Pengikut

Nuffnang

Jumaat, 11 Mac 2011

Razlan's

1 ulasan
sumber :-

Razlan's


Tsunami melanda Jepun 8.9

Posted: 11 Mar 2011 01:47 AM PST

Tsunami melanda Jepun, dijangkakan akan melanda Sabah dan Labuan termasuk semua wilayah persisir pantai ..

Harap semua dpat berjaga-jaga dan jauhkan diri dari tepi pantai ..

Ahli Parlimen Kota Belud

0 ulasan
sumber :-

Ahli Parlimen Kota Belud


Buku Jingga Bankrapkan Negara - Analisis Berfakta

Posted: 11 Mar 2011 07:30 AM PST

Saya amat teruja apabila mendapat tahu bahawa Pakatan Rakyat (PR) telah mengumumkan dasar-dasar utama ekonomi dan kerajaan mereka jika dapat menawan Putrajaya. Saya gembira kerana PR akhirnya sedar bahawa untuk memenangi hati rakyat dan untuk menjadi kerajaan Persekutuan, mereka tidak boleh lagi menggunakan pendekatan retorik semata-mata. Akhirnya mereka harus akur kepada tuntutan "two-party-system" iaitu mempersembahkan dasar-dasar alternatif yang berbeza dengan  parti pemerintah.

Agaknya atas kesedaran ini, maka lahirlah Buku Jingga yang diilhamkan oleh YB Datuk Seri Anwar Ibrahim, YB Lim Kit Siang dan YB Dato Seri Abdul Hadi Awang. Kini sekurang-kurangnya rakyat dapat menilai antara keberkesanan Buku Jingga dan Model Ekonomi Baru ilham Perdana Menteri YAB Dato Sri Najib Tun Razak.

Saya sebenarnya mengharapkan satu buku yang sarat dengan hujah-hujah ekonomi yang berdasarkan fakta yang nyata. Harapan saya ternyata meleset apabila membaca 3 mukasurat yang pertama sahaja, saya agak terkejut kerana PR masih lagi menggunakan berbagai-bagai label dan ungkapan-ungkapan retorik untuk mencemuh BN. Antaranya: selamatkan Malaysia, noda hak rakyat, rasuah, salahguna kuasa, bolot, tidak peduli, mengekang, tidak berjiwa rakyat, krisis parah, perkauman, durjana, pudar, ketinggalan, meraba-raba, bongkak, pentingkan sendiri, mundur, merudum, penderitaan, ketirisan, songsang, hambar, menunggang, lemah, kemelut, malap, gelap, ketakutan dan kabur.

Sebagai penyokong BN, saya hampir saja membuang Buku Jingga kedalam tong sampah kerana kecewa dengan retorik politik berlebihan yang tidak kena pada tempatnya.

Saya faham tentang politik. Setiap parti akan cuba sedaya upaya untuk mendapat pulangan politik terhadap apa saja yang mereka lakukan. Itu tidak salah kerana itulah lumrah politik. Tetapi dalam hal ini PR sepatutnya belajar daripada BN. Contohnya dalam dokumen Model Ekonomi Baru yang merangkumi Program Transformasi Ekonomi dan Kerajaan, tidak ada satu ayat pun yang memperlekehkan pembangkang. Semuanya ditulis dengan rasa keinsafan dan kesedaran bahawa Model Ekonomi Baru adalah milik semua rakyat Malaysia, tidak kira apa pegangan politik mereka. BN menyedari bahawa untuk Program Transformasi Ekonomi dan Kerajaan berjaya, semua rakyat Malaysia termasuk yang menyokong BN dan PR perlu menerimanya. Sebab itu, adalah penting untuk PR menyedari bahawa untuk berjaya, Buku Jingga juga perlu memenangi majoriti hati rakyat termasuk penyokong BN dan mereka yang di atas pagar.

Satu perkara lagi yang saya dapat bezakan antara Buku Jingga dan Program Transformasi Ekonomi dan Kerajaan ialah cara ianya dirancang. Program Transformasi Ekonomi dan Kerajaan dirancang oleh BN setelah mendapat pandangan dan cadangan daripada rakyat melalui beberapa siri interaksi dan perhubungan dengan mereka. Antara lainnya ialah:

·      190,152 respon daripada orang awam melalui SMS
·      20,000 pengunjung bengkel-bengkel awam (public workshop)
·      24,719 respon daripada kajian on-line (on-line polls)
·      900 ahli makmal yang terdiri daripada pegawai-pegawai tinggi kerajaan dan pakar-pakar industri dan NGO
·      6,213 respon dari orang awam secara bertulis
·      dan 26,000 pengunjung Hari Terbuka (open days) PEMANDU mengenai Program Transformasi Ekonomi dan Kerajaan.

Setelah mendengar dan mengambil kira respon dan pandangan orang awam, barulah kerajaan BN membuat "endorsement" terhadap Program Transformasi Ekonomi dan Kerajaan . Buku Jingga pula, sepanjang pengetahuan saya, tidak pernah membuat sebarang percubaan untuk mendapatkan pandangan umum sebelum ianya digubal. Mungkin sebab itulah rakyat kurang merasai potensi Buku Jingga ini.

Selain itu, satu lagi perbezaan ketara antara Buku Jingga dan Program Transformasi Ekonomi dan Kerajaan BN ialah pendekatan masing-masing dalam usaha memacu ekonomi negara. BN meletakkan sektor swasta sebagai "driver" kepada ekonomi negara (Private sector driven -  contohnya 92% daripada pelaburan dan perbelanjaan Model Ekonom Baru akan datang daripada sektor swasta) manakala Buku Jingga pula meletakkan kerajaan sebagai driver ekonomi dengan menuntut kerajaan PR untuk berbelanja besar (big government spending!).

Apapun, saya teruskan tulisan ini dengan analisa saya terhadap Buku Jingga. Saya ucapkan terimakasih kepada MOF, EPU dan PEMANDU yang  telah banyak memberi pandangan dan input kepada saya.

Buku Jingga boleh dibahagikan kepada dua kategori. Kategori yang pertama ialah 10 janji yang akan diimplementasikan dalam masa 100 hari PKR menjadi kerajaan persekutuan dan kategori kedua ialah 39 janji dibawah tajuk "Dasar Bersama" atau "Common Policy".  Saya akan memberi keutamaan dan menjawab janji-janji berkenaan ekonomi dahulu kerana ianya mempunyai kesan dan implikasi yang besar kepada ekonomi negara. Janji-janji tiada kaitan dengan ekonomi secara langsung akan saya jawab pada posting yang akan datang dalam blog ini.

Buku Jingga menjanjikan beberapa perkara utama yang melibatkan kewangan negara.

