Khamis, 22 Julai 2010

Apo Kono Eh Jang!

Apo Kono Eh Jang!


Khalifah Guan Eng yang baik budi bahasanya

Posted: 22 Jul 2010 05:00 AM PDT

Seorang Pegawai Kemajuan Negeri di Pulau Pinang sudah hilang sabar. Pegawai ini terpaksa bersuara. Selama ini beliau hanya bersabar terhadap segala kata nista dari Ketua Menteri Pulau Pinang. Beliau dihina dan dicaci mengikut selera Lim Guan Eng, seorang Ketua Menteri DAP yang tidak tahu tentang erti "etika". Nik Ali Mat Yunus tidak dapat lagi bersabar dan beliau perlu mempertahankan maruahnya apabila di"pijak-pijak" oleh Ketua Menteri yang "chauvinis" dan bersifat "komunisme" itu.

Nik Ali telah berkali-kali menerima caci maki Lim Guan Eng. Maruah peribadinya begitu "bebas" dihina oleh Guan Eng. Bermula dari majlis pelancaran Projek Keretapi Bukit Bendera, kemudiannya diikuti dengan kes perobohan pintu gerbang Taman Botani dan yang terkini ialah kes kecurian pasir di Pulau Pinang. Peristiwa-peristiwa itu telah menyebabkan Nik Ali digelar "little napolean", "lidah biawak", tidak kompetan, tidak profesional, pengecut dan patut di"buang" dari terus menjadi penjawat awam. Maruahnya begitu murah dimata Guan Eng.

Menurut Nik Ali, beliau adalah pegawai dibawah Unit Penyelarasan Perlaksanaan dibawah Jabatan Perdana Menteri. Beliau ditugaskan untuk memastikan kepentingan Kerajaan Pusat di Pulau Pinang. Mungkin beliau bersabar selama ini demi menjaga hubungan baiknya dengan pemimpin Negeri Pulau Pinang. Namun bila beliau banyak kali dihina sesuka hati oleh "Khalifah" Guan Eng, sebagai manusia, dia perlu mempertahankan diri.

Guan Eng marah padanya kerana Nik Ali "terlupa" untuk menyediakan kerusi untuk "Khalifah" itu pada majlis pelancaran Projek Keretapi Bukit Bendera. Mungkin kerana dendamnya, maka Guan Eng menyerang Nik Ali kerana merobohkan pintu gerbang Taman Botani. Namun mengikut tatacara atau SOPnya, Nik Ali hanya melakukan tugas yang diberikan kepadanya oleh Kerajaan Pusat. Lagipun, perobohan papan tanda itu dilakukan setelah mengambilkira pandangan dan persetujuan dari kumpulan Pencinta Alam dan NGO yang berkaitan. Jadi, mengapa pula Nik Ali dijadikan "sasaran" untuk dimaki oleh seorang Ketua Menteri?

Yang terbaru ialah kes kecurian pasir di tanah hak milik Kerajaan Persekutuan. Nik Ali jugalah yang dihamun oleh Guan Eng! Padahal, walaupun tanah tersebut adalah hak milik Kerajaan Persekutuan, hal ehwal tanah sesebuah negeri bukanlah berada di dalam tangan Kerajaan Pusat. Apakah Guan Eng tidak tahu tentang perkara ini? Hal Ehwal tanah adalah dibawah kuasa Kerajaan Negeri, Pejabat Tanah dan Daerah, termasuklah Jabatan Alam Sekitar Negeri. Apa ke bodoh sangat Ketua Menteri Pulau Pinang ni? Tapi, Nik Ali jugalah yang dicercanya!

Sebagai seorang "Ketua Menteri" yang berbangsa Cina, dia perlu faham bahawa dia sedang memijak bumi "Tanah Melayu". Dengan itu, dia juga perlu tahu tentang "adab budaya" Melayu yang terkenal dengan sifat "sopan santun" dan "beradab". Namun, dia juga perlu tahu bahawa Melayu juga akan bersikap sebaliknya dan akan "lebih biadab" kepada mereka yang tidak menghormati dan mencabar tatasusila dan budaya Melayu. Kesabaran Melayu juga ada batasnya. Kadangkala jika di"paksa", siapa saja yang mencari "geruh" akan menerima padahnya. "Amuk" Melayu usah disangkal, silap haribulan "binasa badan"!

Inikah sikap dan budi bahasa seorang yang digambarkan oleh PAS sebagai seorang "Khalifah"? Mengikut cerita, Guan Eng sentiasa ditemani oleh Mufti Negeri. Apakah Mufti Pulau Pinang menasihati Guan Eng ini untuk memaki hamun dan mencerca seseorang yang dia tidak suka? Beginikah sikap "Khalifah" PAS? Nampaknya PAS tersalah langkah. Nak mengaku salah, takut "malu". Terima sajalah dengan hati yang rela...

Inilah sikap Ketua Menteri DAP. Bagai "kaduk naik junjung". "Gila kuasa" bagai "kera dapat bunga". Apakah DAP begitu berkuasa di Pulau Pinang? Hampir semua penduduk Pulau Pinang kini semakin "celik" tentang "little napolean" Pulau Pinang ini. Tak kira Melayu, India dan beberapa "kerat" kaum Cina Pulau Pinang sudah pandai menilai perbandingan di antara pentadbiran DAP dan Gerakan. DAP begitu "racist" dan "kejam" pendekatannya, manakala pentadbiran Koh Tsu Koon dahulu dilihat lebih "terkawal" dan masih mampu untuk berunding. Biarlah penduduk Pulau Pinang "merasa" sekarang. Supaya keperitan ini tidak akan "berulang" pada penggal yang akan datang. Guan Eng ini harus di"halau" dari Pulau Pinang sebagaimana satu ketika dahulu dia di"halau" dari Melaka!

(Oleh: dukeofmontecristo)


Tiada ulasan:

Pengikut