Sabtu, 9 April 2011

Apo Kono Eh Jang!

Apo Kono Eh Jang!


Ahli PAS diserang penduduk kampung ketika berkempen…

Posted: 09 Apr 2011 05:21 AM PDT

PAS yang asyik mainkan isu ekstrem agama dari semenanjung semakin terdesak apabila kedatangan mereka di kampung-kampung penempatan masyarakat Iban dan Melanau disini. Walaupun masyarakat disini dikatakan tak tahu apa-apa oleh pihak pembangkang, tapi mereka tahu macam mana amalan politik PAS.

PAS mungkin lupa bahawa 26 peratus saja rakyat di negeri Sarawak menganut agama Islam. Tapi mereka masih mahu menggunakan isu agama dan juga isu benci membenci sesama sendiri sebagai modal kempen. Siapa yang nak dengar ini semua?

Selama tempoh berkempen ini, kebanyakan ceramah-ceramah PAS langsung tak mendapat sambutan. Kempen mereka juga hambar dan tak diendahkan oleh masyarakat setempat. Kalau ada pun yang datang, itu terdiri dari pentugas mereka sendiri.

Hari ini, seorang Ahli PAS telah membuat laporan Polis kononnya dia diserang dan dipukul ketika menjalankan tugas mengedarkan risalah kempen ke kampung-kampung. Kejadian yang berlaku di Dun Muara Tuang ini membuktikan PAS tak diterima disini.

Ahli PAS itu, Abdul Rani dari Kota Samarahan diserang ketika bergerak bersama 7 lagi ahli kumpulannya di Kampung Pengkalan Kuap. Beliau pada awalnya telah diberi amaran oleh penduduk setempat supaya jangan masuk ke kawasan kampung tapi beliau tak mengendahkannya.

Dalam laporan Abdul Rani kepada pihak Polis di Ibu Pejabat Polis Kota Samarahan, beliau mendakwa Penghulu Kampung Pengkalan Kuap yang benama Haji Seli bin Hassan telah menyerang dan mencekik lehernya.

Abdul Rani serta ahli kumpulannya kemudian dihalau keluar dari kawasan kampung itu serta diberi amaran supaya tak lagi datang berkempen didalam kampung tersebut. Hasil serangan itu, Abdul Rani cedera di leher dan juga trauma.

Kejadian ini perlu dijadikan pengajaran kepada semua penyokong serta pemimpin PAS yang cuba menyebarkan dakyah buruk kepada rakyat Sarawak. Disini bukannya semenanjung yang boleh PAS sesuka hati nak mainkan isu agama.

Rakyat Sarawak tak mahu kerukunan kehidupan mereka diganggu gugat oleh permainan politik PAS. Selama ini masyarakat Sarawak hidup tenteram tanpa ada perasaan benci membenci diantara agama mahupun suku kaum. Jadi PAS jangan cuba nak bermain kotor.

PAS telah membuktikan mereka menjadi punca perpecahan masyarakat melayu di Semenanjung. Sebab itulah PAS ditolak oleh rakyat Sarawak kerana tak mahu masyarakat disini terpengaruh dengan permainan jahat PAS.

Usaha DAP melenyapkan kuasa Bumiputera Sarawak.

Posted: 08 Apr 2011 09:35 PM PDT

Semua orang sudah sedia maklum dengan agenda tersembunyi Parti DAP didalam arena politik Malaysia ini. Semua orang sudah tahu dari mana asalnya parti tersebut dilahirkan dan ke mana arah tuju mereka seterusnya.

Hakikat yang nyata dan tidak dapat ditolak oleh mereka sehingga hari ini ialah mereka mahu kuasa penuh dan hak yang sama rata dengan semua bangsa di Negara ini. Mereka mahukan lebih dari apa yang mereka miliki pada hari ini.

Tujuan mereka tidak lain dan tidak bukan hanyalah untuk meleyapkan semua kuasa – kuasa yang dipegang dan dimiliki oleh orang Melayu dan Bumiputera secara keseluruhannya. Itulah agenda utama DAP yang sebenarnya.

Namun, ketika ini, mereka berlindung dibelakang PKR dan PAS untuk mencapai matlamat utama mereka itu. Mereka biarkan kedua – dua parti ini mengucar – kacirkan penduduk Malaysia yang majoritinya Melayu serta Bumiputera.

Perjuangan mereka untuk mendapatkan keadilan kepada semua rakyat Malaysia hanyalah retorik semata – mata. Ianya hanya tipu helah mereka sahaja untuk mengaburkan mata rakyat Malaysia terhadap agenda utama mereka itu.

Lihat sahaja tindakan yang mereka lakukan di Semenanjung. Tidak lama dahulu, Tony Pua pernah mencadangkan agar hak keistimewaan Melayu dan Bumiputera dihapuskan secara total. Malah beliau juga turut mencadangkan agar pegang ekuiti hartanah Bumiputera sebanyak 30% dihapuskan di Selangor.

Kini, agenda mereka itu dibawa pula ke Negeri Sarawak ini tatkala Negeri ini sedang hangat mengadakan kempen Pilihanraya Negerinya. Agenda yang sama juga turut dikesan sedang dilakukan oleh puak – puak DAP ini.

Mereka dengan jelas sedang merangka strategi subversive untuk meminggirkan kuasa Bumiputera yang selama ini diterajui oleh masyarakat tempatan dengan berselindung disebalik tuntutan mahukan perubahan.

Kononnya mereka gunakan sentiment anti – Taib Mahmud untuk menggerakkan propaganda dikalangan rakyat Negeri Sarawak. Dakyah yang mereka bawa ialah untuk menyisihkan Taib Mahmud dari kerusi Ketua Menteri dan digantikan dengan kepimpinan baru yang diharapkan dapat diterajui oleh Pakatan Pembangkang.

Jika ianya berlaku, kita akan lihat tragedi di Negeri Perak bakal berulang semula di Sarawak ini dimana Bumiputera hanya menjadi boneka mereka semata – mata. Yang berkuasa untuk menentukan setiap sesuatu diNegeri tersebut hanyalah mereka sahaja.

Lihat pula keadaan di Selangor bagaimana mereka boleh menghalang penguatkuasaan undang – undang Islam yang dicadangkan oleh Exco Hal Ehwal Agama mengenai hukum penjualan arak dan muslim yang berkerja di premis tersebut.

Inilah diantara pencabulan hak – hak Bumiputera yang cuba dikikis oleh DAP untuk memenuhi agenda mereka dan mendapat kuasa mutlak di Negara Malaysia ini. Persoalannya, adakah rakyat Sarawak sudah bersedia untuk diperintah oleh DAP suatu hari nanti? Tepuk dada, Tanya selera.

Tiada ulasan:

Pengikut