Antara lain:

·      Pengambilalihan konsesi-konsensi lebuhraya negara
·      pemberian RM500 kepada kakitangan kerajaan bermula dengan guru-guru
·      menyediakan perkhidmatan internet Wi-Fi percuma kepada rakyat di kawasan bandar dan separa bandar
·      meningkatkan pendapatan isirumah kepada tahap minima RM4,000 sebulan
·      penghapusan subsidi RM19 billion kepada IPP (Independent Power Producer – Penjana Tenaga Bebas)
·      menaikan royalti minyak kepada Sabah, Sarawak, Trengganu dan Kelantan kepada 20%


(1) Pengambilalihan konsesi-konsensi lebuhraya negara
 – Kos kepada kerajaan RM50 billion

Dasar PR ini mengarahkan kerajaan membuat tawaran pembelian saham-saham 19 syarikat konsesi lebuhraya yang dipegang oleh pelabur swasta. Kos pengambilan 19 lebuhraya melibatkan kos tidak kurang dari RM50 billion. Angka RM50 billion adalah tawaran terbaik buat masa ini kepada pemegang saham swasta oleh sebuah syarikat bernama Asas Serbi Sdn Bhd. Besar kemungkinan pemegang saham swasta tidak akan menerima tawaran kerajaan yang lebih rendah dari RM50 billion.

(2) Meningkatkan pendapatan isirumah kepada tahap minima RM4,000 sebulan
– Kos kepada kerajaan minima RM93.9 billion setahun

Untuk memastikan setiap isirumah mendapat RM4,000 dalam masa lima tahun, pendapatan isirumah mesti berkembang pada kadar 21.7%. Ini adalah satu perkara yang susah direalisasikan buat masa ini. Kalau kita ambil contoh ekonomi yang paling pesat membangun di dunia untuk dibuat perbandingan iaitu ekonomi negara China, pendapatan isirumah mereka hanya berkembang pada tahap lebih kurang 10% sahaja setahun (sumber: National Bureau of Statistics China). Di Thailand dengan ekonomi yang memberangsangkan, kadar ini hanya 6.3% (sumber: National Statistical Office Thailand).

Jika PR gagal mengembangkan pendapatan isirumah pada kadar 21.7% (dan ini mungkin berlaku), PR terpaksa menokok sejumlah wang untuk memastikan janji mereka ditunaikan. Berapakah yang perlu PR belanjakan?

Peratusan isirumah yang berpendapatan RM4,000 kebawah ialah 67.1% (atau 3.8 juta isirumah). Untuk memastikan pendapatan isirumah mencapai RM4,000, secara puratanya PR terpaksa menokok wang tunai sebanyak RM2,045 sebulan setiap isirumah. Ini bermakna untuk setahun jumlah yang akan dibelanjakan oleh kerajaan PR ialah RM93 billion (untuk 3 tahun jumlah itu menjangkau RM279 billion. Untuk 5 tahun jumlahnya ialah RM465 billion).

(3) Pemberian RM500 kepada kakitangan kerajaan bermula dengan guru-guru
– Kos kepada kerajaan RM2.4 billion

Jumlah guru di Malaysia lebih kurang 400,000 orang. Penambahan gaji RM500 seorang akan memakan kos sebanyak RM2.4 billion setahun (RM500 X 400,000 orang X 12 bulan).
Saya berpendapat besar kemungkinan PR tidak akan dapat menolak desakan kakitangan kerajaan yang lain untuk mendapat kenaikan gaji yang sama. Kalau ini berlaku maka kos akan meinngkat kepada RM7.2 billion setahun (RM500 x 1,200,000 orang kakitangan kerajaan X 12 bulan)


(4)  Menyediakan perkhidmatan internet Wi-Fi percuma kepada rakyat di kawasan bandar dan separa bandar
– Kos kepada kerajaan RM1.2 billion

Mengikut anggaran syarikat Wireless@KL, untuk membangunkan prasarana dan perkhidmatan Wi-Fi percuma di Kuala Lumpur (luas 244km persegi) sahaja akan memakan belanja RM64 juta (Capex RM50juta, Opex RM14juta). Kalau dikembangkan ke kawasan bandar dan separa bandar di Kangar, Ipoh, Pulau Pinang, Alor Setar, Petaling Jaya, Melaka, Seremban, Johor Bahru, Kuantan, Kuala Terengganu, Kota Bahru, Kota Kinabalu dan Kuching, kos yang dianggarkan ialah RM1.2 billion.

(5) Menaikkan bayaran royalti kepada Sabah, Sarawak, Terengganu dan Kelantan kepada 20% - Kos kepada kerajaan RM12.5 billion (jika andaian Petronas mengekalkan tahap "retained profits"nya.

Dengan 5 perkara ekonomi diatas sahaja, bajet kerajaan PR akan mengalami defisit yang teruk dan hutang kerajaan PR akan melonjak naik.

Oleh kerana Buku Jingga tidak mempunyai maklumat tentang defisit bajet (peratusan dari KDNK), saya terpaksa menggunakan unjuran peratusan defisit yang diumumkan oleh Perdana Menteri dalam bajet 2011. Jumlah defisit ini bolehlah dikira sebagai "starting point" untuk bajet kerajaan PR jika mereka memerintah Putrajaya.

Defisit bajet untuk setahun pertama ialah:

·      Defisit 2011 ialah RM39 billion (5.4% dari KDNK), tambah
·      Kos penghapusan tol RM50 billion (6.92% dari KDNK), tambah
·      Kos menokok tambah pendapatan isirumah RM93.9 billion (12.99%) dari KDNK), tambah
·      Kos naik gaji guru RM2.4 billion (0.33% dari KDNK) tambah
·      Kos Wi-FI percuma RM1.2 billion (0.17% dari KDNK) tambah
·      Kos tambahan 20% royalti minyak RM12.5 billion (1.73% dari KDNK)

Keseluruhannya defisit bajet PR pada tahun pertama ialah RM199 billion atau 27.54% dari KDNK.

Dengan defisit sebesar itu, kerajaan PR akan berhutang untuk menampung defisit bajet tersebut. Hutang kerajaan PR dianggarkan melonjak kepada RM617.1 billion atau 85.4% dari KDNK. Ini senario tahun pertama PR menjadi kerajaan persekutuan.

Untuk tahun kedua, oleh kerana beberapa perbelanjaan seperti pengambilalihan lebuhraya dan pembinaan prasarana Wi-Fi adalah merupakan perbelanjaan sekali sahaja (one-off), defisit bajet kerajaan PR untuk tahun kedua dijangka turun kepada RM139.3 billion (18% dari KDNK).

Oleh kerana tahun kedua bajet masih lagi defisit, sekali lagi kerajaan PR  terpaksa menambah hutang mereka kepada RM783.5 billion (101.3% dari KDNK) untuk menampung defisit bajet untuk tahun kedua.

Maka untuk tahun kedua pemerintahan PR, defisit bajet negara akan melebihi 10% dari KDNK dan hutang kerajaan PR akan melampui 100% dari KDNK. Dengan itu Malaysia akan secara rasminya diistiharkan BANKRAP kerana hutangnya melebihi Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK)!

Nota:

(1) Anggaran ini hanya mengambil senario dimana kos pengambilan 19 lebuhraya negara ini ialah RM50 billion. Ada pakar ekonomi yang menjangkakan kos pengambilan ini boleh mencecah RM100 billion.

