.
Pas tidak akan berada pada kedudukan sekarang jika mereka tidak menjalinkan kerjasama berkenaan yang dilihat tidak mendatangkan apa-apa keuntungan kepada parti tersebut.
Ia kerana bukan sahaja orang luar malahan ahli-ahli Pas sendiri sebahagian besarnya berpendapat parti itu lebih banyak rugi daripada untung.
Pas dipergunakan habis-habisan untuk membantu DAP dan PKR mencapai kejayaan termasuk di Sarawak tetapi mereka sendiri tewas. Kesudahannya yang menikmati keuntungan politik ialah PKR dan DAP, manakala Pas pula terus meratapi kekalahan demi kekalahan.
Semua itu terjadi kerana Pas kini dianggap parti paling tidak konsisten dalam perjuangannya dan dilihat lebih mengutamakan kepentingan politik.
Tetapi adakah Abdul Hadi seorang sahaja harus dipersalahkan? Bagaimana pula dengan pemimpin-pemimpin yang dilihat begitu konsisten mempertahankan kerjasama dengan kedua-dua parti berkenaan.
Jangan kita lupa Abdul Hadi merupakan orang yang paling teruk dihentam oleh pemimpin-pemimpin Pas apabila beliau mencadangkan penubuhan kerajaan perpaduan dengan UMNO.
Berikutan itu, walaupun cadangan berkenaan demi kepentingan orang Melayu dan umat Islam tetapi ia terpaksa dilupakan kerana penentangan yang diterima. Begitu juga apabila Abdul Hadi menasihatkan pembangkang supaya tidak begitu berangan-angan dalam mencapai impian 16 September.
Ketika itu Abdul Hadi memahami bahawa tindakan menubuhkan kerajaan daripada pintu belakang melalui perbuatan Ahli Parlimen melompat parti adalah tidak betul dan perlu dihalang.
Tetapi pendirian Presiden Pas tersebut telah menimbulkan perasaan tidak puas hati di kalangan pemimpin tertentu dalam parti itu terutamanya mereka yang termimpi-mimpikan jawatan Kabinet yang dijanjikan oleh Anwar.
Senario ini menunjukkan betapa hebatnya tekanan dalaman yang dihadapi oleh Abdul Hadi dalam menyatakan pendiriannya sebagai Presiden.
Justeru adalah tidak wajar jika apabila sesuatu yang buruk melanda Pas, beliau seorang sahaja hendak dipersalahkan.
Kita perlu faham Pas kini tidak seperti dulu, parti itu sudah banyak diresapi dengan budaya dan corak politik luar berikutan kerjasama dengan PKR dan DAP.
Terdapat pemimpin-pemimpin tertentu di dalam Pas dilihat lebih menghormati dan menyanjungi Anwar berbanding Abdul Hadi.
Malahan ada antara mereka sudah terpengaruh dengan politik jalanan dan kebencian yang diterapkan oleh PKR.
Pemimpin-pemimpin tersebut sudah tidak lihat lagi asas perjuangan Pas sebaliknya lebih melihat bagaimana hendak berkuasa melalui kerjasama dengan PKR, sebab itulah Pas semakin mengorbankan perjuangan Islamnya.
Kesilapan Abdul Hadi dalam memimpin Pas hanyalah satu iaitu beliau dilihat tidak tegas untuk mempertahankan pendirian atau keputusannya.
Berikutan itu ia memberikan kesempatan kepada kelompok-kelompok tertentu di dalam parti berkenaan untuk melaksanakan agenda politik mereka yang berteraskan kepada berkongsi mimpi bersama Anwar, PKR dan DAP ke Putrajaya.
Angan-angan tersebut telah merosakkan Pas dari dalam dan di luar pula, Pas semakin dipandang serong serta dilihat hanya mengutamakan kuasa politik semata-mata.
Oleh itu apabila pihak yang mengatakan bahawa Abdul Hadi adalah liabiliti Pas, ia satu hujah yang boleh dipersoalkan kerana di dalam Pas bukan hanya beliau sahaja harus dilihat liabiliti.
Bagaimana pula dengan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang dilihat sering sahaja mengeluarkan kenyataan kontroversi sehingga bukan sahaja mengelirukan ahli Pas tetapi juga umat Islam.
Kenapa Nik Abdul Aziz tidak mahu dianggap liabiliti? Apakah kerana beliau sering sahaja membuat kenyataan yang dilihat begitu membela apa juga tindakan pemimpin pembangkang lain?
Begitu juga dengan pemimpin-pemimpin Pas yang sudah dikaburi mata mereka dengan mainan politik Anwar.
Pemimpin-pemimpin inilah sepatutnya dianggap liabiliti kerana menjadi pembela membuta tuli dan menganggap apa sahaja pembangkang lakukan betul sehingga menjejaskan imej mereka di mata rakyat.
Turut boleh dianggap liabiliti kepada Pas ialah pemimpin-pemimpin parti itu yang akan memaki hamun UMNO dan kerajaan sesuka hati apabila berceramah. Perbuatan mereka mencemarkan imej Pas yang dilihat sebuah parti Islam.
Apa pun terserahlah kepada ahli-ahli Pas untuk menilai segala tafsiran dan pandangan pihak tertentu kepada Abdul Hadi.
Tetapi apa yang penting mereka sendiri perlu memikirkan wajarkah Abdul Hadi seorang sahaja yang harus dipersalahkan berikutan kedudukan Pas sekarang.
Mereka tidak harus terpedaya dengan 'mainan politik' secara halus yang mula bergerak menjelang pemilihan parti pada Jun ini.
Di dalam Pas, masih ramai yang bercita-cita tinggi. Tidak kira daripada golongan ulama mahupun profesional, politik tetap politik, selagi bernama orang politik maka setiap tindak tanduk mereka pasti berteraskan naluri serta pemikiran politik.

Tiada ulasan:

Pengikut