(2) Anggaran ini juga hanya mengambil senario di mana hanya gaji guru yang diberi tambahan RM500 sebulan. Jika semua kakitangan perkhidmatan awam yang berjumkah 1.2 juta mendesak kerajaan PR untuk memberi mereka jumlah yang sama, tambahan kos ialah RM7.2 billion dan bukannya RM2.4 billion setahun.

Dari Mana PR bercadang menambah pendapatannya?

Saya difahamkan bahawa PR merancang untuk menggunakan "penjimatan" RM19 billion yang dipotong dari subsidi kepada Penaja Kuasa Bebas (IPP) untuk menampung dasar-dasar yang saya sebut diatas (sebenarnya fakta Buku Jingga ini adalah salah. RM19 billion bukanlah semuanya subsidi untuk IPP sahaja).

Jawapan saya ialah penjimatan itu tidak akan dirasai oleh rakyat kerana besar kemungkinan IPP akan memindahkan kos mereka kepada pengguna elektrik dalam bentuk bil elektrik yang tinggi. Kita perlu ingat bahawa sebahagian daripada subsidi RM19 billion itu adalah untuk mengurangkan kos IPP agar kos sebenar elektrik tidak tinggi.

Begitu juga dengan kenyataan Buku Jingga bahawa mereka akan memastikan ketirisan tidak berlaku. Mereka mendakwa mereka boleh menjimatkan ketirisan sebanyak RM28 billion.

Untuk makluman, jumlah RM28 billion tidak ada dalam lapuran Ketua Audit negara. Saya sendiri telah bertanya kepada Tan Sri Amrin Buang, Ketua Audit Negara dan beliau mengesahkan tidak pernah mengatakan ada ketirisan RM28 billion.

Mungkin pakar-pakar ekonomi PR akan mengatakan bahawa ketirisan banyak berlaku seperti dalam PKFZ, Perwaja dan lain-lain lagi. Saya tidak menyangkal fakta itu. Tetapi sebagai pakar ekonomi, sudah tentu mereka tahu bahawa adalah kurang sesuai untuk membuat  unjuran pendapatan negara bersandarkan kepada penjimatan yang disebabkan oleh usaha membenteras salahguna kuasa, rasuah atau pembaziran. Jumlah dari pembenterasan salahguna kuasa, rasuah dan pembaziran sepatutnya diklasifikasikan sebagai "bonus" dan bukannya pendapatan. Ini kerana penjimatan dari salahguna kuasa, pembaziran atau rasuah bukanlah satu jumlah yang boleh dianggarkan dengan tepat dan tidak dapat pula dipastikan bila boleh direalisasikan.

Saya  menghargai usaha PR yang akan cuba untuk membanteras gejala-gejala jenayah ini tetapi  saya tidak dapat bersetuju untuk memasukkan "penjimatan" ini sebagai satu pendapatan negara yang boleh dianggarkan dengan tepat dan seterusnya dibelanjakan. Ini sudah tentu akan membawa kepada masalah besar jika unjuran pendapatan negara, yang disandarkan kepada sesuatu yang susah dikesan dan agak lama untuk diselesaikan (sebagai contoh PKFZ dan Perwaja,) tidak dapat direalisasikan dalam tahun bajet itu dibuat.

Dari analisis di atas, jelas menunjukkan bahawa Buku Jingga adalah satu percubaan yang baik namun jika kerajaan PR melaksanakan janji-janji mereka, ekonomi Malaysia tentunya akan bankrap dalam masa dua tahun pemerintahannya. Kesimpulannya, bagi saya Buku Jingga adalah satu buku yang "over simplistic", tidak realistik dan tidak berpijak pada bumi yang nyata. Tambahan pulak banyak janji-janji sebelum ini tidak dimasukkan kedalam janji 100 hari itu…. Apa sudah jadi dengan janji jawatan Timbalan Perdana Menteri untuk kuota orang Sabah dan Sarawak?

Nota akhir: Saya akan menulis  janji-janji PR yang tiada kaitan dengan prestasi ekonomi negara secara langsung dalam posting saya yang akan datang. Ini termasuk isu institusi kenegaraan seperti ISA, SPRM dan SPR, Felda, janji kepada Sabah dan Sarawak dan lain-lain.

Salam DARD

Hamidah Osman

0 ulasan
sumber :-

Hamidah Osman


Sekitar Majlis Perasmian Serentak Pergerakkan Wanita UMNO bahagian Gopeng

Posted: 11 Mar 2011 08:37 PM PST
































ahmadmaslan.blogspot.com

0 ulasan
sumber :-

ahmadmaslan.blogspot.com


Posted: 11 Mar 2011 12:42 AM PST

Selangor abai usaha YBK basmi kemiskinan

Posted: 10 Mar 2011 11:22 PM PST

WUJUDKAN TABUMG KEBAJIKAN BAGI KEMISKINAN DI SELURUH NEGARA

Posted: 10 Mar 2011 11:19 PM PST

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN

1 ulasan
sumber :-

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN


SELANGOR HALALKAN MAIN PAKAU......

Posted: 10 Mar 2011 07:54 PM PST



SELANGOR HALALKAN JUDI......

PRN SARAWAK : KEPUTUSAN PARLIMEN

Posted: 10 Mar 2011 07:30 PM PST

Parlimen SARAWAK

PDF Cetak E-mail
Ditulis Oleh Admin   
Sunday, 09 March 2008
Tidak termasuk PRK Parlimen Sibu.

BAHAGIAN PILIHAN RAYA BILANGAN
PEMILIH
BILANGAN
MENGUNDI
PERATUS
PENGUNDIAN
UNDI
DITOLAK
MAJORITI PARTI MENANG
P.192 - MAS GADING
21,968  14,800  67.37%  188  4,301  BN
P.193 - SANTUBONG
30,836  19,959  64.73%  248  11,945  BN
P.194 - PETRA JAYA
40,533  25,027  61.74%  263  14,397  BN
P.195 - BANDAR KUCHING
53,216  36,257  68.13%  242  9,952  DAP
P.196 - STAMPIN
67,257  43,922  65.30%  428  3,070  BN
P.197 - KOTA SAMARAHAN
28,517  21,428  75.14%  449  11,411  BN
P.198 - MAMBONG
36,147  22,306  61.71%  473  6,657  BN
P.199 - SERIAN
27,901  18,516  66.36%  332  13,427  BN
P.200 - BATANG SADONG
16,794  11,120  66.21%  170  5,425  BN
P.201 - BATANG LUPAR
22,417  14,393  64.21%  193  8,092  BN
P.202 - SRI AMAN
25,724  15,513  60.31%  211  4,252  BN
P.203 - LUBOK ANTU
17,190  12,028  69.97%  99  1,610  BN
P.204 - BETONG
22,088  15,953  72.22%  246  11,709  BN
P.205 - SARATOK
23,982  16,467  68.66%  218  8,706  BN
P.206 - TANJONG MANIS
17,052  0.00%  BN
P.207 - IGAN
15,735  0.00%  BN
P.208 - SARIKEI
31,675  22,246  70.23%  176  51  BN
P.209 - JULAU
20,306  13,313  65.56%  182  7,584  BN
P.210 - KANOWIT
17,613  0.00%  BN
P.211 - LANANG
49,530  34,443  69.54%  253  4,864  BN
P.212 - SIBU
53,679  36,379  67.77%  334  3,235  BN
P.213 - MUKAH
22,851  14,435  63.17%  521  6,298  BN
P.214 - SELANGAU
20,057  0.00%  BN
P.215 - KAPIT
22,723  0.00%  BN
P.216 - HULU RAJANG
17,696  11,164  63.09%  139  2,164  BN
P.217 - BINTULU
50,404  32,629  64.73%  288  14,965  BN
P.218 - SIBUTI
22,143  13,030  58.84%  192  3,648  BN
P.219 - MIRI
55,963  33,969  60.70%  273  5,216  BN
P.220 - BARAM
24,425  12,126  49.65%  167  4,044  BN
P.221 - LIMBANG
20,315  12,380  60.94%  113  676  BN
P.222 - LAWAS
15,717  9,342  59.44%  82  7,792  BN
JUMLAH KESELURUHAN 912,454  533,145  6,480 
PURATA KESELURUHAN 58.43%  1.22% 

PRU 13, ADAKAH INI YANG AKAN BERLAKU ?

Posted: 10 Mar 2011 07:08 PM PST

analisis pru12: parlimen yg memungkinkan


salaam..

aku cuba melihat kemungkinan akan kebenaran tentang kemampuan ba membentuk kerajaan melalui pilihanraya.. cuba melihat sejauh mana kebarangkalian ini akan berlaku.. mencongak2 peluang dan cara, tanpa menambah2 akan kesan perpecahan dlm umno terhadap peluang yg memungkinkan..

jumlah keseluruhan kerusi parlimen malaysia ialah 222.. dari jumlah ini, 56 kerusi adalah dari sabah (25) dan sarawak (31).. bermakna 75% kerusi parlimen berada di semenanjung.. adakah ini bermakna sabah dan sarawak punya kuasa penentu?


kalo kita tengok profil kawasan di semenanjung, 96 kwsn (43%) adalah kwsn melayu dan 18 kwsn (8%) adalah kwsn cina.. 45 kwsn (20%) adalah kwsn bercampur2 melayu dan cina, dan selebih nya 7 kwsn (3%) adalah kwsn yg dipengaruhi oleh 3 kaum yg berbeza..

keputusan pru menunjukkan ada pertambahan 18 wakil melayu dari sabah dan sarawak.. jika kita anggap 18 wakil melayu nih melambangkan 18 kwsn melayu, bermakna total 114 kwsn (51%) adalah kwsn melayu sebagai majoriti.. secara umum, melayu masih boleh membentuk kerajaan dengan 'simple majority'..


kita lihat dalam lagi.. keputusan pilihanraya menunjukkan terdapat 127 (57%) wakil melayu dlm parlimen, 55 (25%) wakil cina, 13 (6%) wakil india dan 27 (12%) wakil kaum2 etnik sabah/sarawak..

pecahan wakil melayu ialah 84 wakil dr bn (66 wakil dari semenanjung) dan 43 dari ba (pas-23,pkr-20).. 61% wakil melayu di semenanjung berada dalam umno.. bermakna majoriti melayu masih yakin supaya kerajaan malaysia ditadbir oleh umno..

pecahan wakil cina dan india ialah 29 wakil dari bn (20 wakil dari semenanjung) dan 39 dari ba (dap-28,pkr-11).. 57% bukan melayu (dap-41%,pkr-16%) meyakini ba dalam menerajui malaysia.. dan 81% daripada jumlah keseluruhan wakil bukan melayu ini adalah cina (bn-26,dap-22,pkr-7)..

untuk etnik sabah/sarawak, hanya dap berjaya 'mencuri' 1 kerusi dari tiap negeri tersebut utk ba.. purata 96% kerusi disetiap negeri tersebut dimenangi oleh bn (sabah-24,sarawak-30).. bermakna sabah/sarawak sangat yakin dengan kepimpinan bn untuk menguruskan malaysia..

dari profil kwsn dan demografi kaum dlm parlimen, agak sukar untuk membuat kesimpulan tapi boleh dirumuskan melayu masih menjadi penentu siapa yg dapat membentuk kerajaan dan sabah/sarawak merupakan faktor kuat utk memberi kesan kepada kuasa 2/3 dewan.. sokongan melayu masih 60-40 berpihak kepada umno, manakala sokongan cina masih seimbang antara bn-ba, india hilang keyakinan kepada mic, sedangkan sabah/sarawak masih menyokong bn sepenuhnya..


kita pecah2kan jumlah kerusi parlimen pada 3 kategori mengikut kuantiti mengikut negeri menjadi seperti berikut:

kawasan utama: perak(24), selangor(22), johor (26), sabah(25) dan sarawak(31).. total 128 (58%) kerusi parlimen..

kawasan penting: kedah(15), kelantan(14), p.pinang(13), pahang(14) dan w.persekutuan(13).. total 69 (31%) kerusi..

kawasan kecil: perlis(3), terengganu(8), n.sembilan (8) dan melaka(6).. total 25 (11%) kerusi..

kalo kita lihat profil negeri, wakil bn menguasai kerusi2 di perlis (100%), terengganu (88%), pahang (86%), n.sembilan (56%), melaka (83%), johor (96%), sabah (96%) dan sarawak (97%).. manakala ba mendapat sokongan di kedah (73%), kelantan (86%), p.pinang (85%), selangor (77%) dan w.persekutuan (77%).. manakala perak menunjukkan sokongan yg hampir seimbang (bn-13,ba-11)..

bermakna bn menguasai 3 kwsn utama, 1 kwsn penting dan 4 kwsn kecil.. berbanding ba menguasai 1 kwsn utama dan 4 kwsn penting.. manakala 1 kwsn utama masih seimbang.. keputusan pru, bn hanya menguasai 86 (52%) kerusi parlimen di semenanjung..

kita lihat profil negeri di semenanjung lebih terperinci mengikut majoriti kaum:

kwsn utama:
PERAK (M-12; C-4; M/C-6; M/C/I-2)
SELANGOR (M-9; C-1; M/C-11; M/C/I-1)
JOHOR (M-10; C-1; M/C-15)

kwsn penting:
KEDAH (M-14; M/C/I-1)
KELANTAN (M-14)
PULAU PINANG (M-4; C-7; M/C-2)
PAHANG (M-11; M/C-3)
WILAYAH PERSEKUTUAN (M-2; C-4; M/C-6, M/C/L-1)

kwsn kecil:
PERLIS (M-3)
TERENGGANU (M-8)
NEGERI SEMBILAN (M-5; M/C-1; M/C/I-2)
MELAKA (M-4; C-1; M/C-1)

ratio parlimen ialah 82 ba dan 140 (63%) bn.. perbezaan 58 wakil dari ba dan lebih 29 wakil yg diperlukan utk 'simple majority'..

pecahan kaum dlm bn ialah 84 (60%) wakil melayu dan 36 wakil bukan melayu (c-26,i-3,l-27%).. berbanding ba yg diwakili 43 (52%) oleh melayu, 27 wakil cina dan 10 wakil india..

persoalannya ialah bagaimanakah keadaan ini memungkinkan kemenangan ba dalam pilihanraya?

pertama, dari segi penguasaan negeri, ba menguasai 1 kwsn utama dan 4 kwsn penting serta kebolehan menguasai 1 kwsn utama yg seimbang.. ini meninggalkan bn kepada 3 kwsn utama dan 1 kwsn penting.. bermakna peluang bn ialah 43%.. manakala ba mempunyai peluang 46% (35% + 11%) dari kwsn2 tersebut.. jika penguasaan total berlaku maka perbezaan hanya 3% (lebih kurang 7 kerusi).. tidak termasuk 11% yg boleh disumbangkan oleh kwsn kecil..

kedua, profil johor ialah 10 kwsn melayu, 1 kwsn cina dan 15 kwsn melayu/cina.. situasi terkini hanya 1 kwsn cina berpihak pada ba.. 15 kwsn campur berpotensi utk dikuasai oleh ba, berupaya mengurang 6% lagi peluang bn..menjadikan peluang bn 37% dan meningkatkan peluang ba kepada 52%.. pahang hanya berupaya memberi tambahan 1%, menggunakan potensi yg sama.. memberi total 53% peluang pada ba..

ketiga, profil kwsn kecil yg terdiri dari 4 negeri, ba berpotensi untuk menguasai terengganu.. yg mampu memberi 4% lagi.. dan melaka dan n.sembilan mampu memberi 3% jika bukan melayu menyokong ba.. menjadikan total 60% peluang ba membentuk kerajaan.. sekali lagi jika mengandaikan potensi seperti dibahagian 2.. manakala jika lebihan kwsn kecil ini dikuasai bn, memberi tambahan 4%, menjadikan peluang bn ialah 40%..

perlu diambil perhatian, jika faktor sabah dan sarawak dikeluarkan dari peratusan kebarangkalian ini, bermakna bn hanya ada peluang 15% sahaja, yg disumbangkan oleh johor (12%-6%), pahang (6%-1%), perlis (1%), melaka (2%-1%) dan n.sembilan (4%-2%).. bermakna selain dari memperolehi sokongan kukuh di negeri2 yg lain (kedah, kelantan, terengganu, p.pinang, perak, selangor, w.persekutuan), ba perlu mendapat sokongan sebahagian dari johor, melaka dan n.sembilan.. hanya ini yg memungkinkan kemungkinan..

maka jika itu terjadi, kemungkinan ba untuk membentuk kerajaan adalah 60%, berpeluang mempunyai 133 wakil dlm parlimen, iaitu lebihan 51 wakil dari yg ada sekarang.. ini hanya berlaku, jika sentimen org melayu masih seperti pru12, jika ba mampu memperkukuh sentimen di negeri yg sudah dikuasainya dan jika sokongan bukan melayu di semenanjung beralih sepenuhnya kepada ba.. kekurangan 15 kerusi parlimen lagi untuk memberi kemungkinan mendapat 2/3 majoriti dewan..

wallahualam..

PRN SARAWAK : MARI ANALISA SAMA- SAMA.

Posted: 10 Mar 2011 06:16 PM PST































Analisa sendiri keputusan Pilihanraya Sarawak 2006 dan tengok prestasi Pakatan Rakyat.

PAKAT KELUAR RAMAI-RAMAI.....

Posted: 10 Mar 2011 06:09 PM PST


MARI PAKAT KELUAR RAMAI-RAMAI

YB N. GOBALA KRISHNAN : DULU DAN SEKARANG

Posted: 10 Mar 2011 05:46 PM PST























 

























SEKARANG LEBIH TENANG
In the press conference this morning, YB N Gobalakrishnan said:
that PKR was not a "parti refomasi", but a party only interested in taking care of the interests of Anwar, Azmin and their families. I expect more frustrated people to quit the party… but the party leaders would not be bothered about it. They would sideline and banish anyone who is against the current leadership helmed by Azmin.  He said that the Anwar-Azmin team had always adopted a divide-and-rule policy in running the party.  They have divided and ruled the Malays, Indians, Kadazans and Ibans merely to safeguard their political positions and interests.

YB.N.Gobalakrishan's Biodata.

1960 : Born in Sitiawan, the seventh of nine children
Studied in SRJK (Ing) Gandhi Memorial School in Sitiawan, SM Tok Perdana, and SMJK
Nan Hwa, Sitiawan

1978 - 1981: Studied electrical engineering at Kolej Sultan Ahmad Shah (ILSAS, Bangi)

1984 : Married former national athlete Vasanthi Ramalingam after a two-year courtship. They
met while both were involved in athletics and now have three children.

1981-1993: Worked in Tenaga Nasional

1993-1999: Fulltime politican with the MIC.
(Last post held: Secretary-general, MIC National Youth)

April 1999 - Joined Keadilan

Nov 1999 - Stood as candidate in the Teluk Kemang parliamentary seat but lost

July 1999 - Nov 2001: Vice-chairman of Keadilan Youth
N.GOBALAKRISHNAN SUDAH BAKAR JAMBATAN DENGAN ANWAR PDF Print E-mail
Blogs | Suara Blogger
Written by Eman on Wednesday, 29 December 2010 15:26   
N.Gobalakrishnan berkata sepatutnya Anwar diambil tindakan disiplin PKR bukan dirinya kerana Anwar meminggir masyarakat India dinegara ini kerana menutup Kuil Siva diBukit Gasing, Petaling Jaya.

Sejak 12 tahun yang lalu DS Anwar hanya mengukuhkan kepimpinan Melayu dan China sahaja dalam PKR sedangkan 40% keahlian PKR adalah orang India. Orang India terpinggir. Sejak hujung minggu lalu Gobala bertubi-tubi menyerang Anwar  dan Azmin ditwitternya. Kenyataan kali ini mengulas kenyataan Saifuddin kemarin.

Anwar juga menyuruh dirinya masuk BN jika mahu berbuat demikian. ( Utusanonline Dec29, 2010

ISU KETUA PEMBANGKANG DI DEWAN RAKYAT

Posted: 10 Mar 2011 04:40 PM PST

Pembangkang tidak percaya sesama sendiri


SHAH ALAM - Tindakan pembangkang terus mengekalkan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai ketua pembangkang biarpun Ahli Parlimen Permatang Pauh itu digantung selama enam bulan, disebabkan sikap tidak percaya sesama sendiri.

Ahli Parlimen Tanjong Karang, Datuk Seri Noh Omar berkata, pakatan pembangkang juga sanggup mengosongkan jawatan berkenaan kerana ketandusan pemimpin yang berkaliber untuk mengetuai mereka berdepan Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) di Dewan Rakyat.

Beliau berkata, hakikatnya Pas tidak akan bersetuju sekiranya Pengerusi DAP, Lim Kit Siang yang juga Ahli Parlimen Ipoh dilantik menggantikan Anwar kerana perjuangan parti itu yang tidak menyokong perjuangan menubuhkan negara Islam.

"Begitu sebaliknya jika Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang juga Ahli Parlimen Marang dilantik sebagai ketua, DAP tidak akan bersetuju kerana masing-masing berprasangka antara satu sama lain.

"Hanya Anwar sahaja yang mampu menyatukan pakatan pembangkang kerana perjuangan parti dalam pakatan pembangkang mereka tidak pernah sama," katanya.

Noh yang juga Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani berkata demikian ketika mengulas tindakan pakatan pembangkang yang tidak menamakan pemimpin kanan mengetuai mereka di Dewan Rakyat.

Anwar digantung daripada sidang Dewan Rakyat selama enam bulan kerana memberi keterangan tidak benar kepada Dewan apabila mengaitkan konsep 1Malaysia dengan One Israel.

Beliau sebelum itu telah diberi peluang untuk membela diri dan mengemukakan bukti tetapi gagal melakukannya.

Tiga Ahli Parlimen pembangkang yang digantung kerana menghina dewan ialah Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugor), R Sivarasa (PKR-Subang) dan Mohamed Azmin Ali (PKR-Gombak).

PRN SARAWAK : 7 HARI ATAU 21 HARI HARI BERKEMPEN..

Posted: 10 Mar 2011 04:36 PM PST

PPUBJ : Pelik bila PAS minta masa kempen selama 21 hari. Dulu mereka kata dah sedia untuk PRU termasuk pilihan raya negeri Sarawak kini masa kempen di tambah pula...adakah kini PAS jadi jurucakap DAP...Sebabnya PAS tak menang pun kerusi di Sarawak...tapi sangat menyibuk sahaja...bila kita kata PAS jadi kuda tunggangan DAP ,,mereka nak marah pulak....kan ramai rakan-rakan mereka di sana DAP ada ,PKR pun ada...jadi apa masalahnya kempen selama tujuh hari...KUALA LUMPUR - Pas menganggap desakan Ketua Pemuda Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB-BN) Sarawak, Datuk Fadillah Yusof yang mahu Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan tempoh kempen pilihan raya di Sarawak dikurangkan kepada sekurang-kurangnya tujuh hari sebagai tindakan pengecut.Ketua Penerangan Pas, Idris Ahmad berkata, Pas menganggap respons Pengerusi SPR, Tan Sri Abd Aziz Mohd Yusof yang mendakwa tempoh kempen terlalu lama boleh mengundang amalan politik tidak sihat dengan mengaitkannya dengan pergolakan politik Timur Tengah sebagai tidak relevan."Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau dan Kerdau berlalu dengan aman. Pilihan Raya Umum 2008 yang berlangsung selama dua minggu juga berjalan dengan aman."Ketakutan SPR ini sengaja diperbesarkan, malah dianggap mempersendakan peranan polis dan pasukan keselamatan yang bertugas siang malam menjaga ketenteraman awam," katanya.Idris berkata, hakikatnya tempoh pilihan raya singkat sengaja dituntut berikutan rekod kekalahan teruk BN bila kempen pilihan raya diadakan dalam tempoh yang panjang.Katanya, BN Sarawak ternyata tidak yakin kemampuan mereka mengekalkan majoriti besar dalam DUN sekiranya kempen pilihan raya diadakan selama dua minggu atau lebih.Beliau juga mahu SPR seharusnya menilainya secara realistik kerana tempoh yang pendek menyukarkan calon-calon berkempen untuk menemui semua pengundi-pengundinya.Jelasnya, tempoh masa yang singkat juga menyukarkan rakyat untuk menerima maklumat yang betul dan perlu dilihat dalam keadaan Sarawak itu sendiri yang begitu luas mengambil masa panjang untuk calon berkempen begitu juga dengan jentera SPR yang mahu membuat persiapan."Pilihan raya DUN dan Umum di negara ini adalah hak semua rakyat, maka setiap rakyat harus diberikan peluang untuk menyertainya dalam keadaan yang selesa dan tidak tergesa-gesa."SPR adalah badan pengurus pilihan raya negara bukannya organisasi pengurus pilihan raya kampus yang skopnya amat terhad," katanya.Katanya, Pas berharap agar SPR tidak membuat keputusan mengikut telunjuk BN, manakala soal keselamatan dan ketenteraman awam adalah tanggungjawab polis.

Pas in a quandary over Malay vote loss

Posted: 10 Mar 2011 04:22 PM PST

 

2011/03/10
By Zubaidah Abu Bakar
zubaidah@nst.com.my
Share |



Barisan Nasional and Pas supporters were out in force on polling day in Merlimau last week. — NST picture by Rosdan Wahid
Barisan Nasional and Pas supporters were out in force on polling day in Merlimau last week. — NST picture by Rosdan Wahid
Pas is rejecting claims of declining support among the Malay electorate but the party's actions do not reflect such confidence, writes ZUBAIDAH ABU BAKAR
THE talk in Umno is that it has regained the Malay support, with recent by-election results bolstering that conclusion.

In the opposite camp, Pas leaders claim its traditional Malay supporters have remained loyal. They say it is the fence-sitters who have switched to Umno.

Political watchers familiar with Malay politics have mixed views on whether Umno is gaining Malay support at the expense of Pas.
To these outsiders, the issue is whether those who voted for Umno candidates in recent by-elections were returning votes, that is, from Umno members and supporters who voted for the opposition in 2008 as a mark of protest.

Their argument is based on the fact that recent by-elections, with the exception of Merlimau, were in rural constituencies where support has always been for the ruling Barisan Nasional, the coalition that Umno leads.

"Umno candidates winning a series of by-elections in Malay-majority constituencies showed that support for Umno has increased," said Umno information chief Datuk Ahmad Maslan.

Ahmad said the Felda vote remained solidly with Umno.

In Tenang, Felda voters from three settlements contributed 63 per cent of the majority garnered by the Umno candidate; votes from Kerdau's three Felda settlements contributed 40 per cent of Umno's winning majority.

"Pas is making all sorts of claims but the party won only an extra two votes in Jengka 25, from 41 votes in 2008 to 43 in the recent by-election," said the deputy minister in the Prime Minister's Department.

But for Pas' Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah to say that Umno is enjoying an increase in Malay support based on its by-election performances is misleading.

"It is a coincidence that these by-elections -- in Manik Urai, Galas, Tenang and Kerdau -- with the exception of Merlimau, were in rural constituencies where the majority of voters are traditional Umno supporters.

"Voters there are less exposed to information from alternative sources, they depend largely on radio and television. In fact, Pas support has always been weakest in the Felda settlements where the majority of Malay voters are concentrated," said the party's deputy election director.

Assoc Prof Shaharuddin Baharuddin does not believe it is safe for Umno to celebrate yet.

The political analyst at Universiti Teknologi Mara said while support for Umno in certain areas was increasing, detailed analysis of past by-election results did not point to declining support for the party's main rival.

"Support for Pas is intact because the party has hardcore followers in Kerdau and in Merlimau. In both areas, it is the fence-sitters and Umno supporters who rejected the party in the last general election who had returned to Umno's fold.

"Umno retained Tenang with a bigger majority but Pas actually lost fewer than 200 votes. Those were definitely not the votes of Pas' traditional supporters," he said.

Nevertheless, Umno's string of by-election victories is causing jitters in Pas. There is genuine fear in the party that it may lose more Malay support if it remains in league with the secular DAP and multiracial Parti Keadilan Rakyat.

Pas, despite rejecting claims that the party is losing support from the Malay electorate, held a National Race Empowerment Convention last month, which was seen as an attempt to attract Malay support.

Pas leaders, including spiritual adviser Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, tried to convince the Malays that they had not been sidelined at the convention, which was aimed at silencing critics who had denounced the party for aligning itself with DAP.

In July last year, the Kelantan menteri besar of 20 years called on the party faithful attending the annual muktamar (assembly) to focus on increasing Malay support.

Pas president Datuk Seri Abdul Hadi Awang made a similar call in November.

A Malay group, Teras Pengupayaan Melayu (Teras), had emphasised at last month's Pas convention that Pas would not gain the trust and support of Malays if it still did not understand their economic woes and find solutions to them.

Teras chairman Mohd Azmi Abdul Hamid said Pas was still unable to gain maximum support from its core constituency and warned the party that it could not guarantee Malays their rights if it overlooked the economic problems faced by the community in the country.

Prof Datuk Mohamed Mustafa Ishak, head of the politics, security and international affairs cluster of the National Council of Professors, said Pas was at a crossroads.

While the party risks a split in the loose opposition coalition should it attempt to champion the Malays, it also risks a continuing erosion of Malay support should it remain loyal to DAP and PKR.

Pas has given too much credence to the assumption that the 2008 "political tsunami" had wiped out ethnic politics in Malaysia. It has not and will not go away easily. Ethnicity is still a foundation of Malaysian politics.

"One should not underestimate the power of ethnicity as most parties, including the so-called non-ethnic parties like DAP and PKR, depend on ethnic politics to survive. Pas basically is a Malay-based party," Mustafa said.

Pas leaders may prefer to brush aside concerns about the purported fall in Malay support for it. But the party is desperate enough about winning Malay votes that the Pas-led Kelantan government recently banned the sale of lottery tickets, a move that upset the DAP and other Chinese-majority parties.

Read more: Pas in a quandary over Malay vote loss http://www.nst.com.my/nst/articles/18pases/Article/#ixzz1GFIr3kxY

PRN SARAWAK :Taib pejuang tanah Hak Adat Bumiputera

Posted: 10 Mar 2011 04:09 PM PST

Taib pejuang tanah Hak Adat Bumiputera
Oleh M Hifzuddin Ikhsan
hifzuddin@bharian.com.my
2011/03/11
Awang Tengah dedah KM pernah digugurkan dari kabinet kerana NCR

SERIAN: Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud, pernah digugurkan dari kabinet negeri sekitar tahun 60-an kerana membangkang cadangan untuk menarik keistimewaan tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) di Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak.
Perkara itu didedahkan Menteri Pengurusan dan Perancangan Sumber Kedua, Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan, bagi menangkis dakwaan Pengerusi PKR Sarawak, Baru Bian, yang mengatakan kerajaan mahu merampas tanah NCR penduduk tertutama di luar bandar.
Apa yang terjadi ketika itu terdapat pihak yang cuba membentangkan bil bagi meminda undang-undang berkaitan pemilikan tanah NCR oleh masyarakat Bumiputera namun menyedari ia adalah aset penduduk luar bandar, mendorong Abdul Taib menentangnya sehingga beliau dipinggirkan.

Awang Tengah berkata, generasi muda mungkin tidak menyedari keadaan ini dan kemudian terpengaruh dengan Baru yang cuba menjadi jaguh mempertahankan pemilik tanah NCR yang kononnya mahu dirampas kerajaan.

"Ketua Menteri adalah pejuang tanah NCR apabila beliau mempertahankan kawasan berkenaan kekal dimiliki penduduk Bumiputera di Sarawak sedangkan ada pihak yang cuba memindanya," katanya ketika ditemui selepas Majlis Penyampaian Cek Pampasan dan Surat Hak Milik Tanah, di sini, semalam.

Mengulas dakwaan Baru bahawa Barisan Nasional (BN) bakal 'mengitar semula' calon pada pilihan raya negeri akan datang, beliau berkata, pembangkang turut mengamalkannya dan Baru sendiri adalah calon 'kitar semula' kerana sudah tiga kali tewas.
"Baru tidak faham maksud sebenar, BN tidak 'mengitar semula' calon tetapi kita menggunakan kaedah calon yang boleh menang akan diutamakan.

"Mungkin pembangkang tidak sedar Baru kalah tiga kali, termasuk ketika menentang saya di DUN Lawas," katanya.

Awang Tengah berkata, majoriti pengundi di DUN Lawas adalah masyarakat Lun Bawang sama seperti Baru tetapi beliau tewas kerana pengundi memahami bahawa BN bukan hanya pandai bercakap tetapi mengotakan setiap janji untuk kesejahteraan rakyat.

PRN SARAWAK : Tugas getir SUPP pikat pengundi Cina

Posted: 10 Mar 2011 03:53 PM PST

Tugas getir SUPP pikat pengundi Cina

Oleh ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my

PADA pilihan raya negeri Sarawak 2006, kekalahan lapan calon Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) di kawasan majoriti penduduk Cina mencemaskan Barisan Nasional (BN). Ia satu amaran kepada BN supaya lebih teliti menangani isu yang dimainkan oleh pihak pembangkang.

Ketika itu parti-parti komponen Cina BN mahu satu post mortem disegerakan sebab pengundi Cina tidak memihak kepada parti gabungan BN itu. Alasannya, kerajaan telah merancang dan melaksanakan banyak pembangunan di Sarawak tetapi sokongan tidak diterjemahkan ke atas kertas undi.

Pembangkang ketika itu membuat kejutan besar dalam tempoh 19 tahun apabila berjaya meraih sembilan kerusi berbanding hanya dua pada pilihan raya negeri 2001. Sembilan kerusi yang dimenangi pembangkang ialah Pending, Batu Lintang, Kota Sentosa, Bukit Assek, Kidurong, Meradong, Padungan, Engkilili dan Ngemah.

Pada pilihan raya negeri kesembilan itu, BN memperoleh semula mandat apabila memenangi 62 daripada 71 kerusi untuk kembali memerintah. Ketika awal post mortem, antara alasan yang dibangkitkan oleh parti Cina komponen BN dari Semenanjung ialah kekalahan sembilan kerusi itu mungkin akibat laporan kurang tepat daripada sesetengah media yang memainkan isu pembangkang semasa persidangan Dewan Rakyat.

Dikatakan kerajaan telah mengamalkan keterbukaan dalam bersuara tetapi didakwa pula media membuat laporan kurang tepat. Apabila ada penjelasan, ia tidak diberi liputan sama besar sehingga menimbulkan persepsi negatif. Apakah trend pengundi Cina di Semenanjung yang kuat menyokong pembangkang sudah mula menular ke Sarawak?

Di Semenanjung, sebahagian besar penyokong DAP adalah pengundi Cina yang tinggal di bandar seperti di Ipoh, Melaka dan Pulau Pinang. Di sebalik itu, ramai melihat keciciran sembilan kerusi ini sebagai satu wake-up call dan atau friendly wake-up call. Friendly kerana BN tidak menghadapi kehilangan dua pertiga kerusi. Tidak seperti 1987 yang hanya menang simple majoriti.

Jika diimbas pilihan raya negeri 2006, sokongan daripada masyarakat Melayu Melanau, kukuh 100 peratus. Demikian juga sokongan masyarakat Iban, Bidayuh, Orang Ulu ataupun masyarakat Dayak. Ia juga solid. Yang berubah ketika itu ialah sokongan masyarakat Cina. Daripada 19 kerusi, sebanyak 40 peratus (lapan kerusi) jatuh kepada DAP.

Untuk lebih adil, umum tidak boleh menilai kepimpinan Tan Sri Abdul Taib Mahmud berasaskan undi masyarakat Cina sahaja. Ia perlu melibatkan orang Sarawak keseluruhan. Mengambil pengajaran daripada Amerika Syarikat (AS) misalnya, seorang pemimpin khususnya Presiden tidak boleh memerintah lebih daripada dua penggal berturut-turut. Alasannya mudah - tiada seorang manusia yang akan ada idea yang terbaik sepanjang zaman.

Maknanya, kalau dia ada idea yang baik, dia semestinya telah dapat melaksanakannya dalam tempoh tersebut. Kalau dia tidak mampu melaksanakan maknanya dia tidak ada idea.

Pada 2006, penyusutan sokongan kepada BN lebih ketara daripada masyarakat Cina. Namun ia tidak begitu ketara daripada masyarakat Melayu Melanau dan Dayak. Tetapi jika dilihat dengan lebih mendalam, ada banyak isu lain. Sejauh mana isu-isu itu menyebabkan BN hilang kerusi di kawasan Cina tetapi juga menurun majoriti di kawasan lain.

Jika dalam masyarakat Dayak, isunya ialah pembangunan tanah adat. Kalau dalam masyarakat Melayu Melanau pula adalah tentang ketidaktentuan dari segi peralihan kuasa.

Apa yang nyata, keputusan pilihan raya negeri 2006 suatu petanda menjadikan BN sebuah parti pemerintah yang lebih kuat. Cuma kekalahan BN pada pilihan raya kecil Sibu pada 16 Mei tahun lalu sepatutnya menyuntik daya juang SUPP untuk mengembalikan kekuatan parti itu. Penguasaan parti itu perlu digarap dan dijana keberhasilannya dengan menarik minat dan sokongan daripada semua lapisan masyarakat terutama golongan muda.

Umum di Sarawak maklum DAP mempunyai tekad yang tinggi untuk menakluk kerusi negeri di Miri yang sejak sekian lama menjadi kubu kuat BN. Namun dengan trend dan pola pengundian yang diperlihatkan di Sibu khususnya dalam kalangan pengundi Cina, timbul tanda tanya mampukah SUPP - parti tertua Sarawak itu terus dengan keyakinan bahawa Miri mampu dikuasainya.

Dari segi pecahan undi, pengundi Cina menyumbang sebanyak 66.7 peratus daripada jumlah pengundi berdaftar di Sibu. Dalam pilihan raya kecil lalu, terdapat peningkatan yang ketara daripada 62 peratus pada pilihan raya umum 2008 kepada 69 peratus menyokong DAP.

Kekalahan di Sibu merupakan tamparan hebat kepada SUPP dan pimpinan Ketua Menteri. Kerana itu, jika faktor masyarakat Melayu Melanau dan Dayak diyakini memberi sokongan kepada BN pada 'April ini', peluang dan harapan kini bersandar kepada SUPP. Hanya padah ditolak pengundi jika parti yang ditubuhkan pada 1959 itu gagal membaiki kelemahannya serta memenuhi aspirasi masyarakat Cina.

Dengan pakatan pembangkang dikatakan meraih simpati sesudah wakil rakyatnya, Dominique Ng (PKR-Padungan) dan Chong Chien Jen (DAP-Kota Sentosa) digantung selama 12 bulan, selain ADUN Ting Tze Fui (DAP- Meradong) menerima nasib sama, SUPP harus pantas mengorak langkah membendung 'kebangkitan' DAP. Ini kerana isu penggantungan itu hanya akan menyemarakkan kemarahan pengundi Cina yang pastinya akan terus menyokong calon DAP.

Realitinya, pilihan raya negeri Sarawak ke-10 yang diuar-uarkan bulan depan bakal menyaksikan persaingan sengit parti-parti bertanding di kawasan bandar.

PRN SARAWAK : 986,285 layak mengundi jika pilihan raya April

Posted: 10 Mar 2011 03:50 PM PST

986,285 layak mengundi jika pilihan raya April

PUTRAJAYA 10 Mac - Sejumlah 986,285 pemilih berdaftar di Sarawak layak mengundi jika Dewan Undangan Negeri (DUN) dibubarkan hujung bulan ini untuk memberi laluan kepada pilihan raya negeri pada April.

Pengerusi SPR, Tan Sri Abd. Aziz Mohd. Yusof berkata, ia merupakan daftar pemilih yang disahkan sehingga Disember tahun lalu.

Sehubungan itu, kata beliau, mereka yang berdaftar pada suku pertama tahun ini iaitu pada Januari, Februari dan Mac akan terlepas peluang mengundi dalam proses demokrasi itu.

"Itu salah mereka sendiri kerana SPR sudah ingatkan berulang-ulang kali supaya daftar... daftar... daftar.

"Bagi suku keempat yang daftar pada Oktober, November dan Disember 2010 di Sarawak ialah 20,202 orang," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia hari ini.

Mengikut Daftar Pemilih terkini suku ketiga 2010 yang diwartakan pada 27 Disember, Sarawak mempunyai 1,435,638 penduduk yang melepasi umur 21 tahun.

Ini bermakna, jika pilihan raya negeri kesepuluh dilangsungkan April ini, sejumlah 449,353 penduduk Sarawak akan terlepas peluang mengundi.

Sarawak mempunyai 71 kerusi DUN, 62 daripadanya dikuasai oleh Barisan Nasional (BN).

Pada pilihan raya 20 Mei 2006 itu, Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) memiliki 34 kerusi DUN, diikuti oleh Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) sebanyak 11 kerusi, Parti Rakyat Sarawak (PRS) sebanyak sembilan kerusi dan Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) sebanyak lapan kerusi.

Sayap Parti

Bahagian